Jump to content
Sunday 17 October 2021

Zwen

Medlemmar
  • Content Count

    939
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

Zwen last won the day on March 14

Zwen had the most liked content!

Community Reputation

274 Expert

About Zwen

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,685 profile views
  1. Nej inte direkt.... Men efter ett tag, som kan vara olika länge beroende på en massa saker, kan det börja bli så mycket gegga i tanken att man får byta förfilter titt&tätt. Då behöver man göra rent tanken. Sugröret i tanken kan förresten också sättas igen om det är illa och då hjälper det ju inte att byta filter. Med en rejäl manlucka är det ofta ganska enkelt att inspektera och hålla rent i tanken. Jag har ingen sådan och har inga möjligheter att sätta dit en heller eftersom tanken till största delen inte är åtkomlig ovanifrån, annat än via nivågivarens hål. Där har jag pillat o blaskat tidigare och klarat mig på så sätt, men största delen av tanken är ändå gömd bakom skvalpskotten. Jag skulle även kunna öppna bottenpluggen och skölja igenom den ibland men nu ville jag göra något bättre så jag slipper hålla på med detta blaskande. Nu räknar jag med att inte behöva fundera på den eviga diskussionen om tanken helst ska vara helt tom eller helt full över vintern heller. Nu kör jag bara reningsslingan och tömmer ut vattnet ur racorfiltret om så skulle vara.
  2. Hej LindaSamuelsson, Hur har det gått, kom ni fram ordentligt och nöjda med båten?
  3. Nu har det gått ett par månader så nu har jag äntligen byggt ihop detta. Bytte ut bottenpluggen i tanken mot en kran med slangnippel, slang till filter à la racor, en liten pump och tillbaka till tanken. Det verkar fungera som tänkt. Tyvärr är inte pumpen riktigt tät i ena gaveln. Det kan vara så att jag förstörde den själv när jag tryckte på slangen. Glömde kleta på nåt först så jag kanske tryckte för hårt. Pumphuset är ju bara pressad plåt. Inga större pengar i den dock. Får leta upp en annan, sen blir det nog bra.
  4. Lurigt att vara messerschmittig på sjön... Man kan åka på ett durkslag.
  5. Nejdå... ingen fara. Det bara livar upp lite, vi behöver det så här innan båtsäsongen drar igång på allvar😁 Själv spelar jag mest Eddie Cochran, Fats Domino, Elvis Presley, Jerry Williams och 70-talspop. Lite disco från den eran också. Ten Years After , Status Quo och lite Deep Purple funkar också. Kasettspelaren i min båt är dock avsäkrad med 2 A...😪
  6. Båten är för rund i aktern för att tycka om att gå fort. 10 hk räcker gott, max 20. Mer än så är ingen idé. Om du är ute efter en jättefin båt att mysa runt i är den perfekt🙂 Vill du köra planande på vettigt sätt så satsa på nåt annat, en gammal Selco, Ockelbo eller nåt. Nedan är min passbåt som jag renoverade och ägde i mitten-slutet av 80-talet. Det är en Skålènare, byggd på Skålèns båtbyggeri i Säffle. Den hade en Albin O21, 10 hk och var faktiskt flatare i aktern än din. Därför tror jag inte det är någon idé med särskilt stor motor. Lillgrabben som sitter i aktern är 41 idag....😳
  7. Jag säger som Kalle Sändare..... "Vad är det för musik som spelas?"
  8. Jodå, den kan allt fås att plana. Betänk bara att den förmodligen kommer bli tämligen instabil och obehaglig att köra om du drar på för mycket. Mer än 12-14 knop eller nåt kanske kommer kännas onödigt🙂 Med "rätt?!?" motor kan det mesta fås att gå fort:
  9. Jag skulle rekommendera att inte måla inuti båten. Enbart färg istället för beklädnad av någon sort medför ökad kondens. Bättre att försöka återanvända panelerna på nåt sätt. Klä om, måla dem eller byt ut. Inget mysigt med fuktiga tak.
  10. Jag har haft en Gullringen med AQ130 o 270-drev en sommar. Motorn var ju inte ny och hade kanske inte alla kusar hemma. Var dock bra komp i den. Upplevde båten som ganska tung att få upp ur hålet. Tyckte den fick kämpa ganska bra även med 2 pers. Var man 4 fullvuxna var en tvungen att gå föröver. Det är ju en båttyp där besättningen per automatik ofta hamnar långt bak. Nu är väl kanske aktersnurra lite effektivare än inu-motor men 80 hk är jag rädd är alldeles för lite för den båten.
  11. Runt omkring det diket tror jag inte ens bävrarna tillber Messias..
  12. Försäkringsbolag kan ju vara noga med att man inte har större motor än vad som godkänts för båten. Som jag förstått gäller detta enbart effekt. Undrar om de även börjat fundera på max vikter också nu när så många hänger på nya tunga 4-taktare på äldre båtar?
  13. Bara en försynt fråga eftersom TS tydligen hade en spänningssatt propelleraxel. Inte är det väl normalt att koppla ihop 230V jord med batteriminus? Eller anses det finnas risk i att man vid t.ex. vid apparatfel så man får fasen på höljet och tar i detta samtidigt med något som har kontakt till vattnet, som t.ex. motorn? (pratar nu om plast- eller träbåtar) Om jag inte minns fel leder inte vatten ström alls så bra att sjön eller havet skulle utgöra någon större fara. Saltvatten leder väl iofs lite bättre än sötvatten. Jag har nog tänkt att en ojordad miljö är ok i en båt. I alla fall om man tillverkar sin egen 230V från inverter. Hur det blir med landström har jag aldrig fördjupat mig i.
  14. Den verkar ju fortfarande vara kvar på samma ställe strax norr om Suez...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy