Jump to content
Sunday 01 October 2023

ThomasVikhog

Medlemmar
  • Content Count

    313
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ThomasVikhog last won the day on May 26 2022

ThomasVikhog had the most liked content!

Community Reputation

120 Expert

About ThomasVikhog

  • Rank
    Kommendör

Profile Information

  • Location
    Vikhög
  • Interests
    KAD42

Mina båtar

  • Båtens namn
    LaBarca
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Byt! De består att kors med inbyggda nållager (=rullager med liten diameter => de rullar fort). Visst kan du byta nålarna/pinnarna och kopparna, men rullbanan på korsdelen är lika påverkad av slitage (överbelastning av möjligt yt-tryck). Ett nållager har en linjekontakt, vilket innebär oändligt liten yta - tills den deformeras. Deformationen ger större yta, men deformationen leder till utmattning av materialet i ytan. Byt!
  2. Bryggsegling - värde per timma? Som många nämnt, det var hittills den sämsta motorbåtssommaren som jag upplevt (1974 o framåt). Men jag är mycket i båten och njuter ändå - skönt att komma från huset (speciellt eftersom jag jobbar hemma 90%). Båt kostnad:10% av båtens värde/pris. Ja, jag har tänkt en del på detta. Det stämmer med mina erfarenheter (gamla och nya båtar 14-28 fot, motor och segel). Men det beror mycket på egna arbetsinsatsen. Vi hade segelbåt innan. Då kan kostnaden hållas riktigt låg - vi låg på 8000kr per år. Men det var inte kul med bryggsegling - sittbrunnen är för liten och full av linor, navigationsutrustning och ratt. Utrymmet nere är toppen, men om man bara sover där så blir det konstigt. Varje utflykt var ett projekt på 3-6 timmar till några dagar. Det blev få dagar till sjöss. Detta innebar att jag arbetade mer med båten än jag njöt av den. Motorbåten innebär att aktiviteter kan ske på 0,5-1,0 timma, för att åka och bada i viken eller luncha i Köpenhamn (nja blir nästan alltid övernattning, det tar ju trots allt 25 minuter dit). Bensin eller diesel, ja för 10 år sedan var det lättare. Diesel om man kör mer än 500 nm(?) per år. Nu när bensinen är billigare än diesel och bensinmotorerna har högre vridmoment och lägre bensinförbrukning (port injection) så är det svårare, men det är en riktigt lång debatt. Min motor är från 1995 och då var en VP KAD42 på 3,6 liter ett lok jämfört med en Cheva 454 big block och förbrukade hälften. Det finns olika människor som upplever olika fördelar i livet. Tidigare i mitt liv fick min fru välja )ja, det får hon väl som alltid även nu) och vi köpte en sketen sommarstuga i skogen vid motorvägen för 350 000kr. Där jobbade jag mycket mer än med min båt! Visst hade vi alla kul där och man bodde rimligt. Dessutom sålde vi kåken för 2,1 miljoner några år senare. Liknande finansiella och praktiska fördelar hittar knappast med en båt... Så budgeten behöver du bara för att se om du har råd. Och den gäller bara för förutsägbara problem eller att man har en ny och fullförsäkrad båt). Den kan även användas för att jämföra olika båtar. Men när jag köpte båt var det inte tal om jämföra budgetar, man väljer ju den fräscha båt som man tycker passar. Viktigt är dock att fundera Hur och Vem som ska göra Vad på båten? Ska man få med familjen eller åka ensam? Vad vill familjen göra? Sola, åka vattenskidor, fiska, bada eller använda som sommarstuga? Var ska vem sola eller sova? Sitter man ute och äter eller inne? Duger det att öppna fönster eller måste alla 3-4 väggarna demonteras för att man ska trivas i värmen? Behövs det varmvatten, kylskåp, toalett, dusch eller ... Hur länge är man iväg, över dagen eller en månad? Jag ser ganska många som överväger byte av båt, då de ser att det inte är rätt för familjen - byt båt eller åk ensam... Sen kan det vara problem att uppfylla alla önskemål samtidigt. Adderar man allt alla vill blir det lätt en yacht med tender... Avvägningen av storlek och investering är det svåra. Troligen blir det inte rätt först hur man än förbereder sig, men det kan vara en viss fördel att det är väl överlagt.
  3. Fin båt och en rimlig kalkyl. Man kan skruva på kalkylen som nämns, men när du skruvat 10 gånger är du nog tillbaka på samma summor. Håller dock med om att servicekalkylen är låg. Värdeminskningen kan du se på sökbåt. 300 sjömil är rimligt med, beroende på var man bor/kör och hur mycket fritid som läggs på detta. Jag kör i Öresund och har mycket tid, men vind och vågor och regn begränsar användandet avsevärt här. Som mest 375 nm, men i år blir det nog 200. De senaste 6 veckorna (varav 3 semester) blev det 4 turer och sammanlagt 14 nm! Bor så jag ser havet - inte ens segelbåtar var ute på 15 dagar. Vill man komma ner i budget så får man välja en äldre båt OCH utföra allt jobb själv. Men då måste det gå att skruva på motorn, vilket innebär att motorutrymmet behöver ha plats för detta. Aquador 26 och en del båtar har avskiljda stuvfack sidan om motorutrymmet, vilket gör det omöjligt att sitta sidan om motorn och jobba. Baktill på motorn kommer man inte heller åt (turbo och knä). Det innebär att en hel del jobb kan innebära motorlyft. Denna konstruktion är bara ok, så länge motorn är ny och begränsat använd (10-15 år och 800-1200h) - samt notoriskt servad. Men sedan kommer de större jobben. Dock ser det ut att vara bra med plats framför, vilket räddar situationen en hel del. Såg en 26 HT i dagarna och förvånade mig över "nödutgången" på fördäck. Det gör det svårt att gå på fördäck i sjögång och landgång, samt att ligga och sola där.
  4. Tackar för information. Jag har inte lyckats hitta bilder över hur det ser ut. Vet du vad kulorna har för funktion i min bild?
  5. Jag körde min Johnson 30 på icas rapsolja (2%) och en % av en olja från Jula. Det var inget problem på de 7 åren jag körde. Luktade möjligen lite popcorn för den som stod på vattenskidorna.
  6. Kolla i reservdelslistorna. Vår Yamaha 20 skiljer sig mot 25 genom att avgasutgången är strypt.
  7. Jag skruvar också på en sådan (tack för bilden). Jag har också de yttre anslutningarna anlsutna, och det fungerar. Men fick fuska och byta hela enheten. Back-ventilerna. Är det dom som sitter in från sidan eller är det kulorna som du ser på min bild nedan? På min så hade den högra kulan arbetat in en urgröpning i huset nedåt (syns knappt på bilden). AV denna anledning fick jag ge upp detta pumphus. Man hittar nya pumphus i USA för 149 dollar och hela pumpar för 200 -250 dollar (plus frakt, tull och moms). Jag köpte en begagnad (tack Peter).
  8. Hade precis ett liknande fel på grannbåten - kabeln från tändspolen satt inte riktigt fast. Byta till elektroniskt istället för brytarsystem. Det är bara att byta en liten komponent i fördelaren. Kolla med Hansen Marine.
  9. De 2 båtar som sjunket till botten i vår hamn sista åren hade båda denna typ av läns. När det kommer smuts i dom så läcker de in vatten! Dessa fungerar toppen i en gummibåt, som inte sjunker - men inte i en glasfiberbåt.
  10. Banjokopplingar är ett skit! Jag har bytt alla mot raka kopplingar med stor innerdiameter. En rörböj har nästan alltid en tillplattning av insidan, som minskar röret innerdiameter från säg 6 mm till 3-4 mm. En banjokoppling har ofta 3 eller 4 småhål (2,0-2,5 mm). Dessa förträngningar kan samla smutspartiklar som täpper till. När sedan matarpumpen arbetar skapar den vacuum och högtryckspumpen får för lite diesel. Men detta och eventuella luftläckage innebär att man får lufta spridarrören för att motorn ska gå jämt. Mitt trick att kolla för luftläckage är att koppla loss bränsleledningen på ingången till matarpumpen. Koppla min handpump för tömma motorolja i bränsleslangen. Sen när man suger, så ser jag om det kommer luftblåsor i oljebytarpumpens transparenta slang. Felen jag pratar om här brukar dock inte ha med "svårstartad" att göra, utan att den tappar toppeffekt. Bränslet som finns kvar i högtryckspump och matarpump måste räcka till för att starta även efter en vecka.
  11. Jag hade en Johson 30 från 1996. Mycket bra motor, men törstig. Den hade en förgasare. Din 70 VRO har tre förgasare. Injection hänför sig antagligen till att det sprutas in olja för 2-taktssmörjningen automatiskt (VRO systemet) - då har du en separat tank för 2-taktsoljan. Bensinmotorer behöver fet blandning på lågt varv och låg belastning, speciellt 2-taktare. Min ville aldrig gå bra på tomgång, utan använda choken. Choken på min ströp inte förgasaren, utan fetade upp blandningen med mer bensin genom ett extra munstycke. Har din samma, så kanske du har ett problem där. Här är några riktvärden för förbrukning (när allt är ok): https://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-utombordare-evinrude Årsmodellen hittar du i modellnumret: https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/evinrude/1980-/1980-1998 Här lite om VRO systemet: https://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html
  12. Googla fram en manual - finns säkert. Annars bara skruva av och kolla. Var försiktig så kan du nog återanvända packningen - det gjorde jag.
  13. Prova att köra utan termostat. Du kan även värma vatten i en kastrull med termostaten i för att se om den öppnar. Vårt termostat var kladdigt och lite igensatt, så jag rengjorde. Men hjälpe ej, så vi kör utan...
  14. Troligen samma motor som i vår klubbåt (Yamaha 20/25) tvåtakt. Sök på nätet du hittar en manual helt säkert. Vår har ett termostat, som jag tagit ur - nu fungerar den som den ska. Vi kör utan termostat. Termostatet har dock inte med skvallerstrålen att göra. Rensa hålet för skvallerstrålen. Kanske även en slang innanför kåpan. Om det inte hjälper kan kylkanaler vara igensatta eller igenkalkade. Prova med avkalkningsmedel.
×
×
  • Create New...