Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-30 på alla områden

  1. 3 poäng
    Det jag tror är det absolut viktigaste för alla människor är att vara källkritisk. Att våga ställa frågor - och kräva något form av svar. Idag är det PK att vara klimatalarmist - och väldigt många tjänar pengar på det, säkert därför många inte ifrågasätter utan spär på för att kunna få ta del av sin del av kakan. Våga ifrågasätt och se om det finns annan information. Dom som använder SR/SVT som sin huvudsakliga informationkälla får ett väldigt snedvridet informationsflöde. Det finns andra miljöfrågor som man borde lägga mer fokus på - tyvärr är det troligtvis inte något som man kan tjäna pengar på - på samma sätt som dagens fokus. Måste bara säga att det är glädjande att även om flera här inne har olika åsikter så har inte tråden ballat ur med okvädesord som det blir i vissa forum.
  2. 2 poäng
    Jag ser att flera här inne tycker att bla L Bern med flera är foliehatvarning och Swebbtv och liknande ska man inte titta på etc etc. Det är ok att tycka så, bara man respekterar att det finns andra åsikter och fakta än vad som skrivs i mainstream media och det utan att gå bananas mot dessa andra åsikter. Nu skulle jag nog säga så att jag har aldrig hört några av dessa "dissidenter" säga att uppvärmningen absolut inte har att göra med människans framfart. Däremot så trycker dom på att våra åtgärder här i Sverige inte ger ett skit på det globala klimatet. Därmed inte sagt att vi ska ge faan i allt vad gäller klimatet. Dock behöver debatten bli lite mer sansad än vad den är idag, Lennart Bengtsson skrev i expressen (hör o häpna) att klimatlarmen är på tok för högt uppskruvade. Och han borde veta vad han talar om som en av Sveriges (och även internationellt) främsta klimatforskare. Och ang Greta Thunberg så är det väl bra att hon hittat sin plats här i livet, hon mådde väl inte så bra pga av sin diagnos tidigare. Däremot så tycker jag att det är förskräckligt synd att man pga av bla krafterna bakom Greta lyckats ge väldigt många unga klimatångest
  3. 2 poäng
    Jo, fast... alltså... en enskild diakon och ett skriveri på Twitter är ju inte RIKTIGT samma sak som att ett samfund utnämner något till sändebud från Gud, liksom... stollar finns precis överallt.
  4. 2 poäng
    Behöver inte bevisas, alla yrkesgrupper har rast i h behöver rast, speciellt poliser, brandmän, ambulanser, sjukvård, osv.
  5. 2 poäng
    Samma gäller även båtar fö. Att titta i skuffen på en bil kan man alltså inte. Men polisen har rätt att kolla mönsterdjupet på reservdäcket. Vilket gjorde att tjuvarna hade reservdäcket i baksätet. Ibland undrar man om vi inte lite väl tandlös lagstiftning, undrar hur det är i andra länder? En lagändring som ger tullen rätt att kolla utgående gods vid gränsen är därför nödvändig.
  6. 1 poäng
  7. 1 poäng
    Hehe... Jo jag påstod ju att jag läst 🤯 Men jag skrev turligt nog också "Kan vara att mäta, titta eller känna beroende på vilka förutsättningar som finns." Får nu i efterhand lägga till truck, lastmaskin, mobilkran, dynamit och kraftig sjögång. och naturligtvis är det du Mackey som upptäcker grodan 😁 Ha en bra kväll! /Mathias
  8. 1 poäng
    Vadå AIK🤔 Är ju en Mjällby Aif motor😁
  9. 1 poäng
    Fast, alltså... fakta är fakta, tolkning är tolkning. Det är ju det som blir tokigt i debatterna, när någon ifrågasätter vad fakta är, och tror man kan ta fram ”alternativa fakta”. Det funkar inte så. Sedan kan man ju lägga samman fakta och med hjälp av dessa dra tokiga slutsatser, ett (medvetet) exempel är kopplingen mellan att i takt med att antalet sjörövare minskar, så blir jorden varmare. Som bevis för det är att efter halloween, där många klär ut sig till pirater, följer en period med kallare väder. https://www.forbes.com/sites/erikaandersen/2012/03/23/true-fact-the-lack-of-pirates-is-causing-global-warming/
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Nu måste jag först erkänna att jag inte har orkat läsa alla jättelånga inlägg i denna tråd så där jättenoga, men jag skulle vilja säga två saker. Dels gällande vilka som är alarmister eller vilka som är foliehattar... Jag som vanlig heltidsarbetande privatperson har knappast någon chans att kunna avgöra vem som har rätt och vem som har fel. Jag tänker mest att det kanske är dumt att chansa. OM det nu är så att vi håller på att förstöra vår jord och jag kan göra saker lite bättre genom att källsortera och köra min båt på alkylat så finns det väl ingen anledning att inte göra det? Jag kan ju också chansa på att de nog har fel och så skiter jag i att göra någonting över huvud taget. Då får jag ju veta om de hade rätt eller fel, men det känns som att det är lite sent då... För det andra, gällande just alkylatbensin. Jag kan rekommendera att kolla på https://www.aspen.se/kopstallen/hitta-aterforsaljare/. Jag trodde själv att det inte skulle gå att få tag på alkylat på tapp någonstans i min närhet men upptäckte till min förvåning att jag åker förbi en pump varje dag på väg till jobbet, så sedan förra året kör jag bara på alkylat. (Till pinsam-erkännandena hör att jag kör med en tvåtaktare från 80-talet, men jag lovar att det är sista säsongen!)
  12. 1 poäng
    Du har så rätt,dessutom är en tråd med bilder roligare Imorgon kommer nog biminitoppen men vart är finvädret🚤
  13. 1 poäng
    Både ja och nej Så här står det. Skydda dina luftvägar Damm från epoxiprodukter som inte härdat ordentligt är allergiframkallande. Slipdamm från epoxiplast kan vara farligt för andningsorganen. Använd punktutsug eller om det inte går, andningsskydd med lämpligt filter vid slipning. (Jag har fetmarkerat.) Dammhalten i inandningsluften får inte vara högre än gränsvärdet för damm från härdplast enligt föreskrifterna om hygieniska gränsvärden. Epoxi kan vid höga temperaturer, till exempel vid kontakt med heta ytor, avge giftiga gaser. Gränsvärdet är ganska lågt för härdplast, så var försiktiga.
  14. 1 poäng
    Även om det inte har direkt med ämnet att göra så tycker jag det är intressant att ett hot mot mänskligheten i mångt och mycket hanteras och utvecklas på liknande vis som mycket annat, tex. invandringen till EU/Sverige. Skrämselpropaganda och förnekelse av broblemet. Hur båtlivet påverkas hoppas jag att vi återkommer till. Jo, så är det och det är därför det är oerhört svårt att förstå vad problemet är. Det jag tycker är oroande är framför allt tre saker. Historiskt har nivåerna av CO2 i atmosfären varierat mellan 200 och 300 ppm och nu har nivån ökat från 300 ppm till 400 ppm. Historiskt har ändringarna tagit åtskilliga 10 000-tals år, men från 300 ppm till 400 ppm tog det 200 år. Det är mellan 500 000 och 800 000 år sedan CO2- nivåerna var så höga som de är idag. Vindruvsodling eller inte i Sverige har inte med saken att göra. För övrigt odlas det vindruvor i Sverige idag också såväl som på 60-talet när jag åt vindruvor som en kompis mamma odlade. Det är bl.a. genom att bli "grönare" jorden balanserar CO2-nivån, men jag tror inte det finns någon realistisk möjlighet för jorden att balansera bort det enorma tillskott som kommit de senaste 200 åren. . Ett räkneexempel För att göra det lätt för mig sätter jag likhetstecken mellan energiinnehåll och kolinnehåll. Ett fat råolja = 42 US gallons ≈ 158,97 liter. Energiinnehåll lågt räknat 30 MJ/l En tall väger cirka 250 kg. Energiinnehåll cirk 10 MJ/kg högt räknat. Varje fat motsvarar ungefär en fullvuxen tall. Varje dag konsumeras cirka 15 000 000 fat råolja i världen. Det krävs alltså att 15 miljoner nya färdigvuxna träd dagligen "plötsligt uppstår" för att binda den CO2 som släpps ut och dessa träd får aldrig eldas upp. Rätt mycket skog... Nej, det är inte så konstigt tycker jag. Ekonomin styr. Varför tillverkar tobaksbolagen dödliga produkter och kommer undan med det? CO2-utsläppen per km med fullsatta flygplan är rätt lika att åka en eller två i bil. Priset på flyget varierar kraftigt från förstaklassbiljetter köpta ett par timmar före avgång till billiga ekonomiklassbiljetter köpta långt i förväg, så just det är ingen bra jämförelse. Däremot är det märkligt att det inte är någon nämnvärd skatt på flygbränsle. Intressant och jag håller med om mycket av det hon säger. Vi ska inte skrämmas till klimatlydnad och det måste vara tillåtet att framföra sina välgrundade åsikter. Det är synd att EW ställer upp på Swebbtv, Klimatupplysningen, mm, men hon verkar ju inte ha något val eftersom bl.a. traditionell media inte är så intresserade. Har inget att säga om detta just nu, men det får hänga med. Tillägg: Jo, jag tycker klimatupplysningen lägger ut lite dimridåer eftersom de ofta skär ut en liten bit av ett problem och visar att just det problemet inte finns just på en viss plats. Det är bra att någon granskar tex. IPCC, men det måste göras på ett trovärdigt och vetenskapligt sett, inte populistiskt. Hans Rosling ägde och äger fortfarande.
  15. 1 poäng
    Syns inte det? Jag har laddat med ett nätaggregat men väntar nu på en solregulator avsedd för LiFePO4. Har även en skyddskrets som bryter vid för låg spänning. Ska återkomma med en lite bättre beskrivning.
  16. 1 poäng
    "Anna Ardin, diakon i Equmeniakyrkan och styrelseledamot i den inflytelserika organisationen Socialdemokrater för tro och solidaritet, på fullaste allvar att Greta är en profet med uppdrag från självaste Gud." -- "Limhamns församling, via Twitter, rakt upp och ner utnämnde henne till Jesu ställföreträdare på jorden."
  17. 1 poäng
    Jag tog till snikvarianten, krokodilklämmor och blompinnar. Synkroniseringsklockor används för att justera in spjällen så att alla öppnar exakt samtidigt. En enklare (och billigare) metod är att fästa någonting långt på spjällaxlarna så att man kan se exakt när spjällen börjar röra på sig. Jag fäste blompinnar på krokodilklämmor som klämdes fast på spjällen. De långa blompinnarna gör att man ser när spjället börjar röra sig och det är lättare att se om alla spjäll rör sig samtidigt. Det finns väl i princip bara tre inställningar man kan göra på de där förgasarna; spjällens stoppskruvar, tomgångens blandningsskruvar och spjällens synkronisering. Man börjar med spjällens stoppskruvar. Man skruvar ut dem så att de inte påverkar spjället, sedan skruvar man in dem så att de börjar påverka spjället och ett varv till. Sedan kan man ställa in reglageaxelns medbringare så att alla spjäll börjar öppna samtidigt; man drar på gasen lite och ser på pinnarna när de börjar röra sig. Sedan justerar man klämmorna på reglageaxeln, gasar lite , justerar mer, gasar lite och justerar.... ja så där håller man på en god stund. När alla blompinnar reagerar i exakt samma ögonblick är man klar. Fördelen med den här metoden är att motorn inte behöver vara igång. Tomgångens blandningsskruvar är lite olika på olika generationer av förgasare. principen är ändå att man skruvar in dem i botten, mycket försiktigt, man drar inte åt alls, fingertoppskänsla är vad som gäller! Drar man åt för hårt blir det märken på nålarna som därmed är förstörda. På mina förgasare skruvades blandningsskruvarna ut ungefär 1 ½ varv. Har sett modeller där det är mycket fler varv. Sedan är det bara att repa igång motorn och låta den gå varm. Därefter justerar man tomgången på blandningsskruvarna. Ett kvarts varv åt gången och exakt lika mycket på alla förgasare tills man har rätt varvtal. Tändningen skall naturligtvis vara rätt justerad i det här läget, annars justerar du tomgången en gång till efter att du har justerat tändläget...
  18. 1 poäng
    Så här såg min trailer ut 2015 som jag köpt ny i Norge 2006 med täta lager samt färskvattenspolning efter att jag lånat ut den. Jag brukade aldrig dränka naven själv men vid utlåningen till en i släkten så blev den det och när jag återtog den så slutade det så här utanför Klippan i Skåne när jag skulle hämta en Ockelbo jag köpt. Hörde och kände att något var på väg att hända så jag han svänga in på en lastbilsparkering och där lossnade hela lagret med bromstrumma och hjul.
  19. 1 poäng
    Co2 nivåerna har alltid fluktuerat upp och ner. Pecis som temperaturerna. I Sverige har det varit betydligt kallare än idag och betydligt varmare än idag, man har hittat spår av vindruvsrankor i mitt Sverige (sånt som idag odlas i Europa). En annann viktig sak som det inte pratas om speciellt ofta är att planeten, speciellt norra halvklotet inte varit så grönt som det är idag på många 100 år. Det kan bero på att man inte använder ved/trä för uppvärmning på samma sätt som tidigare. Det kan oxå bero på att vi har lite högre Co2 nivåer - eftersom det är vad dom gräna växterna delvis lever av. Det finns inget som entydligt säger att situationen som den är idag är helt fel och pga Co2 utslpp - hade det varit ett reellt dödshot för mänskligheten hade allt som skapar Co2 förbjudits - för att vi skall överleva. Varför är fortfarande flygbränslet så billigt? Det är billigare att flyga till Tyskland än att köra bil från Stockholm till Sundsvall - samtidigt som Co2 utsläppen när man flyger är många gånger högre än när man kör bil - är inte det märkligt. Titta på Elsa Widdings 8 minuteras anförande i mitt förra inlägg, där hon presenterar sin kommande bok och hur hon blev tystad för att hon var nyfiken på att lyssna på andra än just "klimatkrigarna". Hon har själv jobbat i regeringen - hon berättar om hur man i Sverige idag bygger bort energitillförsel - att vi kommer se högre priser på energi samtidigt som vi kommer få brist på energi - för att man inte ser till helheten - lyssna själv, det är intressant. Här kan man läsa innantill, länkad text som länkar till rapporter - orkanerna blir inte fler - det finns flera liktydiga studier att hämta på nätet. http://www.klimatupplysningen.se/2019/01/22/ny-studie-tropiska-orkaner-blir-inte-fler-eller-intensivare/ Arktis smälter: http://www.klimatupplysningen.se/2019/05/19/det-varma-arktis-fanns-redan-pa-30-talet/ En annan man som har mycket intressant att berätta är tragiskt framlidne Hans Rosling.
  20. 1 poäng
    Jag har hört att det är den ohärdade epoxin som är farlig samt härdaren - i hud och ögonkontakt. Likaså är slipdamm från ohärdad epoxi farligt. Har däremot inte hört att slipdamm från härdad epoxi skall vara så farligt. Är jag ute och cyklar? ( annars borde jag ha full skyddsmundering när båtgrannen står och slipar sin epoxibotten i lovart utan pressenning?!?)
  21. 1 poäng
    Det finns kanske en anledning till att du blev utslängd från MG med ditt förra nick.
  22. 1 poäng
    Miljörörelsen som den är tror jag inte mycket på. Visst det är klart att vi påverkar vår planet med allt vi gör, men inte så som miljörörelsen vill framstå - jag tror att det är en stor scam som gör att folk i stort blir rädda - dessutom tillåts ingen att ifrågasätta - alla som ifrågasätter - tystas. Kika på denna: Den säger en hel del. Vidare kan man youtuba eller googla: Lars Bern. Öppna ögonen, våga ifrågasätt.. Jag vet vad jag tror - jag kan skriva det på ett papper och öppna om 5, 10 och 15 år för att se om jag var klarsynt eller inte..
  23. 1 poäng
    Jag tycker det snackas för mycket om vilka som bryr sig mest om miljön, som Greta till exempel. Det borde i stället fokuseras på att föra rätt miljöpolitik, men där är det ju dessvärre svårare att mäta bäst och sämst. Vilket har bäst effekt, höjda skatter eller mer pengar till att hitta miljövänligare alternativ alt subventionera de som redan finns. Min helt ovetenskapliga teori baserad på mig själv är att de är svårt att sluta med något man tycker om, som att köra båt, flyga eller köra bra bil t.ex. Därför kommer jag och många med mig fortsätta med det så länge det bara är ekonomiskt möjligt och miljön har ju ingen glädje av skattepengar. Om nu miljön vore det viktigaste för vår regering och EU så satsa på att subventionera miljövänliga alternativ och satsa alla miljöskattekronor på att utveckla fler och bättre alternativ så att vi som älskar båt, bil och flyg kan fortsätta med det med mindre miljöpåverkan. Men det kanske är det Greta säger, man får ofta inte höra henne på nyheterna bara se henne och i stället höra vad en reporter säger att hon säger. Om det nu finns akrylatbensin, miljövänlig diesel, miljövänligt flygbränsle och olika spritsorter som bränsle och detta räddar miljön, se då till att det är billigare än de fossila miljöbovarna så jäklar får ni se på grejer. Att försöka förbjuda eller skatta (straffa) folks dåliga beteende brukar funka dåligt. Mvh Jocke
  24. 1 poäng
    Jag är övertygad att många gamla tvåtaktare är kvar på sjön, men frågan är fortfarande hur många timmar de används per år, och hur mycket bättre miljön blir av att man tillverkar nya motorer, kanske då med batterier till av diverse jordartsmetaller, och sedan skickar dessa från andra sidan jorden..? Jag är i alla fall tveksam till att det skulle vara en miljövinst. I samma artikel du länkade till om de 12.000.000 litrarna stod det att alkylat skulle minska skadliga utsläpp med 90%. Det är svårslaget.
  25. 1 poäng
  26. 1 poäng
    Om jag minns rätt så var det några forskare som hittade akrylamid. Antagligen ville de göra sig märkvärdiga eller få mera forskningsanslag och gick till några journalister som "glömde" kolla hur mycket det var. Många forskare ägnar det mesta av sin tid åt att se till att få bidrag och då gäller det att hitta "rätt" journalister.
  27. 1 poäng
    När jag hade inbrottsförsök i min båt ringde jag 112. Polisen skickade 3(!) bilar. De tog inte tjuven men de var ganska övertygade var han bodde. Efter det upphörde inbrotten vintertid. Jag är övertygad om att polisen gör allt vad de kan om de har möjlighet. Men de behöver mer resurser!
  28. 1 poäng
    Ett sådant agerande ska absolut upp i Uppdrag Granskning eller motsvarande. Sofflock som inte tar ansvar i sin egen tjänst.
  29. 1 poäng
    112 ringde jag vid ett tillfälle när jag observerade två skåpbilar av utländsk härkomst, som lastade ett antal skjutvapen i mellan sig. Hamnade hos polisen i Malmö 35 mil ifrån eventuell brottsplats. Sa mitt ärende och bad att bli kopplad till den lokala polisstationen som har dygnet runt öppet. Tiden på dagen var elva nollnoll ljust och fint. Men se de kunde de inte göra. Jag fick frågan om jag var säker på att det var ett brott det handlade om. Det visste jag inte, och då kunde de inget göra. Jag bad om att de kunde göra ett undantag eftersom det handlade om vapen, men det hjälpte inte. Så det var bara att lägga på luren, och låta det hela fortgå.
  30. 1 poäng
  31. 1 poäng
    Varför ringde du inte 112 istället? På E20 en tidig söndagsmorgon, gjorde jag en likartad observation, visserligen ingen utlandsreggad skåpbil, men väl en gammal Volvo. Säkerligen samma slags fel på styrinrättningen , jag ringde 112 vid Hol strax norr om Alingsås, och en bit innan Vårgårda kom det upp en polisbil 🚓 bakifrån, och i jämnhöjd hundmatsfabriken körde det redan en polisbuss i vägrenen i låg hastighet, bra jobbat! Jag hade lovat larmoperatören att följa efter och rapportera om bilisten med styrproblemet hamnade i diket eller tog av på någon avfart för att komma tidigt till gudstjänsten... Men det behövdes inte, bilisten höll ju sig till den "breda vägen" men kanske inte till den rakaste. Förutom styrinrättningen då var det ju lätt att misstänka att det kanske fanns några promille blod i alkoholen. Ja detta var ju då innan man införde lagen om att använda mobiltelefon under bilkörning... idag hade ju detta tilltag varit omöjligt. I den GREFAB hamn där jag har min båt har vi ju vaktschema. Jag brukar ju ha med mig min schäferhund på vakrundorna, samt tar alltid en bild på nummerskyltar tillhörande utländska bilar, det avskräcker vill jag lova!
  32. 1 poäng
    Nej det är förskräckligt. Moderaterna har ju i EP debatten sagt att vi ska ha fri rörlighet men inte för brottslingar. Det låter ju bra men kanske skulle vi inte heller ha fri rörlighet för stöldgods heller? Är det kanske så att bland vissa partier har man en naiv tro att EU ska lösa alla alla problem. Vi ska ha ett EU-FBI och säkert också EU NCIS, CSI mm. Är det inte bäätre att lösa nationella problem nationellt? Det enda riktigt glädjande är ju att det gick riktigt dåligt för partier som förordar mera överstatlighet.
  33. 1 poäng
    Och om du hade påtalat det för någon politiker hade han sagt att vi måste verka för att det införs en lag om bilbesiktning i alla EU-länder, men det kan ta många år.
  34. 1 poäng
    Ha klossarna bakom framhjulen.
  35. 1 poäng
    Ja fortfarande sitter nog de flesta vuxna på en del värdefull kunskap. Hur framtiden ska bli kan man undra över när ungdomar hellre verkar strejka än att skaffa sig den kunskap som kan leda till ett bättre samhälle.
  36. 1 poäng
    Hej Blev nog fel med titel på tråden så jag ändrade till något jag kände var bättre. Hör av dig via PM om det är en annan titel du vill ha. //stavhammar
  37. 1 poäng
    Nja, man skall nog skilja på profiten hos försäkringsbolag från grunden till varför motorer stjäls. Grunden är ju rent krasst att motorer är förbannat dyra, inte minst begagnat, vilket gör att det finns en marknad. Man skulle kunna se det som att pris per kilo är det avgörande. Hade dom bara fått en tusenlapp för 100 kilo motor hade det nog inte varit så intressant..... Den marknaden utnyttjas bevisligen av diverse organiserade ligor som ser lätt tjänade pengar och gör en turne för att sedan ta sig ut ur landet. Genom åren så har ju flertalet skåpbilar stoppats på väg österut via någon färja. Och att tro att rederiet skulle se en förlust av en biljett viktigare än en skåpbil med stöldgods som stoppas tycker jag låter överdrivet cyniskt. Det är ju inte så att dessa skåpbilar står för någon större del av deras intäkter. Bättre kontroller vid vår gränser skulle nog minska mängden som förs ut, MEN, det finns även en inre marknad, och den är inte så lätt att göra något åt, då det handlar om något helt annat, nämligen moral hos köparen.
  38. 0 poäng
    Det är klart att ens eget uppträdande påverkar hur man blir bemött. Den enda gången jag kan minnas att jag blivit lite bryskt behandlad av polisen var när jag blev utslängd från tunnelbanan och vägrade gå med frivilligt. Jag lyckades ändå få den ena polismannen att gå ner till spärrvakten för att få tillbaks det jag betalt för min resa.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...