Jump to content
Monday 28 November 2022

ThomasVikhog

Medlemmar
  • Content Count

    256
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ThomasVikhog last won the day on May 26

ThomasVikhog had the most liked content!

Community Reputation

82 Expert

About ThomasVikhog

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Vikhög
  • Interests
    KAD42

Mina båtar

  • Båtens namn
    LaBarca
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Köp och montera fasta turbotrycksmätare, kablaget är redan förberett. Turbotrycket indikerar även belastningen på motorn och därmed förbrukningen. Hur agerar motorerna när du gasar på i friläge - varvar de upp lika snabbt utan belastning? Blir de lika varma vid längre drift?
  2. Företaget jag arbetade på för några år sedan hade 35% av omsatsen i oljebranschen, så priset på råolja påverkade oss direkt. Våra kunder agerade så här på oljepriset: Över 100 dollar per fat: INVESTERA MED ALLT SOM FINNS - LÅNA PENGAR O ANSTÄLL FOLK Över 80 dollar per fat: Investera med tillgängligt kapital, jobba övertid Över 60 dollar per fat: Business as usual Under 50 dollar per fat: Ingen investering, inget nytt köps. Underhåll av befintlig utrustning. Under 30 dollar per fat: INGET UNDERHÅLL, inte ens reservdelar köps Detta kan ge en indikation på normalt oljepris
  3. Jag börjar misstänka att det är ojämnheten som växelkonan har (och ska ha) som slår mot växelföraren. Växelkona.mp4
  4. VP servicetekniker delade drevet i våras och bytte nållagren och kardanknutarna, samt spände ingående axel och shimsade in drevet innan han packade om det. Väl på båten innan sjösättning lät det bra från drevet, även i friläge. Efter säsongen på 265 sjömil lär drevet likadant som innan drevservice... 1.mp4
  5. ThomasVikhog

    Anoder?

    Hade i år aluminium för andra året. Inte alls så bra som förra året - då frättes 35-40% upp, i år bara 5-10%. Hur kan det skilja så mycket? Klart oroande. Ligger i Öresund, men en å flyter ut 2 km söderut. Tidigare med zink gick det åt mer, typ 15-20% - vilket dessutom är tyngre (mer material). Men Zinken blev gul och vit, därför bytte jag till aluminium, Nu blev i år aluminiumet mer gul och vitt än zinken nånsin blivit. Vad göra?
  6. Annat att notera? Motorvarv lika, temperatur, hur ser oljan ut, hur ser cirkulationsvattnet ut (tappa ut ur slang och kolla, kompensationskärl är en annan femma), oljetryck, vevhusventilation,...?
  7. Samma hände mig med min 30hk från -96. Första gången var det dödarknappen som oxiderat och inte tillät tändning, nästa gång var det dödmansgreppknappen som oxiderat. Ta ut ett tändstift och sätt på tändhatten, dra i snöret/startmotor - gnista?
  8. Jag tankar alltid i Danmark - Jag har aldrig fått grön diesel. Dragör, Lynetten* och Skovhoved*. (*) Om jag kan tankar jag Shell GTL, som är som Ecopar syntetisk diesel gjord på naturgas. Det kostade i sommar 24 svenska riksdaler per liter - helt transparent, luktfri och rökfri. I Dragör var det marin rykdiesel.
  9. Troligen ett bränsleproblem. jag brukar ta oljetömmarhandpumpen och suga i bränsle slangen som jag tar av på matarpumpen. Kommer det gasblåsor i sugslangen så är bränsleledningen igensatt. Hos mig var det dieselalger o smuts i rörböjarna från tanken. det står alltid bränsle i förfiltret, det betyder inget. koppla slangen till matarpumpen direkt ned i bränsle o se om du med handpumpen får ut bränsle vid avluftningen på finfiltret. matarpumpen är inte dyr . Typ 600kr, men den går sällan kaputt.
  10. Matarpumpen är en membranpump driven av kamaxeln och suger bränsle från tanken (via extern primärfilter). Efter det går bränslet via ett bränsle finfilter monterat på blockets babordsida till insprutningspumpen. Det bränsle som insprutningspumpen inte använder går tillbaka till tanken via en returledning. Vissa matarpumpar har ett filter på ingången som kan sättas igen. De har alltid ett mekanisk handtag för manuell pumpning för avluftning.
  11. Jag har aldrig märkt något på motorns gång. Men om spelet är för stort så hör man lite skrammel/klonk från detta spel. Skulle spelet vara för litet/negativt, så skulle ju en ventil teoretiskt inte stänga helt - men eftersom kompressionstryck och explosionstryck är så högt borde ventilen stängas ändå. Jag hade 2 ventiler med för litet spel och 3 med för stort. Men det var bara 0,1 mm fel. Ingen skillnad på skrammel heller.
  12. Hmm, vart tar vevhusventilationen vägen. Min sugs upp i insuget. Jag köpte en liten "slang"-kamera för att filma i svåra lägen - kostade några hundra hos Ali.
  13. OM du inte enkelt får snurr på dom efter tagit av avgaskrökarna (behöver kollas), så - Antigen delar du dom i bitar helt och renoverar själv - eller skickar du dom till Airtune eller liknande firma.
  14. I marinen fick vi lära oss att hålla undan för kommersiell trafik - de har en tidtabell att hålla. I Öresund uppkommer aldrig denna fråga - det är ren självbevarelsedrift att hålla undan för färjor och fartyg. Det är dessutom så att man känner sig tvingad att göra detta tidigt och tydligt. I Köpenhamn finns samma små passagerarfärjor - de är helt hemska och håller nog inte undan förrän strax innan människo-fara. De kör konstant fortare än vad man får enligt sjökort och de drar svall som gör att båtar under 50 fot inte kan lägga till inom 2 km... Det är bara att gilla läget eller köra sin båt någon annanstans.
  15. AQ = Aquamatic = Drev M = Marin D = Diesel T = Turbo (tror jag) Jo, jag läste " förmodligen har en spricka i blocket", men även något om frost-plugg - vilket båda kan ge liknande situationer. Jag hade inte mekat vidare med AQ40 med sprucket block, om jag inte fått en reservdels-motor nästan gratis.
×
×
  • Create New...