Jump to content
Monday 22 July 2024

Seb83

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Seb83

  • Rank
    Kadett
  1. Ja så kan det kanske vara. Brukar alltid vara någon skillnad på alla andra oljor och vätskor. Viskositet, tillsatser osv. Håller på att byta ut o-ringar m.m, hade varit tråkigt om det strula igen pga fel olja.
  2. Då lyfter jag också denna tråd. Har en Yamaha 69FET0. Står att det skall vara en ATF olja i instruktionsboken, men inte mer specifikt än så. Någon som har koll på vilken typ av ATF det ska vara?
  3. Har börjat demontera trim och tilt. Men fastnar på tiltcylindern. Hur får man loss kolven från stången? Måste man knäcka låspinnen? Se bilder. Annars kommer jag inte åt att byta dustseal och o-ring längst upp.
  4. Slutade med att vi dränerade all olja. Såg ut som mjölkkola.... Nästa fråga. Vart får jag tag i nya delar? O-ringar osv. Hittar bara sidor från USA. Har något handlat från boats.net eller crowleymarine.com?
  5. Finns det en plugg på en lämplig plats någonstans mellan turbo och insug på cylindrar, där du kan skruva fast en tryckgivare?
  6. Hittade denna oljan efter lite sökande: ACC-PWRTR-MF-32https://www.crowleymarine.com/parts/1056346.cfm Men tänker då att även denna 32-olja borde fungera: https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/olja/okq8-hydraulolja-lt-iso-vg-32-1-liter/ Yamahaoljan kostar 16$, 33$ inkl frakt! Okq8 140kr.
  7. Den är inte röd. Oklart vad förra ägaren använt. Vem kan tänkas ha en manual för denna tilt/trim? 6H1-10 ? Där borde stå vilken typ som rekommenderas
  8. Öppnade pluggen med kokvarna utkörda på max. Vacuum bär jag lossade och för låg nivå. Så förhoppningsvis är det bara det som är fel. Att förra ägaren fyllt på för lite. Men nästa fråga: spelar det någon roll vilken hydraulikolja man häller i? Eller finns där en speciell klassning på dessa äldre komponenter?
  9. Strålande, tackar för snabba och bra svar!! Kanon med sprängskissen också! Ska kika på detta i helgen, båten står på uppfarten. För att kontrollera nivån, är det via part.no 29 plug till reservoaren? Köra upp kolvarna helt och sedan kontrollera så att det rinner ut olja via den pluggen?
  10. Gäller en Yamaha 60hk 2t autolube med powertrim och tilt -89. Var ute idag, premiärtur med nyinköpta båten. Upptäckte att hydrauliken inte orkar hålla kvar motorn i lyft läge medans man kör. Gick man upp ytterligare i varv så orkade den inte ens tilta upp motorn. Står man stilla så fungerar allt som det skall. Förra ägaren påstod att allt fungerade som det skall. Någon som känner igen problematiken och vet vad felet är? Gissar själv på: -För lite olja i systemet? -Dåliga o-ringar på kolven? -Kass backventil?
  11. Toppen! Tackar för informationen
  12. Där är helt tomt bakom. Sitter liksom i den "övervikta delen" på skrovet. Så förstår inte helt funktionen. Den får inte luft utifrån. Har kanske suttit en slang och värmare som du skriver. Eller en liten högtalare?
  13. Ja, se på bilden. Vad har där suttit? Är inne i hytten.
  14. Hej, Finns här någon som har bra koll på Grisslan? Försöker googla och samma info. Men inte helt enkelt att få fram all info. Vi har nyligen köpt en Grisslan med hytt i fören. Enligt säljaren en 640FC. Men blir lite tveksam. Har sett att vissa kallar denna för Grisslan med förruff och anger olika mått. På Google hittar jag FC, AC och C. Är det en 4:e modell som "kallas" förruff istället för FC? Måtten på FC 640 är 6,25 x 2,25m. Får skråvet till ca 575cm, inkl baljan bak blir det ca: 625cm. Har tillverkningsnummer 142. Tacksam för all möjlig info om dessa båtar.
×
×
  • Create New...