Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

yachtolivia

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

13 Trovärdig

Om yachtolivia

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Eller vad sägs om "Ung (?) man uttalar sig ofta (för!) och tvärsäkert om saker han varken kan något om eller begriper" gott nytt år /mats
  2. 30 år och aldrig hört talas om denna? Shakespeare V-Tronix YWX Whipflex. Reservdelar finns att beställa hos många leverantörer. TS, behåll antennen. Testad av många och dokumenterat bra antenn. https://www.marinsystem.se/sv/vhf-antenn-90cm-whipflex https://www.aquamaremarine.com/uk/product/shakespeare-v-tronix-whipflex-vhf-antenna/ osv, osv.
  3. https://www.google.com/search?hl=en&as_q=ankarrulle+plast&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=any&safe=images&as_filetype=&tbs=
  4. Ta med dig en paddel, https://www.vanityfair.com/style/2018/01/from-nazi-germany-to-australia-the-incredible-true-story-of-historys-longest-kayak-journey
  5. Grensax alt. sekatör funkar. Kolla på amazon. Slangklämma på ömse sida snittet, alt. buntband alt. najtråd ger snyggare resultat. /mats
  6. Stopp o belägg! Propellern säkras axiellt med de två mot axeln vinkelrätt monterade skruvarna som fixerar propellern i axelns spår. Radiellt överförs vridande moment från axeln till propellern via medbringarpinnen i axeln. Centrumskruven "tajtar" upp montaget. Om centrumskruven jobbar sig loss (inte osannolikt, - den kan inte sättas an med erforderligt vridmoment, - plasten är eftergivlig).så förflyttar sig inte propellern nämnvärt axiellt. Skruven däremot löper stor risk att gängas ur helt och försvinna i djupet. Saxpinnen förhindrar detta. /m
  7. Ditt skotska sinnelag bådar gott och kommer att spara dig många sköna piastrar. Snabbt kommer du uptäcka att pengarna du spenderar på hamnavgifter i marinor med landströmstag med fördel hellre kan användas till whisky och andra förnödenheter. Du kommer alltså att ligga svajankrad för det mesta och under allt längre perioder. För oss typiskt upp till 6 mån utan tillgång till extern energiförsörjning annat än bunker och sol. Med friankring följer en mängd fördelar men också ett antal nack-dito. Energiförsörjningen blir plötsligt en kritisk komfort-, uthållighets- och säkerhetsfaktor. Som jag nämnde har har vi Lifeline AGM-batterier. Här är en länk till den utmärkta manual som medföljer dessa batterier, + en pedagogisk artikel om just conditioning. Naturligtvis har varje tillverkare sina specifika parametrar som måste följas men mycket är allmängiltigt. https://321166-984045-raikfcquaxqncofqfm.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2015/12/6-0101F-Lifeline-Technical-Manual-Final-5-06-19.pdf https://lifelinebatteries.com/2015/10/can-i-equalize-agm-batteries/ På detta forum diskuteras elfrågor ombord extensivt: https://www.cruisersforum.com/forums/f14/ Och sedan till din fråga. "Klarar den laddare jag har i garaget hemma av den last som är förhanden i mitt fall?" Ärligt talat ingen aning men conditioneringen förutsätter ett fullständigt toppladdat batteri till att börja med så några större strömmar handlar det normalt inte om. När jag gör motsvarande på min stora bank så startar cykeln typiskt vid blygsamma 8-10A/15.5V(nom). Att se upp med är att laddaren kompenserar för batteritemp och helst stänger ner vid för hög temp, och naturligtvis att den kan konfigureras till rätt antal volt för cykeln som typiskt varar i 8 timmar. Som du, har jag mina batterier i kölsvinet (nedbyggt) och i princip ståendes på blykölen vilket ger en nära nog konstant omgivningstemp. Men när du kommer längre söderut så kan omgivande vattentemperatur vara 28-29C så övervakning av batteritemp är viktig (jag noterar typiskt ett par graders höjning under cykeln). Varning detta kan hända om du inte är vaksam! "Thermal runaway", okontrollerad temperaturrusning i ackarna. Det vill du inte råka ut för! Lite som en härdsmälta i batteriet och med stor risk för brand. lyckatill/m
  8. Hej TS, Innan du gör dig av med batterierna, googla följande: agm conditioning. Finn din batterileverantörs batterimanual och leta efter konditioneringsparametrar (ev mejla och ställ frågan). Vi har en 1000AH Lifeline AGM batteribank och fann efter ett par år att den började tappa i kapacitet, - drastiskt!. Monitorering indikerade fulladdat men till slut gav de ingenting. AGMbatterier är kinkiga och kräver exakt laddningskontroll och fulladdning enl tillverkarens spec.Svårt att åstadkomma (speciellt laddning till 100% fullt) i båtdriftscenario. Konditionering per tillverkarens instruktion löste vårt problem och är sedan dess standardprocedur ombord minst 1 gång per år. Nuvarande bank är 10+ år gammal och levererar fortfarande nästan som ny. En bra batterileverantör i Holland (har handlat av dem, leverans till Spanien): De Hoeve Multipower | Expert in accu's http://www.de-hoeve.nl allthebest/mats
  9. Vad kul, Nu börjar äventyret! Rendsburg är ett trevligt ställe och där finns också diesel och bra proviantering (sen glesnar det mellan tankningsställena och det går åt en hel del soppa åtminstone till Norderney, - Cuxhafen kan med fördel hoppas över, - Du når Norderney på en lång dag om du timar riktigt tidigt högvatten i Brunnsbuttel). Tankmöjlighet finns även i kanalen ca 1nm före Brunnsbuttel på norra brinken. Ser inte ut som en mack, spana efter cisterner och en bit kaj. Ha nu jävligt kul, kanske vi ses! /mats Tips: Brunnsbuttel, trädgårdstomtarnas mecka, - värt en promenad i kvarteren.
  10. Ändkrymphylsa med lim, tex: https://www.conrad.se/p/tru-components-1564463-vaermekrymp-aendkapa-nominell-diameter-foere-krympning-25-mm-1-st-1564463 /mats
  11. Tyvärr är cruiserswiki lite rörigt upplagd men ge den en chans. Mycket information! Vår erfarenhet är att bästa och mesta informationen om ankringar och hamnar får man från seglare man möter på vägen, så ge er iväg. Ni kommer inte att ångra er. /m
  12. För att spara dig lite googlande https://www.noonsite.com/ https://activecaptain.garmin.com/en-US/Map https://www.cruiserswiki.org/wiki/World_Cruising_and_Sailing_Wiki /m
  13. Denna sträcka har jag seglat många gånger och om tid inte är en begränsande faktor så är kustsegling verkligen att rekommendera. Med ngn enstaka längre etapp (100M) går det utmärkt att dagsegla ända ner till La Rochelle i Frankrike. Där ifrån är det ca 200M till Bilbao/Santander i Spanien. Vidare västerut/söderut ånyo kustsegling ner till Algarvekusten i Portugal. Mycket att uppleva på vägen. Utflykter görs enkelt med ett väl utbyggt lokalbussnät i Europa. Staande Mastroute är ett trevligt avbrott från tidvattennavigering längs en rätt så intetsägande bit nordsjökust. Djupet är sådant att vi med 2m djupgående tar oss igenom. - Vi frågade en gång oroligt en holländare om just detta och vi fick omedelbart motfrågan "hur stark motor har ni?" - . Vårt ekolod har som minst visat 1m och farten på fullvarv har varit nere på 1knop, men inga stopp. Ibland kan det vara svårt att komma intill vid förtöjning men för det mesta löser det sig genom att mer djupgående båtar förtöjer utanpå sådana med mindre djupgående. Och med lite vana lär man sig att parkera i dyn i väntan på bro- och slussöppningar. Obs kanalintyg krävs och att "ANWB Wateralmanak 1" finns ombord. Strax söder om La Rochelle ligger (en liten bit upp i en flod) Rochefort. Där går det att övervintra båten i en skyddad marina. Vi har inte legat där över vinter men läget är fint. https://www.portlarochelle.com/en/berthing-rates/ På 2-3 månader tar man sig i lugn takt till Lagos i Portugal. Där finns möjlighet till vinterförvaring både på land https://en.sopromar.com/ eller i vattnet https://www.marinadelagos.pt/ Båda ställena kan remommenderas. Stor cruising community vintertid. /m
  14. Obs, "nominell", och, "lär klara" är ingen god ingångsparameter för elnätsdesign. /m
  15. Varning dock, om du tänker distribuera 120V ombord via en 230V-installation så krävs nominellt dubbla ledningsarean. Omvänt är inga problem. /m
×
×
  • Skapa nytt...