Jump to content
Sunday 15 September 2019

Zwen

Medlemmar
  • Content Count

    316
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Zwen

  • Rank
    Kommendör
  1. Jag hade en Sea Ray 29 fot med enkelmontage duoprop ganska länge tills för några år sedan och stördes mycket av denna egenhet som de flesta snabbgående drevbåtar har i deplacementfart. Hade genom åren laborerat mycket med trimplanen hit o dit och att trimma in drevet, allt enligt tips på olika forum utan märkbart resultat. Av en slump råkade jag dock sista sommaren trimma UT drevet och helt plötsligt gick den helt ok. Den enda åtgärd jag aldrig fick tips om funkade strålande:) När detta inträffade hade jag dock redan lagt ut den på Blocket varvid den försvann så det var i senaste laget. Lärdomen blev ändå att det kan löna sig att verkligen testa alla möjligheter man har förutsättningslöst och inte låsa fast sig vid gamla inarbetade tips.
  2. Om man ska åka från Stallarholmen mot Stockholm kan det kännas lite bakvänt att övernatta i Strängnäs.
  3. (nej, inte på så mycket annat heller....) Och så vitt vi vet byggdes aldrig vare sig Jonson eller Evinrude av sten.
  4. Kan väl bidra med en personlig vinkling... Jag satte in en Penta dieselsexa för några år sedan. Tidigare låg en Mercruiser 454 V8 därnere. Bränsleförbrukningen har ungefär halverats, så det är väl frid o fröjd vad gäller den delen, och visst ger det på något konstigt sätt lite mer "fartygskänsla" med en diesel tycker jag. Tyvärr finns det nackdelar också. Kör man i depl.fart och vinden kommer in ogynnsamt drar avgaslukten in över akterdäcket. Det är ingen av oss som orkar sitta i det oset någon längre stund utan då får man antingen dra på eller gå inomhus, vilket kanske inte är det man vill just då. Så är det detta med ljudnivå och vibrationer. Efter första säsongen fick jag ljudisolera riktigt ordentligt. Ljudisolering av bra kvalité är inget direkt billigt material och jag tror fortfarande inte bränslebesparingen kommit ikapp kostnaden för ljuddämpningen. Nu är väl ljudnivån acceptabel i sig men det blir i alla fall mer diverse stom- och resonansljud i båten. Jag upplever komforten som totalt mycket sämre, och den värderar jag högt. Nu är jag lite till åren kommen, har de flesta av mina investeringar bakom mig, och lite bränsleförbrukning hit eller dit spelar ingen större roll längre för de sträckor vi kör. Därför blir det nog ingen diesel för mig nästa gång. Komforten är viktig för oss och jag tror inte man behöver vara så bekymrad för den ökade brandrisken om man har ordning på grejorna. Skulle väl tro att det är mindre risk för bensinläckage med dagens moderna insprutningsmotorer än gamla flödande förgasare också. Jag väljer alltså bort alla ekonomiska aspekter hit eller dit och fokuserar enbart på ett behagligt liv på sjön, då blir det bensin.
  5. Om den är komplett bör den absolut vara värd en del. Lockas inte att slumpa bort den utan försök inhämta information i rätta kretsar. Det blir fler o fler som håller på med veteranbåtar och gärna skulle hänga denna pärla på akterspegeln. Efter en omlackering skulle den nog bli mycket fin. I USA skulle du få rejält betalt idag men fraktkostn. förhindrar nog det i ditt fall. Försök få kontakt med veteranbåtsfolk här hemma.
  6. Tja.. Det är ju inte omöjligt.
  7. Att båtpriserna nu sjunkit och börjat bete sig som andra sorters kapital- och förbrukningsvaror är väl bara att acceptera. Tänker man krasst är det väl vara ganska logiskt också. Grejorna slits och utbudet är stort. Tiden när vi kunde köpa en båt ett år och sälja den ett par år senare, och få igen samma pengar, bara för nöjet att byta har vi nog lämnat bakom oss. Det har jag själv gjort alltför många gånger genom åren. Skulle jag sälja idag skulle jag nog tappa runt 40%. Nu får man vårda och sköta om så länge man orkar istället och sedan låta den gå med bland övrigt arvegods till efterlevande. Varför ska man skicka iväg något till en helt främmande person för kanske 300000 när man för bara ett par år sedan betalade drygt 500000? Nej det känns inget kul. Bättre att skänka bort till nära o kära då. Vad jag däremot har svårare att fatta är att det går att sälja nya båtar idag med de priser de betingar när de rasar så sanslöst. T.ex. ny Aquador 26 kostar ca 1,5 mille. På blocket annonseras 5-6 år gamla dito för runt miljonen. Båtar från början av 2000-talet ligger på 500000-600000. Det är ju sanslösa prisras. Halv miljon på fem år! En miljon på 15 år... Svårt att fatta att någon vill göra sådana affärer tycker jag.
  8. Zwen

    Dagens Blocket

    Jo men nu var det ju inte hydraulpumpar utan hydralpumpar. Kanske de kan se ut som generatorer i vissa vinklar o dåligt ljus?
  9. Zwen

    Dagens Blocket

    Jag tycker absolut inte man skall hänga ut eller skoja med folk som har svårt att stava, men när det tydligt är frågan om slarv tycker jag det är en helt annan sak. Vi som minns den gode kämpen James Fjong inser ju att detta måste vara helrätt båt för honom! http://www.blocket.se/stockholm/Ornvik_565_hodtfynf_48989937.htm?ca=8&w=3
  10. Zwen

    Dagens Blocket

    Såg en annan lustig Blocket häromdan. En större motorbåt såldes för 975 000. Han kunde tänka sig att byta in en billigare båt värd 200 000 - 400 000. Bytespriset för hans båt skulle då vara 1 200 000. Om man har en båt som är värd 200 000 kan man alltså välja om man vill köpa hans båt för 975 000, eller om man vill ge honom 1 000 000 + sin egen båt? Det tål ju att tänka på....
  11. Zwen

    Ankarlina

    Det beror ju naturligtvis på hur botten ser ut och hur man ankrat. Om det är stenar på botten och man svajankrat så gnids ankarlinan mot stenar närmast botten. En lina slits mer än en kätting när den gnids mot stenar. Om man ankrar i enbart lera, eller enbart ankrat i aktern med spänd lina och fören fast iland blir det ju naturligtvis inget direkt slitage på en lina.
  12. Zwen

    Ankarlina

    Själv använder jag 2 m kätting närmast ankaret för att minska risken att ankarlinan skaver mot stenar på botten.
  13. Kontentan blir då alltså att man inte skall åka båt med en han, hen eller hon som kan tänkas se dåligt, höra sämre, riskerar att somna in nykter som onykter, har druckit öl eller vin även om man vet att han, hen eller hon absolut inte kan somna på 0,4 promille (0,4 promille borde innebära ca 3 starka långburkar, är det bara jag som känt mig sömnig efter detta nån gång...?). Ovana att framföra båt skall man nog också passa sig för. Själv är jag numismatiker men har nu fått en tid hos ornitologen så det ska nog lösa sig till våren.
  14. Man skall nog inte hänga upp sig på detta med 0,4 promille. Med en normal alkoholförbränning och den tid som förmodligen förflöt från tiden för påsmällandet till blodprovet kan man nog anta att han var lite mer påstruken än så. Passar säkert finfint med tukthus.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy