Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Natrixx

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Natrixx

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack till alla deltagare, det blev en lång och intressant tråd ! Jag ska börja med att mäta spänningar och sånt...skickar över lite värden (och kanske också några foton) inom någon dag. Antagligen med lite tilläggsfrågor. Hjälpsamma medlemmar här på forumet 🙏
  2. Tack för svar! Lite knepigt att göra det själv, tror jag, dragkedjan går "i båge", 90 graders vinkel. Men jag ska göra lite forskning...!
  3. Hej. Så, min gamla Penta B20 Marine laddar tydligen inte batteriet då den går. Jag är lite ny på allt det här och måste därför ställa enkla frågor. Hur kan jag mäta/granska om det är fel på generatorn eller om elkopplingarna är trasiga/korroderade? Tacksam för alla svar! --m
  4. Hej! En tand på dragkedjan på mitt kapell har lossat, så som bilden visar. Det säger sig självt att låset fastnar här då jag försöker öppna den. Det kostar skjortan att sy i en ny dragkedja. Kan någon eventuellt svara på frågan...vad händer om jag helt sonika klipper/skär bort den lösa tanden? Fungerar kedjan, förutsatt att jag öppnar/stänger försiktigt? Eller finns det andra trick för att reparera fanskapet? Undrar Micke
  5. Hej! Tack för svar. Jag har nog inte räknat med att använda motorn ytterligare 50 år, men undrar nu hur orolig jag ska bli över rostytan och hur jag kunde åtgärda det. --m
  6. Hej! Tack till alla som deltog i diskussionen - det var förstås inte en speciellt svår process att ersätta frostpluggen. Jag bytte för säkerhets skull båda - den andra var florstunn, så det var klokt att vara förutseende. Nu hålls motorutrymmet torrt igen! Det som gör mig lite nervös framkommer ur mitt andra fotografi - det verkar som om det är rätt rostigt också innanför pluggen. Hur bekymrad borde jag bli över det här? --micke
  7. Tack för svar och goda tips! Hur ser du att toppen är en biltopp? I en annan tråd har jag frågat efter motorns exakta modell...har du eventuellt koll på det också? Undrar Micke
  8. ...måste ännu fråga...det är förstås klokt att putsa runt kanterna före jag slår in frostpluggen. Bara med trasa, eller ska jag använda något rengöringsmedel? Vilket i så fall? Vissa sidor (och videon tidigare i tråden) rekommenderar någon slags klet runt kanterna. Andra hävdar att pluggen ska slås in som den går och står. Vilkendera är att rekommendera? Och vilket klet i så fall? Tack igen på förhand! --m
  9. Tack för snabbt svar, och vilken god nyhet! Som sagt, jag är inte speciellt motorkunnig men alldeles händig då så behövs. Skulle du ha länkar till vilken del jag behöver, eller till ngn video som öppnar upp processen en smula? Redigerat: Jag antar att det är något i denna stil jag ska skaffa mig. https://vparts.se/se/frostplugg-till-volvo-pv-amazon-p1800-140-160-240-b18-b20-b30-35mm.html ...eller denna: https://www.marineparts.fi/varaosat/sisaperamoottorit/volvo-penta/moottorin-osia/dieselmallit/tuotteet/pakkasproppu-volvo-pentaan-o-35mm-rec463903/
  10. Hej! Jag har en gammal Volvo B20 Marin, som häromdagen började "läcka" kylvatten - ja, egentligen handlar det om en veritabel fontän. Det är ganska klart vad det beror på ur den bifogade bilden - termostathuset har uppenbart rostat sönder inifrån. Jag är verkligen ingen expert på motorer, men också jag förstår att det här är riktigt illa och att det måste åtgärdas. Mina frågor är följande: 1) Jag antar att åtminstone hela topplocket måste bytas ut. Är det här en del som är lätt att hitta? Vart ska jag vända mig i så fall? 2) Går det att göra ngn "quickfix" vilket skulle tillåta mig att köra båten till närmaste varv (5-6 sjömil)? Jag förstår bra att en snabblösning förr eller senare gör motorn väldigt illa, men skulle det vara möjligt att täppa till hålet på ngt sätt så att jag vågar använda motorn i någon timme? Typ, smeta Plastic Padding över hålet... Jag kan tillägga att motorn i övrigt fungerat problemfritt, men det är ganska klart att den nu kräver en rätt grundlig genomgång. Stort tack i förhand för hjälp och förslag! hälsar Micke
  11. Hej! Kunde någon hjälpa mig med att identifiera min gamla Volvo Penta. Bifogar några fotografier som förhoppningsvis är till hjälp! Tack på förhand! --micke
×
×
  • Skapa nytt...