Jump to content
Tuesday 22 October 2019

Olten

Medlemmar
  • Content Count

    125
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 Expert

About Olten

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

415 profile views
  1. Hej. Skall äntligen fixa till däckstömningen av toatanken. Från däck till tank är det några meter (2,5-3) och jag hade först tänkt använda syrafast rör på dom raka ställena och slang mellan dessa för att minimera mängden slang MEN kanske är det bättre med en kvalitetsslang hela vägen mellan däck och tank och därmed minimera antalet skarvar som kan läcka och även om röret i sig inte är tjockt så blir det ju ett antal "kanter" som svartvattnet skall passera istället för en lång jämn slang. Vad säger ni? Minimalt med slang och syrafast rör där det går (på större delen) eller slang hela vägen?
  2. Olten

    Akterpropeller

    Förstår inte riktigt, finns det en bogpropeller som inte fungerar och du vill istället sätta en bak? Är det inte bättre att reparera den du har fram?!
  3. Jepp, ska givetvis byta slangen, blir i samband med flytt av värmaren och större omdragning av värmeslangar, ventiler mm Nu ligger båten på land och värmaren används för fuktsäkring då jag tillfälligtvis har dåligt med lagringsplats för dynor mm. Värmaren servades förra året och tipset om fotogen kommer från Thermoprudukters representant (pratade med dom i Gustavsberg i helgen) för övrigt samma person som servade värmaren. Den har nu gått hela natten på fotogen och fungerat utmärkt (bara 6 grader här i Stockholms norra skärgård)
  4. Min Eberspächer D4 ryker en del vid start både ur avgasröret men även runt själva värmaren där det är något läckage, min avgasslang är skadad p.g.a böjning så ev är det lite för stort motstånd och rök trycks ut antingen vid skarven mellan själva avgasröret och rörkröken eller avgaskröken och avgasslangen. Fick tips att köra värmaren på ren fotogen en stund av och till och testade detta idag. Den startade extremt fort och utan rök, betydligt snabbare är vid vanlig dieseldrift. Men min fråga är hur stor skillnad är det mellan diesel och fotogen i renhet, energiinnehåll mm? Blir ju betydligt dyrare att använda fotogen men om det är bättre för värmaren och ger mer värme så kanske det är värt det.
  5. Samma här, det var en gång något tips i Praktiskt Båtägande som vann pris för att kombinera färsk och sjövatten i samma kran (som om det skulle vara ett underverk) men BLÄ.
  6. Visst blir det så och ibland bättre svängradie, dock blir det tyngre men det kanske intemärks så mycket på hydrsl som på kabelstyrning.
  7. Så drar det ännu mer eller i bästa fall lika mycket men den svagare motorn får jobba hårt, en dag lastar du mer i båten och den svagare motorn drar ännu mer..... Och hur mycket bensin får du inte för pengarna en motor kostar...... Kanske båt inte är din grej..... Mvh Peter, dubbla V8'or och 480 liters bensintankar 🙂
  8. Jag har bott fast (skriven) 16 år i Norge och pendlat en del dessutom och norska myndigheter är ofta mycket hjälpsamma, tullen inget undantag (importerat en del när jag flyttade hem till Sverige för några år sen). Skatteetaten t.e.x kom långt före Sverige med användarvänliga sätt att deklarera mm.
  9. Möjligen mer lik än en äkta Ockelbo DC21 men annars så är även detta två skilda båtar.
  10. Tämligen vanligt att folk påstår att deras "okända" båtar är något annat mer värdefullt. Det där är verkligen inte en Ockelbo DC21, vad det är har jag ingen aning om, kan ju vara fin för det.
  11. Här passar det utmärkt att rekomendera en riktigt vass penetrerande olja som dessutom smörjer bättre, den heter Superlube. Svågern rekomenderade den (han driver eget i repbranschen, maskiner, sågverk mm) Osäker på var man hittar den men tror Swedol, Tess, Tools kan ha den. Inte dyr alls och rätt dryg
  12. Olten

    En elfråga.

    Inte helt sant dock vilket jag skrivit om tidigare, moderna laddare jobbar hårdare med fyrkantvåg och blir betydlig varmare så visserligen kanske den typen av switchade laddare klarar fyrkant rent elektriskt sett men värmeutveckligen kan ta kål på dom. Ladda modern mobil eller komradio i ett gammalt Rc-lok är ett vågspel. Inte så länge sen en av mina laddare faktiskt "tog kvällen" just där.
  13. Olten

    Temp kylbox

    Jag har en 4 år gammal Waeco (Idag Dometic) 36 box med digital manöverpanel och den fungerar klockrent, det som ställs in på displayen är vad man sen får i boxen och den är dessutom snabb, någon större skillnad uppe och nere i boxen är det inte förutom det lilla separata facket uppe som är varmare. Köpte först en liknande box från Waeco men som hade skjutreglage utan tempskala och där man fick prova sig fram, dock tvärdog den efter bara 24 timmar och jag bytte på garantin och fick då en modernare variant beskrivet ovan. Med den korta drifttiden även på en kvalitetsbox så kan det ju tänkas att det är något fel på din box.
  14. Nu fick du ingen hjälp av mig men det är härligt att läsa att folks tips hjälper till att lösa olika problem 🙂
  15. Olten

    Varm AQ130

    Vad är det för drev, blir den varm på tomgång utan växel i, med växel i men på tomgång, vid medelfart, vid marsch resp fullfart? Du måste berätta mer. Är det inte så dessutom att tempgivaren sitter på olika ställen på marin respektive biltoppar?! Tempen är ju inte FÖR hög om den stannar vid 90 grader.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy