jan00andersson 6 Postad 11 Mars Har en Scanmar 33 och tänkt montera ett extra par skotvinschar och funderar gällande storlek på vinscharna... Har frågat Benns och Moory ang detta och fått lite olika svar.. Moory tycker Lewmar 30 eller Andersen 28 (dom sa att Andersen är lite överdimensionerade). Benns tycker Lewmar 40 eller 45 beroende hur stark man är. Har försökt kolla på Harkens men förstår inte deras tabell, tydligen ska man på partialrigg inte gå efter båtlängd utan efter segelarean på Genuan, ska man gå efter den största Genuan då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 468 Postad 14 Mars (redigerade) För länge sedan hade tidningen Segling en artikelserie skriven av Ronald Rybbe som då kappseglade med en Scampi 30. Minns att han argumenterade att kvarnarna/vinscharna skulle uppgraderas till glädje både vid kappsegling och vid familjesegling. Har letar efter särtrycket från Seglings artikelserie utan att finna det. Segelytans area påverkar behovet av kraft i vinschen. Jämför med andra båtar med samma segelarea och använd deras vinsch storlek som mall. Min killgissning är att tillverkarna gärna underdimensionerar av kostnadsskäl så tvekar du gå upp en storlek. Sambon gillade starkt när vi bytte till större Andersen vinschar för genuan på en masthead är jobbig att skota hem. # # #Genvägarna till bättre segling, Del III - Rejäla vinschar gör Tror att den här länken går till Seglings artikel om vinschar, men just nu funkar den inte för mig. Ronald Rybbe är idag båtbesiktare och verkar ha lagt ut gamla artiklar från 1992. Om länken inte funkar om några dagar kanske Rybbe kan fixa sin web sida om du mejlar honom. http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Segling_nr_1_1992.pdf Den här web länken tar dig till en lista där du kan välja raden om vinscharhttps://www.batbesiktning.se/Artiklar/Segling.php Redigerad 14 Mars av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 402 Postad 14 Mars Förenklat, minst samma nummer som antal kvadratmeter segel du skall wincha. Med det sagt - man kan inte ha för stora winchar. Jag bytte till ett par begagnade 42:or av en kompis som jag har som skotwinchar på min 27-fotare, vilket är ordentligt överdimensionerat, men också skönt när det blåser. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser