Jump to content
Sunday 17 October 2021

ThomasVikhog

Medlemmar
  • Content Count

    208
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

64 Expert

About ThomasVikhog

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Vikhög
  • Interests
    KAD42

Mina båtar

  • Båtens namn
    LaBarca
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag bytte från segelbåt till motorbåt 2016. Allt har sina för och nackdelar. Visst finns det många stereotyper som kan skapas, som vanligt är människor olika. I hamnen finns det 2 störande element: Vattenskotrar och segelbåtar med slamrande linor och stag. Jag bor i hamnområdet och störs av segelbåtar oftare än vattenskotrar. På våren och på hösten står ofta många segelbåtar och väsnas - speciellt stör mig visslandet från master på båtar med rullstor. Värst är det när seglet är hemtaget, då visslar dessa master något hemskt. Annat trubbel med segelbåtar är att många klubbar måste ha sin start och mål område direkt utanför hamnen. Klart störande att komma in i en hamn med 10 segelbåtar som ligger på linje...
  2. Kan du inte ta reda på kapaciteten på bränslepumpen? Är den mekanisk eller elektrisk? Jag körde min KAD42 från en 10liters dunk utan att ändra returen (som gick till stora tanken). Jag kom inte ut ur hamnen innan de 10 literna var borta. En mekanisk pump har väl en volym per rotationsvarv som man kan hitta?
  3. Jag har haft detta problem på en GM350 motor. Det var tändsystemet - jag bytte till HEI, sedan varvade den sönder topplockspackningarna över 6000 rpm. Men det kan vara bränslepumpen, så mät med: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/bransletrycksmatare/bransletryckmatare-2000016980 Dock borde flottören i sekundären inte vara tom inom 10 sekunder.
  4. Hej Skepparn! Det kommer bensin i sekundärsteget som det ska, motorn borde rusa! Ja, prova annan tändspole - men jag kan inte se vad problemet skulle vara. Det hela känns bekant, men kommer inte på vad som är lösningen på detta. Själv bytte jag till HEI: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/hei-fordelare-brytarlos-chevrolet.html
  5. Vi har alltid haft 25-50% mer effekt än max rekommenderad på våra utombordsbåtar. Akterspegeln håller säkert men skicket bör kollas. Det viktiga är hur ofta/mycket som det maxbelastas, dvs fullast och fullgas. Skarpa svängar i fullgas är en allvarlig extra belastning. Att köra med en stor badring för 2 personer bakom båten i 30 knop med 6 man i båten och svänga häftigt för att de 2 ska ramla av innebär extrema belastningar på akterspegel och motorinfästningar. Det går säkert att ha i sönder båten efter några 100 belastningar på detta vis. Om ni är 2 pers i båten och kör rakt fram i full fart så är belastningen på akterspegel och skrov ganska litet. Men högre fart ger att du får mindre skrov-ytekontakt med vattnet, till sist är bara propellern i luften och det blir som att gå på lina. Båten kan börja wobbla och plötsligt kastas åt sidan. Detta sker oftast vid yttre påverkan som av en svallvåg man kör över. Detta kan komma överraskande fort, då plötsligt vågor från olika håll adderas ovanpå varandra - detta syns inte alltid i tid.
  6. Det kommer att gå att köra fortare. Förhoppningsvis utan att vridmomentet sjunker vid planingströskeln - som ju är det viktigaste på en planande motorbåt. Nackdelarna är att det normalt drar mer bränsle - även när toppeffekten inte används. Motorns garanti gäller inte. Dess livslängd förkortas. Om eller när den högre farten används kommer båten att ligga högre i vattnet och riskera att bli instabil. Min båt toppar 39 knop och ibland kör jag kort i 35 som är marchfart för motorn. Mest kör jag i 30 knop.
  7. Jaha, det är trots allt fler som oroar sig för vad som kan hända utan flytväst i hamnen. Jag har ännu inte ramlat på min nuvarande båt (DC med hög bordläggning), men varit närma säkert 10 ggr (alltid i hamnen). På min segelbåt snubblade jag ofta på alla linor och tampar som låg överallt - och detta oftast i hamnen. Grannen trampade på en lina som rullade så att han trillade av sin Najad 395 i hamnen. Det var en vardag kl23:00 och han var ensam i hamnen. Slår huvudet i något på väg ner i det mörka vattnet och tappar medvetandet. Vaknar upp på botten (2,5m) och lyckas simma 20 meter till närmsta nödstege, som med sina glesa steg inte var lätt att komma upp på med våta kläder. Tack vare mycket tur och adrenalin lever han ännu. Barnen som springer omkring på bryggorna har nästan alltid flytväst - det är bra, för att lära dom att inte springa hinns inte med innan de växt upp. Jag har inga planer på att gå omkring i hamnen med flytväst, men tänkte att säkerhetstänkandet kunde må bra av en diskussion i ämnet. Att bara bära flytväst vid båtrörelse är ju att jämföra med att bara ha bilbälte fram. Den procentuella nyttan kan ligga på samma nivå för mig. Detta eftersom jag bor i hamnen och ofta agerar hamnvakt. Jag är i hamnen i alla väder och på alla möjliga klockslag. Majoriteten är i hamnen bara i fint väder när alla andra är här. Då är chansen stor att någon ser eller hör när man ramlar i och kommer och drar upp en. Förra året ramlade en äldre dam i hamnen som var ensam på sin båt. Det var fint väder så hjälpen var i vattnet inom en minut och räddare henne från att drunkna. Det var dock inte lätt att få upp henne...
  8. Flytväst - javisst! När det är varmt så har vi uppblåsbara från att motorn startas (innan loss-läggning). Vid kallare väder (<20 grader) föredrar jag de vanliga flytvästarna som är mjuka och utan metalldelar. Men som motorbåtsåkare i Öresund, ser jag det största behovet av att bära flytväst på båten i hamnen! Det är uppe/ute stående på däck som risken för att ramla i är stor och för mig är det till 99% i hamnen. Att ramla på däck innebär ofta att man slår sig på båten, kajen/bryggan/bommen, grannbåten eller något annat löst - och sedan hamnar i vattnet. Det är då som man medvetslös/omtöcknad/skadad i vattnet behöver flytvästen. Men det är svårt att motivera vuxna människor att bära flytväst på/vid båten i hamnen. Detta fast att det är ju dessutom då när båten ligger still som alkohol kan spela en roll (för vanliga människor). De olyckor som jag uppmärksammat i området senaste åren är det kritiskt: 1. I hamnen som ovan (flera allvarliga olyckor) 2. Ensamma män som är ute och fiskar, dricker öl och ska pissa överbord (utan flytväst) 3. Hård vind dåligt väder (men då har alla vanliga människor flytväst) 4. Ovana båtförare utan sjökort som kör in bland stenar och skär. Trånga passage finns inte i närheten (mer än hamnar). Risken för att bli påkörd är otroligt liten, utom vid kappsegling (då har alla flytväst). 90-95% av tiden i min båt är utan framdrift (i hamn eller ankrad). 95-99% av tiden stående på däck är i hamnen Så min fråga är - vad göra med den största risken - som är i hamnen? Annars måste jag säga att häromkring använder minst 95% av båtar i rörelse flytväst på alla. Stora motorbåtar, segelbåtar och nya båtar är det 100%. De väldigt få utan flytväst är i huvudsak personer på gamla små båtar, troligen har de sin första båt.
  9. Intressant, men hittar ingen oberoende test. Nästan alla båttestande verksamheter är kommersiella - dvs de får betalt för vad de säger...
  10. Sjövattenpumpen kan du testa genom att öppna sjövattenfiltret och se om det rusar ur vatten. Men bäst är att ta loss knät och kolla/byta det. Du måste kunna se om knät ligger över vattennivån - det måste det göra. Jag hade mitt av förra veckan.
  11. Ja men det är ju nästan perfekt - och det för en motor från 2008! Den ska kunna varva 4000 rpm och då förbruka 46 l/h. Att den inte orkar varva ut = komma upp i högre fart, kan ju bero på bottenytan på båten. Jag tappar från 39 knop till 32 på 2 månader i Öresund - om jag inte tvättar den undertill (snart dags). I år har det inte växt på sig så mycket än. 17 april sjösatte jag och nådde 38 knop, i denna vecka nådde jag 36 knop - dags att simma under och tvätta. Kanske du har motstånd i bränsleledningar som begränsar maximal bränsletillförsel. Jag ska byta alla mina filter nu, samt tömma tank för kolla bottenslam. Vilket bränsle kör du med? RME inblandad bildiesel är kass - du får bakterier. Jag använder HVO100 som är syntetisk diesel med lite lägre densitet. Min KAD42 tappar typ3-4% kraft med den, men den är luktfri och miljöriktig. Så prova igen med 30% i tank och utan vatten och fylld bar/kyl, med tvättad botten och nya filter. För mig låter det som om du har rätt propeller. Hur är propellerns skick?
  12. Om den inte blir varm utan termostater och överhettad med termostater, då är det inte fel på cirkulationspump, Värmeväxlare, Slangar, luft och och och... Uppenbarligen är något tokigt med termostaten - har du provat att koka dom på spisen, se vilken temperatur de öppnar? Kan de vara felmonterade - är det säkert rätt sort? Vad var fel på de gamla?
  13. 62000kr är ok om de bytte hela motorn ny en renoverad utbytes.
  14. Jag renoverade min cirkulationspump - enkelt och billigt. Det borde gå att testa cirkulationspumpens funktion utan att ta av den. Den bytas normalt för att lagret är kass så att den kastar va kompressorremmen eller att den läcker vatten. Den slutar inte pumpa!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy