Jump to content
Saturday 25 September 2021

Slowrider

Medlemmar
  • Content Count

    270
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

64 Expert

About Slowrider

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Slowrider

    Motorn dog…

    Det första du ska göra då det är en ny båt och ny motor under garanti är att först ringa och rådfråga den du köpt båten av. Om de säger att du kan skruva fritt till de kommer utan att det påverkar garantin kan du ju göra det. Men det är alltid bäst att fråga först!
  2. Slowrider

    GOD JUL!

    God Jul önskar jag er alla! 😃
  3. Erbjud dem att köpa ett parti av dig då, du verkar ju kunna köpa samma grejer som dem snorbilligt. De kan de ju inte tacka nej till 😏
  4. Måste bara fråga, fanns inte detta fett på tub att köpa hos någon lokalare handlare?
  5. Jo ts har ju skrivit att hen har ankarspel och blyad lina så kätting är nog uteslutet. Jag har själv blyad lina och 15kg brucekopia och det har nästan aldrig felat, men det är ju i Vänern och där är ju botten annorlunda förstås. Jag har däremot ett extra "manuellt" ankare som jag fäller ihop med spelet om jag vet det vankas oäkra vindar. Till det har jag 5m kedja som jag inbillar mig hjälper till. Lite extra trygghet på natten är aldrig fel ☺️
  6. Tror frågan är lite svår att svara på då det är lite olika vad man tycker är bra. Först är det ju frågan om drivmedel, bensin kontra diesel har ju sina olika plus och minus. Enkel kontra dubbelmontage likadant, fördelar och nackdelar. Ny/nyare motor(er) har ju naturligtvis prisskillnad i inköp vilket ju spelar stor roll för vissa. Själv har jag singel KAD44 i min vilket passade oss bra, jag ville ha nyare motor med tillräcklig kraft för att ta fullt semesterpackad båt skapligt lätt upp i plan och sen kunna åka marschfart 22-25 knop med skaplig ekonomi. Jag ville ha singelmontage för att hålla nere servicekostnad. Men alla har vi olika prioriteringar så du får nog fundera och specificera vad som är viktigast för dig om du vill ha ett bättre svar 😁 Mvh Jocke
  7. Har du kollat så det verkligen inte är fullt i tanken när den slår av? Kan ju vara din tankmätare som visar fel. Eller att pumpen har en spärr efter visst antal liter eller kronor och att man då måste börja om för att fylla fullt.
  8. Hamnade också på PAF när jag klickade på "Nya inlägg" idag. Android telefon. Händer nästan varje gång jag är på MG, olika dock vad jag klickat på för att skickas vidare till någon spam sida.
  9. Slowrider

    Manövertips

    Kan bara hålla med, Göta kanal är ett väldigt bra ställe att lära sig manövrera båten. Vi köpte båt som då låg i Östersjön och körde hem till Vänern via kanalen. I början var man nybörjare men efter alla ilandsättningar och manövrerande i slussar var vi kungar när vi kom till Vänern. Det blev ju två flugor i den smällen, båten kom hem och vi lärde oss hantera den. Nu kan ju inte alla åka kanal för att öva men lägg upp en rutt med många olika landstigningar från olika håll i olika vindar, kan vara roligare än att snurra kring en boj. Lycka till! Jocke
  10. Kanske detta reportage ger lite svar. http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20200313/klassikern-nimbus-31-ultima/ Mvh Jocke
  11. Eftersom du hade dålig kontakt tycker jag du ska börja felsöka genom att lossa och kolla alla anslutningar till instrumentet och sensorn. Nu vet jag inte hur denna är konstruerad men många tempmätare använder ju ändrad resistans i ett termisk motstånd för att mäta temperaturen. Det kan ju vara så att dålig kontakt ger högre resistans vilket då ger felvisning. Ber om ursäkt om detta är helt irrelevant för din mätare, men jag skulle börja där om jag var du. Mvh Jocke
  12. Gamla motorer är ett problem! Jag tänkte byta ut min mot en sån där modern som alla pratar om, El motor, men hittar ju fasen inga vettiga spanska motorer på nätet! Kom gärna med tips, har ett gäng lösa trådar bara så här långt...
  13. Hade en Jofa Kuling med en Johnson 25 HP där jag hade samma "problem". När jag var själv gick den kanon men när vi var fler orka den knappt upp i plan. Bytte propp som löste det problemet. Gick ner till kanske 22-23 knop (ingen mätare) men orkade upp i plan och väldigt mycket mer. Men vill du den ska fortsätta gå 27 knop så är den ekvationen nog inte möjlig. Så jag tycker du ska prova, finns säkert firmor som kan räkna ut vad du ska ha och kanske tom lånar ut för prov. Lycka till!
  14. Hej, Vad har du bytt till för generator? Jag bytte på en VP 2003T, köpte en från Biltema som passade men den krävde högre varv för att börja ladda. Så det kan vara idé att kolla vilket varv den kräver kontra original generatorn. Mvh Jocke
  15. Tack det var en väldigt pedagogisk förklaring, hade jag behövt när jag hade en 2003T i min Albin där en spridare läckte. Men nu är det någon annans problem men vem vet, du kanske hjälpte honom nu 😁
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy