Jump to content
Thursday 22 April 2021

ThomasVikhog

Medlemmar
  • Content Count

    171
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

52 Expert

About ThomasVikhog

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Vikhög
  • Interests
    KAD42

Mina båtar

  • Båtens namn
    LaBarca
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en brytare på instrumentpanelen, som kan spärra bort kompressorn. För det fall att jag skulle vilja ligga o slira i 1700-2600 rpm. Och det händer, 23-25 knop för mig är 2300-2500 rpm.
  2. Hej på er, Jag bytte efter 3 år och fick ingen smuts eller konstighet. Så nästa gång blir efter 4 år. Jag köpte VP kompressorolja hos VP shopen i Limhamn. Jag kör 40 timmar per år på 40 användningsdagar och det blir 400 sjömil. Kompressorn jobbar 10 sekunder varje gång jag ska plana, sig 6 gånger per användningstillfälle = 2400 sekunder = 40 minuter per år.
  3. Tack Bosse, Tack Makro, Lysande - jag tänkte väl jag sett något. Har ni - eller någon annan erfarenhet av någon av dessa.
  4. Hej på er alla, Har någon sett om det går att hitta transparent lock till sjövattenfiltret på KAD motorer?
  5. På FB Volvo Pentagrupp, verkar det kunna vara de 2 ingående lagerna i drevets överhus. Men generellt sett verkar många byta först strutlager, sen knutkors. Därefter de 2 ingående i överhus och sen nållagren i vertikala axeln.
  6. Smörja (WD40) och och vänta en dag, sen värme på godset, ej på plugg.
  7. Stödhylsa? Menar du 8 Lagerbussning? Jag tittade på stödlagret förra våren, det såg helt ok ut - men dock ett litet glapp på kanske 0,1 mm eller mindre. Det har inte varit vatten där, men jag fyllde på med lite fett och satt tillbaka drevet.
  8. Men det verkar som KAD42A var den sista med 2 lager. KAD42B, P-A, 43, 44 och 300 har alla bara ett strutlager. Kanske är det därför som ett spel i detta lager ger mycket väsen?
  9. Tack Joel, Tack kossor, Jaha, då blev det kanske komplicerat, för motor och drev är olika gamla: Motorn är en KAD42P-A (869049 No: 2204209944 Drivlina VPH1 686459 Tillverkningsdatum 1995-02-07) Drevet är: DP-E 1.78 (No: 4111575738 TYP: 3968724 Produktbeteckning TSK DP-E TS2-A-AQ-28 Tillverkningsdatum 1997-09-26). Detta står på skölden på insidan. Hur kan man veta om man har en eller två lager i struten?
  10. Tack kossor! Jag kände på lager 13-14 förra våren när drevet var av - det känns bra när man roterar för hand. Körde ytterligare en gång med drevsäcken ikväll. Ökar man motorvarvet från tomgång 650 till 1000 rpm så minskar skramlet märkbart. I mitt DPE drev finns bara det yttre strut-lagret/primäraxellagret. Vad jag sett i forumet här, bl.a. från Joel så behövs det ett speciellt verktyg för att dra ut detta lager. Den lokala VP firman (JF Marin i Limhamn) vill inte låna ut. Jag ska kolla om jag kan få någon att komma och byta här, men det ser inte lovande ut. Så här års är alla fullbokade. Jag får nog köra denna sommaren så här, även om man blir lite nervös...
  11. Makro, kossor, Joel, Tackar för alla tips och råd - mycket värdefullt! Nu körde jag i drevsäck igen och lyssnade med ett tekniskt stetoskop. Ljudet är inte ett skrapande lager, men möjligen en axel med ett litet kast. Ljudet är högst i struten, högre än ute på överdelen. Så just nu mest troligt att det är primäraxellagret (som förra vintern glappade 0,1 mm vertikalt, se film från förra året) eller svängningsdämparen. Hur illa är det att köra med ett strutlager som glappar lite? Vad kan vara fel på svängningsdämparen, en fjäder av - hur illa är det? IMG_2485.MOV
  12. Tack kossor, Jag ska kolla detta imorgon när jag kör drevsäck utan kåpan över växelväljaren. Tänkte att jag kunde prova lite hur det låter när jag vrider växelväljaren direkt ute på drevet med motorn igång.
  13. Som jag förstår manualen för DPE sitter den vertikala axeln (35) inspänd axialt med shims. Stämmer det - har då ett shims gått sönder, eller slits de av rotationen? Eftersom det skramlar bara i friläge så borde det egentligen vara entydigt vad som är felaktigt. Men jag lyckas inte förstå från manualen hur det övre (backen) respektive det det undre (framåt) kugghjulet går i ingrepp med den snedvridna splinsen i vertikala axeln, när växelmedbringaren trycker mot glidhylsan. Jag förstår inte i vilken riktning glidhylsan rör sig. 16 dagar till sjösättning, så jag vågar inte göra något själv. Det blir till att söka upp en VP service expert i området. Men det är hopplöst dessa 16 dagar, så det blir väl att sjösätta och låta bli att ligga i friläge mer ett absolut minimum. Är det risk för ras, ska man ta den till ett varv direkt?
  14. Hej Joel och tack igen för värdefull information. Jag är djupt imponerad över att du fixade att byta nållagren på vertikala axeln i överhuset - jag vågar mig inte på denna övning. Jo i filmen där du drar/vrider i primäraxeln, så är det tyst på babordsmotorn, men på styrbordssidan glappar något med ett metalliskt ljud - det ser ut som du vrider primäraxeln när ljudet kommer - som om det är ett glapp i rotationsriktningen. Vad det det? Min primäraxel glappar ytterst lite (typ 0,1mm) vertikalt, inte horisontalt ej heller i rotations eller axialriktning. Tack för info om avsaknad av ljud trots primäraxellager som behövde bytas. Jag hade drevet av förra året, med samma ljud (alltså bara i friläge). Utan drev blir det inget ljud alls, inte heller när jag pressade primäraxeln så som du gjorde. Idag kollade jag oljan i drevet genom att tappa ut två matskedar. Ingen metall alls, inte heller på magneten i skruven. Oljan är fin, men längst ner (det som kom ut först) var kletig svart, jag antar fett från lager. Oljemätskruven visar rätt mängd och färg. Imorgon ska jag köra i drevsäcken igen, utan växelvajern kopplad - så jag kan växla ute vid drevet och lyssna.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy