Jump to content
Wednesday 02 December 2020

Zwen

Medlemmar
  • Content Count

    547
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Zwen last won the day on November 21

Zwen had the most liked content!

Community Reputation

89 Expert

About Zwen

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

492 profile views
  1. Nu tror jag inte skruven är trasig egentligen utan originalskruven är utbytt mot en stöldskyddshistoria. Den ska skruvas in i hålet i plattan på bilden. Men sedan ska det till någonting mer som skall skydda/låsa skruven. Har haft en sådan doning en gång men minns inte riktigt hur det såg ut. Fick du inte med något mer tillbehör och nyckel?
  2. Annars brukar det ju alltid vara svågern som lånat motorn och lämnat tillbaka den med magnapullen i delar.....😎
  3. Zwen

    Motor montering

    Jo, hästar ska ryktas.
  4. Zwen

    Motor montering

    Det där med definition av hästkraft tycker jag alltid varit lite luddigt. Det är nog ganska många som styrketränat en del som skulle klara att lyfta en skivstång med 75 kg från golvet och en meter upp på en sekund, men de skulle ändå inte vara i närheten av att vara lika starka som en häst om man spände dom framför plogen....😄
  5. Zwen

    Motor montering

    En gammal regel har jag för mig är att över 20 hk kompletterar man med bultar (eller skruvar kanske det heter)
  6. Finns det inte ett relä för glödstiften där man kan koppla på kontrollampan? Min Penta 40:a har bara en indikeringslampa som tänds när jag vrider nyckeln till glödning. Om jag inte minns fel får den bara signal från tändningslåset, men man kan ju också höra om relät drar eller ej. Sedan får man bara ta tid, ca 30 sek om den är skapligt kall. Kanske 15-20 om det är en varm dag. Eller knappt något om motorn är varm.🙂
  7. Jo, med segelbåt måste man ju såklart tänka mer på mottaglighet för laddning. Det är ju en lite annan sits. Mina kortaste turer med denna motorbåt i 7 knop varar ju som regel alltid minst en timme.
  8. Tack för tips om SeaSea👍 Det är ju 33 timmar kvar på pensionärspriset. Får ringa dit i morgon och höra om de har eller kan skaffa hem till min affär. Funderar på det där med laddningscykler... Vet inte hur det beräknas men gissar att det måste väl i alla fall innefatta att man kan ladda ur 50% per gång? Så mycket drar jag nog inte ur mer än 4-5 ggr/år. Med 120 cykler skulle det bli >24 år om man enbart skulle se till det. Vet inte hur de större antalen ur- o iladdningarna mellan säg 12,7 och 14,4 V, och att det för det mesta ligger på floatspänning ca 13,5 V, påverkar men 10 år har i alla fall de gamla funkat.
  9. Tittat på dessa också men de är på 60 Ah så då skiljer det 45 Ah med 3 batterier. Det är 25%. Eftersom AGM kan utnyttjas ca 10% djupare än våta så blir det ju mindre kapacitet och ca 300,- dyrare om jag minns priset rätt.
  10. Jo på sätt o vis har du ju rätt. Men jag resonerar så här.... Jag har ju sett att bef. kapacitet 3 x 75 Ah vått bly räcker gott och har tagit emot laddning tillräckligt. De jag har nu har hållit ca 10 år. Jag är ganska säker på att de nya Varta jag tittar på inte kan vara sämre kvalité än de Banner jag har. Den nya solcell o regulator jag skaffade förra året ser till att de ligger på float hela tiden och när jag använder båten drar jag inte ur mer än till 12,4 V vilospänning. Men visst är AGM bättre på allt, har bara kommit fram till att jag inte behöver det nu.
  11. Jo det ska den vara. Livslängden ska vara 60 000 timmar, då funkar det nog inte med borstar🙂
  12. Nu har jag vandrat runt i batteridjungeln och nog kommit tillbaka till ruta 1 igen. Mina 3 x 75 Ah gamla våta batterier har ju klarat behovet tillsammans med den nya 140 W solcell och MPPT-regulator jag skaffade inför förra säsongen. Dessutom laddar ju dieseln bra när jag kör och vi ligger sällan mer än ett par dagar på samma ställe. Orsaken till bytet skulle ju vara att de börjar bli gamla, ej underhållsfria, och att jag är lite orolig för ev. knallgas då de sitter under en lucka i durken i sittbrunnen och laddas hela tiden av solcellen. Tycker dock att AGM av känt kvalitetsfabrikat är dyra, samt att jag läst att dessa tydligen också kan gasa i vissa ogynnsamma lägen. Därför får det bli våta batterier igen, men underhållsfria denna gången. Ser att Hjertmans har bra pris på Varta 75 Ah december ut. Dessa vet jag är bra och passar fysiskt perfekt i båten. För att eliminera knallgasrisk har jag köpt en liten 12 V fläkt, diam 40 mm, som bara drar 45 mA och har mycket lång livslängd. Denna ska få gå hela tiden och suga ur batteriutrymmet. Mellanskillnaden till AGM-batterier lägger jag på ett reningssystem för dieseltanken istället.🙂
  13. Jag kommer nog att gå på liknande grejor, ser att amazon.se verkar ha ungefär samma sak. Blir runt 680,- inkl. frakt för pump o racorfilter. Det kan det ju vara värt om det funkar så man alltid har ren diesel i tanken🙂 Kanske man då törs börja tanka bilmacksdiesel igen? Det är ju ca 3,- billigare än sjömack.
  14. Nja... det kan nog bli lite krångligt. Glödtråden därinne är ju på sätt och viss ett motstånd som man låter det gå ström genom tillräckligt länge för att det ska bli så varmt att det glöder. Behöver du ha indikeringen då? Minns du inte på ett ungefär hur länge du behövt glöda vid olika temperaturer? Många motorer har ju bara en indikering som visar att glödningen är igång. Sedan får man vänta lagom många sekunder.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy