Jump to content
Wednesday 01 April 2020

Olten

Medlemmar
  • Content Count

    142
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Expert

About Olten

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

493 profile views
  1. Hej. Har små erfarenheter med 280 drev, bägge mina drevlyftar krånglar men har inte haft behov att fälla upp dom. Bägge gick att köra upp ett stycke men inte ner så jag körde ner dom manuellt och sen fick dom vara där. Men nu tänkte jag fixa till dom, ganska säker på att det är elektriska fel och inte mekaniska. Tänkte gå igenom drevlyftarna och byta lite reläer, brytare mm. MEN kan någon förklara funktionen på schemat? I vilket grundläge står drevlyften enligt schemat, när lyser lampan och inte mm Slår ändlägesbrytaren över plötsligt eller flyttar den på sig propotionerligt. Just lampans betydelse och koppling är jag extra intresserad i.
  2. Olten

    Typ av Sikaflex

    Hej. Givetvis är det den produkten, trodde den var så pass känd i marinkretsar men ack så fel jag hade. Nåja, fick besked att den inte skulle limmas med kontaktlim. Min vaiant är 22 mm inkl 2 mm tungmatta som är självhäftande men rekomenderades att komplettera med Sikaflex som apliceras med fintandad bredspackel.
  3. Hej. Skulle köpa Sikaflex 291i på SeaSea men där har den utgått och ersats med 591 (tror jag det var) förutom små tuber. Ska limma Karnag isolering på undersidan av teakdurkar (durkarna läggs ju upp och ner hemma för enkelt arbete i rumstemperatur) Karnagmattorna är ju självhäftande men rekomenderas limmade ändå. Kan jag använda 591? Det står något om att den är olämplig på teak "Sikaflex®-591 är inte lämplig att användas på teak och plaster med en benägenhet för spänningssprickbildning (t.ex. PMMA, polykarbonat osv.)" Eller är det lämpligare med 292i konstruktionslim? Beskrivningarna hos dom olika produkterna är flummiga.
  4. Nu har jag mätt förbrukning på min avfuktare under 14 dagar (och fortsätter). Det har varit relativt fuktigt men förbrukning totalt så långt är 18kWh/14 dygn d.v.s 1,28kWh per dygn. Mätaren visar också max uttagen effekt och det var 203W men ligger normalt på 180W när den arbetar, 203W är troligen vid start. Klimatet i båten är mycket fräscht. Viss skillnad mot att ha permanent värme 800+1200W på som förra vintern.......... 😮
  5. Första gången jag besöker båtmässan i Göteborg, besviken. Trångt och bedrövligt dåligt på tillbehörssidan, Stockholm är ju gigantiskt i jämförelse. Men sambon och jag gjorde en lyxweekwnd av det hela så det gick bra (vi kommer dock aldrig mer att bo på Clarion Post, stor besvikelse)
  6. Haha, var lite trött när jag räknade men så mycket som du menar är det verkligen inte, min avfuktare går mycket lite per dygn och hur mycket ska jag nu mäta. Som jag tolkar din uträkning så skulle avfuktaren gå 50% per dygn.
  7. Tack, min ligger på strax under 50% och håller sig där, startar nog sporadiskt och oftast bara när jag kontrollerat båten och därmed öppnat upp ingångsdörren. Med lite grov huvudräkning så får jag det till att 10 liter metanol till en Efoy skulle räcka hela vintern för att köra en avfuktare under förutsättning att det är tillräckligt lufttätt och med reservation för extra energiförbrukning när fukthalten skall ner första gången.
  8. Tack men jodå jag kan det där men ville få höra lite tips just p.g.a verkningsgrader och förluster. Jag ska skaffa mig en energimätare och sen se hur mycket min avfuktare går under en period i vinter.
  9. Ja vindsnurra är ju ett alternativ. Vad blir strömmen för 12V systemet vid en förbrukning på 100W (inkl verkningsgraden) ?
  10. Hej. Köpte mig en omformare 1200W med riktig sinus på Ebay efter tips här från Bhemic som skall monteras i vår tillsammans med ett relä från Conrad mellan omformare och landström också efter tips från samma skribent. Nu till min fråga, hur mycket ström på 12V sidan kan jag generellt räkna per 100W ut i förbrukning på 230V sidan? Anledningen till frågan är ev investering i bränslecell och vill kunna beräkna maxial förbrukning 230V utan att tappa på 12V sidan utan kunna ladda i samma takt som förbrukning, det finns 200W solceller men dessa blir ju bara komplement när solen lyser ! Vinterförvarar hemma på gården i år genom att köra en Panasonic avfuktare istället för värme och det funkar så bra att dynor och allt kan vara kvar i båten och det t.o.m luktar fräscht när jag tittar till den. Tänkte att man kanske kan köra avfuktaren när båten i framtiden står på båtklubben och där man inte får ha permanent 230 inkopplad. Avfuktaren tar 200-300W (när den går vilken den sällan gör väl fuktighetshalten är nere på inställt värde men vill beräkna för kontiunerlig drift) och tillsammans med förlusterna i omformaren kompensera det med en Efoy bränslecell som ju även blir bra under tiden i sjön men dom är dyra så vilken storlek räcker = hur mycket ström kostar det ur batterierna?
  11. Ja man skall ha ett duschdraperi och eltoaletten använder väl 12 el 24 volt och inte 230........ eller?
  12. Det är ju i regel samma utrustning som används för kunna "gasa" som enkelt kan vändas för revisering
  13. Trefas asynkron är vad moderna järnvägsfordon använder idag och med dom "gasar" man och "elbromsar" precis lika mycket och är synnerligen lämpliga för ändamålet förutsatt att styrelektroniken kan hantera reversering. Ett normalt pendeltåg i Stockholm använder 100% återmatande elbroms via sina 12 motorer (fördelat på 12av 14 axlar) från 160 km/h helt ner till 10 km/h där skivbromsen tar över.
  14. Håller med, oftast får man så bra grepp med den att man slipper "slå" utan den fungerar som vanlig mejsel
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy