Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-29 på alla områden

  1. 4 poäng
    Efter lite diskussioner här på forumet beslöt jag mig för att sätta in en luftavfuktare i båten vintertid. Jag har en segelbåt på 35 fot som står på land med 230V indraget. Inne i båten står en sorptionsavfuktare, Woods WDD80 som är inställd att hålla 50% RH. Strömmen till avfuktaren stängs av automatiskt om temperaturen sjunker under 1 grad och sätts på när det blir varmare igen. I gången till förpiken sitter en vanlig fläkt, typ bordsfläkt, för att cirkulera luften inne i båten. Innan jag satte in fläkten var det råare i förpiken och reserv-"torrbollen" (vägsalt i durkslag i hink) samlade vatten. Fläkten är kopplad till en timer och går en halvtimme två gånger om dagen, 11:00-11:30 och 16:00-16:30. Efter att fläkten sattes in är det torrt även i förpiken. Och hinken under vägsaltet är också torr. Luftfuktigheten har legat kring 50% hela vintern och så här ser det ut just nu. Jag var till båten den 4:e och den 11:e. För att komma till en varm båt startade jag byggfläkten på morgonen innan jag åkte. Så här ser elförbrukningen ut under mars månad (kWh). De två topparna är för att värma båten när jag var där och fixade. Övriga dagar är förbrukning för avfuktaren och fläkten. På hösten när båten tas upp låter jag segel, dynor, kläder, flytvästar, böcker osv osv ligga kvar i båten. Dynor lyfts upp på högkant och luckor, lådor och dörrar öppnas. På våren finns allt redan i båten och det är torrt och känns fräscht. Luftavfuktaren har en slang som leds ner under durken så vattnet rinner ut genom den öppna dyvikan, längst ner mot kölsvinet. När avfuktaren startas blir det mängder med liter som rinner ut och då går det givetvis åt lite mer el. Att sedan hålla fuknivån på ett satt värde är inte så energikrävande. Båten är uppkopplad med en mobil router och fläkt, avfuktare, batteriladdare och byggfläkt styrs med Sonoff-prylar. Jag är mycket nöjd med den här lösningen och den är inte speciellt dyr att genomföra, om man skulle vilja göra det.
  2. 3 poäng
    Bara reda ut några begrepp: Galvanisk korrosion/ström = den som uppstår beroende på olika metallers position på "spänningsstegen" (olika "ädelhet"). Elektrolytisk korrosion/ström = den som uppstår beroende på forcerad ström genom metallerna p.g.a. olika jordpotential o.s.v. Alltså genom yttre spänning/ström. Men som redan påpekats ovan är det du har snarare ett potentiellt livsfarligt elfel i båten. Jag hade varit mer orolig för att få byta ut besättningen än motorerna. Med tanke på vad tidigare ägare gjort bör du få starkströmselen kontrollerad snarast, innan den kopplas in igen. Det faktum att du - med avklippt skyddsledare - har "levande" yttre metalldelar som t ex propellern tyder på att det är något fel någonstans. Att återinkoppla skyddsledaren är bara konstgjord andning - du har ett fel i din elanläggning.
  3. 2 poäng
    Vad gäller sjökort tycker jag att man även på en nybörjarkurs som minimum ska ha sett ett papperskort, kunna ta ut (uppskatta) ungefärliga kurser och att veta att 90 grader är österut och leder till Finland på ostkusten, 270 grader är västerut och leder till Danmark på Västkusten, förstå sjökortssymboler, vad som är grund, prickar och annan utmärkning som man kan behöva tyda på ett sjökort. Att kunna läsa det mest grundläggande ur ett sjökort är väl inte fel? Samma information finns ju på en plotter/mobiltelefon, men det kan inte vara för betungande att behöva lära sig att plottern visar ett litet utsnitt av något mycket större och att det *kan* vara betydligt enklare att få en överblick över färdvägen om man skaffar ett papperskort? Om nu linjal och passare är så skrämmande kanske man kan måtta med fingrarna? Det är ju heller inte helt fel att veta hur långt det är hem och på ett ungefär kunna räkna ut hur lång tid det tar att komma fram. Dessutom kanske man ska lägga till kunskap om hur en kompass fungerar så att man hjälpligt i alla fall kan följa den så att man hittar hem även om det blir sämre sikt eller börjar mörkna. (Jag ser framför mig en person som gått vilse i skogen och som har en kompass men som inte vet hur den fungerar utan bara går runt i cirkel.) Så tycker jag 😇
  4. 2 poäng
    Härligt, får maskinen också någon genomgång under projektet ? 20´för analoga instrument.. 😅 jo ja tackar. Mercruiser instrumenten borde funka, lika så 3:e parts såsom VDO, Wema m.f. Jag tror iallafall att det tekniskt sett funkar på samma sätt oavsett tillverkare. (nån annan här kanske har bättre koll). Sålde mitt "röda guld" mkt pga. vad som nämts ovan. Den var i behov av en större renovering och trots det fick jag en bra slant för den. Blev en sprillas Mercruiser istället, med mer hästar och förhoppningsvis vettigare priser på delar framöver. PS. Kul tråd och riktigt kul att följa ditt projekt. Håller själv på att avsluta renoveringan av min egen skuta och det är alltid intressant att se hur andra resonerar.
  5. 2 poäng
    Jo. Men eftersom frågan gällde önskemål om en smidigare hantering av låsningen än med en kätting, tänker jag att tio gånger fler låsanordningarar inte löser den biten. 🙂
  6. 2 poäng
    Om du får stötar från metalldelar så är det något fel på starkströmsinstallationen i din båt. Skyddsjorden finns till för att skydda mot elstötar när det uppstår elfel. En korrekt installation ska inte innehålla sådana elfel att du får stötar. Galvanisk korrosion uppstår på yttre metalldelar när/om skyddsjorden i bryggkontakten avviker från noll i spänning. För att undvika sådan korrosion (den kan t.ex. förstöra drevet) så finns det en elstandard för att separera inkommande skyddsjord från skyddsjorden i båtens 240V-system. Om installationen enligt denna standard är korrekt utförd så är elsäkerheten lika hög som i en "vanlig elinstallation". Enligt standarden så ska det finnas ett jordbleck vid elcentralen där båtens skyddsjord ska återinkopplas till landströmsintaget när båten torrsätts (då fungerar ju inte jordningen från den metallplatta som ska sitta under båten och jorda mot vattnet). Du ska snarast kontrollera vid din inkommande elcentral om det finns ett jordbleck att koppla samman skyddsjorden med (Det ska finna skylt om funktionen för skyddsblecket. Skyddsblecket är en plåtbit som skruvas på plats med två polskruvar.) samt att det finns en tvåpolig jordfelsbrytare/personskyddsautomat i elcentralen. Om det inte finns jordbleck och jfb så ska du inte ansluta landström förrän en elektriker sett över ditt elsystem. Du bör låta en elektriker se över varför du får elstötar från metalldelar. Det är troligen någon komponent som det blivit kortslutning i. Leta t.ex. vid batteriladdare och varmvattenberedare, eller om någon kabel blivit skadad i isoleringen. Standarden för hur en installation med bruten skyddsjord ska vara utförd finns på SXK hemsida under Tekniska kommitten. Rätt utförd är det en säker och trygg åtgärd. Galvanisk korrosion av ovan beskriven art påverkar inte delar inne i motorn.
  7. 1 poäng
    Tjena! Jag köpte en båt i somras och allting fungerade som det ska. Däremot när jag tog upp båten så fick jag stötar av propellern när jag jag hade den ena handen i backen. Det visade sig att den tidigare ägaren hade klippt jordkabeln ifrån sladden. Skulle det finnas någon chans att motorn ska ha börjat rosta på insidan även fast den inte är rostiga på utsidan. Är nämligen lite orolig. Vill nämligen inte ta ut båda motorerna för att tidigare ägaren har klantat sig.
  8. 1 poäng
    Inte i Stockholms skärgård hoppas jag...... Hur mycket effekt skall du ha i systemet?
  9. 1 poäng
    Så börja med att kolla att växellänkaget är rätt justerat, provkör. Plocka av drevet, provkör. Kvarstår ljudet är mitt bud inre eller yttre lagring primäraxel. Är ljudet borta, kan det endå vara primäraxellagren, men att det behöver drevet för att fortplantas. Man kan kanske kolla genom att ta en spetsig träpinne och trycka axeln i sidled, när den går på tomgång. Då borde man känna höra det dåliga lagret. Primäraxeln har säkert ett litet hål efter svarvning där man kan trycka. Är allt tyst och fint? Kika på lagren i drevet på axeln jag skickade bild på. Mitt tips om ingen annan har något?
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Inte är omöjligt, skall det vara. Har en lätt dyslexi. Hoppas att du fattar nu.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Försäkringsbolag kan ju vara noga med att man inte har större motor än vad som godkänts för båten. Som jag förstått gäller detta enbart effekt. Undrar om de även börjat fundera på max vikter också nu när så många hänger på nya tunga 4-taktare på äldre båtar?
  14. 1 poäng
    Jag skulle satsa på lagringen i struten, eller tryckplattan som sitter mot motorn, men det är tveksamt tycker jag. Lager i strut mest troligt. Men svårt veta framför en data skärm. Eller så har du en lagerskada i övre huset på drevet. Det är i varje fall inga stora pengar att åtgärda, men det brukar inte gå att ha en missionsförsamling i närheten då jag skruvar iaf. 😂
  15. 1 poäng
    Fast i det här fallet med en så liten båt kommer vikten bli ett problem. Tex en 40 hk Yamaha fyrtaktare väger ca 100 kg dvs 40 kg mer än 25 hk.
  16. 1 poäng
    Jo... men inte för att vara sådan, men... en komplett Gullringen kostar inte så många kronor, så det blir snabbt dyrare att fixa än att köpa en komplett båt med fungerande motor, så tänk billig lösning. Solpaneler är billiga och laddar även när motorn står still.
  17. 1 poäng
    Det var helt klart över förväntan! Du kommer kunna laga många måltider och med de nya solpanelerna kommer du ha ett system som tillåter konstant el-matlagning! Det här var riktigt kul! Tack för att du delade med dig! 👍
  18. 1 poäng
    Jo den ska lagas. Jo tänkt på de men vill ha bra ljud i med bas och nån sa att de var bättre med inombordare då för laddning.
  19. 1 poäng
    Lagrena i struten alt något lager i drevet, strutlager är väl lättast att börja med.
  20. 1 poäng
    Glöm inte att flytta över hylsan som täcker kuddarna från gamla till nya. Nr 9 på bilderna. Dom hindrar motorn att slita av kuddarna vid ev grundstötning.
  21. 1 poäng
    Vad jag känner till finns det ingen godkänd klass 3 vajer. Helt galet, ett klass 3 lås tar mellan 7-18 sek att kapa men håller väl i alla fall småbuset borta.. http://www.batliv.se/wp-content/uploads/2017/09/Lås-till-båten-Båtliv-5-17.pdf
  22. 1 poäng
    Allt går att fixa om man har resurser, både ekonomi och tekniskt kunnande. Att få dit en BMW kräver båda av dessa. Dock ekonomiskt helt vansinnigt. Annars så är nog ett sådant här paket lagom. https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_penta_aq145b_med_290sp/94823308
  23. 1 poäng
    Ingen aning. Jag har aldrig låst fast nåt med kätting. Men rimligtvis borde det ta ungefär tio gånger så lång tid som för en.
  24. 1 poäng
    Nackdelen är väl att det tar en halvtimme extra varje gång man skall använda båten om man har tio låskättingar?
  25. 1 poäng
    Du har inte övervägt att laga backspegeln och hänga på en utombordare..?
  26. 1 poäng
    Även om mobiltäckningen är jättebra så kan det strula med larmning via mobilen. För några år sedan såg jag en person i en motorbåt ute på Kanholmsfjärden göra nödtecken med armarna. Vi åkte upp mot dem o då hojtade de att de tog in vatten och inte fick kontakt med sjöräddningen via mobilen. Jag ropade upp MRCC via VHF o sen gick räddningsenheterna igång.... KBV, SSRS och en Vaxholmsbåt satte genast kurs mot haveristen medan vi cirklade runt dem för att kunna ingripa om båten sjönk innan räddningsenheterna nått fram. För dem som inte känner till Stockholms skärgård så ligger Kanholmsfjärden i mellanskärgården en bit innanför Sandhamn. Området runt omkring är tätt bebyggt med fritidshus och fritidsbåtstrafiken är tät en sommardag. Det står mobilmaster runt hela fjärden. Det är definitivt ingen ödebygd vad gäller mobiltäckningen. Hur det gick för de nödställda? En i besättningen pumpade frenetiskt med länspumpen i den nyinköpta båten medan den andre letade efter läckan. Efter en stunds letande hittades en slang som lossnat och det fanns en kran som gick att stänga. Nödläget med sjöräddning avblåstes men vattnet hade hunnit stiga så högt över motorn att de inte vågade prova att starta. SSRS medlemsservice fick ta över och bogsera till varv och vi kunde fortsätta vår avbrutna färd.
  27. 1 poäng
    Drygt 1,5 meter mellan låg- och högvatten vid Suez. Det är sannolikt lägre inne i kanalen.
  28. 1 poäng
    Hej Det var mycket riktigt fel vid automatisk uppdatering av certifikat. Vid samma tid förra året så gjordes detta om så att Google utfärdar/förnyar certifikat automatiskt. Detta blev lite fel tydligen. Nu är dock certifikat giltigt och rätt utfärdat. Implementering av förnyelse är testad och fungerar som tänkt. Önskar er alla en trevlig söndag! //stavhammar
  29. 1 poäng
    Vågar vägra face book tyvärr har ju maringuiden. Men lägg inte ut telnr och dyl på forum. Jag är rätt noga av mig att info kommer rätt människor tillhanda.
  30. 1 poäng
    Tack Kossor för ditt snabba svar! Vet att du har all erfarenhet av Epocans hemligheter🙂 Jag gör som du rekommenderar och hoppas att jag får kontakt med Ertec så att man kan komma i plurret i år förhoppningsvis. Skiter det sig blir det väl intergralhjälm som gäller 🙃
  31. 1 poäng
    Eftersom gripen i alla fall var lite nyfiken på projektet så lägger jag ut lite bilder här även fast rubriken är passé. Inser mer och mer att min vagn inte är optimal för just lackerings skedet. Nu hittade jag ingen lackerare som kunde slänga på färg inom 24h efter kromateringen så jag får göra det själv. Alla slipningar har gjorts med Aluminiumoxid baserade produkter eller likvärdigt. Maskiner: 1. Mini Bandslip 2. excenterslip 125mm 3. vinkelslip med lamellrondell 4. Dremmel 5. Hörnslipmaskin 6. Multimaskin 7. Tillbehör flexpad 20mm Synliga ytor är slipade ner till 240. Andra ytor har jag valt all slipa grovt, dels för att spara tid men även för att färgen fäster bättre. Det är även i dom områdena det är svårt att få bort varenda oxid prick. Vissa ställen tex, konan som trycks in i bälgen och ytorna för kylvattnets o-ringar är självklar slipade med extremt fint papper. Nu är det en sista finslip kvar och sen en ordentlig tvätt för att få bort eventuella rester av fett och silicon. (Spraymax Siliconeremover) Den använde jag även innan första slipningen.
  32. 1 poäng
    Detta saknas tycker jag Kännedom om olika sätt att visa hänsyn och hjälpsamhet till havs. Det ingår ju på sätt och vis i sjövägsreglerna, men en hel del går ju att göra bättre än vad reglerna säger om man förstår "hur olika båtar fungerar". Enklare mörkernavigering. Kan ju vara bra att kunna ta sig hem om det råkar bli mörkt. Det var väl det jag hittade lite snabbt. Tillägg: Något enkelt om VHF så att man kan använde en om man hamnar i sjönöd och kanske framför allt att man förstår att det krävs ett SRC. Annars tycker jag både de gamla och nya kursplanerna är ganska bra faktiskt, men det går naturligtvis att förbättra/förändrar och även tycka vilket vi ofta gör här på MG.
  33. 1 poäng
    Monterat säkringshållare och huvudströmbrytare.
  34. 1 poäng
    Vet inte hur det ser ut på din motor men det är vanligt med en anod infälld i riggen nere vid kylvattenintaget.
  35. 1 poäng
    Du skall tänka på att ha båten och motorn på ett övervakat ställe för nya fyrtaktare stjäls.
  36. 1 poäng
    Kablarna till flödesgivaren mm uppstripade.
  37. 1 poäng
    Kopplingsboxarna till länspumparna installerade.
  38. 1 poäng
    Samt efter. Funkar mycket bra, kommer fortsätta att använda detta.
  39. 1 poäng
    Första lagret med Topcoat. Jag var inte helt nöjd med vidhäftningen på den grundfärg jag tidigare målat, så jag slipade bort den och slipade djupare innan jag lade på ny grundfärg och topcoat.
  40. 1 poäng
    54 år fick min första båt vid 6 års ålder, varit på sjön sedan dess, kan navigera, och skruva motorer, inget av det du anför. Men vore ju kul med ett intyg att jag kan.
  41. 1 poäng
    Härligt jobbat jag gillar resoluta beslut, ja det är bättre göra från grunden direkt.👍😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...