Jump to content
Sunday 06 October 2024

Aventyr

Medlemmar
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Aventyr

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för rådet. Det är precis vad jag ska göra. Att repa och uppgradera den gamla toa till el blir lika kostsamt som att köpa en ny. Vad jag läst på mig är att alla eltoaletter verkar väsnas, förutom de dyraste modellerna. Så det är bara att gilla läget
  2. Jo det är en möjlighet. Men locket är sönder samt så läcker stolen i nedre delen. Så därför blir det billigast att köpa en helt ny toa.
  3. Hej tänker byta ut min manuella Jabsco toa mot en eltoa. Funderar på Seaflo som Seasea säljer. Bra pris jämfört med många andra. Är det någon därute som har erfarenhet av denna toa? Bra eller dåligt köp?
  4. Ja det är ju ännu enklare. Som Buzzer skriver så får jag nog säkra upp så inte säkringen flyger när generatorn börjar ladda. Då måste jag även anpassa arean på laddkabblarna. Då kanske lösningen med en DC/DC omvandlare är bättre....
  5. Tack alla ni som har gett sina råd i tråden. Mycket uppskattat. Jag har fått några olika lösningar som alla verkar fungera. Men jag lutar åt att bara ”krångla till” det lite lämpligt; dvs att jag kommer koppla två (plus och minus) 6mm2 kablar via skiljerelä och 10 A säkring från startbatteriet, till försörjningsbatteriet för häckpropellern.
  6. Det här var ett nytt sätt lösa det. Jag tror faktiskt att det är samma sorts batteri på förbrukar som på start, dvs 140 amph AGM. Men då vill jag ju försäkra mig om att inte bli strömlös på batteriet till häckpropellerna när jag står i naturhamn. För det så behöver jag då ett skiljerelä?
  7. Tack. Ja det är precis så jag tycker också. Men jag är ingen expert. Så då andra tycker att man bör ha ett skiljerelä, då blir jag nyfiken och vill veta varför
  8. Jo det är så sant. Men jag är åndå inne på att ha ett separat batteri. Så tillbaka till min fråga, vad är bästa sättet att ladda detta extra batteri? Bör jag ha ett skiljerelä? i så fall varför? Eller andra sätt som är bättre,?
  9. Tack för alla kloka råd. Båten, en Benetaue Antares 30, har rak Axel och D6-370hk. Start- och förbrukarbank sitter ganska långt fram i båten. Förbrukarbank är avskilt från startbatteri med ett skiljetecken. Om jag skulle koppla akterpropp till startbatteri så krävs minst 8m batterikabel. Det innebär att kabelarean bör vara minst 70mm2. Det blir dyra kablar. Dessutom vill jag inte belasta startbatteriet med ytterligare en strömförbrukare. Därför har jag valt att ha ett separat batteri för akterproppen. Det finns även bra utrymme där jag kan placera batteriet(som är helt avskilt från sovkabiner, motorrum) Jag tänker koppla in en trög säkring på 400A mellan batteri och elmotor. Givetvis ska jag även koppla in en kraftfull huvudbrytare. Här funderar jag på en fjärrstyrd huvudbrytare som jag kan bryta lätt via en enkel strömbrytare som kan monteras vid förarplats. ChristerN. Du skriver att jag kan koppla nya batteriet direkt till startbatteri utan skiljerelä. Jag hade själv en sådan fundering. Men har blivit rekommenderat att montera ett skiljerelä. Egentligen förstår jag inte det då förbrukarbank är avskilt redan med ett skiljerelä. Kanske Georg_Ohm kan förklara detta?
  10. Jag behöver lite råd angående koppling av batteri till akterpropeller. I båten finns en startbank och en förbrukningsbank. Jag tänker montera ett separat batteri (110 Amph, AGM) till akterpropeller. Batteriet kommer jag placera nära elmotorn/akterpropeller (ca 1,5 m kabel längd). Vad är bästa sättet att få laddning till batteriet? Kan jag t.ex. koppla ihop startbanken och det nya batteriet, för att få generator laddning på båda med hjälp av ett skiljerelä ? Eller finns det en bättre lösning ? Tacksam för förslag
  11. Kane. Det är ju lysande! Helt perfekt. Tack så mycket👍👏😃
  12. Hej Är det någon som vet vilken vinkel skrovet har på en Nimbus 320? Eller ännu bättre har måttuppgifter på skrovet. Jag ska införskaffa mig en båtvagn och behöver därför data om skrovets utformning. Tack på förhand
  13. Tack för svar. Jo jag har sett detta själv. Men andra uppgifter säger att skrovet är densamma och det är endast badplattformen som medräknat på 999. Jag tänker att det borde finnas någon Flipperexpert som kan verkligen svara på detta. Annars får jag kontakta Flipper och kolla upp vad som skiljer
  14. Tack Jocke. Jo jag har sett detta reportage. Gav inte riktigt svar på min fråga dock
  15. Hej vi letar ny båt och funderar på en Flipper 999 alt 909. Kan någon förklara vad skillnaden är på dessa modeller? Jag vet att 909 är föregångaren till 999. Men jag blir inte klok på om de är lika långa och breda. Jag hittar nämligen olika uppgifter om detta. Är det något annat som väsentligt skiljer? Micke
×
×
  • Create New...