Jump to content
Friday 21 January 2022

JamesCook

Medlemmar
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

19 Trovärdig

About JamesCook

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är redan så på de allra flesta elbilar. Brukar finnas runt 2 mil kvar. https://teslaclubsweden.se/reservdunk-for-elbilar/ /Elbilsägare sedan 5 år med mer än 10 000 mil. Har ni någon fråga svar jag gärna!
  2. Skit också! Jag hade försökt få ut innehållet. Det är inte kul om det fryser och börjar läcka. Även om du häller i glykol eller liknande så kanske det inte blandar sig i slangen nere vid bottenventilen. Kan ju liksom bli en pissig start på nästa säsong. Jag tömde min tank en gång i en soptunna. Jag tejpade fast en modifierad sopsäck som en strut från skrovet ner till soptunnan. Sedan var det bara rulla iväg skiten. Det var faktiskt inte alls så vidrigt som man kan tro.
  3. Detta kanske är en konstig fråga men när är kapelltyg dags att byta? Mitt kapell ser fräscht ut men trots envis impregnering både av proffs och mig själv så läcker det igenom själva tyget efter ett tag. Jag upplever även tyget som tunt och relativt "genomskinligt". Jag köpte en bit nytt kapelltyg förra sommaren för att använda som skydd och det är inte alls genomskinligt samt håller ordentligt tätt. Jag har tyvärr ingen aning om hur gammalt kapellet är. När byter ni ut kapellet?
  4. Misab har en guide som kanske täcker din förgasare? Solex
  5. Jag är ute (ur vattnet) nu 🙂
  6. Inget av alrernativen tycker jag. Något är troligen fel och jag gissar på för mycket olja i motorn. Enkelt att kontrollera!
  7. Tack för svar! Svårt att argumentera mot logiken i era svar. Flytväst på helt enkelt!
  8. Kör ni med kabinbåtar (tänker på @Georg_Ohm och @ChristerN) verkligen med flytväst i kabinen vid gång en längre sträcka? Tänker att risken att trilla i är obefintlig. Givet att flytväst ska på när man går ut. Hur resonerar ni kring detta? Anledningen till min fråga är att jag är spekulant på liknande båtar och tänker att det är en fördel att faktiskt kunna ta av sig flytvästen i kabinen på exempelvis en saga 315. Den ska givetvis hängas upp vid dörren och tas på om man går ut.
  9. Jag vet inte riktigt om det spelar någon roll. Jag har läst mig till att det är standard att sätta sense kabeln på startbatteriet. För övrigt @Georg_Ohm så körde jag en sväng när förbrukningsbatteriet hade 75% vid start. Då laddade generatorn med 13,8 volt för att efter 10 minuter stiga upp till 14,2. Det verkar som ohms lag och ohms visdomsord överensstämmer.🙂 Dvs när batteriet närmar sig 100% så ökar motståndet och således spänningen till 14,55 volt och i princip ingen laddning sker (således ingen gasning heller) Verkar det rimligt?
  10. Tack för bra svar! Vore mycket uppskattat om du kunde kommentera min huvudvärk... (Funderade på att skapa en ny tråd men tyckte det var hyffsat on-topic) Jag har två batterier: biltema startbatteri bly 62 ah några år gammalt. Ett förbrukningsbatteri victron105 ah AGM nytt. En volvo AQ151 med ny generator förra året från startmotor.se med sensekabel direkt till startbatteri. Jag har ett volvo penta diod för att skilja på start och föbrukning. Jag har en Victron "batteri tankmätare" som känner av spänning på både start och förbrukning. Kontrollmätt med multimeter. Jag har alltså konstant koll på spänningen. Vid körning med båten igår var förbrukningsbatteri 100% laddat (har solceller) och startbatteriet hade stått någon vecka. Min generator laddade 14,55 volt under första 30 minuterna igår för att sedan sjunka till 14,3. Bör jag vara orolig? Det enda jag kan misstänka är att startbatteriet börjar bli dåligt. Men det startar motorn fint... är det rimligt? Eller ska jag bara vara nöjd och åka runt och fundera över vädret istället?😀
  11. Det med att laddspänningen inte ska överskrida 13,4 volt. Gäller inte det "långsamladdning" (solcell, batteriladdare osv)? En generator ska väl ladda en bit över 14 volt om batteriet är tomt? Jag har fått uppfattningen att det är olika "regler" för snabb (generator) vs. Långsamladdning. Jag har sökt på frågan men inte hittat ett tydligt svar från en bra källa.
  12. Jo det är skumt, det borde ju inte bli så där. Det är ju också svårt att se på en bild och avgöra. Men jag hade ändå provat att trycka in fett där. Är ju absolut inte fel att göra det och kanske löser problemet.
  13. Nu gissar jag en del här men normalt så ska det vara fett där. Trycks in via den nippeln som finns strax ovan vänster om det inringade. Fettet smörjer så motorn kan vridas. Jag gissar att det är fett av fel sort som är itryckt. Köp marinfett och tryck in tills marinfett kommer ut där. Gissar att problemet är löst då.
  14. Det finns på vissa varvräknare även en skruv på baksidan som ställer in för 4, 6 och 8 cylindriga motorer. Kan du ha kommit åt den? Kan i varje fall vara värt att skruva på den fram och tillbaka för att se om det löser problemet. Har hänt mig att något ärgar ihop och löser sig då.
  15. Jag är tämligen säker på att det spelar roll. Det gör det på min AQ151. Fick läckage där i somras och en motorguru berättade att det var ett vanligt misstag. Jag kan däremot inte svara vilket håll det ska vara åt😀
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy