Jump to content
Saturday 18 January 2020

freddenacka

Medlemmar
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About freddenacka

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mätte den idag den är 7,65 i vattenlinjen med trimplanet inräknat. Den varvar inte ur så mycket som jag trodde... 9,7 knop i 3900 varv. Pumpen är inte original och vet inte om plomberingskruven blockerar så mycket den ska. Blir intressant att höra vad propeller trim anser idag men är lite rädd att jag kommer få leva med marchvarv 2500 till 2900 för att den inte ska gå för tungt. 6-6,7 knop... Känns som om den kommer dra en hel del bränsle på så hög marchvarv
  2. Jo ganska nära, en eller två tum skulle kanske räcka. Vet inte exakt hur lång den är i vattenlinjen. Antar man ska mäta från trimplanet till förens slut vid vattenlinjen? Båten är 7,95 utan trimplanet.
  3. Man tycker ju att en sån här båt borde kunna marscha i alla fall 6,5 knop i ett någorlunda ekonomiskt varvtal vilket idag skulle bli typ 2800 varv......
  4. Jag tror det också men blir förvirrad när somliga säger att jag ska pressa motorn till 4500 varv och då justera proppeller efter hastigheten. Det viktiga för mig är marchfarten sen om den går att maxa i 12 eller 10 knop är helt oväsentligt för mig bortsett från om motorn skulle gå så tungt att den mår illa. Så jag förstått det är marchfart på md21 2000 till 2500 varv och då borde väll målet va att den ska göra 6 knop vid 2000 varv? Vilket den idag gör 600 varv högre (2600) vilket borde innebära två tum hårdare stigning om en tum motsvarar 300 varv.
  5. Jag tror inte det är nått fel på motorn, förra ägaren har bytt propeller och jag tror det blev fel. Hade motorn varit dålig så hade den inte orkat varva ur. Den orkar varva men den går förlångsamt och på för höga varv vid för låg hastighet.
  6. Hej Jag har skaffat en Windy 26 snipa som jag har en Md21b i. Det som irriterar mig med båten är att jag måste varva 2500 varv för att den ska göra 6 knop. Ligger jag på mer behagliga 2100 varv så gör den precis 5 knop vilket känns väldigt långsamt. Jag är inte intresserad av att få ut max hastighet utan att få en lugn och behaglig samt ekonomisk marchfart utan att den går för tungt givetvis. Jag har synkroniserat varvtalet med lasermätare. Båten är tvättad under från beväxtning. Båten är platt i aktern en extra monterad stelt trimplan och skall enligt katalog göra 12 knop med den motorn när den var ny. Propellern är en 18x14 och backslaget ms3b 2,91:1. Min spontana tanke utan att va expert är att den borde gå bra med en 18 x16 proppeller för att då göra 6 knop vid 2000 varv. Vad tror ni? Jag hittade denna information men då är det en annan motor så vet inte om det är relevant http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/bruktbåttest-windy-26
  7. Hej Har en Eberspacher d1lc som har gått bra i många år. I höstas innan jag tog upp den vill den inte starta och det droppade diesel om den. Tog isär den nu och såg att bränsleröret är kraftigt korroderat. Någon som vet om det går att byta denna eller om jag får kapa och försöka sätta bränsle slangen tidigare? Hittade denna manual men den hjälper mig inte mycket i det här fallet http://www.club80-90.co.uk/pages/downloads/docs/Airtronic%20D1LC%20Technical%20Manual%20.pdf
  8. Är det inte smartare att lägga till 3 tusen och få hydralstyrning då istället? De här borde väll fungera? http://www.ctvservice.se/Autopilot/Raymarine-autopiloter/Fardiga-autopilotpaket/Raymarine-S1000.html http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/Motortillbehor_Styrsystem/Styrning_Reglage/Hydraulsystem/SEASTAR_HK7113_FOR_RODER?id=96634
  9. Hej Jag har en Storbleka (Adev 720) med vajerstyrning. Jag trivs med båten men funderar på om man skulle kunna ha en autopilot som sedan kan kopplas till laptop eller gps eller en fjärkontroll för att den skall hålla kurs under längre turer. Är det ända att byta till hydralstyrning eller finns det lämpliga lösningar för denna båt? Den är 7,2 meter lång och väger uppskattningsvis 2 ton. Sitter en Volvo penta 2003 3cylindrig diesel. Har rorkult i akteruffen som man skulle kunna koppla in något på men den måste sitta där permanent isf då det inte kommer att funka att koppla i och ur den där under gång. MVH Fredrik
  10. Jag la in en lite inköpslista, kolla gärna så jag inte missuppfattade något. Om det är hål runt m8 i samma skarndäck, bör jag göra på samma sätt där? MVH Fredrik
  11. Divinycell på Biltema är lite stora och onödigt dyra på biltema, fungerar det med Polyuretanskiva? Eller är det bättre jag köper Divinycell som jag kanske kan använda till mer lagningnar sedan? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Divinycell-252137/ http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Polyuretanskiva-252138/ MVH Fredrik
  12. Stort tack för denna nogranna beskrivning! Jag ska läsa den några gånger så det inte blir några tveksamheter. Är det dumt att köpa grejerna från biltema? Tolkade jag dig rätt att jag altså skall ta bort trät från undersidan ca 100mm diameter? Har kört runt med en plastpåse nu många år och börjar bli trött på att få regnvatten i båten. Innan var det en skorsten som inte var i bruk som även läkte in vatten och som man drig foten i när man gick på skarndäck........
  13. Hej Det satt en skorsten tidigare i skarndäcket på min båt. hålet är ca 60mm i diameter och själva glasfibern är 18mm tjock. Hur bör man enklast göra för att ordna detta? Jag ska måla om skarndäcket efteråt. MVH Fredrik
  14. Jo om jag varvar motorn utan belastning så kommer den upp i rätt varvtal. Det är ju inte sä lätt att komma åt proppellern nu när den är i vattnet, jag kanske kan höra med dem om de kan titta efter en ersättare när den är uppe på land alternativt om den går att vinkla. Blir det onormalt slitage eller vad är nakdelarna med om den går för hårt belastat? MVH Fredrik
  15. Hej Jag har en storbleka, ( typ winga 24 eller adec 720). Snipan är 7,2 m lång Det sitter en VP 2003 från slutet av 80 talet. Den varvar enligt varvräknaren runt 1700 rpm på maxvarv och kan då kanske närma sig 8 knop. Min normala marchfart ligger på ungefär 1200-1400 rpm i ca 6 knop. Det står i manualen att maxvarv skall vara ca 3200 rpm. Bör jag göra något åt det låga varvtalet? Är det någon fara att den går för tungt? Se manual http://www.filecentral.se/filecentral/app/sv/pub-downloadForm.html?uuid=2520f745-5779-4814-b596-2cdbe694e95c MVH Fredrik
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy