Jump to content
Thursday 06 May 2021

BoCaMa

Medlemmar
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 Expert

About BoCaMa

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Windy 26

Recent Profile Visitors

439 profile views
  1. Finlands miljöcentral har låtit testa några bottenfärger, https://www.syke.fi/en-US/Current/Antifouling_paint_choices_may_impact_the(59731). Mycket tydlig skillnad mellan eko- och traditionella produkter, men Silic One verkar vara undantaget. En aspekt som lyfts fram är att eko-färgerna kan bidra till spridandet av invasiva arter i samband med bottentvätt. Detta som en följd av att det fanns tom. mera beväxning på eko-färgerna än på omålad yta, men påväxten lossnade relativt enkelt vid tvätt.
  2. Lite bättre går det med båten än med uppdateringarna av tråden åtminstone 😅 Det blev några intensiva dagar i slutet av juli då skadan i skrovet plastades, elsystemet förnyades och nytt kapell skulle passas in. Men till sist kunde vi sjösätta båten för första gången i vår ägo! Ett fint ögonblick efter ca. 4 år av renovering. Ett läckage från propelleraxelgenomföringen tog effektivt död på alla euforiska känslor. Jag synade gummislangen i samband med att jag bytte axeltätningen och tyckte att "den ser ju ok ut ännu". Det kan man säga att jag ångrade efter första provturen. Undrade varför länspumpen startade hela tiden, men det visade sig snabbt. Som tur så var det ju bara att dra upp båten igen och fixa ny gummislang. Sen hann vi med några sköna sensommarturer. Båten funkade i övrigt perfekt och vi ser nu fram emot en längre båtsommar 2021. Ännu återstår en del jobb, pentryt saknas ännu och nya dynor behöver sys. Botten blästrades och epoxymålades redan i höst, så den delen är klar. Men det var skönt att vi hann sjösätta och provköra, det gör ju att man blir mera motiverad att bygga klart! Har haft paus från renoveringen sen i höstas men skall ta nya tag snart.
  3. Jag har inte direkt några svar, men går i samma tankar. Under vattenlinjen har jag tänkt ta bort all gammal antifoulingfärg och stryka på en epoxiprimer. Då båten finns i Bottniska viken tänkte jag testa en biocidfri färg som yttersta skickt. Har tittat på Lefants T-coat, det verkar vara ett gott alternativ. Men så såg jag att Biltema har en biocidfri "hard bottom paint" som enligt specifikationen verkar fungera som T-coat men är betydligt förmånligare. Har någon på forumet månne erfarenhet av Biltemas produkt?
  4. Jaa-a, vad ska man säga. Blir man glad så int hålls man. Skulle slipa bort gammal bottenfärg och behandla botten med epoxy. Började vid aktern där det fanns spår efter en tidigare lagning som jag nog tyckt sett lite suspekt ut men ändå trott skulle gå att snygga till. Men redan en lätt slipning avslöjade lösa kanter, och snart lossnade stora sjok av glasfiber från båda sidor av kölen. Någon hade tydligen tyckt att det går bra att laminera över bottenfärgen utan att slipa. Och under eländet fanns förstås ett riktigt fult hål också. Så det blir slipa och plasta istället för måla och sjösätta. Det är underbart med gamla båtar!
  5. Nya durkar på plats för första gången. Tack för tipset @jmwa, jag kommer att göra på samma sätt. Men jag sågade till trianglar av ett plastskärbräde som jag skruvar fast under durkskivorna. Endast en klar ännu, men det verkar fungera perfekt.
  6. Rodret till min Windy 26 har fått dessa "vingar" ditskruvade av någon tidigare ägare.Jag har inte ännu haft möjlighet att provköra båten, undrar därför om någon annan har erfarenhet av dessa? Skall spackla och måla rodret, så jag undrar om det är någon ide att skruva tillbaka vingarna sedan eller är det lika bra att kassera dem? Vad jag hört ska de ge bättre roderverkan då man backar, men vet någon om det funkar i verkligheten? Vad zinkanoden har för effekt på ett plastroder, övermålat dessutom, är även det en bra fråga...😀
  7. Påskhelgens projekt blev att lägga teak på de nya durkskivorna. Riktigt roligt och lärorikt! Har inte gjort detta tidigare, men har turen att ha en erfaren bror som lärare. Durkskivorna ligger "löst" på en aluminiumram, som även fungerar som självläns. Så jag behöver ha ca. 4 mm spalt mellan durkskivorna, samtidigt som jag inte vill att de kan röra sig för mycket. Någon som har ideer om hur jag bäst löser detta? Tänkte på distansbrickor mellan skivorna, men tror att det blir opraktiskt (svårt att stänga luckorna om det blir för tätt, risk att brickorna lossnar vid stängning)
  8. Tack för input! Det är frågan om två luftburna system som jag tänkte koppla ihop. Det får bli y-stycken med spjäll, som jag justerar enligt vilken värmare som används.
  9. Jag har sedan tidigare en dieselvärmare i båten, och skall nu även koppla in en gångvärmare. Kan man koppla ihop dessa system med Y-stycken så man kan utnyttja samma utblås? Det blir säkert en del tillbakaströmning mot den värmare som inte används just då, men spelar det någon roll? Gångvärmaren används främst som defroster, men då den har 4 uttag så tänkte jag leda 2 till "vanliga" värmeutblås. Tacksam för era kommentarer.
  10. Det finns faktiskt en tråd, som jag tyvärr inte är så duktig på att hålla uppdaterad...
  11. Det går framåt, sakta men säkert. Under sommaren har den del som blir under durken akteröver piffats upp. Allt löst och allt trämaterial revs ut först, sen en ordentlig tvätt och ny färg.gamla skrovgenomföringar har plastats fast. Motorbrunnen fått nya skott i stabilare faner samt ny ljudisolering.All annan teknik under durkarna har även fått en översyn. Tanken har tvättats och hela bränslesystemet förnyats. Alla slangar till länspump, kylvatten och avgaser har bytts. Värmare har installerats. Motorn installerad och provstartad.Så nu är det bara resten kvar 😅 Näst på tur står nya skott till kajutan (ett av dem provinstallerat på bilden ovan) samt att fortsätta förnya eldragningen. En inverter står även och väntar på att bli installerad. Nya durkar skall också tillverkas...nästa sommarsäsong börjar kännas oroväckande nära!
  12. Hej, jo det är nog någon typ av plastmatta på orginaldurkarna. Vackert är det inte med dagens mått mätt åtminstone, men då det ändå fortfarande var helt efter över 30 år tycker jag inte det är så illa. Funderar på att ersätta den med flexiteek eller liknande, det är ju en form av plastmatta det också. Hur den ser ut efter 30 år återstår att se.
  13. Ca. 210 cm till fönsterramen, men om man inte ska behöva fälla ner landtärnan så behövs ca 40 cm till för att den skall gå fri. Kapellet är också kanske 20-30 cm högre än rutramen.
  14. Jag fick köpa den förmånligt, då den var i sorgligt skick, 2000 €. Det var ett avstannat projekt, inredningen utriven, motorn fastrostad mm. Hade stått så i 5 års tid och tidigare ägaren ville bli av med den. Totalvikten med en MD 21 2350 kg enligt tillverkaren. Windy 26 snekke.pdf
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy