Jump to content
Tuesday 18 May 2021

Glykol

Medlemmar
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

13 Trovärdig

About Glykol

  • Rank
    Fänrik

Profile Information

  • Location
    Stockholm (Kungsholmen & Bromma)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Många frågor, bra 🙂 Ska koppla loss batterierna och laddning och mäta varje batteri efter någon timme för att se om jag hamnar på 12,7 V då (fulladdat). Återkommer...
  2. Jag har en solpanel (150W) som laddar min batteribank. Batteribanken består av ett startbatteri och två förbrukningsbatterier. Till solpanelen har jag en billig PWM-regulator, se bild. Nu till min fråga. Fastän batterierna är fulladdade så mäter jag 14,4V över förbrukningsbatterierna medan laddning pågår, se bild. Borde inte underhållsladdningen ligga på ca 13,7 V? 14,4 V är väl typ bulkladdning? Har ej mätt strömstyrkan.
  3. Inte bara underhållsfritt. ”Absolut underhållsfritt”. Avbryter här tror jag. Vill inte prova att få upp luckan, den sitter hårt.
  4. Mycket riktigt så har jag hällt i batterivatten under plastluckan där dekalen sitter på Tudorbatteriet. Har inte märkt nån försämring, har å andra sidan inte gjort någon prestandatest. Jag kommer nu att lyfta upp Banner-batteriet och se om jag kan öppna den luckan också. Räknar med att nivån har sjunkit där med, isåfall fyller jag på. Ska försöka återkommer med resultat till er. Det konstiga tycker jag är att man säger att batterierna är underhållsfria samtidigt som vattnet uppenbarligen behöver fyllas på...
  5. Hej, hur fyller jag på vatten i Banner-batteriet och ska man göra det? I Tudor-batterierna fyller jag på ett par dl varje år men i Bannerbatteriet har jag inte gjort det. Folk säger att batterier är underhållsfria men i Tudorbatteriet så märker jag att nivån sjunker varje år. Tacksam för svar om framför allt Bannerbatteriet! (Bannerbatteriet är startbatteri)
  6. Teaken har börjat släppa, se bilder. Finns det någon quick-fix? Går det att få fast teaken igen?
  7. En av slangarna som går in till powertrim läcker. Se bild som visar exakt vart läckaget är. Slangen är ca 120 cm lång och kostar ca 1700 kr att köpa ny. Måste man köpa ny eller går läckaget att åtgärda? Jag tycker att det ser ut som om det är fabriksmonterade saker som inte går att dra åt i efterhand. Hoppas jag har fel. Drev: VP 290 DP. Motor: AQAD40B.
  8. Hej, idag har jag en Ebersprächer (3,3kW, Hydronic D3WZ) för uppvärmning av kabinen när båten ligger vid bryggan. Till den finns tre små radiatorer inkopplade i kabinen. Eftersom radiatorerna är små så lämnas knappt någon värme över till kabinen. Slangar börjar dessutom bli gamla och läcker på många ställen. Nu tänkte jag riva ut alla slangar och radiatorer och istället installera en värmefläkt/värmepaket (minimalt med slangdragning eftersom den sitter nära Ebersprächern). Med värmepaketet/värmefläkten hoppas jag kunna lyfta av betydligt mera värme från Ebersprächern och värma upp kabinen snabbare. Vad tror ni om det? Båten är 7,60 m lång och har "öppen planlösning". https://kalori.com/en/products/heating/water-heater/silencio-2/
  9. Tack för tips! Tidigare vågade jag inte röra slangarna men nu gjorde jag rent och böjde lite på dom, det läckte inget utan är som sagt väldigt lite läckage som man inte ser när man tittar på slangen. Istället för att byta ut slangar så vill jag riva ut element, slangar och byta ut mot en fläktvärmare av den här typen som kopplas direkt till Ebersprächern, se bild. Fördelarna som jag ser det är många, förutsatt att man hittar en bra plats och att fläkten är tyst: - Man kan riva ut ca 14 meter slang, radiatorer, samt kopplingar som kan börja läcka. - Förhoppningsvis snabbare uppvärmning av salongen. - Lättare att underhålla. Vad tror ni om det? Idag märker jag knappt att värme lämnas till båten. Det är knappt någon skillnad på värmen ut från Ebersprächern och det som kommer tillbaka (mycket pga att radiatorerna är inbyggda och mycket små till ytan).
  10. Har nu torkat av slangarna där det var vit beläggning. Såg då att det var många små skador på slangen. Se bilder. Antar att glykol väldigt sakta trängt upp där och bildat avlagringarna. Inget synligt läckage dock.
  11. Tack för alla svar, lite kommentarer_ - Jag har mycket sällan båten ansluten till 230V. Solpanelen på taket och laddning när jag kör räcker i stort sätt alltid. - Det är som ni ser inte bara vid radiatorer utan på många ställen där andra material (aluminium eller stål?) kommer i kontakt med slangen och glykolen. Är det så att det blir någon reaktion då?
  12. Hej, jag har vita avlagringar (vitt pulver) på plastslangarna precis intill elementen i båten. Båten är från 80-talet och jag har ett värmesystem uppbyggt av element, plastslang och Ebersprächer(diesel). I plastslangarna och elementen cirkulerar glykol/vatten-blandning. Skulle behöva veta hur jag kan komma tillrätta med problemet (verkar som om detta orsakar små läckage). Vet inte vilken sorts glykol det är, gissar att det har fyllts på med olika sorter sedan båten köptes. Se bilder som visar dom vita avlagringarna.
  13. Lite svar: Har bara ägt båten en kort tid och den har alltid betett sig så. Har inte direkt koll på andra Flipper. Vet inte vilken propeller jag har. Står det instansat i propellern? Kan kolla vid upptagning isåfall. Maxvarv 3500-3600 och maxfart 22-23 knop.
  14. Hej, Det tar ca en minut (kanske drygt?) från 7 knop upp till 20 knop. Är det något fel eller normalt? Jag har då fällt ner trimplan och dragit in drevet. Båten är en Flipper kabinbåt, väger ca 2400 kg och är från mitten av 80-talet. Turbon löper lätt när man petar på den, inga glapp. Upp till 8 knop känner man av accelerationen men sedan ökar den väldigt sakta innan den till slut planar. Det kommer även svart rök under ca 10 sekunder innan den planat. Bränsleförbrukning: ca 1,35 liter (har då bara kört i 7 knop eller marschfart på ca 20 knop, dvs undvikit hastigheter då stora svall skapas). Några idéer på vad man bör se över? (eller om man ska anse det vara normalt att det tar lite tid för båten att plana och komma upp i marchfart). När den väl kommit upp i plan så går den fint.
  15. Hej, dålig lukt kommer upp från kölsvinet, dvs området under durken. Mycket svårt att komma åt, har bara två mindre hål att arbeta genom. Får inte bort golvet heller, eftersom element och annat tar emot. Ska man spruta klorin in under durken och hoppas att det tar kål på att som luktar? Eller har någon en bättre idé? Framför allt så luktar det vid förpiken och under förarsätet. Inte alls lika stark lukt längre bak.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy