Jump to content
Wednesday 08 February 2023

Kaj1

Medlemmar
  • Content Count

    124
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

22 Expert

About Kaj1

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

923 profile views
  1. Kaj1

    motorolja

    På sidan 26 kan du läsa om vilken olja din motor vill ha/är konstruerad för https://www.yanmar.fi/content/download/13983/102776/file/YM_OM_English.pdf /Kaj
  2. Jag har kört hundratals timmar med båda modellerna. Visserligen 250 hp versionen, men det är ju samma grundmotor. 3.3.an var överlag snålare än den nyare 4.2.an. Vid marschfart på ca 27 knop och 4200 rpm så gick 3.3.an på 2,7-2,8 l/mil medan 4.2.an ligger på 3,1 l/m (obs! dubbelmontage). Detta på en 35-fots rib med 27 graders V-botten. Dock är det bättre vrid i 4.2.an samt med SDS-propeller är den betydligt behagligare vid växlingar, men det kanske finns till 3.3.an också? Skulle dock välja 4.2.an alla dagar i veckan. /Kaj
  3. Jag slipade bottnen på min Yamarin 79.a förra våren. Körde med tryckluftsmaskin och Mirkas Iridium papper, fungerade helt fantastiskt och kladdade inte det minsta. https://www.mirka.com/sv/iridium/ Tog ungefär 8 timmar att slipa ner till gelcoaten. /Kaj
  4. Finns ju CAN också en sådan satte jag i min båt istället för den värdelösa Wallas plattan.
  5. Jag har en 4 plattors i ute-köket på sommarstugan. Fungerar kanon. Tänder och släcker lågan själv vartefter plattorna blir för kalla/varma. Driver min med en medföljande AC/DC adapter (230V/12V). I och med att jag inte hittade info om den tål mer än 12V så vågade jag inte koppla den direkt till sol-el systemet jag har på stugan utan kör via en inverter (12V-->230V-->12V 😊 ). /Kaj
  6. Kaj1

    Targa 27 vs 27.1

    27.1ans skrov är 20 cm längre än den gamla modellen och torde ha mera vinkel på skrovet. Kojerna är i stort sett likadana i båda modellerna. 27.1 kunde fås med ingång till toaletten från styrhytten men de flesta har ingång utifrån däck. Skulle alla dagar välja .1an. Här finns litet måttinfo: https://www.targa.fi/boats/old-models /Kaj
  7. Kaj1

    Yamarin 76DC

    Troligen för låg spänning. Wallasplattan tar mycket ström vid uppstart, försök ha igång motorn under uppstart av plattan och se om det blir bättre. Manualer finns här:https://wallas.fi/index.php?id=461 /Kaj
  8. Det där är dett Wallas utblås för en värmare.Troligen har det suttit en värmare i din båt eller så är den förberedd för en wallas värmare från fabrik. /Kaj
  9. Ungefär 2200 kg. Har dragit med litet olika bilar, VW transporter (4-motion), Opel Frontera, VW Tiguan (var litet tungt...) och Audi A6.
  10. Fungerar fint. Jag kör min 79.a på en Muuli V3500 (litet andra regler här i Finland dock). Brukar traila min 1-2 ggr/år 700 km tur och retur + normal upptagning och sjösättning hemma. Skaffade dock en el-vinsch efter att jag dragit upp den på trailern första gången. Gick tungt att veva för hand trots rejäl handvinsch. Fyrhjulsdriven bil är dock ett måste speciellt om rampen är litet sämre. /Kaj
  11. Kaj1

    Bilder på din RIB

    En Avon SR4 som jag renoverade för 6 år sedan...
  12. Kaj1

    Lutning

    Om jag accelererar riktigt långsanmt upp i plan så att båten får gå med fören i vädret en stund så griper mente in och försöker trimma ned fören, detta för att tunga/undermotoriserade båtar skall komma snabbare upp i plan. Testa att gå upp i plan riktigt långsamt så skall du se att det kickar in, /Kaj ps. Ostberg heter han på Mente 😉 ds.
  13. Kolla på http://ais.lv/AIS/ funkar oftast bättre än Marinetraffics gratisversion. /Kaj
×
×
  • Create New...