Detta flöde auto-uppdateras
- Igår
-
Jag får dubbelkolla monteringen av locken. Jag är ganska säker på att jag gjort rätt för baktill kan det bara sitta på ett sätt pga anslutning till knät, framtill matchade inte hålen om man roterade det. Det var inte rost i anslutningen, jag tror det var typ koks och kanske nåt annat? Svart och knaprigt. Så här såg det ut vid anslutningen motor / knä. På bilderna sitter det gammal packning kvar på ytorna.
-
För mig funkade inte Biltemas borttagare
-
Så, nu är båten på land. Det var en hel del påväxt, och ganska mycket havstulpaner faktiskt. Men, den låg trots allt ett halvår i saltvatten förra vintern, så inte så konstigt kanske. Det mesta försvann med hamnpersonalens högtryckstvätt. Blir lite manuellt skrap här och där i efterhand, men inget större.
-
Det är verkligen väldigt roligt och intressant att följa din renovering. Jag blir lika glad varje gång jag läser dina inlägg, glad att jag valde att köpa en ny Beta 25 istället för att renovera vår gamla MD11.
- 64 svar
-
- 3
-
-
-
Hittade en instruktionsbok med Svensk text om någon saknar. Sidan 38 finns information om olja i backslaget. Tydligen skall det vara samma som i motorn (15W/40 API CE–CF-4) under ett visst serienummer men över detta serienummer skall ATF-olja användas. Står dock inte mer om vilken ATF-olja som skall användas. Kolla med Marinexpress eller Rodahl om det skulle vara aktuellt. Instruktionsbok: https://www.marinexpress.se/pdf/Sole/Instruktionsbok_mini17_26_29_33_44_55.pdf //Pär
-
@Lintott's inzoomade bild visar att det är en antennkabel. Så i hålet vid kroken har sannolikt en antenn suttit. Om det var min båt skulle jag följa @Georg_Ohms råd att ta bort konstruktionen. Börja med en kapskiva och sedan en flappdisk. Var försiktig och polera ordentligt sist. Nu var ju det inte svaret du ville ha eftersom du sätter en vimpel mellan kroken och öglan om jag förstår det rätt. Men jag skulle ändå försöka hitta eller skapa en annan plats för vimpeln. Finns det inte en risk att man fastnar och drar sönder kläder eller i värsta fall slår sig på kroken? Inbillar mig att det är lite trafik förbi den?
- Senaste veckan
-
Och lägger därefter på matta, lätt stabiliserad polyester och sist ett lager polyester med vax.
-
Stort tack för alla goda råd.Har kommit lite andra saker imellan så jag får lägga båten på is ett tag Kommer fortsätta skriva här när jobbet återuppas. Stort tack 😄
-
Mindre mängder slagvatten med slabb efter konservering, service mm. tar jag med grovdammsugaren som klarar våtsugning. Har för mig att min klarar strax över 10 liter innan flottören stänger. Hela behållaren rymmer ca 20 liter. Finns även grovavskiljare man kan koppla till grovdammsugaren och vissa av dessa klarar våtsugning och har en flottör som stänger när det är fullt. Finns med våtvolym från 5 liter upp till ca 15–20 L. Fördelen med grovdammsugare som klarar våtsugning är att det tar allt och det blir rent utan att skada någon pump som ger upp vid minsta lilla skräp. Grovdammsugare är relativt enkla att rengöra när man är klar, spraya lite grön Cillit Bang i behållaren och slangen. Dra en trasa genom slangen och torka upp resterna i behållaren. Är det större mängder så får man ringa till slamsugningsfirmor men det kostar väl multum.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Tack för bra tips! Jag hittade även https://www.kodemarin-maskin.se/verkstad/2-takt-insprutning/ De verkar dock inte trycktesta växelhuset. Det kanske går att välja till. Någon mer erfarenhet av Kode Marin?
-
Uppaperfe😃
-
Stark motor är en bra rekommendation. MED = motoring every day, blåser osta för svagt i Medelhavet. Vi köpte en båt som enligt varvets data skulle ha köldjup 1.7m. I verkligheten 1.8m med full packning, har höjt vattenlinjen. Lyftkraften i sötvatten är lägre vilket oxå är bra att tänka på. Vissa år är det dåligt med vatten, läst om de som kört båten på lastbil när de fastnat. Vi har gått Stående Mast Rutten genom Nederländerna, dagseglat runt Biscayabukten, utsidan ned längs Portugal trots späckhuggarna. Gå med i SXK Medelhavsseglarna och få tillgång till fakta/erfarenheter om kanalerna.
- 5 svar
-
- 2
-
-
Är det denna? https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/gelcoat-vit-1-kg-2000052817
- 2 svar
-
- 1
-
-
Tja, i Mälaren kan man ankra nästan var som helst med nosen mot en klippa eller ö. Bara det inte bor folk där. Ta en lä sida å kolla åt vicket håll vinder vrider till morgonen. Stenar brukar vara spetsiga å syns ej å vid branta klippor kan det ligga bumlingar som ramlat ner så kolla innan tilläg. Utanför vasskanten brukar det vara stenfritt, oftast. Annars kan man köra in nosen i vassen så liggger man där å har det mysigt, ingen ankare, aktern mot solen, om djupgåendet tillåter det. Kan rekommendera Tidö, slott å brygga å museum, nära Västerås för en dagsutflykt.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Är inte så jätte svårt. Men det kan krångla vid återmontering. Maila mig ditt telefonnummer så kan jag förklara för dig. Blir så mycket skrivande tyvärr. Men finns verkstadshandbok att tillgå på nätet annars.
- 28 svar
-
- 1
-
-
Det är oxå ett bra tips men självklart var det i även mitt fall inkluderat i överenskommelsen.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Det kan vara svårt att komplettera delar i en befintlig kontakt. Det finns många dimensioner på både stiften och hylsorna. Biltema har både stift och hylsor men om de passar i Pentas kontakter får du nog mäta dig vidare på. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontaktdon/stiftkontakt-50-st-2000051150 Sen finns det mer välsorterade komponenthandlare där du nog kan hitta ett större utbud. Elfa-Distrelec är ett komponentföretag som dessvärre stängt alla sina lager i Sverige (de hade tidigare en butik i Solna med mycket hjälpsam personal...).
-
Jo, det blev tätt så länge vi hade kvar båten. Men den gick bara en säsong i vår ägo efter bytet av packboxarna på den. Lagren ser ut att vara i bra mycket bättre skick än vad våra var.
-
Hej. Köpte propeller av axmarin.se till min 50hp 4takt mercury. Pris 1295:- Lycka till.
-
Jämför med ett litet batteri: Plus och minuspolen sitter ihopkopplade med en elektrolyt emellan redan när du köper det. När man sedan kopplar ihop plus- och minuspolen med en sladd/lampa/... börjar ström flyta och batteriet förbrukas. På båten har du två metaller, en blir plus och en minus, elektrolyten är vattnet. Om metallerna kommer i elektrisk kontakt med varandra börjar ström flyta precis som i batteriet och en kemisk reaktion påbörjas där den oädlare metallen förbrukas.
- 35 svar
-
- 1
-
-
Mina slangar går dessvärre i en båge upp till beredaren så det rinner inte ur hela slangen av självfall. Jag använder i stället våtdammsugaren för att suga ur kranarna så de blir garanterat tomma på vatten. Det är nog oftast skillnad i installationen mellan segelbåtar och motorbåtar som innebär att man får hantera tömningen lite olika.
-
-
Marinklubbar
-
Veteranbåtsklubben
Öppen Klubb · 12 medlemmar
-
MV-Marin 6600 FC
Öppen Klubb · 3 medlemmar
-
Catalina klubben
Öppen Klubb · 13 medlemmar
-
Nidelvklubben
Öppen Klubb · 6 medlemmar
-
Nimbus
Öppen Klubb · 21 medlemmar
-
