Jump to content
Monday 19 August 2019

Olten

Medlemmar
  • Content Count

    119
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 Expert

About Olten

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

390 profile views
  1. Så drar det ännu mer eller i bästa fall lika mycket men den svagare motorn får jobba hårt, en dag lastar du mer i båten och den svagare motorn drar ännu mer..... Och hur mycket bensin får du inte för pengarna en motor kostar...... Kanske båt inte är din grej..... Mvh Peter, dubbla V8'or och 480 liters bensintankar 🙂
  2. Jag har bott fast (skriven) 16 år i Norge och pendlat en del dessutom och norska myndigheter är ofta mycket hjälpsamma, tullen inget undantag (importerat en del när jag flyttade hem till Sverige för några år sen). Skatteetaten t.e.x kom långt före Sverige med användarvänliga sätt att deklarera mm.
  3. Möjligen mer lik än en äkta Ockelbo DC21 men annars så är även detta två skilda båtar.
  4. Tämligen vanligt att folk påstår att deras "okända" båtar är något annat mer värdefullt. Det där är verkligen inte en Ockelbo DC21, vad det är har jag ingen aning om, kan ju vara fin för det.
  5. Här passar det utmärkt att rekomendera en riktigt vass penetrerande olja som dessutom smörjer bättre, den heter Superlube. Svågern rekomenderade den (han driver eget i repbranschen, maskiner, sågverk mm) Osäker på var man hittar den men tror Swedol, Tess, Tools kan ha den. Inte dyr alls och rätt dryg
  6. Olten

    En elfråga.

    Inte helt sant dock vilket jag skrivit om tidigare, moderna laddare jobbar hårdare med fyrkantvåg och blir betydlig varmare så visserligen kanske den typen av switchade laddare klarar fyrkant rent elektriskt sett men värmeutveckligen kan ta kål på dom. Ladda modern mobil eller komradio i ett gammalt Rc-lok är ett vågspel. Inte så länge sen en av mina laddare faktiskt "tog kvällen" just där.
  7. Olten

    Temp kylbox

    Jag har en 4 år gammal Waeco (Idag Dometic) 36 box med digital manöverpanel och den fungerar klockrent, det som ställs in på displayen är vad man sen får i boxen och den är dessutom snabb, någon större skillnad uppe och nere i boxen är det inte förutom det lilla separata facket uppe som är varmare. Köpte först en liknande box från Waeco men som hade skjutreglage utan tempskala och där man fick prova sig fram, dock tvärdog den efter bara 24 timmar och jag bytte på garantin och fick då en modernare variant beskrivet ovan. Med den korta drifttiden även på en kvalitetsbox så kan det ju tänkas att det är något fel på din box.
  8. Nu fick du ingen hjälp av mig men det är härligt att läsa att folks tips hjälper till att lösa olika problem 🙂
  9. Olten

    Varm AQ130

    Vad är det för drev, blir den varm på tomgång utan växel i, med växel i men på tomgång, vid medelfart, vid marsch resp fullfart? Du måste berätta mer. Är det inte så dessutom att tempgivaren sitter på olika ställen på marin respektive biltoppar?! Tempen är ju inte FÖR hög om den stannar vid 90 grader.
  10. Olten

    Strulande aq130

    Trots motorrumsfläkt ?! Den är ju till för att dra ut luft och ev bensinångor ur motorrummet, inte blåsa in luft ?!
  11. Ja som titeln antyder, vilken bälg är att föredra? Jag har dubbla 280DP med avgasläppar monterade på avgasutsläppen men är det bättre att ha bälgar med klaffar eller kan såna börja krångla ?
  12. Olten

    Jänmarin?

    Den var ju riktigt kul, kom gärna med mer bilder och info framöver. Aldrig hört namnet tidigare.
  13. Just den har jag också och det är ingen hejd på hur användbar den är, den klarade att få upp all dieseldjurgegga ur Eberspächerns bränsletank. Stor sugförmåga utan för mycket ansträngning och bra kvalitet. Stor rymd. Har inte provat att driva den med tryckluft men utgår ifrån att det då blir ett "jäkla" driv i den.
  14. Förmodligen suger den för dåligt i hinken, vad har du för drev? Det skall mycket till för att överhetta en motor obelastad vilket tyder på att kylvattnet inte cirkulerar. Ofta måste man varva upp lite grann ett kort ögonblick för att få vattenpumpen att "ta" och därefter fungerar det bätttre.
  15. Jag har idag en 32 fots Coronet Oceanfarer med dubbla bensin V8. Normalt så kör jag aldrig fortare än 6.5-7.5 knop då man verkligen kan njuta av båtturen och då kommer man faktiskt ganska långt för pengarna. Ponera att jag skulle vilja konvertera till eldrift. Vad skulle jag kunna sätta i och hur stor kapacitet behövs för att säga kunna köra max 10 knop d.v.s ej planande. För att bibehålla jämnvikten från två V8 samt drev och bränsletankar så får man väl rätt mycket batterikraft. Förutsättningen är fortfarande dubbla elmotorer, ej singelmontage. Skall man behålla dreven ? Vikt på två motorer och bränsle inkl diverse sidoutrustning är ju ca 1 ton och det går nog att få in minst 1,5 ton utrustning. Helst så skulle jag idag velt haft en Coronet 33 Houseboat där man kunde utnyttjat en stor takyta men dessa är få. Vad rekommenderas av motorer, batterier, laddning samt hur stor kapacitet kan jag få in.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy