Ockelbodc21an 0 Postad 12 Mars Hej jag håller på och kollar upp vilket distansmaterial jag ska använda när jag plastar lådor, bänkar och akterspegel på min båt. Jag har försökt lösa på om de olika typerna och vad som är bra och dåligt men vad tycker ni? plywood är ju starkt men väger mycket divinycell är lite dyrare men är starkt och väger lite. ArmaPET struct GRX verkar vara något nytt som låter väldigt bra. Skulle någon som faktiskt kan något om detta kolla upp det och säga om det är något att ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 12 Mars (redigerade) Vad är det för båt? För det mesta har jag använt Inotan (polyuretanskum) om jag bytt ut gamla skott eller durk av inplastad plywood, om det gällde tofter eller luckor har jag använt tunna "stringers" av Inotan eller Firetmatta som ger hög hållfasthet med relativt låg vikt. Verkar vara svårt att få tag på Firetmatta nu för tiden... Till akterspeglar uteslutande plywood men det är väl för jag är så j...a konservativ i mina materialval🤣 Finns något som heter Coosa Board men är egentligen en polyuretanskiva med ett lager glasfiber laminerat. Sök efter "transom repair with coosa board" så dyker det upp några videor på Youtube. Har inte sett att någon säljer Coosa Board i Sverige och är tydligen asapissadyrt... ArmaPET Struct GRX har jag aldrig använt men verkar intressant, har sökt lite men hittar inte mycket info från enskilda användare. Har varit inne på deras hemsida men blir inte riktigt klok på det. Består av återvunnet PET och skall enligt tillverkaren ha mycket absorberingsförmåga av polyester vid laminering. De har en kass reklamfilm på hemsidan som någon värdelös byrå gjort, mest möten men det är ju så "Gen Z" jobbar🙄 Det enda verkliga test de visar är en liten snutt där de vakuumlaminerar med avrivningsväv, helt värdelös info (ca 1:40 in i filmen) annars meningslöst ordbajseri. Återkommer om jag hittar någon vettig info om ArmaPET Struct GRX. Någon annan som använt ArmaPET Struct GRX? Hittade precis denna sida: https://www.thomassondesign.com/bygga/materialfakta/distansmaterial //Pär Redigerad 12 Mars av Mercury_44XS Tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbodc21an 0 Postad 12 Mars Tack för ditt svar Pär! det är en crescent 47. jag tänker precis som du att man kör plywood på akterspegeln för att vara säker… densitet är ju de som är intressant tänker jag och PET som vi pratar om verkar ha 115 kg/m3 Plywood verkar ha mellan 400-700 kg/m3. jag har ju tagit bort allt i båten så jag måste bygga någon form av (mitt vägg) för att den ska vara stabil. Så om man kör mitten och akterspegeln med plywood (inplastad) och allt annat med PET så borde det ju hålla? Vad tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbodc21an 0 Postad 12 Mars Jag vill också lägga till att Dockyard composits säljer PET. Det står även att de har slutat sälja divinycell och bytt ut det med PET Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 12 Mars Inotan är lättare än PET om du jagar vikt. Inotan finns i olika densiteter mellan 30 och 50 kg/m3 medan ArmaPET väger hela 320 kg/m3. Sen tillkommer ju vikten på laminatet. Vad har du för motor eller vad har du tänkt? Rorkult eller styrpulpet? Ska du bygga kastdäck eller bara ha den med en toft i mitten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbodc21an 0 Postad 12 Mars Jag har en mariner 30 hk med rorkult. Tanken är att göra en fiskebåt med kastdäck och en del luckor. Jag vill göra akterspegeln stark så att jag senare kan köpa en starkare motor om jag vill det. jag vill dra ned på vikten för att jag kommer lasta båten ganska tungt med saker och batterier för elmotor i fram mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 54 Postad 12 Mars PET är mycket billigare att tillverka och materialet är 100% återvinningsbart. Så det ligger rätt i tiden, därav att det fasas in och ersätter eller blandas in i Divinycell för fullt just nu. Ren Divinycell är 20% starkare eller så än PET vid samma densitet. Vill man jaga gram är Divinycell fortsatt bättre. Säg att du bygger något som kräver 15mm Divinycell H80 och vill ha samma styrka med PET. Då får du kompensera genom att antingen köpa tätare 15mm 110kg/m3 PET eller grövre 20mm 80kg/m3 PET. Det kommer ändå bli mycket billigare. Men ditt bygge blir marginellt tyngre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbodc21an 0 Postad 12 Mars Tack virvelvind! då kör jag med PET för det verkar lättast. Vad tror du om idéen med plywoodskiva på akterspegeln och en i mitten av båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 726 Postad 13 Mars Såg nu att det fanns lättare ArmaPET Struct GRX på Dockyards hemsida, finns 70, 115 och 320. https://dockyardcomposites.com/product-category/konstruktionsmaterial/distansmaterial/pet/?_gl=1*1vwas5v*_up*MQ..*_ga*NjEyNTEzOTA2LjE3NzMzODQ1MDU.*_ga_E03LJJDSE5*czE3NzMzODQ1MDUkbzEkZzAkdDE3NzMzODQ1MDUkajYwJGwwJGgw Hittade även denna filmserie på Youtube som består av 8 avsnitt och det är en Crescent 47, som serverat på ett silverfat: De andra avsnitten dyker upp i skrollisten till höger, bara att börja titta och insupa lite idéer samt plastningstips från ett proffs. Jag har strökollat lite men mest på avsnitt 3 och 4 där de gör akterspegeln. Först plyfa och sedan rutskuren dyvinycell. Bästa filmen på länge på youtube om plastningsarbeten, ingen amatör som kluddar och blandar material som inte hör ihop. En rättelse: 13 timmar sedan skrev Mercury_44XS: ArmaPET Struct GRX har jag aldrig använt men verkar intressant, har sökt lite men hittar inte mycket info från enskilda användare. Har varit inne på deras hemsida men blir inte riktigt klok på det. Består av återvunnet PET och skall enligt tillverkaren ha mycket absorberingsförmåga av polyester vid laminering. Detta skrev jag i min första kommentar men såg nu att jag missat en sak i sista meningen ovan: Det skall vara: "Består av återvunnet PET och skall enligt tillverkaren ha mycket låg absorberingsförmåga av polyester vid laminering". Ber om ursäkt för missen😔 Lycka till med bygget och återkoppla gärna under arbetets gång, du kan ju göra en ny tråd för detta. Men håll koll på vikten så det inte blir för framtungt och rådgör gärna med leverantören och tjocklek på skivorna och du väljer att bygga med ArmaPET Struct GRX. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser