Jump to content
Tuesday 13 April 2021

Emilioten

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Emilioten

  • Rank
    Fänrik

Profile Information

  • Location
    Trollhättan

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej , är lite nyfiken på vad som ändrats genom åren på de nyare motorerna i md serien, förutom det uppenbara antalet cylindrar. Bakgrunden till det är förhoppningen att använda reservdelar från andra till min egna md2b
  2. Hur vet jag det ? Borde väl isf visa sig betydligt tidigare än 20 min in i drift? Startar alltid med ventillyftarna uppe för att blåsa ut ev vatten
  3. Ja motorn går runt, ska ta upp alla delar imorn. Hade inget magnetverktyg idag
  4. Påväg hem under gång, hade väl kört 20 min minst och båten har fått gå regelbundet långa turer hela sommarn. Men plötsligt smäller det till och börjar ryka. När jag lyfter ventilkåpan ser jag att den aktersta stötstången på 2ans cylinder är av på mitten. Nu till vad det kan vara, och framförallt är det värt att laga? Skall tilläggas att jag fimpade motorn direkt så den har inte gått mer än 10 sek med bruten stång.
  5. 120mm är diametern på ventilatorn (utsläppsdiameter)
  6. det är en ventilator från Biltema med inbyggt batteri. ventilationen kommer vara igång nattetid. fläkten är även den från Biltema. så 1,5w på ventilatorn. märkbart mindre med andra ord. jag tänker att luften kommer strömma via under/ övertrycket som skapas via fläkten.
  7. Jag har svårt att bestämma mig för om ja ska trycka in frisk luft eller suga ut från ruffen. har en solcellsventilator i takluckan men de är för klent. därför har jag fixat en motorumsfläkt som ska öka på trycket på ventilationen så man slipper fukten på morgonen. nån som kan redogöra för fördelar respektive nackdelar beroende på vilket håll ja skickar luften?
  8. svets finns, men hur tänker du med fästandet av sidorullar på domkraften?
  9. Hej jag har en snipa på en stabil kärra men med riktigt dåliga sidostöttor . använder kran för att sjösätta så ingen sjösättningsbar anordning behövs. jag behöver tips och idéer på hur jag kan bygga en lösning som både är hållbar men framförallt att jag steglöst kan justera stöden så att båten blir rak både vid färd på väg och vid rustning inför säsong när man är i båten o grejar. jag hade tidigare en lösning med järn i 4kant profil och skottkärredäck men efter att ha fått punka på alla med jämna mellanrum har ja tröttnat på att köpa nya däck. bifogar bilder på ekipaget
  10. var o körde i glykol i motorn idag o den sög i sig bra, när jag var klar kom ja på mitt misstag. jag varmkörde aldrig motorn. är jobbet ogjort eller gjorde glykolen någon nytta ? den var körd i sötvatten innan vid upptagning. Vp md2b är det
  11. dags för upptagning och även lite ombyggnad av båtkärran. idag står den på en kärra med 4st däck som sitter på 4 kantsprofiljärn. justerbara i höjd endast. jag tänkte bygga om o ersätta däcken som ständigt luften går ur och ist ha plattor med gummi . tänkte sätta dit 4st metallfyrkanter som är ledade i befintliga järn. men hittar inte billigt gummi någonstans. tycker 169kr /st för en 20x20cm platta på seasea är rena rånet. någon som har tips?
  12. Hej, ska göra något åt problemet med svettiga mornar i båten. jag har 4 tygdynor fram i ruffen idag men inget underlägg. tänkte lägga dit sånt golv man har på balkongen. funderar på om jag ska borra upp några hål med så fukten kan vandra ner. det är redan hål i sidorna på bäddarna så det blir lite cirkulation. nu är frågan hur många hål och vad för storlek och placering på dessa?
  13. nä jag har torkat hela bränslesystemet och sen gått över det för att se om nåt läcker men kan inte finna nån läcka. det är kopparledning. men den är torr och fin hela vägen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy