Jump to content
Wednesday 12 August 2020

yachtolivia

Medlemmar
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About yachtolivia

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Prova att läsa informationen i länken som jag refererade till. Scrolla ner till "NORTHERN EUROPE" (vår del av världen). Om det land du söker information om inte finns listat, klicka då på länken "EU Commission Website" (hittas den i det inledande stycket under rubriken "NORTHERN EUROPE") för mer detaljerad information. /m
  2. https://www.noonsite.com/news/novel-coronavirus-2019-ncov-special-procedures-being-introduced-in-ports-of-entry-worldwide/
  3. Mina 2 cent. Rensa ur hålen i respektive del (låt den gängade delen vara kvar). Använd ev brotch eller borr, oxiden skall väck. Fetta av noga. Skaffa dig en rostfri hylsa som passar tajt i hålen (glidpassning). Limma i hylsan först i ena delen och sedan, efter härdning, skjut ihop och limma med andra delen. Använd Loctite lagerlåsning. Alt. gänga båda hålen och använd en gängad hylsa och gör samma igen med Loctite gänglåsning. Garanterar att det håller. Hylsa/gänghylsa? Närmsta mekaniska verkstad med en svarv hjälper dig med det om du inte har en jävla tur och hittar ngt i "braohalådan" ombord. Passa också på att korta ner den långa sexkantsnippeln på "fetknoppen" till en mer tjänlig längd. Betr de två planen som möts, - fila av och dutta på lite JB-Weld el. likn. epoxi före slutmontaget så säkrar du mot vickning och ev spaltkorrosion. /mats
  4. Nu är det väl ingen som talat om vad som används i restaurangkök, så det är väl helt irrelevant. Epoxi, livsmedelsgodkänd sådan, används fortfarande i vattentankar. Och, ja, bly (och för den delen kadmium har använts för att färga porslinsglasyr, - för att inte tala om att arsenikföreningar en gång i tiden användes för att färga tyg till eleganta damers klädedräkter, - med fatalt resultat. Men detta är urminnes teknik som i okunskap och som i närtid blivit tillämpad av mindre pålästa/nogräknade, och i strid med bestämelser. Det finns många saker som ser otäcka ut i mikroskop så jag unviker att använda detta instrument vid matförtäring. Man skulle ju rent av kunna få för sig att undvika mat med bakterier som kroppen nödvändigt behöver för sitt välbefinnande. Försiktighetsprincipen: Sluta segla! Det finns säkrare fritidsintressen. godnatt/m
  5. Melaminformaldehyd som är den korrekta benämningen patenterades andra halvan av 1930-talet. Köksutensilier i detta material blev populära och började användas på 50-talet. Tips: Kanske är det därför vi nu börjar falla ifrån i 70/80-årsåldern. Beträffande de exempel du tar upp: Asbest är farligt när det bearbetas (och så är kanske också fallet med melamin) men väl i drift helt harmlöst. Har svårt att se situationen där jag sågar, borrar, och fräser i melamin så det dammar. Kanske när du får för dig att börja slipa på båtens inredning att det är läge att se upp. Tobak är en beroendeframkallande drog och dess nyttjande drivs av helt andra skäl än hälsoeffekter, positiva eller negativa. Du glömde alkoholhaltiga drycker. Tror ingen blir hög på melamin och/eller beroende, så normala regler för dess utvärderande är säkert tillförlitliga. Om du bara visste vad det finns för trevliga legeringsmetaller i ditt rostfria bestick. Du får väl börja med ätpinnar på asiatiskt vis (av trä). /m
  6. @bhemac Med melamin som nämns i denna tråd avses naturligtvis melaminplast. Så saxat från samma wikipediaartikel som du citerade: "Melaminplast tillverkas genom kemisk reaktion mellan melamin och formaldehyd, och är en hård och mycket tålig härdplast som används till exempel till plasttallrikar, plastkoppar, plastskålar och i laminat till bordsytor, köksluckor och bänkskivor." Och "Melamin används också som vattenavstötande ämne i sedlar." Om formaldehyd i Wikipedia: "Formaldehyd förekommer naturligt i de flesta levande ting och är en viktig del av vår ekologi. Vi får dagligen i oss formaldehyd via födan, ett äpple innehåller exempelvis 6,3-22,3 mg/kg. Formaldehyd bryts naturligt ned av den mänskliga kroppen och ackumuleras ej. Formaldehyd produceras även i kroppen. En vuxen man har normalt ca 16 milligram formaldehyd i blodet." Tror du på fullt allvar att kärl avsedda för livsmedelshantering skulle vara tillåtna till försäljning i Sverige om hälsorisker förelåg. Många massproducerade båtar av idag är dessutom invändigt målade med fernissor som är melaminbaserade (hög torrhalt (färre lacklager), hård yta). Även laminatytor är vanligt förekommande i pentryn och hygienutrymmen ombord. Så se upp alla ni som seglar Bavaria, Jeanneau, HR, etc. Bär alltid hjälm (lacken är som sagt mkt hård) och andningsskydd, - och slicka för guds skull inte på skotten! HälsaGreta/yachtolivia PS Ngt vi funnit fungerar bra ombord är benporslin, - lägre vikt (tynnre, tallrikar tar mindre plats) och väsentligt hållbarare än vanligt porslin. Googla! https://en.wikipedia.org/wiki/Bone_china https://www.cervera.se/search?query=benporslin https://www.amazon.co.uk/s?k=bone+china+plates&ref=nb_sb_noss Melamingods fungerar bra när man inte använder kniv och gaffel (sårar ytan illa) men duger bra till filbunke, soppa, gröt, etc. Missfärgas gärna av te, rödbetor och annan färgglad föda. Ibland krävs renovering av ytan med fint (mkt) vattenslippapper, - men nå't kul ska man ju ha att hålla på med.
  7. @Rascal Don't worry , blev mest sur för att du fick mig att framstå som den där skäggige fiskaren i sydväst som syns på känt hötorgsalster. Och faktum är, att bland det värsta som går att köra in i propellern är det som på engelska kallas monofilament, alltså sådan där heldragen genomskinlig fisklina. Den smälter faktiskt. Tunn och homogen nog för att kunna smälta ihop till ett solitt förband och svårt att få bort (här gör propellerkniven stor nytta, - ofta förekommande: längder av flytlångrev varstans. Och som sagt även stämjärn är ett händigt verktyg. /m
  8. @Rascal Nu var det ju inte en spännande historia jag försökte berätta utan ett förslag till en seriöst menad och väl utprovad metod. Har du provat, har du erfarenhet, eller baserar du din åsikt på att du sett ngn praktisera med en brödkniv? Alla kommersiella fiskedon på 60-talet var polymerbaserade sedan länge (nylon användes tex i bogsertrossar under 2:a världskriget mm mm). Det du beskriver är vad som händer när den icke lyhörde i panik varvar upp och försöker köra sig loss i stället för att snabbt lägga i friläge. Och då kanske det är dags för brödkniven, eller för den delen stämjärnet, - eller skärbrännaren.
  9. Det där med bada låter inte kul och är kanske inte nödvändigt heller Här kommer ett trick jag lärde när jag jobbade på laxfiskebåtar på 60-talet. Linor i propellern var inte ovanligt och det var vinter så bada var ingen option. Om man kan få tag i fria linänden så är det bara att starta om maskinen och låta en bestämd hand hala hårt i fria änden samtidigt som ngn med nätt hand smyger fram-back något varv på axeln. Den som halar märker omedelbart vartåt det lutar (roterar) och kan sedan kommendera fram o back i maskin i takt med att linan lindas av. Fungerar så gott som alltid. Har hjälpt åtskilliga medseglare med detta. Inte så ovanligt att backa in i de fasta bottenförankrade förtöjningslinor som är vanliga på många ställen. Vid frånläggning är man gärna lite för ivrig och linan har ännu inte hunnit sjunka och så ... Bäst är om man vet om man körde fram eller back vid tillfället, då vet åt vilket håll man ska börja. Det måste dras hårt och bestämt men för guds skull se upp så fingrarna inte hamnar i kläm, eller ännu värre att man dras överbord. /mats PS Seglar själv med en engelsk propellerkniv (Ambassador Marine nå'nting? - finns fortfarande, tror jag). Den fungerar utmärkt. Man hör på motorvarvet när ngt blir hackat. En enda gång har den fallerat men då fick vi också en halv trål i propellern. Mitt i natten vid kanalöarna, busigt väder. Efter idogt fiskande i grov sjö lyckades vi få till en lina med löpsnara runt trålen som släpade efter. Satte an linan över en winch och upprepade tricket ovan. Funkade!
  10. Och här säljs produkter som möjligen relaterar till din fråga https://www.witzenmann.se Företaget finns ngn-stans i Huddinge /m
  11. Tack, Utmärkt och informativt länkinnehåll. Enda användningen av Hasteloy C (inom vårt område) som jag noterat är som material till kölbultar. Annars ett uppenbart materialval för många kritiska tillämpningar ombord, istället för SS2343 (316) som bör undvikas (åtminstone under vatten). . Formgods i Hasteloy går hyfsat lätt att finna så vaterstaget med kätting I ursprungsinlägget skulle kunna ersättas med rundstång I Hasteloy + vantskruv + ev kätting ovan vattnet. När det gäller rörmokeriet är det förmodligen enklare att finna genomföringar och ventiler I brons. Om inte annat så kostar Hasteloydelarna en skjorta eller två när motsvarande bronsditon kostar en t-shirt. /mats
  12. Så här gör vi när stormkök är av nöden: I riktigt pissigt väder, - Ärtsoppa, gulashsoppa eller liknande, gammeldags doppvärmare direkt i öppnad burk, finns för både 12VDC och 230VAC (för den med inverter). Tips: Campbell's Consommé och istället för att späda med bara vatten ersätt ½ burk vatten med rött vin, addera timjan, - gott med ostmacka till. Halvpissigt väder, - (kräver hyfsat potent inverter) induktionsplatta från Kjell & Co, tryckkokare fasttejpad till plattan (vill gärna glida omkring på glasytan). Grytor, dillkött, pepparrotskött, mm. Potatis kan gärna gå med (impotatis). Oftast placerar vi då plattan ovanpå den krängningskompenserade gasolspisen. Båda metoderna är energieffektiva. Om man räknar på energiåtgång blir det inte så illa, och man kan ju alltid stötta batterierna med laddning en halvtimme. /mats
  13. Du har helt rätt : Colregs, •Rule 10 (j) - " A vessel of less than 20m in length or a sailing vessel, shall not impede the safe passage or a power-driven vessel following a traffic lane". Men, vi har korsat åtskilliga gånger och vid anrop till "vänsterkommande" fartyg närmast blivit avsnästa med "vi har redan sett er och väjer som behövs". Men, regeln gäller och i Gibraltarsundet, Messinasundet, utanför Pireus, Dardanellerna, etc så gäller strikt vad du säger, - och tillämpas. Oavsett var du seglar så gäller att vara påläst, förstå (kompetens) och att vara observant. Shit happens fast! /m
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy