Jump to content
Thursday 09 December 2021

scholsey

Medlemmar
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About scholsey

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

342 profile views
  1. Hej! Har i dag en styrpulpet, en Lami 4300 R, 420 cm lång, 170 cm bred. Sitter en Evinrude 30 hk från 1991 på, som nu ska bytas ut. Tänkte köpa en ny motor, mellan 20-40 hk (vilket är det som rekommenderas för båtmodellen, jag är inne på 25-30 hk). Vad bör man tänka på? Är lite grön på området. Kommer det att fungera med samma styrreglage oberoende av vilken motor man köper? Ungefär samma vikt? Nyare motorer väger väl mer än gamla tvåtaktare? Något annat jag bör ta med i ekvationen? Tips på modell och märke? Det är elstart och kort rigg som gäller.
  2. Hm, inser ju nu att alla bultar är under svänghjulet... Jag menar den tredje du talar om, som tillåter justering. Det hålet. Nu går det inte att justera startmotorn, kraften från den gör att den rör på sig, och inte kuggar i.
  3. Har ett litet problem jag inte riktigt vet hur jag ska lösa... Kanske någon kan komma med goda råd? Den bult (under svänghjulet) som håller fast startmotorn sitter inte fast. Det är inte bara det att gängorna är borta, utan själva hålet har "försvunnit" (pulvriserats? ) Det finns cirka 1,5 cm kvar, men det räcker inte. När kraften från startmotorn sätter igång, hoppar bulten ut, och så då kuggar inte startmotorn i. Jag har försökt med följande, utan att det fungerar. 1. Satte dit bulten med kemisk metall. Lossade. 2. Borrade en liiiiiten bit in, för att få större hål. Lossade. Det alternativ jag funderar på är att sätta dit en plåtbit. Precis under skruven, sitter en mutter. Kanske skruva loss den, sätta dit en tjockare plåtbit, som sedan får gå upp och hålla fast bulten. Men med tanke på mina tidigare resultat finns det säkert ett bättre sätt någon av er vet? Motorn är en Evinrude, tvåtaktare, 30 hk, 1989.
  4. Bakgrunden: Köpte en Evinrude tvåtaktare elstart, 30 hk 1990, för någon månad sen. Bra kompression. Nytt batteri. Har startat som den ska alla gånger, efter att ha dragit i choken 3,4 gånger, fram till häromdagen. Var ute och fiskade, ankrade, låg kvar en längre stund, och körde sedan vidare. Låg på ett ställe några minuter, och skulle dra vidare, men då startar inte motorn. Väntar en 30 minuter, efter rätt många försök, och då går den igång, men låter lite halvkasst vid låg fart. I dag när jag skulle ut, startar den inte alls. När man vrider om nyckeln hörs ett klickande ljud från motorn, men inte mer än så. Jag misstänkte först att det kunde vara blöta tändstift, tänkte att de kunde blivit för blöta vid chokandet, men de borde ju ha torkat nu? Förslag på vad det kan vara?
  5. Ny på elmotorer... De två knapparna under nyckelhålet, vad har de för funktion? (OMC, på en Evinrude, 30 hk, 1990)
  6. har precis köpt min första motor med elstart, en Evinrude, 30 hp, 1991 och är helt grön på det området, efter att innan bara stått med repstart. Vad för typ av batteri ska man ha? Ampere? Något man bör tänka på?
  7. Hej! Har innan haft en Evinrude 30 hk från 87 på min styrpulpet, men är på jakt efter en ny. Har hittat en Mariner från 90-talet. Hur fungerar det med kablar osv? Fungerar det med samma, eller måste man byta? Marinern har kompo på 9,6 på båda cylindrarna, är det bra?
  8. scholsey

    Tändkabel

    Gjorde en klassikernas klassiker, och tappade en tändkabel i vattnet. Har en Evinrude, 2-taktare, 30 hk från 87. Är det exakt samma tändkabel till båda tändstiften? Är det universal, eller måste man köpa en dedikerad?
  9. Har en Lami 4300 R. 190 kg, , 420 cm lång, 170 cm bred, kort rigg, från 1987. På den sitter en 30 hk Evinrude från -87 som inte längre är med oss. Blivit erbjuden att köpa en 20 hk Yamaha från tidigt 90-tal. Innan Evinruden skar sig maxade den 23 knop (jag misstänker att det var knas med den redan när jag köpte båten för något år sedan, och att den inte har gått 100%). Nu till den eviga frågan... Kommer den att plana ut med en 20 hk? Rekommenderad vikt är trots allt 20-40 hk för båten. Vad kommer jag att komma upp i för hastighet? Är inte ute efter att köra snabbt, men vill iaf komma upp i en 15 knop.
  10. Ja, att de kanske inte är fullt kompetenta har jag börjat förstå.... Kollade med en annan firma, som bara skakade på huvudet åt det de sagt. Dessutom, som jag skrev ovan, varför sätter de inte fast kåpan igen? Lämnar kvar ett gäng skruvar och muttrar löst? Tror det får bli att köpa en ny cdi-box då, och sedan rensa kylkanalerna?
  11. Hur gör man det senare? Och vilka värden ska den visa?
  12. Den blev aldrig konserverad över vintern, men stod under presenning i en carport, i skydd från snö, regn. I södra Sverige, dessutom, och SÅ jäkla kallt var det ju inte? Hur en givare skulle kunna ge med sig går över mina relativt små kunskaper om båtmotorer ....
  13. Den gjorde det enligt båtverkstaden...
  14. Skrev lite om min utombordare i en annan tråd, men tror mig ha bestämt för att se om jag kan fixa till den ändå. Är det bara jag, eller är gamla utombordare sjukt övervärderade? Iaf, bakgrunden: Motorn, en Evinrude 30 hk från 1987 fungerade i höstas vid upptagning. I våras bytte jag impeller, växelhusolja och tändstift. Den drog igång direkt när jag provade med spolmuff. Sjösatte, och då vägrade den starta. Tog den till firma, som konstaterade att cdi-boxen var död, och att det var "något problem med kylningen, men de visste inte vad, utan behöver felsöka. Kostnad 4.000 (inklusive ny cdi-box, ca 1.000 sek) och vi kan inte garantera att det kommer fungera": De fick alltså igång den med en ny cdi-box, men den blev överhettad (skvallerstrålen är jämn och fin). Nu har de dock missbrukat mitt förtroende, genom att inte ens skruva tillbaka sakerna, det låg skruvar löst i motorn, kåpan var inte ordentligt påsatt, osv. Så jag tänkte ta den till en annan firma, alternativt titta på kylningen först. Men, var börjar man? Vad kan det vara? Rost? Skit i kylkanalerna? Något annat? Är det värt att lägga 4.000 på en snart 30 år gammal motor. Kan det vara ett "enklare" fel? Kommer det bli dyrare? Jag är inte den kunnigaste på motorer, så troligtvis måste jag lämna iväg den. Har blivit erbjuden att köpa en 40 hk Mercury från 1979, men för 8.000. Jag anser att det är sjukt mycket pengar för en snart 40 år gammal motor? Helst hade jag naturligtvis velat köpa nytt, men är student, och pengar är därmed en bristvara.
  15. En ny cdi-box till denna motorn går på runt 1.000 sek. Impellern är bytt, dock såg den andra fräsch ut när jag bytte. Antar att den förra ägaren bytt nära inpå att jag köpte den (han hade låtit motorn stå en säsong).
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy