Jump to content
Monday 17 June 2024

JamesCook

Medlemmar
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

JamesCook last won the day on October 20 2023

JamesCook had the most liked content!

Community Reputation

34 Expert

About JamesCook

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tycker också det är en bra motor. Kylningen av motorn bör vara i gott skick annats har den en tendens att gå lite för varmt. Så rengöra värmeväxlare, oljekylare och se till slangar med mera är i gott skick rekommdneras. Saker som går att göra själv utan större kostnad men kostar en del att göra på varv.
  2. Ska prova det. Även om jag skänker bort dom så känns det bättre än att slänga dom. Dom går runt och har ingen direkt rost på sig. Verkar hyffsat kompletta också.
  3. Efter att ha läst lite om dessa motorer och bilar verkar det ju inte vara speciellt bra konstruktioner. Är nog som du skriver att det blir återvinning på dessa.
  4. Tack!! Precis, det måste vara BMC E serien motorer. Någon som vet vart man kan sälja dessa?
  5. Tack för era svar! Ni har nog helt rätt att det inte är båtmotorer. Jag blev nog lite inkörd på det spåret för dom befann sig ihop med en massa båtsprylar och är två identiska på en pall (tänkte dubbelmontage båt direkt då). Ska ut imorgon och se om det går att utläsa något nummer. Ska även ta lite bilder mer bilder.
  6. Finns det någon som vet vad detta är för motorer? Hittar ingen märkning på dom alls. Även gissningar är välkommet! Det är fyrcylindriga motorer som jag tror suttit i en båt.
  7. Du bör byta anoder till magnesium också. Sittet antagligen aluminum eller zink idag.
  8. Det du beskriver är greenline båtarnas hybridsysrem. Kolla in dom! Dom frikopplar dieselmotorn.
  9. Kan det vara att den suger luft på sugsidan? Lite beroende på hur det ser ut kan ju sjövattenfiltret eller något annat läcka in luft och då ge kraftigt försämrat vattenflöde.
  10. Ja. Men samtidigt så är det ju ytterliggare (eventuellt) ett argument för att inte registrera båten i Sverige.
  11. Finns ju en annan aspekt också: Nautiska intyg gäller för landet som utfördat dom och för båtar registrerade i det landet. Så om din vän reggar båten i Sverige gäller inte intygen. Nu kräver ju båten inga intyg så det kanske är en icke-fråga.
  12. JamesCook

    Sjösjuka

    Jag har liknande efrsrenhet från flottan fast i stridsledningscentralen på en patrulbåt. Dvs, inga fönster... men jag har inte speciellt lätt att bli sjösjuk. Konstigt nog kan jag inte jobba med en laptop på x2000. Då slår det till ganska snabbt. Det gungar även rejält för mig på land när jag varit på sjön. Kan ha lite svårt med balansen då om jag blundar. Tar runt ett dygn innan det går över.
  13. Är inte heller helt säker på vad du vill. Men GFS10 kan kopplas till en analog bränslemätare och då får du upp det i plottern. Borde väl lösa problemet?
  14. Tyvärr jättevsårt att svara på utan att se på plats. Även då skulle jag troligen inte ha en aning 😀 Prova att sätta en fuktmätare, stänga till 30 minuter en dag och läsa av. Sedan ventilera ut fukt och göra samma mätning nästa dag. Minskar fuktigheten så borde vattnet vara borta. Kanske behöver ta hänsyn till utemiljö också och mest ta det som en indikation. Om det är vatten kvar så borde det vara fuktigt i luften tänker jag. Men det kanske inte alls funkar..
  15. Det kan ju (tyvärr i vissa fall) vara så att något svällt lite av vatten eller att smuts satt igen en läcka. Jag hade läckage runt en genomföring som tätade sig självt efter någon vecka i vattnet. Glasfibern eller distansmaterialet sög åt sig och tätade genomföringen. Insåg det inte första året men år 2 insåg jag vad det var frågan om.
×
×
  • Create New...