Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-04-04 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jisses Mellgard, det är hög tid att du tipsar SVTs Uppdrag Granskning om denna genomkorrupta röta. Skiten måste fram i ljuset nu!!!
  2. 3 poäng
    Håll in vredet och tänd med en tändare eller tändsticka. När gasen tänds så fortsätt att hålla vredet inne i 2-5 sekunder. Slocknar lågan när du släpper vredet så kärvar ventilen. Det kan då hjälpa att med skaplig kraft knacka till på brännarhatten med lämpligt verktyg.
  3. 2 poäng
    Då börjar säsongen med snöstorm osv. Hade lite tur nu mellan molnen.
  4. 2 poäng
    Beställde skrapprov från Transportstyrelsen ? Transportstyrelsen tillhandahåller ingen sådan service. Det får man skrapa själv och skicka in till ackrediterat lab. https://www.kemiskanalys.se/
  5. 2 poäng
    Den placeringen var ju inte extremt långt bak. Jag tror att du t.o.m. kan flytta den ytterligare en bit bakåt, båten är ju ganska lång. Med bogisen alltför långt fram så vrids båten, lite längre bakåt så knuffas främre delen i sida utan att aktern far iväg åt motsatt håll.
  6. 2 poäng
    Det kommer nog fungera alldeles utmärkt. Att sätta den liiite längre fram hade kanske varit mer optimalt, men inte mycket längre fram. Detta eftersom stäven böjer uppåt och den bör ju alldeles riktigt vara minst någon dm under vattenytan för att fungera bra.
  7. 2 poäng
    I Artikel 12 i AFS-konventionen står "Administrationen skall utan dröjsmål informera den part som har anmält den påstådda överträdelsen och organisationen om vilka åtgärder som vidtagits." Se bilaga Överträdelse. Det är uppenbarligen inte heller alla förunnat att förstå vad de själva skriver. Ser att du fortsätter din vana att citera utryckta delar ur olika regelverk och insinuerar saker utifrån det och tolkar det enskilt uttaget ur sitt sammanhang. Är det för att försöka framstå som kunnig och påläst? Funkar kanske i i viss grad på ett sånt här forum, men hos de instanser du tillskriver så blir det bara lösryckt rappakalja och din okunnigheten blir uppenbar. Infogar hela Artikel 12 där jag rödmarkerat det du citerade. Artikeln kan såklart, som många andra regler i ett regelverk, inte läsas helt separat, utan måste läsas med övriga regelverket.....gäller även om du tycker en mening i en regel är tillräckligt.
  8. 2 poäng
    Man kan lätt byta tändsäkringen för en billig peng, en ny brukar vara snabbare än en gammal trött. Hade en spis som var enormt seg att få fart på, man fick hålla in ganska många sekunder. Med nya stift så behövde man bara hålla in 1 sekund.
  9. 2 poäng
    I bortkanten av brännarringen sitter en litet stift. Detta är temperatursensorn för tändsäkringen. Gasollågan måste komma åt att värma detta stift. Ibland sitter det skräp (rostflagor från brännarlocket, sot,...) i brännarringen under locket som kan hindra lågorna att nå stiftet. Stiftet ska bli varmt för att tändsäkringen ska tillåta gasolen att flöda utan att hålla inne vredet. När/om brännaren slocknar av överkok eller liknande så svalnar stiftet och stänger av gasoltillförseln för att förhindra gasololycka. Sen kan brännaren ibland brinna lita ojämnt. Detta kan avhjälpas genom att stoppa in ett litet mässingsnät (som en omvänd fingerborg) i hålet mitt i brännaren. FOGAS har (eller har i alla fall haft) delar till denna gasolspis, inkl mässingsnätet. https://fogas.se/
  10. 1 poäng
    Tacksam för all hjälp och svar. Testat båda brännarna samt ugnen enligt excels anvisningar och dom funkade direkt. 👌
  11. 1 poäng
    En pizeoelektrisk tändare har inget batteri. Inte de jag har råkat på i alla fall, men det kanske finns sådana också. Det är ju inte alltid man har råkat på alla möjligheter.
  12. 1 poäng
    Den spisen har nog ingen pizeoelektrisk tändare, du får tända med en vanlig gaständare med långt munstycke. Om nu spisen ändå har en inbyggd pizeoelektrisk tändare så brukar det någonstans finnas en röd knapp, samt ett batteri. Och batterier är ju inte precis någonting som håller mer än i en eller två säsonger. I min spis sitter det ett AA-batteri inuti den röda knappen. Men den spisen är av annat fabrikat.
  13. 1 poäng
    Ser grymt ut, mäktig båt! Har också svårt att hålla mig och lägger nog i på tisdag 9/4, men känns en aning dubbelt när det börjar snöa igen och ha sig ☺️
  14. 1 poäng
    Dom har flyttat från Älvsjö.
  15. 1 poäng
    Nu vet jag ju inte var i lande du är men i Sthlm/ Älvsjö finne en firma som heter Fogas. De kan hjälpa dig med service om du behöver...Och är i närheten? 🙂 // Mats W
  16. 1 poäng
    Nej, ingen roller. Bara lade panelen från ena änden till den andra och pressade allteftersom. Panelerna är så styva och tjocka att det inte blir luftbubblor så lätt om man bara lägger på panelen förnuftigt. Men man behöver hålla kvar visst tryck så den inte reser sig.
  17. 1 poäng
    Jag sågade till en skiva som var i samma storlek och sedan ställde jag fulla 25 liters dunkar uppe på.
  18. 1 poäng
    Risken med att använda olika alias är att man plötsligt besvarar inlägg som gäller den andra profilen
  19. 1 poäng
    Lite tips här, https://www.sleipnergroup.com/thruster-systems/thrusters/se20-tunnel-bow-thruster-12v/_/attachment/download/70f4167f-ce96-4d9b-b1d0-95ce61ce7602:49539d5d569cf21ae7743a07276c884c95c9fe62/im-se-20253040-5611-21-2023.pdf
  20. 1 poäng
    Nja, vikter skall man absolut ha. Materialen är tjocka och även om man låtit dem "ligga ut sig" (kommer ofta ihoprullade) måste de hållas på plats under limningen. Allt annat är en chansning. Själv använder jag dunkar med vatten, trädgårdsstenar m.m. ofta stående på bitar av träreglar för att sprida vikten över en större yta. Men nästan viktigare är att tejpa ner kanterna med silvertejp, det är ju där det brukar vilja börja "resa sig" och givetvis just efter att man lämnat uppsikten på båten och precis när limmet skall börja härda (Murphy's lag).
  21. 1 poäng
    De kommer såklart bli skitimpade över din klarsynthet och kunskap i lagar och regler, och personligen åka till Sverige för att örfila GD på Transportstyrelsen. Gör’t! Jag menar, vad är oddsen att de ser dig som en rättshaverist och förvirrad gubbe..? Jag tänker att XRF-mätningen samt skrapprovet du själv beställde utgör sådant bevis. Du har ju själv använt det så när du beställde ditt föreläggande mot dig själv.
  22. 1 poäng
    Epoxy fäster på många material. Men finns det färgrester kvar vet man aldrig om de är kompatibla med epoxy, har man otur börjar den gamla färgen reagera och man får bubblor och elände och får börja om från början
  23. 1 poäng
    När jag läser det här kommer jag att tänka på den förträffliga boken"Liftarens guide till galaxen". Där ville man ha svar på den ultimata frågan om universum, livet och allting. Det lakoniska svaret från den kolossala superdatorn blev "42". Ingen förstod svaret. Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inte vara svaret det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd,
  24. 1 poäng
    Det kanske finns några som har båda varianterna av montering här på forumet annars tänker jag att ju längre ut desto bättre verkan/ respons. Men jag hade kollat med Zipwake, de sitter i Göteborg, slå dem en signal: Contact Skeppet Ärans Väg 3 SE-426 71 Västra Frölunda Sweden +46 (0)31 24 77 75 hello@zipwake.com
  25. 1 poäng
    Och den egentliga nyttan av att ha snabba tändsäkringar är att spisen slocknar snabbare och att risken för "folk och fä" minskar.
  26. 1 poäng
    Absolut, de kommer bli såååååå imponerade. Lägg gärna med några regelhänvisningar om vilka artiklar staten Sverige brutit mot 😂. Och kanske ett tiotal bilagor, mindre än så kommer inte imponera på dem. Japp håller med.
  27. 1 poäng
    Nedan återges ett brev till handläggare på regeringskansliet och med kopia till handläggare på transportstyrelsen. Det är inte alla förunnat att förstå. I mitt brev från 11 mars stod bland annat "Ska föreslå att regeringskansliet informerar Marine Environmental Protection Committee (MEPC) om att den rapport (från Happy Boat) som nämns i andra stycket på sid två i bifogat föreläggande hålls för att utgöra tillräcklig bevisning i Sverige för att båtägare inte efterlevt AFS-konventionen eller dess implementering genom Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 782/2003. (AFS-regulation). https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/236102/8284.pdf (AFS-convention) https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003R0782:20090420:EN:PDF (AFS-regulation) " I Artikel 12 i AFS-konventionen står "Administrationen skall utan dröjsmål informera den part som har anmält den påstådda överträdelsen och organisationen om vilka åtgärder som vidtagits." Se bilaga Överträdelse. Organisationen som ska informeras är IMO och väl då lämpligen den inom IMO beslutande Marine Environmental Protection Committee (MEPC). Det kan nog vara av intresse för MEPC att få vetskap om att man i Sverige tillämpar omvänd bevisbörda vid av Transportstyrelsen påstådd överträdelse av AFS-konventionen och AFS-förordningen. Samt att resultat från XRF-mätning på samtliga lager bottenfärg hålls för att utgöra tillräckligt bevis för överträdelse. HappyBoat.pdf
  28. 1 poäng
    Så slarvigt av mig att minnas fel. Minns att du en gång var så lycklig över att ha fått det av dig beställda föreläggandet av Transportstyrelsen, så jag mindes som att du beställt direkt av dem. Okej, så ett försök på reviderad rekapitulering av bakgrunden. Om jag har förstått det rätt, så började det hela alltså med att du betalade för att låta göra en XRF-mätning på din båt för nu några år sedan. Resultatet av den av dig beställda undersökningen visade på höga tennhalter och och indikerade därmed att det sannolikt fanns TBT i något färglager på din botten (vilket du redan på förhand misstänkte). Därefter meddelar du detta frivilligt till Botkyrka kommun och du bad dem förelägga dig att sanera båten för att du skulle få en sak att driva juridiskt. Botkyrka lämnar över ärendet till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen, som innan dess inte hade något ärende på din båt, startar alltså nu ett ärende, vilket alltså är efter att du själv meddelat dina provsvar från den undersökning du låtit göra. Transportstyrelsen finner att provsvaren indikerar att det finns TBT på ditt skrov och gör som du ber om och förelägger dig att åtgärda botten och nu efter ett antal för dig förlorade juridiska rundor och där din sak inte vann framgång så har du nu sanerat din båt för att slippa betala vite. Och därför är du nu, med facit i hand, sur över att det kanske funnits ett alternativt sätt att testa botten på istället för XRF-mätningen som du betalade för.........fast då hade du inte haft en sak att driva, eller hur. Denna alternativa metod du refererar till är beskriven i en IMO-guideline (vilket inom IMO-världen betyder att det är en rekommendation/riktlinje och inte är ett tvingande dokument att följa, vilket även framgår av artikel 11 som du ofta hänvisar till, men det har jag utifrån vad du skriver förstått att du inte förstått) som riktar sig till stater/länder med anledning av de inspektioner en stat har rätt att göra på fartyg. Den är alltså en intern guideline för hur en stats inspektörer kan testa. Och nu är du sur på Transportstyrelsen för att de inte meddelat dig om dessa "interna riktlinjer" (som myndigheten kan välja att tillämpa i sin tillsyn om den vill) innan du, utan deras vetskap, beställde och lät utföra en XRF-mätning från privat aktör, vars resultat du sedan själv skickade in till myndigheten. Och du är nu ännu surare över att Transportstyrelsen helt enkelt inte bara ignorerar och blundar för det testresultat som du själv givit dem och tycker de istället ska låta dig göra ett nytt test enligt den andra metoden som du då själv hävdar skulle visa att du inte har TBT på skrovet. ....och där är vi nu! Vari lurendrejeriet ligger är för mig fortfarande oklart. Tror jag fick till det korrekt nu🙂
  29. 1 poäng
    Nä, lite ser man ju på andra motorer men här kom det till och med lite rök ur den så jag har beställt en ny för säkerhets skull.
  30. 1 poäng
    Fungerar givetvis väldigt bra. Oftast lite FÖR bra i bräckt/saltvatten, kanske. Sedan finns det, visst, men är ovanligt, dyrt och sortimentet är begränsat. Längre tillbaka var det ett alternativ för oss i sötvatten då zink där tenderar att få en vit isolerande beläggning. Men det löser en anod i aluminiumlegering. Man måste nog också backa lite och ställa sig frågan varför anoden offras. Det krävs ju först att den är oädlare än materialet den skall skydda, och detta uppfyller nog alla nämnda material. Sedan har många "sötvattensåkare" oroat sig för att anoderna inte "går åt" som man tycker att de borde, och då har det dels skyllts på den vita beläggningen men även att man "måste" ha ännu oädlare legering (magnesium) för att det skall "fungera" i sötvatten. Båda är myter, och i stort sett felaktiga. Så länge anoden är oädlare, har bra kontakt och är hyfsat ren kommer den göra sitt jobb. Oavsett vattnets salthalt. Och den vita beläggningen isolerar inte så mycket som man kan tro, och om man borstar rent zinkanoden minst en gång per säsong så fungerar det bra för de flesta. Anledningen till att anoden inte går åt på samma sätt i sötvatten är ju att problemet där är enormt mycket mindre, eftersom ledningsförmågan i sötvatten är usel så strömmen förblir väldigt låg. Det finns alltså inte alls samma problem, och då går anoden helt enkelt inte åt. Att byta till magnesium och annat för att försöka få anoden att gå åt är ju därför att lösa ett problem som alltså egentligen inte finns. Minns när jag gjorde ett zinkanodtest åt PB för många år sedan. I sötvattentestet fick jag forcera med en felspänning (=elektrolytisk korrosion) som nog aldrig uppmätts på någon brygga för att överhuvudtaget få till någon offring alls. Och visst offrade sig då magnesium bäst (men zink mer än tillräckligt bra det också), men det var som sagt först efter extrem provokation eftersom ledningsförmågan är så dålig i sötvatten.
