Jump to content
Sunday 18 August 2019

yachtolivia

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About yachtolivia

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. @Rascal Don't worry , blev mest sur för att du fick mig att framstå som den där skäggige fiskaren i sydväst som syns på känt hötorgsalster. Och faktum är, att bland det värsta som går att köra in i propellern är det som på engelska kallas monofilament, alltså sådan där heldragen genomskinlig fisklina. Den smälter faktiskt. Tunn och homogen nog för att kunna smälta ihop till ett solitt förband och svårt att få bort (här gör propellerkniven stor nytta, - ofta förekommande: längder av flytlångrev varstans. Och som sagt även stämjärn är ett händigt verktyg. /m
  2. @Rascal Nu var det ju inte en spännande historia jag försökte berätta utan ett förslag till en seriöst menad och väl utprovad metod. Har du provat, har du erfarenhet, eller baserar du din åsikt på att du sett ngn praktisera med en brödkniv? Alla kommersiella fiskedon på 60-talet var polymerbaserade sedan länge (nylon användes tex i bogsertrossar under 2:a världskriget mm mm). Det du beskriver är vad som händer när den icke lyhörde i panik varvar upp och försöker köra sig loss i stället för att snabbt lägga i friläge. Och då kanske det är dags för brödkniven, eller för den delen stämjärnet, - eller skärbrännaren.
  3. Det där med bada låter inte kul och är kanske inte nödvändigt heller Här kommer ett trick jag lärde när jag jobbade på laxfiskebåtar på 60-talet. Linor i propellern var inte ovanligt och det var vinter så bada var ingen option. Om man kan få tag i fria linänden så är det bara att starta om maskinen och låta en bestämd hand hala hårt i fria änden samtidigt som ngn med nätt hand smyger fram-back något varv på axeln. Den som halar märker omedelbart vartåt det lutar (roterar) och kan sedan kommendera fram o back i maskin i takt med att linan lindas av. Fungerar så gott som alltid. Har hjälpt åtskilliga medseglare med detta. Inte så ovanligt att backa in i de fasta bottenförankrade förtöjningslinor som är vanliga på många ställen. Vid frånläggning är man gärna lite för ivrig och linan har ännu inte hunnit sjunka och så ... Bäst är om man vet om man körde fram eller back vid tillfället, då vet åt vilket håll man ska börja. Det måste dras hårt och bestämt men för guds skull se upp så fingrarna inte hamnar i kläm, eller ännu värre att man dras överbord. /mats PS Seglar själv med en engelsk propellerkniv (Ambassador Marine nå'nting? - finns fortfarande, tror jag). Den fungerar utmärkt. Man hör på motorvarvet när ngt blir hackat. En enda gång har den fallerat men då fick vi också en halv trål i propellern. Mitt i natten vid kanalöarna, busigt väder. Efter idogt fiskande i grov sjö lyckades vi få till en lina med löpsnara runt trålen som släpade efter. Satte an linan över en winch och upprepade tricket ovan. Funkade!
  4. Och här säljs produkter som möjligen relaterar till din fråga https://www.witzenmann.se Företaget finns ngn-stans i Huddinge /m
  5. Tack, Utmärkt och informativt länkinnehåll. Enda användningen av Hasteloy C (inom vårt område) som jag noterat är som material till kölbultar. Annars ett uppenbart materialval för många kritiska tillämpningar ombord, istället för SS2343 (316) som bör undvikas (åtminstone under vatten). . Formgods i Hasteloy går hyfsat lätt att finna så vaterstaget med kätting I ursprungsinlägget skulle kunna ersättas med rundstång I Hasteloy + vantskruv + ev kätting ovan vattnet. När det gäller rörmokeriet är det förmodligen enklare att finna genomföringar och ventiler I brons. Om inte annat så kostar Hasteloydelarna en skjorta eller två när motsvarande bronsditon kostar en t-shirt. /mats
  6. Så här gör vi när stormkök är av nöden: I riktigt pissigt väder, - Ärtsoppa, gulashsoppa eller liknande, gammeldags doppvärmare direkt i öppnad burk, finns för både 12VDC och 230VAC (för den med inverter). Tips: Campbell's Consommé och istället för att späda med bara vatten ersätt ½ burk vatten med rött vin, addera timjan, - gott med ostmacka till. Halvpissigt väder, - (kräver hyfsat potent inverter) induktionsplatta från Kjell & Co, tryckkokare fasttejpad till plattan (vill gärna glida omkring på glasytan). Grytor, dillkött, pepparrotskött, mm. Potatis kan gärna gå med (impotatis). Oftast placerar vi då plattan ovanpå den krängningskompenserade gasolspisen. Båda metoderna är energieffektiva. Om man räknar på energiåtgång blir det inte så illa, och man kan ju alltid stötta batterierna med laddning en halvtimme. /mats
  7. Du har helt rätt : Colregs, •Rule 10 (j) - " A vessel of less than 20m in length or a sailing vessel, shall not impede the safe passage or a power-driven vessel following a traffic lane". Men, vi har korsat åtskilliga gånger och vid anrop till "vänsterkommande" fartyg närmast blivit avsnästa med "vi har redan sett er och väjer som behövs". Men, regeln gäller och i Gibraltarsundet, Messinasundet, utanför Pireus, Dardanellerna, etc så gäller strikt vad du säger, - och tillämpas. Oavsett var du seglar så gäller att vara påläst, förstå (kompetens) och att vara observant. Shit happens fast! /m
  8. Ja du hasse_A Jag undrade just hur länge det skulle dröja tills vi skulle bli uppläxade och korrigerade av Maringuidens ständigt städsevarande expertpanel. Konteramiral, Amiral, Guldmedlem. Ingen hejd på titlar, kompetenser och tyckerier. De tvärsäkra tonfallen är som vanligt dock intet fel på. Frågan är om de överhuvudtaget närmat sig en hamn i en svenskflaggad båt i ngt annat land än Sverige. Ännu mindre haft ngt med myndigheter där att göra. I vart fall har inget som skingrar dimmorna framförts. Åter till det eventuella problemet. Om du letar lite på Transportstyrelsens, på svenska myndigheters vanliga tillrörda sätt, hemsida så ska du finna detta: https://transportstyrelsen.se/en/shipping/Register-of-Ships/Glossary1/ Om du kollar på "Registry code" och visar upp vad som sägs där om "Call Signal" när du blir ifrågasatt, så borde det reda ut eventuell begreppsförvirring. Notera också vad som sägs i fotnoten om "Weight" och "Tonnage", -"*Non-mandatory information when registering a boat" Detta "Glossary" borde finnas på baksidan av certifikatet på engelska och spanska. allthebest/mats
  9. För det första kan man ju tycka att det är ett "fattigt" dokument man får för pengarna. Billigt papper, sparsamt med uppgifter etc. Ser nästan hemmagjort ut. Och ja, vi har fått frågan om tonnage flera gånger men klarat oss med den förklaring du använder. Vi ställde frågan till Sjöfartsverket och fick svaret att vi kunde få fartyget uppmätt och formel applicerad. Skulle bara kosta x-jävla tusentals kronor. Så, nej tack. Det finns en formel på nätet ngnstans där man kan komma bra nära med enkel aretmik och egen ansträngning. Utförde manövern och landade på ca löjliga ½-1 ton. Nu kan man ju inte fylla i detta själv i ett officiellt document. Men jag har noterat att utöver denna uppgift så ställs alltid frågor om annat som saknas uppgift om. "Typ av motor, - storlek fabrikat", ""Färg på skrovet", "Deplacement", mm mm. Många vill ha alla mått i fot, famnar, kvadrattum. etc Så jag har gjort en egen bilaga (med egen stämpel och undertecknad och minst lika snygg som Sjöfartverkets ynkliga aktstycke) där jag har listat all extrainformation som vanligtvis önskas och dessutom med mått angivna både i meter och på anglosaxiskt vis. Har även med deplacementet i ton. Det har visat sig uppskattat och sparar många frågor och mycket huvudkli. Har också noterat att angivet mått ton (Deplacementet) i min egen lista verkar tillfredsställa verkställande myndighetsperson vad gäller uppgift om denna storhet. Har sedan dess inte behövt gå i svaromål om Net och Gross Tonnage (kan ju vara en slump). Svårt dock att gardera sig mot allt. Vi har fått bla följande frågor vars svar noggrannt protokollförts. "Hur många rum har båten"? "Hur många sängar har båten"? "Hur hög är masten"? "Hur många och stora segel finns på den"? "Hur många liter (gallon) vatten/bränsle förvaras ombord"? (och, en av de bättre, - Cartagena, Spanien) "Hur lång är landgången"? På min egen lista finns bla med, färg på skrovet, byggnadsmaterial (GRP), rigg (kutter). /m
  10. Intressant, Vårt är identiskt så när som på "Call sign". Vårt har texten "Registration mark" istället men är många år äldre. Som jag sade, - mejla och be om ett förtydligande (undertecknat). Glöm mutor och korruption (annars gör du bort dig rejält). Vad jag avser att peka ut är att en tjänsteman i USA vågar ta ett beslut och har mandatet att göra så. Mötet med det nya landet sker alltså där och då. Naturligtvis går beslut att överklaga, men har man hamnat där är det ju redan kört. Vi har bara blivit korrekt bemötta och inget som sagts eller har beslutats har gått att missförstå eller tycka illa om. allthebest/mats PS Ni har väl USA-Visa B1/B2, - ett måste, går ej att fixa på plats!
  11. Det är också ett av världens mest och bäst trafikövervakade områden. Jag har varken erfarit eller läst om någon mängd incidenter i området. Vill påstå att det är betydligt trafiktätare på Sveriges ost- och väst-kust sommartid (undantaget handelstonnage, - men som sagt i deras farvatten rör man sig ej normalt) och med större mängd ovana sjömän i rörelse. Ström påverkar inte båtars, inom samma område, relativa rörelser. /m
  12. Det pedagogiska innehållet I bilden ger intrycket att här får man tränga sig fram I fartygstrafiken. Så är inte fallet. Området är strikt trafikreglerat, - VTS-zon (kolla på Wikipedia för förklaring). Det är för fritidsfartyg inte tillåtet att segla i dessa zoner. Korsa är ok (förutsätter 90 grader KK relativt farleden) och vanliga väjningsregler gäller.Dvs väja för fartyg som kommer från SB (höger) samtidigt som fartyg från BB (vänster) väjer för dig. Brott mot reglerna innebär omedelbar åthutning över VHF, och om inte det beaktas, omedelbar avhysning och dryga böter. Radar och AIS är finfina grejor men knappast nödvändigt. Däremot är VHF nästan oumbärligt. Det föreligger bla anmälningsplikt vid korsande av vissa inlopp (exvis Rotterdam) och mycken information utgår över radion. Också vid korsande av trafikzonen (inget man gör stup i kvarten) så är möjligheten att förhandla och meddela sig med omgivande trafik ovärdelig. Bilden visar trafikzonerna i området. Man seglar nära kusterna och bortsett från tidvattenproblematiken så är det inte svårare än att ta sig fram på göta kanal. Området är väl utprickat. /m
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy