Jump to content
Monday 09 December 2019

Emilioten

Medlemmar
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Emilioten

  • Rank
    Fänrik

Profile Information

  • Location
    Trollhättan

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. var o körde i glykol i motorn idag o den sög i sig bra, när jag var klar kom ja på mitt misstag. jag varmkörde aldrig motorn. är jobbet ogjort eller gjorde glykolen någon nytta ? den var körd i sötvatten innan vid upptagning. Vp md2b är det
  2. dags för upptagning och även lite ombyggnad av båtkärran. idag står den på en kärra med 4st däck som sitter på 4 kantsprofiljärn. justerbara i höjd endast. jag tänkte bygga om o ersätta däcken som ständigt luften går ur och ist ha plattor med gummi . tänkte sätta dit 4st metallfyrkanter som är ledade i befintliga järn. men hittar inte billigt gummi någonstans. tycker 169kr /st för en 20x20cm platta på seasea är rena rånet. någon som har tips?
  3. Hej, ska göra något åt problemet med svettiga mornar i båten. jag har 4 tygdynor fram i ruffen idag men inget underlägg. tänkte lägga dit sånt golv man har på balkongen. funderar på om jag ska borra upp några hål med så fukten kan vandra ner. det är redan hål i sidorna på bäddarna så det blir lite cirkulation. nu är frågan hur många hål och vad för storlek och placering på dessa?
  4. nä jag har torkat hela bränslesystemet och sen gått över det för att se om nåt läcker men kan inte finna nån läcka. det är kopparledning. men den är torr och fin hela vägen
  5. Jag har fruktansvärda problem med luft i dieseln. startar motorn och den går bra några minuter på halvfart, men dör så fort jag ökar. om jag kör på halvfart så håller den längre men dör ändå efter ett tag. när jag lossar på luftskruvarna efter den stannat pyser det ur luft. Jag har även prövat att lufta med motorn igång. och det tar aldrig slut. det finns hur mkt luft som helst kvar. alla packningar är bytta på hela systemet både en och 2 gånger. inget hjälper. när jag luftar för hand med matarpumpen som för övrigt oxå är ny så kommer det luft ca var 3e tryck konstant oavsett hur länge jag håller på. har säkert spillt ut 5 liter diesel utan att få slut på luft. vad kan jag göra??
  6. det är diesel, jag misstänker att det är pumpen som är kass. någon som har erfarenhet av att byta den? enkelt?
  7. Emilioten

    Dieselstopp

    Hej tror jag har samma fel , hur gjorde du när du bytte pumpen? är det enkelt?
  8. Sjösatte idag min båt, den startade såklart inte. men efter att ha kollat förfilter och bränslefilter vid motorn utan att hitta något fel så blåste jag ur ledningarna och sög fram diesel med vakuumpump. sen startade den med lite hjälp av både dynastarten och vev. och lycklig som jag blev började jag lasta båten som gick på tomgång. den gick i ca 15 min och sen dog den precis när jag skulle åka. vad kan felet vara?
  9. Facit kommer här, jag köpte en turtle vax 850 och körde på med 3m grön med tillhörande rondell. sedan på med autoglym polish och till sist vax från tw. det blev ett helt fantastisk resultat! Så jag rekommenderar verkligen denna metoden
  10. Gick du vidare med 3m gul och blå kork sen eller hur gjorde du?
  11. Ska polera upp en hobbygodkänd yta på min gamla plastsnipa. Den har mig veterligen antagligen aldrig blivit polerad av någon tidigare ägare. Jag har fått tips av en väldigt kunnig inom branchen att använda 3m polermedel grön med tillhörande trissa. Nu till frågeställningen, jag äger ingen polermaskin och eftersom jag är nybörjare så vill jag inte heller lägga 4-5000 på en maskin som jag antagligen inte kan hantera prickfritt ändå. Min budget ligger runt 1000kr möjligen upp mot 2000. vad ska jag köpa för polermaskin och tips? Har kollat på turtlevax 850w men den är ju slut i hela landet så tips med länk till maskin som finns inne och kan användas i slutet på veckan mottages tacksamt.
  12. Hej ny på inombordare men ska serva min gamla penta. Har redan bytt bränslefilter och ska nu ta oljefilter och byta olja. Till frågan, vad rekommenderas för olja och hur mkt går det i ? Jag hade inte tänkt köpa originalolja från vp då den var rätt dyr på tex seasea. Förslag/ tips ?
  13. Jag sitter med ett dilemma, jag har en gammal penta md2b med dynastart (startmotor och generator i ett) problemet med denna är att strömmen den ger i laddning till batteriet är nästan försumbar. Hade jag haft separat startmotor o generator hade problemet blivit lite angenämare men så är ju tyvärr inte fallet. motorutrymmet är relativt trångt så jag tvekar på att jag kan knö in en generator till. har isf dess behov av en längre rem än min 9,5 x1300 som jag bytte nyss och har inte efter googlingar lyckats finna nån längre lämplig längd på rem. Är mina elproblem konstanta o måste jag bara acceptera låg laddström eller finns det en lösning?
  14. Hej, har fått många bra svar här så jag kör på igen o låter forumets kunskap berika mig. Jag köpte mig en lowrance elite med totalscan givare (ingick) till min båt. det är ju en akterspegelsgivare men jag tänkte att eftersom priset lockade och liknande gps plotters ingick inte givaren till så det fick bli en sån. min fråga är nu denna. Går det att bygga nåt slags fäste för att kunna använda givaren då jag inte har en akterspegel då båten är en snipa? Läst lite att man i vissa fall kan montera den inombords i nåt rör ( hängde inte riktigt med på hur) men då kanske totalscan funktionen går förlorad? Hur skulle ni göra?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy