Gå till innehåll
torsdag 30 maj 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-13 på alla områden

  1. 4 poäng
    Du kanske ska prova med TBT färg finns ju någon som talar för det här 😇😂
  2. 3 poäng
    Finns ju bilmoddare som tycker cambervinkeln är viktig...
  3. 3 poäng
    Kanske det som kallas ”toe-out”?😉🤔
  4. 3 poäng
    TBT skall absolut inte användas, det är oerhört giftigt, och dödar det mesta även metervis ifrån båten. Koppar i någorlunda fritt vatten däremot omvandlas inom någon tiondels millimeter från ytan via s.k. liganer till vad som i vetenskapen kallas "biologiskt essentiella spårämnen", alltså ämnen som är viktiga för att biologin skall trivas. Denna rapport kommer från IVL (Svenska miljöinstitutet) som är proffsen i sammanhanget. https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b738e/1445515425544/B1349.pdf Kemikalieinspektionen i Sverige har däremot baserat sin fobi på de resultat som en miljöaktiviskt fick fram genom försök med koppar i en laboratoriebägare med vatten vars liganer tog slut, alltså inte friare vatten. Sen har Kemikalieinspektion vrålat ut detta till alla rödgröna journalister som i sin tur vrålat vidare om att kopparbottenfärger leder till förgiftning av faunan (alltså bortom själva båtbotten). Därmed bevisas den gamla erfarenheten att "om man upprepar en lögn tillräckligt mycket så uppfattas den som sann". SXK tillsammans med vattenanalysspecialister har gjort en serie olika mätningar av bl.a. koppar i marinor m.fl. ställen inklusive den ganska slutna bassängen vid Björholmens marina där de flesta båtarna har kopparbaserad bottenfärg av västkustkvalitet. Proverna, tagna med automatiska provtagare över en tid visar att kopparhalterna i vattnet är ungefär eller under det hygieniska gränsvärdet. https://www.sxk.se/system/files/sxk/blekingekretsen/Avsluta-koppardiskussion.pdf Du som gått på Kemikalieinspektionens aktivism, du dricker väl aldrig vatten från kopparrören i husens vattenledningssystem?
  5. 2 poäng
    Nej, varför skulle Transportstyrelsen göra det? Romsons färg innehöll ju inte TBT. 🙂
  6. 2 poäng
    Lär känna djuren som bor på din båt. ”Havstulpaner är kräftdjur som bygger sitt eget hus, tulpanen, där den lever hela sitt vuxna liv. Havstulpaner är hermafroditer och kan självbefrukta sig men reproducerar sig helst med närmaste grannen. För att nå över till grannen från sin fasta position har havstulpanen en av djurvärldens längsta penisar i förhållande till storleken på sin kropp.  Havstulpanen simmar fritt under sina larvstadier för att slutligen sätta sig fast på ett lämpligt underlag där den växer sig fast.  I Östersjön lever en art av havstulpaner som sätter sig fast på båtskrov 2-3 gånger per sommar. Men på västkusten finns många olika arter som sätter sig fast kontinuerligt under hela säsongen.  Visste du att Östersjöarten (Balanus improvisus) är en främmande, invasiv art som man tror tog sig hit med med ballastvatten från Amerika år 1844? ” På andra ställen skiljer man på slät- och räfflad havstulpan. Slät havstulpan finns på grunda, hårda bottnar längs Sveriges kust upp till Kvarken. Längre norrut är salthalten för låg. Den räfflade håller till på den södra- och västra kusten då den vill ha litet saltare vatten.
  7. 2 poäng
    Har du inte en sjötömningsventil så kanske en hävert funkar genom sugtömningsanslutningen. Finns hävertslang som man skakar igång att köpa billigt på t.ex. Jula så du slipper suga med munnen🙂
  8. 2 poäng
    Jo, jag vill nog ändå tro att det har roll. Det finns ju olika arter av havstulpaner: Wikipedia: ”Familjen Balanidae, med de vanliga och välkända havstulpanerna, har 238 arter. Hela ordningen Sessilia med 586 arter kan dock räknas som havstulpaner. I svenska vatten finns ca 10 bofasta arter och ytterligare ca 5 som uppträder tillfälligt eller är införda.” Om man nu tror på att det bara finns ett tiotal arter i vattnen runt vårt land, är det ju lätt att tro att det även finns olika arter på väst- respektive ostkusten, men jag skall försöka googla mig fram till bättre fakta om det. Men olika arter som då kanska kan vara mer eller mindre besvärande för båtägarna. Jag vet att det i Bohuslän fuskas en del med giftiga fartygsfärger, jag kan även se att en del mindre inregistrerade fiskebåtar och liknande fartyg är helt, eller nästintill helt rena på botten, då de tas upp tillfälligt i augusti och i januari för underhåll. Jag har haft båtplats just på Björholmen och i en annan hamn på Tjörn tidigare. Och då vid en flytbrygga, man kunde tydligt se på flytbryggans påväxt, eller avsaknad av påväxt där det låg en yrkesbåt eller möjligen en annan båt med fartygsfärg. Svågern som jag ofta refererar till, hade i samma hamn en snipa, där det växte många havstulpaner på ena sidan, men inte alls lika många på den andra, visserligen en skuggsida, men grannbåten där var en båt av aluminium eller möjligen stål som användes vid skörd av blåmusslor på den intilliggande musselodlingsfarmen (jag äter sällan blåmusslor). Så visst sprider sig giftet, om det är TBT eller något annat, i vattnet rätt så bra lokalt. Det är även lätt att tro att det på ”de trimmade mopparnas favoritöar” (Läs gårdagens och dagens GP) mixas det ordentligt i hamnarna med fritidsbåtar och yrkesfartyg av olika storlekar, måhända har @Makro en fiskebåt som närmaste granne?
  9. 2 poäng
    Skulle vilja påstå att de flesta motorer har generatorplus ihopkopplad till startmotorplus, i alla fall lite nyare. De kommer helt enkelt så till båttillverkaren, och en omkoppling/ombyggnad skulle äventyra garantier. Och är egentligen tämligen onödig. En huvudbrytare (och säkring) på motorbatteriplus - oavsett om den går till generator eller startmotor - är i min värld obligatoriskt. Varför, förklarar @McLasse bra ovan. Och om det är någonstans man skulle jaga spänningsfall så är det i startkretsen, då strömmen här är minst den tiodubbla mot i laddkretsen. Och spänningsfallet är ju proportionellt mot strömmen och "okontakten", så om man bara räknar lite Ohms lag inser man hur det egentligen ligger till. Vad är viktigast, att kunna starta motorn eller få några procent mer laddning de första minutrarna....? Om generatorn sedan sitter ihop med startkretsens plus och man säkerställt lågt spänningsfall dit, så är man ju redan hemma m.a.p. spänningsfall i laddkretsen . F.ö. är Skyllermarks predikan om spänningsfallets ondo för laddningen nästan att betrakta som en religion i en sekt, något som kostat båtägare många kronor. Egentligen ofta helt i onödan. Använd brytare och säkringshållare av vettig kvalitet (=ligg inte på gränsen när det gäller deras spec för maxström) och se till att anslutningarna är rena och fina. Och säkra av batterierna nära dem, och se till att de går att bryta bort. (En liten varning: Om man tänker koppla generatorns utgång till förbrukarbanken som också nämnts ovan, bör man tänka en extra gång och dubbelkolla både vad man har för generator, typ av regulator m.m. Ofta är generatorn nämligen försörjd av motorbatteri-plus, i sin enklaste form via tändningslåset och laddlampan/förmagnetiseringskretsen. Att då - på en generator som inte är uttryckligen gjord för just det - koppla generatorns utgång enbart till ett helt annat batterisystem kan fungera, men har man otur och inte full koll kan det bli en väg mellan batteribankerna också. Eller ge oönskade fenomen vid laddning - allt beroende på hur regulator m.m. är konstruerad.)
  10. 1 poäng
    Hej alla glada jag råkade bli med båt en liten söt snipa jag rädda från en säker död men nu till frågorna kan man hitta någon typskylt el va det nu kallas och hur om någon har en liten snipa el dyl hyr har ni gjort med förvaring av köks grejer mat mm finns inte nått utrymme nu ju MVH Helena
  11. 1 poäng
    Räkna lite på bränslekostnaden att driva en båt i den storleken i den farten. 25 knop och planing vore billigare men 7 knop i deplacementfart är billigast. Men det beror ju på hur ofta och hur länge du tänker köra. Om nu plånboken har betydelse. Dessutom är ju resan en del av nöjet med båtliv.
  12. 1 poäng
    Den höll ända hem, men med regelbundna stopp för att kolla läget. Hjulbultarna fick en tendens att lossa, så de fick spännas med jämna mellanrum. Har ca. 40 km att köra. Men nu utmanar vi inte ödet längre, den nya axeln skall klara vikten med råge. Dumt bara att jag inte bytte tidigare.
  13. 1 poäng
    Det var väl ända sättet han kom på för att få in dom hjulen under skärmarna!
  14. 1 poäng
    Ditt problem är att du har en förbjuden färg på skrovet, inte att du har 30 ytterligare färglager.
  15. 1 poäng
    Enligt konsumentköplagen har du rätt att häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig.
  16. 1 poäng
    Om de skulle ha slirat i flera år skulle det inte vara mycket kvar av varken axel eller axelkoppling. Du säger att det är mycket porer i propellerbladen. Har du känt på bladen om de är så ruttna att de går att böja för hand?
  17. 1 poäng
    Tänk på att koppla in reläet på motor- och förbrukarsidan om batterisäkringen, om det inte förses med egna säkringar i lämplig storlek i serie med pluskablarna. Skyllermark själva är här lika inkonsekventa som vanligt - å ena sidan påpekar de mycket riktigt att man skall säkra av alla ledningar nära strömkällan: ....medan de å andra sidan struntar helt i detta när det kommer till t ex just skiljereläet: Reläet ansluts enklast istället på andra sidan om respektive batterisäkring. T ex på respektive batteris plusplint. Då skyddas reläet och kablarna till det från brand i händelse av fel, samt att man också undviker att använda kabelskorna som kopplingsplintar, vilket snabbt kan bli ett oöverskådligt skatbo. Ännu bättre är att sätta separata säkringar på reläpluskablarna. Bilstereosidan har ofta bra hållare med säkringar i lagom storlek, anpassade för reläets/generatorns maxström. Både vanligt relä (bilden) och spänningsavkännande som är precis lika bra (och i vissa fall t.o.m. samma under märkeslappen) finns att köpa på andra ställen än Skyllermarks för under halva priset på Biltema, Kjell m.fl.
  18. 1 poäng
    Att rita ett streck över axeln 😊
  19. 1 poäng
    Det kan finnas vatten i utrymmet bakom kulan i öppet läge. Halvöppen är det som gäller med kulventiler om man vill vara garderad.
  20. 1 poäng
    Bosjö 25 såldes väl som halvfabrikat så kvaliteten kan kan nog variera. Köp en Saga 27, bra båt som finns i alla prislägen då den byggdes under 35 år. (1971-2005) Jag är nog jävig som har haft min i 40 år men det är ett förslag. Rak axel är en god ide som kommer att bespara dig massor med servicekostnader och bekymmer genom åren.
  21. 1 poäng
    Det verkar inte vara riktigt så enkelt om man hör båtägare berätta och ser bilder tycker jag. Men en båt som körs ofta har nog mindre påväxt men även om man är ute varje helg från sjösättning och sen åker under fyra veckor på semestern så ligger ju båten oftast still under arbetsveckan före och efter semestern. Vår båt ligger i strömmande vatten och det växer även om båten används, har man dessutom aktern åt söder växer det ännu bättre på dreven 🙂 Men ibland hör man här på västkusten att de som ligger nära älvmynningarna i bräckvatten har mindre påväxt än de som ligger i saltvattnet men jag har ingen vetenskaplig undersökning på det påståendet tyvärr 🙂 Det enda som funkar på min båt vid min plats är att välja de färger med högst innehåll av kopparoxid och sen måla minst två lager på utsatta ställen, drevet bör få minst två och gärna tre tunna lager av Jotun VK om det ska hållas hyfsat rent. Det man kan glädjas åt är att kopparoxiden inte verkar vara så farlig eftersom blåmusslor, havstulpaner, sjöpungar och flera arter av alger växer både mycket och gärna, även där man har målat med bottenfärg och i dess närhet? 🤔 (Propellermuttern är inte målad) Så det jag vill komma till att verkar skilja på i vilka vatten man rör sig och att val av bottenfärg har stor inverkan.
  22. 1 poäng
    Tackar för tipset det har jag faktiskt inte tänkt på
  23. 1 poäng
    Med tanke på att det var ett skämt behöver du inte vara orolig.
  24. 1 poäng
    Så är det kopplat på min VP. Det enda jag inte kan bryta är batteritankmätaren. Efter att varit med om en kabelbrand och sett hur otroligt fort det går till öppen låga och rökfylld ruff skall ALLT (nästan) gå att bryta på min båt. Säkringar i all ära men kan man bryta blir kretsarna strömlösa och då finns inte mycket som kan hända.
  25. 1 poäng
    Skit också! Jag hade försökt få ut innehållet. Det är inte kul om det fryser och börjar läcka. Även om du häller i glykol eller liknande så kanske det inte blandar sig i slangen nere vid bottenventilen. Kan ju liksom bli en pissig start på nästa säsong. Jag tömde min tank en gång i en soptunna. Jag tejpade fast en modifierad sopsäck som en strut från skrovet ner till soptunnan. Sedan var det bara rulla iväg skiten. Det var faktiskt inte alls så vidrigt som man kan tro.
  26. 1 poäng
    Nej, Trilux, det är väl Internationals färg? Dessvärre köpte jag en stor burk med Biltemas västkustfärg förra vintern, men hade några slattar kvar från året innan som jag använde. Var köper man kopparpulver?
  27. 1 poäng
    Problemet med påväxt är att om det finns fläckar där de små liven kan få fäste (behöver inte vara havstulpaner, utan andra djur eller alger/växter/svampar (vem vet vad för sorter det är?)) så kan det organiska sprida sig över kanten på det nymålade och bilda en ny, yttre yta där, som havstulpaner och annat stortrivs på. Och så fortsätter det att sprida sig från omålade delar, bit för bit. Vi såg det på det delvis målade drevet. Påväxten började tydligt på de omålade delarna, men hade spritt sig ut över målade delar när de väl fått fotfäste från omålade partier. Så måla ALLT. Min gissning är att helmålad botten med dålig färg är bättre än en botten som är bättringsmålad fläckvis med en superbra färg.
  28. 1 poäng
    Glykol i sugtömningsstationen är nog inte så lyckat. Har du tömning i havet kan du tömma i en hink och hälla över i dunkar. Inte så kul kanske men...ja... 😵
  29. 1 poäng
    Töm tanken och spola vatten på marken
  30. 1 poäng
    Ah, det får bli lite filosofikt.... Om du plockar upp olja ur havet efter ett oljeutsläpp, har du bidragit till någon miljöförbättring då? Ja skulle jag säga och förbättringens mätbarhet och märkbarhet (effekten) beror antagligen på mängden du plockar upp. Men allt du plockar upp bidrar till en förbättring. Om du istället förhindrar ett oljeutsläpp (oavsätt mängd olja) har det då blivit någon miljöförbättring av havsmiljön? Egentligen inte skulle jag säga. Men innebär det att det därmed är onödigt eller fel att förhindra ett oljeutsläpp? Om du släpper ut olja i havsmiljön, har du då försämrat havsmiljön? Eller finns det en gräns för när det bidrar till försämring av havdmiljön, t.ex. 1 dl är inga problem och hur många får släppa ut 1 dl olja innan det bidrar till försämring? Självklart mår havsmiljön bättre av att din båt saknar TBT när den läggs i vattnet. Sen kanske inte just ditt specifika bidrag har en klart mätbar effekt på havsmiljön i stort, även om förbättringen sannolikt är av stor betydelse för havstulpanerna som vill bygga bo på din båt. Att du bidrar till att minska miljöbelastningen om du tar bort gift torde väl vara uppenbart även för en civilingenjör. Om alla gör det blir ju såklart effekten större, det är väl därför man lagstiftar om förbud för annars tänker alla bara på sitt eget bidrag och förstår inte vad problemet är. Och för att du ska slippa påpeka det som ett motargument...... miljöförbättring/miljöförsämring gäller ju såklart oavsett vilken färg och färginnehåll du har på botten, men effekterna blir såklart olika. All bottenfärg (biocidfri som biocid) är en teoretisk miljöförsämring, men effekterna blir olika stora och man jobbar väl med att först förbjuda sånt som gör störst påverkan. Om något decenium finns nog samma diskussion om dagens tillåtna färger och sakta sakta blir havsmiljön bättre🙂 Misstänker att denna diskussion förekom även när PCB, DDT, freon etc förbjöds, eller skulle förbjudas. Men jag är för ung för att veta hur tonen var i dåtidens diskussionsforum (fikarummet på jobbet?).
  31. 1 poäng
    Egengjorda dekaler till båten. Och kapellet har fått sig en ny ruta.
  32. 1 poäng
    Stopp o belägg! Propellern säkras axiellt med de två mot axeln vinkelrätt monterade skruvarna som fixerar propellern i axelns spår. Radiellt överförs vridande moment från axeln till propellern via medbringarpinnen i axeln. Centrumskruven "tajtar" upp montaget. Om centrumskruven jobbar sig loss (inte osannolikt, - den kan inte sättas an med erforderligt vridmoment, - plasten är eftergivlig).så förflyttar sig inte propellern nämnvärt axiellt. Skruven däremot löper stor risk att gängas ur helt och försvinna i djupet. Saxpinnen förhindrar detta. /m
  33. 1 poäng
    Livrem och hängslen ==>> Saxpinne (2 x 30 mm) som säkring av centrumskruven + Loctite "normal/medium = 243" (samma som till folding propellern). Tips om någon skall skruva av och på sin "plast"propeller är att fota/mäta innan du skruvar av de 2 skruvarna som sitter gängade i plastpropellern för det är svårt att känna när de är i rätt position vid återmontering. Änden på de 2 skruvarna markerade med röda pilar skall snurra i en skåra på axeln. Vid körning SB och BB kommer plastpropellern att röra sig lite tills "stången" tvärs rotationsriktning tar i plasten . Dock gissar jag att när det gått en tid kommer det att växa lite "vitt" inne i propellern bla i skåran där stången skall greppa för jag fick avkalka både utsidan och insidan av propellern innan jag målade utsidan. Att skruva med bogpropellerinstallationen är inte svårt om man känner till hur delarna sitter ihop, utan kunskap och med för starka krafter är det lätt att skada/bryta sönder prylar ....
  34. 0 poäng
    Ni har väl kommit ihåg att byta till vinterdäck under båtkärran? 🤪 Jo, det hade varit betydligt enklare att byta axeln innan upptagning...en bra påminnelse om att inte skjuta upp till nästa år det som borde göras nu. "Nog håller det en säsong till" tänket höll på att straffa sig dyrt då den gamla axeln var för klen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...