  31. 1 poäng
    När det gäller materialet så är en zinkanod ren zink (>99%), medan aluanonder ofta är en legerering med aluminium som huvudbeståndsdel. Växelhus m.m. är ju oftast gjorda av aluminium, och att sätta en "ren" aluminiumanod på ett sådant skulle ju inte göra någon nytta.... Zinkanoder finns numera som helt "kadmiumfria" från vissa leverantörer, men kadmium är annars inget som medvetet legeras in utan är en "naturlig" förorening i zinken, en förorening som kan ligga på 0,05% eller så. Vi talar alltså om extremt små mängder, i synnerhet om man jämför med andra kadmiumläckage. Men så snart något har med miljöpåverkan att göra blir det snabbt till ett försäljningsargument, oavsett proportionerna. Det är ju som med elbilar - man såg, i alla fall i början, bara till en liten del av kedjan och gjorde vågen för dess miljövänlighet (en del politiker tror väl fortfarande elen till bilen är nästan gratis och skapas av sig självt). Fast om man tittar på helheten så är det inte alls lika bra. Vem minns inte floppen med Etanol, där politikerna beslutade om att alla mackar var tvungna att också ha etanol. Vilket tvingade många strategiskt viktiga glesbygdsmackar att lägga ner. Men utsläppen från bilkörning blev ju jättelåga med etanol ! Sedan fick man upp ögonen för att bränslet inte var så problemfritt som man trott, och inte minst att tillverkningen ofta var allt annat än miljövänlig. Samt att många gick över till att använda råvaran till etanoltillverkning istället för mat åt sin (ibland svältande) befolkning, då det gav mer pengar. Så idag är etanolförsäljningen extremt låg och nästan ingen talar om den som en "miljölösning" längre. Som sagt - en helhetssyn är aldrig fel, samt att sätta sakerna lite mer i sitt sammanhang.... Problemet med zink i sötvatten (och i vissa fall bräckvatten med mycket låg salthalt) är väl annars mest att det kan bildas en vit beläggning som på sikt isolerar anoden. Märker man inte av det problemet så ser jag själv ingen anledning att inte köra på zink rakt över. Jag kör även zink i sötvatten, men borstar av dem efter varje upptagning. De blir dock inte speciellt belagda. Och visst äts de inte upp på flera säsonger, men det beror inte främst på anoden utan på det faktum att sötvatten helt enkelt leder ström så urbota dåligt jämfört med saltvatten att all galvanisk (och även elektrolytisk) korrosion går enormt mycket långsammare. Har haft flera båtkollegor i hemmahamnen (Vättern) som är bekymrade över att deras anoder "inte går åt" på flera säsonger. Nej, men det beror ju på att "dricksvattnet" vi kör i knappt leder någon ström alls. Så sammanfattningsvis kan man nog säga att så länge det sitter en rimligt ren anod med bra elektrisk kontakt som är oädlare än metallen den skall skydda, så kommer den göra sitt jobb - när det behövs.
  32. 1 poäng
    Tänk på att det kan skilja mellan ankare om du skall låna. Här är en liten jämförelse mellan ett äkta 10kg Bruce och ett 10kg? av Bruce typ, jag säger "av Bruce-typ" för det är för avvikande för att få kallas kopia. Detta betyder ju inte att det är dåligt och det funkar ju faktiskt i Bohusläns mjuka lerbotten. Sen vet man ju inte hur mycket det kan skilja mellan de s.k. kopiorna?
  33. 1 poäng
    Jag försöker besöka så få inomhusställen som möjligt just nu, men så småningom kan det ju helt klart vara ett alternativ. Tackar, men det är lite för lång på cykeln från Fiskebäck till Trollhättan
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...