Jump to content
Thursday 13 August 2020

freddenacka

Medlemmar
  • Content Count

    49
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About freddenacka

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det finns ett vist vinande ljud ungefär som ett hjullager. Låter inte vid samma varvtal om jag lägger ut växeln så rätt säker det är från drivningen då jag först misstänkte vattenpumpen. Ser inget synligt läkare på varken vatten eller olja. Vågar man köra vidare tills i vinter då jag antar att båten måste upp för att man ska kunna byta kullagertätningar?
  2. Hur varmt är normalt? Känns spontant som de e ok att det blir varm men så man fortfarande kan hålla på den? Jag ska känna igen efter en längre tur. Låter som jag bygger om den med växelådsolja i vinter. Fett som torkar ihop känns inte super stabilt.
  3. Körde dryg timme idag och det kom inget vatten eller fett. Kände på den och den va varm men inte varmare än att jag kan hålla på den.
  4. Tack! Men de blir inget hysteriskt läckage om den skulle gå torr. Det var lite gammalt fett på axeln som jag torkade bort. Låter den va nu så får jag se om den läcker. Enligt handboken ska den fettas var 50 timme men framgår inte om det är en tryck på sprutan eller massor. Sprutan var ju defekt innan jag bytte fett så borde va bättre nu i alla fall.
  5. Hej! Jag har en snipa med en md21b. Har nu kört 50 timmar i sommar så såg att man skall fetta propelleraxellager. Blev väldigt osäker då det kändes som inget hände när jag pumpa. Jag lossade slangen och mycket riktigt så kommer inget fett. Jag fick tag i en tub med nytt fett på Erlandssons. Jag lyckades ta bort de sista intorkade fettet som var så stelt att det inte gick att på pumpa. Fyllde den med det nya och satt ihop efter jag kunde konstatera att det går att pressa fram fett i slangen. Hur vet jag att den inte är igensatt i lagret eller att det räcker? Pumpade massor med gånger men vet inte om det skall komma fram fett på axeln eller vad som är riktigt. Har någon erfarenheter av detta? Mvh Fredrik
  6. Hej! Har gått igenom högtryckspumpen i vinter för att åtgärda en del läckage. Bytte filter i våras och motorn gick bra men ett litet irriterande probelm. Kör jag länge kan den öka varvet lite av sig själv från 2300 och sen gå ner. Problemet försvann efter lyftning så utgick från att det läcker luft. Bytt filter igen igår då jag inte va 100% säker alla packningar satt rätt. Skruvade upp kranen några varv efter lyftning. Probelmet blev 10gr värre med samma symptom. Efter att ha luftat om utan att ha luft i systemet gjorde det ingen skillnad. Skruvade ut kranen lite mer och då försvann problemet. Nu till min fråga. Kranen gör mig osäker hur den ska stå för att va helt öppen. Misstänker att den trillar ur om jag skruvar ur den för mycket? Hur mycket ska den skruvad ur? Mvh Fredrik
  7. Mätte den idag den är 7,65 i vattenlinjen med trimplanet inräknat. Den varvar inte ur så mycket som jag trodde... 9,7 knop i 3900 varv. Pumpen är inte original och vet inte om plomberingskruven blockerar så mycket den ska. Blir intressant att höra vad propeller trim anser idag men är lite rädd att jag kommer få leva med marchvarv 2500 till 2900 för att den inte ska gå för tungt. 6-6,7 knop... Känns som om den kommer dra en hel del bränsle på så hög marchvarv
  8. Jo ganska nära, en eller två tum skulle kanske räcka. Vet inte exakt hur lång den är i vattenlinjen. Antar man ska mäta från trimplanet till förens slut vid vattenlinjen? Båten är 7,95 utan trimplanet.
  9. Man tycker ju att en sån här båt borde kunna marscha i alla fall 6,5 knop i ett någorlunda ekonomiskt varvtal vilket idag skulle bli typ 2800 varv......
  10. Jag tror det också men blir förvirrad när somliga säger att jag ska pressa motorn till 4500 varv och då justera proppeller efter hastigheten. Det viktiga för mig är marchfarten sen om den går att maxa i 12 eller 10 knop är helt oväsentligt för mig bortsett från om motorn skulle gå så tungt att den mår illa. Så jag förstått det är marchfart på md21 2000 till 2500 varv och då borde väll målet va att den ska göra 6 knop vid 2000 varv? Vilket den idag gör 600 varv högre (2600) vilket borde innebära två tum hårdare stigning om en tum motsvarar 300 varv.
  11. Jag tror inte det är nått fel på motorn, förra ägaren har bytt propeller och jag tror det blev fel. Hade motorn varit dålig så hade den inte orkat varva ur. Den orkar varva men den går förlångsamt och på för höga varv vid för låg hastighet.
  12. Hej Jag har skaffat en Windy 26 snipa som jag har en Md21b i. Det som irriterar mig med båten är att jag måste varva 2500 varv för att den ska göra 6 knop. Ligger jag på mer behagliga 2100 varv så gör den precis 5 knop vilket känns väldigt långsamt. Jag är inte intresserad av att få ut max hastighet utan att få en lugn och behaglig samt ekonomisk marchfart utan att den går för tungt givetvis. Jag har synkroniserat varvtalet med lasermätare. Båten är tvättad under från beväxtning. Båten är platt i aktern en extra monterad stelt trimplan och skall enligt katalog göra 12 knop med den motorn när den var ny. Propellern är en 18x14 och backslaget ms3b 2,91:1. Min spontana tanke utan att va expert är att den borde gå bra med en 18 x16 proppeller för att då göra 6 knop vid 2000 varv. Vad tror ni? Jag hittade denna information men då är det en annan motor så vet inte om det är relevant http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/bruktbåttest-windy-26
  13. Hej Har en Eberspacher d1lc som har gått bra i många år. I höstas innan jag tog upp den vill den inte starta och det droppade diesel om den. Tog isär den nu och såg att bränsleröret är kraftigt korroderat. Någon som vet om det går att byta denna eller om jag får kapa och försöka sätta bränsle slangen tidigare? Hittade denna manual men den hjälper mig inte mycket i det här fallet http://www.club80-90.co.uk/pages/downloads/docs/Airtronic%20D1LC%20Technical%20Manual%20.pdf
  14. Är det inte smartare att lägga till 3 tusen och få hydralstyrning då istället? De här borde väll fungera? http://www.ctvservice.se/Autopilot/Raymarine-autopiloter/Fardiga-autopilotpaket/Raymarine-S1000.html http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/Motortillbehor_Styrsystem/Styrning_Reglage/Hydraulsystem/SEASTAR_HK7113_FOR_RODER?id=96634
  15. Hej Jag har en Storbleka (Adev 720) med vajerstyrning. Jag trivs med båten men funderar på om man skulle kunna ha en autopilot som sedan kan kopplas till laptop eller gps eller en fjärkontroll för att den skall hålla kurs under längre turer. Är det ända att byta till hydralstyrning eller finns det lämpliga lösningar för denna båt? Den är 7,2 meter lång och väger uppskattningsvis 2 ton. Sitter en Volvo penta 2003 3cylindrig diesel. Har rorkult i akteruffen som man skulle kunna koppla in något på men den måste sitta där permanent isf då det inte kommer att funka att koppla i och ur den där under gång. MVH Fredrik
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy