Jump to content
Thursday 18 August 2022

JamesCook

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About JamesCook

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är inte heller helt säker på vad du vill. Men GFS10 kan kopplas till en analog bränslemätare och då får du upp det i plottern. Borde väl lösa problemet?
  2. Tyvärr jättevsårt att svara på utan att se på plats. Även då skulle jag troligen inte ha en aning 😀 Prova att sätta en fuktmätare, stänga till 30 minuter en dag och läsa av. Sedan ventilera ut fukt och göra samma mätning nästa dag. Minskar fuktigheten så borde vattnet vara borta. Kanske behöver ta hänsyn till utemiljö också och mest ta det som en indikation. Om det är vatten kvar så borde det vara fuktigt i luften tänker jag. Men det kanske inte alls funkar..
  3. Det kan ju (tyvärr i vissa fall) vara så att något svällt lite av vatten eller att smuts satt igen en läcka. Jag hade läckage runt en genomföring som tätade sig självt efter någon vecka i vattnet. Glasfibern eller distansmaterialet sög åt sig och tätade genomföringen. Insåg det inte första året men år 2 insåg jag vad det var frågan om.
  4. Det låter ju som att det är lite för påfyllt i kylsystemet och när motorn blir varm så trycks det ut. Vet inte hur det ser ut på din motor men många lock är fjäderbelastade och ska släppa ut vid övertryck. Andra system har expansionskärl som sitter lite högre upp. Lite samma princip som för vattenelement hemma: tryckkärl eller expansionskärl.
  5. Nu finns blå boken digitalt! Kostar 75 sek att köpa appen men väldigt smidigt att ha allt i telefonen istället. Testat på Android, ej iPhone. Man kan även skaffa plastkort på sina intyg via transportstyrelsen. Detta har nog gått att göra ett tag men jag kände inte till det. Appen är däremot ny. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Ombordanstallda/Sjoman/Behorighet/Plastkort/
  6. Har du funderat över om problemet kanske inte har med båten att göra utan där den ligger förtöjd? Finns det landström där? Finns det någon annan båt nära? Finns det skrot i vattnet? Har du bytt ankringsplats i samband med att problemen uppkom?
  7. JamesCook

    Thermo 2500

    Jag ska byta den gummipackning som tätar underkanten på locket. Vidare byter jag den packning som sitter mot skrovet under skorstenen. Ska även fundera på om vatten kan läcka från skruven på locket ner till skorstenen.
  8. JamesCook

    Thermo 2500

    Jag felsöker samma problem. Misstänkte också läckage vid skorsten men nu när jag monterat isär allt ser det inte ut att vara så. Jag har noterat kraftig kondens när jag tagit av skyddet till skorstenen. Vet inte om det är kondens eller vatten. Så byter packningar och hoppas på det bästa. Tyvärr känner jag mig inte alls säker på att det löser problemet.
  9. Det är redan så på de allra flesta elbilar. Brukar finnas runt 2 mil kvar. https://teslaclubsweden.se/reservdunk-for-elbilar/ /Elbilsägare sedan 5 år med mer än 10 000 mil. Har ni någon fråga svar jag gärna!
  10. Skit också! Jag hade försökt få ut innehållet. Det är inte kul om det fryser och börjar läcka. Även om du häller i glykol eller liknande så kanske det inte blandar sig i slangen nere vid bottenventilen. Kan ju liksom bli en pissig start på nästa säsong. Jag tömde min tank en gång i en soptunna. Jag tejpade fast en modifierad sopsäck som en strut från skrovet ner till soptunnan. Sedan var det bara rulla iväg skiten. Det var faktiskt inte alls så vidrigt som man kan tro.
  11. Detta kanske är en konstig fråga men när är kapelltyg dags att byta? Mitt kapell ser fräscht ut men trots envis impregnering både av proffs och mig själv så läcker det igenom själva tyget efter ett tag. Jag upplever även tyget som tunt och relativt "genomskinligt". Jag köpte en bit nytt kapelltyg förra sommaren för att använda som skydd och det är inte alls genomskinligt samt håller ordentligt tätt. Jag har tyvärr ingen aning om hur gammalt kapellet är. När byter ni ut kapellet?
  12. Misab har en guide som kanske täcker din förgasare? Solex
  13. Jag är ute (ur vattnet) nu 🙂
  14. Inget av alrernativen tycker jag. Något är troligen fel och jag gissar på för mycket olja i motorn. Enkelt att kontrollera!
  15. Tack för svar! Svårt att argumentera mot logiken i era svar. Flytväst på helt enkelt!
×
×
  • Create New...