Jump to content
Sunday 17 November 2019

Kajja

Medlemmar
  • Content Count

    94
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Kajja last won the day on March 5

Kajja had the most liked content!

Community Reputation

17 Trovärdig

About Kajja

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

356 profile views
  1. En båt lever ett tungt Liv i ständig uppförsbacke i en varm fuktig miljö Traktorn körs förmodligen även på vintern så dålig jämförelse. Herrejösses.En traktor som plöjjer på fullvarv timme efter timme en stekhet sommardag Blir inte den varm då är det konstigt men inte har dom några problem om inte motorerna är slitna på väg att bli skrot.Även min 840 får slita ont i värmen och det är inte mycket till kylplåtar i den. En båt går inte fulla varv timme efter timme dag ut och dag in och vore det så fuktigt så skulle motorn rosta något kopiöst Värmen torkar upp som bekant Om du nu har så mycket vatten i båten så borde du ösa ur den men om motorn är under en kåpa så finns det inget vatten där om den inte läcker kolla så det är tätt överallt. Appropå kallt Jag kör även fast det är minusgrader först när det är is på sjön så lägger jag av vilket många med mig gör,men alla är vi olika vissa ger sig bara ut när det är varmt regnfritt ingen blåst åker till någon holme och fikar puttrar hem igen och så blir nästa tur några veckor senare.Själv har jag knappt tid att komma ut och fiska koppla av men när jag gör det så spelar vädret ingen roll kläder av eller på bara hunden som muttrar men hon får en jacka på sig.Nix dags att skruva med en 840 med D50 motor grenröret skall fixas
  2. Det finns ingen anledning att använda en "gammaldags" SAE 30 idag. Enda orsaken till att det specas för gamla maskiner som är att det inte fanns bättre oljor då instruktionsboken skrevs. Nackdelen med en ren SAE 30 är att viskositeten ändras mycket mer med temperaturen än för t ex 10W-30 eller 10W-40. Den gammaldags oljan, "rak olja" som somliga uttrycker sig, blir mycket mer trögflytande i kyla och blaskig i värme än vad en multigradeolja blir. En 10W-30 har t ex samma viskositet som SAE 30 vid ungefär +40 grader, och vid 0 grader har den samma viskositet som SAE10. Men 10W-30 håller sig någotsånär trögflytande även vid högre temperaturer, så om en motor har svårt att hålla oljetrycket med SAE 30 då den är genomvarm och oljetempen uppe på kanske 80-100 grader, så finns det chans att det fungerar mycket bättre med 10W-30 eller 10W-40. Och då får man på köpet att den modernare oljan inte blir så seg i kyla, vilket underlättar kallstarter och minskar risken för att någonting havererar i samband med kallstart. En annan fördel med moderna oljor med bra API-klassning (SG-CD eller vad det nu kan stå) är att de har mycket bättre sotlösande egenskaper än äldre oljor, de bidrar till att hålla maskineriet rent och att se till att sot och annan smuts slår sig ner i oljefiltret där den hör hemma. Nu kanske inte folk använder sina båtar på då det är kallt ute som ex jag gör men naturligtvis blir oljan trög när det blir minusgrader ute.
  3. Herrejösses blir det så varm ??Skulle nog inte åka ut med den båten .Tror nog min LM 840 går varmare när den går på sommaren och får jobba timme efter timme och konstigt att inte den går varm.
  4. Du skall ha denna som någon nämnde tidigare.
  5. Har fått bytt ett flertal slangar på bilar och båtar pga Biltemas usla slangar.Sista satt dom i en rallybil och dom var bytt för ca 5 månader sedan metall omspunnen det bara pissade om slangen blev inte ens en start den dagen . Passade på att kolla dom andra och dom var det sprickor i ,sög tag i slangen och vred på den gick av hur lätt som helst.Gått på den niten då Biltema påstod att dom fått bättre kvalitet men icke slangarna spricker så betalar hellre mera för slang som tål Etanol vilket lokala bilhandlaren har och inte är det dyrt heller inga 189 kr metern tror det rör sig om 40-50 spänn metern.Bil går väl bra att köra med dåliga slangar bara att stanna och kliva ur Sjön är lite värre när det bränner i nacken .
  6. Skämtar du ?? Är bara Biltema och Jula som har dessa skitslangar .Skall man ha bränsleslangar så skall dom tåla Etanol.
  7. Är känt att Volvo sexor att dom kan tappa kompressionen Hände mig vid ett par tillfällen vevade på lätt och fint innan den byggde upp kompressionen sedan fungerade den som den skulle.
  8. Mkt krångel för så lite arbete .Gör som föregående talare bocka handtaget lite och/eller sätt dit en gummikloss i klykan finns alltid något på Jula som du kan trycka dit.
  9. kanske dåligt utbud på varorna.annars finns det en hypotes som är framtagen av avlidna PER Holmkrok som utredde följderna att kunna använda sin båt på bränslet kokolux ett hyperaktivt bränsle som skulle slå ut alla andra bränslen på marknaden,Jag var med när han kokade ihop soppan och vi åkte ut fjärden och testade Crescent 418 HT förstärkt med två längsgående kapellstroppar verkligen uträknat.Motorn var en riktig bjässe som var tvungen att han en egen ponton så båten inte slog baklänges.I alla fall på med hjälmarna sätta sig i stolarna och spänna fast sig starta motorn och så skrek Per håll i dig sedan fällde han gashandtaget med en ljudlig smäll Kraaboom och motorhelvetet försvann igenom båten som en blixt v.art ett ljussken några mil innan det försvann över -Mora hållet.Mor Anna i Mora trodde det var prosten som va lite pilsk som kom på besök men icke den dunkade in i huset rullade ned i en jordkällare och där finns den en idag sätt in 200 på mitt swish konto skall ni få en luddig vägbeskrivning, Annars vet jag en gubbe som haft en gammal båtmotor som käkade tändspolar och kondensatorer så det stod härligt till men från om han var ute på sjön med den då han inte ville ha bensin i båten jaja hans problem Jag har haft en röd spark där ena medan lossa och vred si så in i helvete i den kollosala farten vi fik ned för backen från glasiären long Fjong den vred sig så mycket så det vart världens första,vi kokade någon konstig fisk som till slut smakade brännvin så vi kokade mycket fisk ett tag himla roligt måste jag säga sedan började dimman smygade på oss och efter ett tag gick vi vilse och hamnade i Köpenhamn vilket tog några dagar och det var där vi lärde oss dricka pilsner och umgås med fruntimmer men det är en annan historia som slutade i miljöförstöring och slutade hur vi löste all jordens problem
  10. Jag har en moster som har en röd spark !!!!!!!!!!
  11. Slipa först sedan tvätta med aceton eller tvätthinner Lägg en epoxi primer i botten där du skall spackla och lite runtomkring därefter spackel sedan epoxi primer ovanpå spacklet kemiskt metall går bra .
  12. Appropå elprylar Har en Minn Kota Enduro max 55 med garanterat oförstörbart rigg rör men icke är en längsgående spricka i röret ungefär på mitten ca 1,5-2 dm men det är väl garanti på eländet då den spruckit i skarven.
  13. El killen inblandad bara att slänga Kina prylen.
  14. Vart lite knepigt det jag skrev I alla fall bröt jag på jord sidan men inget fungerade innan jag drog ut knappen helt då dog motorn,elektriken konstaterade att det är fel på brytaren när han mätte den.Jula har dödmansgrepp så jag får åka in dit.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy