Jump to content
Sunday 03 July 2022

ThomasVikhog

Medlemmar
  • Content Count

    237
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ThomasVikhog last won the day on May 26

ThomasVikhog had the most liked content!

Community Reputation

77 Expert

About ThomasVikhog

  • Rank
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Location
    Vikhög
  • Interests
    KAD42

Mina båtar

  • Båtens namn
    LaBarca
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 2 st flödesmätare ihopkopplade med liten dator.
  2. Du kan testa genom att koppla loss bränsle-slangen på matarpumpen och suga där med en manuell oljebytarpump. Där ska du kunna suga och skapa undertryck, utan att luftbubblor (läckage) eller vacum-bubblor skapas (stort flödesmotstånd). OM du ser bubblor i slangen till oljesugarpumpen, så kommer det inte fungera till havs. Bara att söka vidare till problemet hittats. Jag hade liknande problem (KAD42). Hos mig var det smuts i 90-graders böjarna på bränsleledningen. Jag hade 3 stycken, en banjokoppling på tankens anslutning (den var värst igensatt) och 1 böj på var sida om primärfiltret (Racor). Banjokopplingen hade 4 st 2mm hål och en smalgång runt förskruvningen - dessa var igensatta. de 2 böjarna på för-filtret hade också 2mm förträngning i böjen, vilket inte syns utifrån. Jag tog bort alla 90 graders böjar och bytte slang till en med 8mm innerdiameter. Nu kommer det stora smutspartiklar till förfiltret, som jag enkelt tömmer ut. Kvar har jag smuts i tanken och risk för att pick-upen i tanken sätts igen.
  3. Jämför med hastighet från en app i telefonen. Vid vilken hastighet planar den ut? Jag hade en Searay 20 med samma motor, men Mercruiser alfaone. Den toppade lätt 35 knop, tomvikt 1100kg. Jag vet inte om man kan kontrollera slir i propellrar, men kanske någon bet fet?
  4. Jag tankar HVO100 på Tanka och Q8.
  5. Jag kör HVO100 i KAD42 och Webastovärmare för fjärde säsongen nu. Förrförra veckan med övernattning i Köpenhamn. Värmaren fungerar utmärkt och det ryker inte något synligt. Bränslet och avgaserna är luktfria.
  6. Inte starta motorn i förtid!! Den blir inte varm på tomgångskörning (diesel blir inte varm alls, bensin först efter 5-10 minuter).' Detta kommer bara att skapa irritation! Starta motorn gärna med motorluckan öppen (inombordare) och lyssna och titta efter vatten/olja, innan ni kastar loss. Varmkörning gör man med propeller aktiv, det tar några minuter att lämna hamnen i 3 knop. Kör sedan på 1000-1500 rpm till man ser 45-55 grader motortemp, innan man gasar på - då har man ofta lämnat grundare vatten och plats där badande finns. Körde hem från Köpenhamn förra måndagsmorgonen, då det var blåsigt - helt ok. Kvällssittningen på söndagen under kapellet var ok, med Webasto (2kW) - men på lägsta effekt. Båtgrannen ska byta båt för att det inte finns tillräckligt plats att sola på. En annan byter för att minska förbrukning (mindre båt). Ja - det är en riktigt god idé att prova att sätta på och ta av kapell innan köp. Då märker man även kvalitén på detta.
  7. Det gick bra att justera ventilerna och ventilklonket blev lite mindre. 3 ventiler hade för stort spel och 2 hade för litet - dock inga stora avvikelser (mindre än 0,05 mm). Jag fäste ett buntband om högtrycks-pumpens mekaniska avstängare, för att säkerställa att den inte gick igång (dock måste den risken vara nära noll). Det gick bra att dra runt motorn med stor momentnyckel och hylsa 24mm direkt på veven.
  8. Jag ska (imorgon tror jag) justera ventilerna på min KAD42. Har varit ute och provat dra runt motorn. Det går ganska enkelt med spärrhandtag (jag använder momentnyckeln , som är lite längre) och en kort förlängare med en 24mm hylsa direkt på vevaxelns framsida. Det går även att dra runt generatorn, i alla fall om man håller remmen intryckt lite med fingrarna - alternativt spänner den lite hårdare än normalt. Fördelen är att då kan jag stå i maskinrummet och se när det vippar. Jag fick googla en del för att fatta vad man menar med att cylinder 6 vippar (= läget där precis avgasventilen stängts och insugsventilen börjar öppna).
  9. KAD42, så den har ingen dekompressionsspak vad jag vet. Man kan nog sätta tändningsnyckeln i STOP läge.
  10. Finns det en risk för att motorn startar när jag vrider runt vevaxeln? Kan man i så fall förhindra detta, typ att sätta startnyckeln i stopp-läget?
  11. Det är varken en konstig eller dum fråga - DET ÄR EN BRA FRÅGA! Det är inte bara tiden det tar att utföra detta utan även att kapellet (speciellt fönster, blixtlås och kardborrband) slits. Min 28fots DC har ett kapell med 2 separata sidor och en bakdel (alla med fönster), som monteras av med sammanlagt 9 meter blixtlås och delvis kardborrband. Dessa rullas ihop och läggs ned i kabinen. Sedan lossas takdelen med ett fönster fram med ytterligare 3 meter blixtlås och kardborrband, för att sedan vikas ihop och rullas ihop bakåt för att slutligen fästas (kardborrband) i targa-bågen. Dessutom har jag oftast 2-3 solskydd som ska monteras av och rullas ihop allra först. Det räcker inte med 5 minuter, men efter 10 minuter är jag ur hamnen. Definitivt vill man inte göra detta 10 gånger i veckan. Jag kör 30-35 dagar per sommar och förstår frågan väl. Skulle jag köra 50-100 gånger per år hade man nog valt en annan båttyp. Den viktigaste frågan inför båtköpet är: Vem ska använda båten och till vad? Ska 4 personer kunna ligga och sola? Vilken yta kan användas för detta, inte vill man ligga på durken och titta upp i en blå himmel, man vill se horisonten. Hur många ska övernatta och hur ofta, finns det plats till det som alla vill ta med? Ska man fiska behövs åtkomst till vattnet med oömma material (läderklädsel?). Ska man äta kring ett bord, inne eller ute (kapell uppe eller nere). Sitter man i hamnen och myser, vill man då vara innesluten i en kupé eller fri luft omkring sig? Hur varmt blir det med väggar runt om och tak - trots öppna fönster. Vill man kunna laga mat ombord, inne eller ute (steka korv sidanom sängen!?)? Jag är trots kapelljobbet klart nöjd med mitt val av båt sedan 2016 och har inga planer på byte. Lycka till!
  12. Varken mina nya (Orbitrade) eller gamla bussningar glappade det minsta i sköldens styrhål - tvärtom sitter de ganska tight. Du måste fått fel mått - dubbelkolla detta. Eller har du en annan sköld än DPE?
  13. Har du fått rätt saker, jag bytte dessa: Bussning 854705 46,38 Bussning 854704 34,88 https://www.maringuiden.se/forum/topic/38345-290-dp-styrlager/ När jag stoppade i mina nya bussningar (Orbitrade) hade jag inget glapp mot skölden alls, vilket jag inte heller hade innan jag bytte - jag bytte för det läckte, men drevet glappade ganska ordentligt. De nya bussningarna fastnade rätt hårt på styrgaffelns axel, även då jag slipade till ytan fint. Med den nya packboxen slutade det att läcka, men drevet glappar ungefär som tidigare. Jag kan enkelt vrida drevet för hand +-2 cm utan att styrarmen rör sig. Konstruktionen är helt enkelt inte bättre. Har du ett glapp på 0,5-0,8 mm har du kanske fått fel bussningar - eller så har du ett för stort hål i sköldens övre fäste. Hur ser ytan ut där, är det skadat eller korroderat? Se till att ha fina ytor och hittar du inte bussning som passar perfekt så låt någon svarva till så det passar.
  14. Ok, förstår vad du vill göra - men inte varför.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy