Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende sedan 2024-04-21 på alla områden
-
4 poängKan inte nog stryka under på det. Och att dessutom göra det lite då och då, eftersom villkoren "justeras". En justering ibland enligt bolagen så "obetydlig" att man knappt blir informerad, men som sedan kan visa sig vara ganska betydelsefull. Ett exempel är Svenska Sjö (men många har liknande passusar) som i de senaste villkoren under "Brand" skriver att försäkringen inte gäller "skada på elektronisk utrustning eller kablar som orsakas av kortslutning eller andra elfel". Dvs om man får en brand orsakad av elfel så får man ingen ersättning för el och elektronik. På min, som är en dieselbåt, skulle jag gissa att den troligaste orsaken till brand just skulle vara elfel. Några bolag går ännu längre och det är oklart om de ens ersätter något om branden beror på "kortslutning i elsystemet".... Och sedan ersätts (vid brand) inte skada på motor och avgassystem som orsakats av explosion i dem. Hmmm, hur bedömer man det ? Våra fossilbränslemotorer kallas ju med ett annat namn också för explosionsmotorer, dvs det exploderar ju ganska frekvent inuti dem så snart de går. Och har det då börjat brinna så är det ju ofta "explosionen" i motorn som varit den tändande faktorn. Eller att bensinångor antänds på ett explosionsartat sätt o.s.v. Ja, hur kan man vara säker här ? Likaså faller hela Uppläggningsförsäkringsdelen hos Svenska Sjö om man glömmer att avlägsna gasolflaskan ur båten när den tagits upp. Inte bara branddelen eller så, utan alltså hela försäkringen - så som de formulerat kraven. En variant som Svenska Sjö infört är att man skyller på att de inte kan beställa utan man måste göra det själv, för annars gäller inte Konsumenttjänstlagen om det skulle bli en tvist eller kass reparation. Därför kan de max agera som ombud för båtägaren vid beställning: "För att du, i egenskap av ägare till det skadade objektet, ska få branschgaranti på det utförda arbetet måste du vara den som beställer arbetet av entreprenören. Detta innebär att Konsumenttjänstlagen (KTL) gäller melIan dig som beställare och entreprenör. Om det skulle uppstå en tvist mellan er om det utförda arbetet regleras denna enligt KTL. Svenska Sjö kan dock föreslå reparatör och skall alltid ha rätt att godkänna reparatör" I verkligheten är det just fulingen @Seawolf beskriver som man här försökt beskriva som något "bra" för konsumenten/båtägaren. Det man gör är ju att man frånsäger sig allt ansvar för reparationens kvalitet, och om den är undermålig är det sedan båtägaren som själv får driva detta mot reparatören ! Sedan fular man ännu mer och kallar reklamationsrätten "branschgaranti". Konsumenttjänstlagen ger reklamationsrätt, det är ingen garanti. För "garanti" är faktiskt något annat. Något reparatören vanligen lämnar på sin reparation alldeles oavsett om beställaren är privat eller företag. Så argumentet Svenska Sjö kör med håller inte, det är bara för att de skall slippa allt ansvar och hantering om reparationen inte blir vettigt gjord. Som sagt - läs villkoren ytterst noga.
-
4 poängNär det gäller båtförsäkring så gäller visdomsordet mer än på de flesta andra områden: "Det är inte vad du betalar som räknas utan vad du får!" Alltså när något hänt som du trodde att försäkringen skulle täcka. Man måste läsa försäkringsvillkoren som f-n läser bibeln inklusive allt finstilt för att (i förväg) kunna förmoda hur stor ersättningen i olika fall skulle kunna vara. Summerar man självrisker, åldersavdrag samt vilka tillbehör som inte täcks så blir det ofta inte särskilt mycket kvar av ersättningen. En riktig skräck-paragraf är den (som en del bolag har) som ger dem rätten att utse reparatör, medan de likafullt hävdar att reparationsavtalet ingås mellan dig och reparatören. De har emellanåt tumme med några riktiga lågpris-reparatörer som gillar spackel mer än laminat och som de tvingar på dig, och du kan inget göra!
-
4 poängSlänger en liten (förhoppningsvis) förklarande bild. Vet inte om du har genomgående skruv med mutter eller bara vanlig spetsig skruv. Risken är alltså att distansmaterialet sugit åt sig vatten som en vettextrasa. Det kan också vara så att det bara är någon mm i radie runt skruvhålet som är fuktigt. Det är alltså helt omöjligt att svara på här i forumet om det räcker med 24 timmar torktid. Ett sätt att undersöka kan vara att borra upp hålen med lite större borr och försöka undersöka distansmaterialet. Ser det bra och torrt ut så full igen med förslagsvis epoxi eller epoxispackel. I annat fall krävs nog lite mer omfattande undersökning och torkprojekt. Många skiter nog i det, torkar lite lokalt och fyller igen, vilket egentligen inte rekommenderas, i alla fall inte på båt med något värde i. Typ som reparera bil för 5.000kr vs bil för 500.000kr.
-
4 poängKan vara svårt att hitta någon som vill byta ett så dåligt batteri😠 Du måste nog köpa ett nytt
-
3 poängIf it aint boken dont fix it. Jag skulle inte byta, om jag vore orolig skulle jag montera en tempgivare/templarm på motorn istället.
-
3 poängNu är det bara att börja spåna på ett kontrakt då och det måste ju vara vattentätt.😂
-
3 poängOk, @Wildesideoch @IngemarE! Jag är inte svår och ni har fått mig på bättre tankar! Nu har jag ändrat namnet på gruppen till "Äga båt tillsammans"! Så nu är även alla motorbåtsägare inbjudna att söka likasinnade som vill äga båt tillsammans! Sprid gärna Informationen om att gruppen finns vidare till era kontakter, dela gruppen på t.ex era tidslinjer på Facebook om ni använder det, i andra grupper och forum (kanske har er båtklubb en Facebookgrupp?) så att ännu fler kan upptäcka den. Ju fler som går med, desto större chans att hitta bra samäganden! Om du gör inlägget på din tidslinje offentligt är det också enkelt för andra att dela det vidare. Här finns gruppen: https://www.facebook.com/groups/447265561014876/
-
2 poängSätt kortet i en kortläsare och koppla till datorn så ser du om det är tomt eller om det finns något på det. Om det finns en fil/katalog på kortet kan du ju testa att sätta i det innan du startar plottern också. Jag har för mig att det på vissa plottrar går att göra så. Det bästa sättet att få uppdateringar på fw till plottern är ju att ladda ner dem från Garmins hemsida och lägga på kortet. Gratis! Har du fortfarande problem är det bara att ringa Garmins support. När ordinarie personal jobbar (alltså inte bara sommarjobbare) brukar de veta vad de pratar om.
-
2 poängOm det skrapas hål på galven (zinken) så kommer den fortfarande skydda kättingen så länge det finns något kvar. Men den förbrukas ju precis som offeranoder. Om du ska ligga så långa tidsperioder för ankar så får du nog antingen gå över till rostfritt eller byta kätting oftare.
-
2 poängSvårt att se vad problemet är. Men en utväg är att slipa lätt med Abralon och maskin. Börja med 500 eller 1000 och sedan 2000, 4000. Då blir det blankt. Med så fina korn avverkas inte mycket av gelcoaten heller. Använd mycket vatten.
-
2 poängFortfarande ute efter drygt 2.5 år. Kom dock inte längre än till Kap Verde men här.är ganska skönt. En kväll i Mindelo med kompisarna
-
2 poäng
-
2 poängDu har gen 1. Syns enklast på placeringen av de aktre infästningarna av trimkolvarna. Magnesium är bäst i Mälaren och aluminium är bäst i östersjön. Glöm inte lägga i växel framåt innan du tar loss drevet. Växellänkarna kan skadas om man drar loss drevet utan att göra det. (Men de kan också klara sig ändå.) Det finns specialverktygsatser att hyra för att byta bälgar. Vissa av verktygen kan man klara sig utan men de sparar nycket tid. De kostar rätt mycket pengar om man köper. - speciell tunnväggig hylsa till växelvajern. (Det går säkert att slipa ner en annan hylsa så att det fungerar men den kostar inte så mycket.) - avdragare till stödlagret om du byter det samtidigt. (Går säkert att improvisera med ett par träbitar/plåtbitar gängstång brickor och mutter.) - monteringsverktyg stödlager och stödlagertätning. Går säkert att improvisera. - verktyg för att ta loss "hingepin". (Beroende på exakt vilken version av drev du har.) - specialtång för att dra på avgasbälgen. (Jag har svetsat ihop min själv ) - Centreringsverktyg för drev/motor. (Går inte att improvisera och det kan gå illa om det är dåligt linjerat.) Används för att rikta stödlager och motor före montering av drevet. Specialverktyget som ser ut som en rund platta med ett skaft på för montering av knutbälg behöver du inte. Det används bara på gen 2. Gen 1 har slangklämma i bägge ändar av bälgen.
-
2 poäng@guestsson Du ger alltid välinformerade råd och är en tillgång i ett sånt här forum. Vet inte om någon skrivit det tidigare men nu har iaf någon gjort det. Tack!
-
2 poängDu får väl fråga ägarna! Är de övergivna får du fråga markägaren då det blir dennes ansvar. Förresten, hur vet du att alla dessa har TBT-färg? Ligger de lagrade på land så bedriver de inte sjöfart och omfattas säkerligen inte på det sättet av AFS-förordningen, eftersom den underförstått gäller fartyg i vattnet......det är ju direkta utsläpp i vatten som den syftar till att reglera. Så de faller under annan reglering, även om det i sak egentligen borde vara orelevant för miljön. Min egen erfarenhet av detta kollektiv båtar som man drar upp och förvarar på stranden är att de sällan brukar vara målade med någon antifouling alls. Det är liksom lite poänglöst. Men på det området har jag mest erfarenhet från insjöar. I övrigt lite märklig fråga, eller så tolkar jag fel, för det låter lite som du tycker att det skulle vara poänglöst att sköta sig eftersom det finns sådana som inte sköter sig. På andra sidan Östersjön släpper man ut mycket orenat skit i Östersjön. Jag tar inte det som inteckning för att tycka det skulle vara okej att därför skita i att rena vårat avlopp.
-
2 poängMarinwiki lever och används ganska flitigt så här års. Trots att de mesta läggs in på Svenska är det många besökare från Tyskland och Litauen. Men mest svenska besökare så klart. Men det är dåligt med ny information på sidan. De flesta bara läser men bidrar inte så mycket, mig själv inräknat. Man kan dock räkna med att den lever kvar då jag och en handfull andra personer sparar alla våra i den. Det är onekligen kul att se var man varit. Eller i efterhand kolla var man låg en viss natt för 10 år sedan. Var jag varit kan man se här: https://marinwiki.se/user/1
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poängKollade över turbon i vintras och det var en del glapp i den samt olja i röret till aftercoolern. Så jag kontaktade Turboshop.se som ligger hyfsat nära hemmavid. Fick köpt en uppgraderad bytesturbo och fick veta att den jag lämnade in var orginal från 1987. Monterades för några veckor sen och igår fick båten bada. 15,8 GPS-knop vid 3850 varv och 12 m/s motvind. Schhhhhhhh...... Går aldrig mer är 14,5 😂
-
2 poängÄrligt talat funderar jag på hur stor skillnad det egentligen är mellan s.k. fritids- och startbatterier. I alla fall numera. Och när det gäller priset upplever jag nog att startbatterierna snarast är billigare, inte tvärtom. Min nya båt levereras i original samma batterityp för att starta motorn (440hk diesel) som förbrukare - 100Ah AGM-batterier. Enligt tillverkaren är skillnaden på två nya batterier av typen "start" och "Fritid" så marginell i egenskaper att den knappt har någon betydelse. Och visst skall ett "fritidsbatteri" klara djupurladdningar bättre, men HUR mycket bättre ? Har faktisk aldrig sett någon bra jämförande siffra, mer än reklambladens icke underbyggda förstås. Och tittar man på CCA-värdena för s.k. Fritidsbatterier är de ju faktiskt inte fy skam och visar på en förmåga att skicka ut rätt hög ström även de....
-
2 poängNu hanterar man ju inte segelbåtar på samma sätt som motorbåtar. Behovet av mobilitet är normalt en avmastad båt, från platsen där kranen lyfter den ur vattnet till platsen för vintervila och åter. Oftast inom samma marina, men ibland drar folk iväg sina båtar till annan plats via allmän väg. Alltså, låg fart, normalt 3-6 km/h, i undantagsfall upp till 25 km/h och traktor som dragfordon. Masten hanteras normalt separat. Ganska så rättframt i mina ögon.
-
2 poängLite gammal tråd men ändå. Min erfarenhet är att lysa på seglet är helt värdelöst. Det reflekterade ljuset är för svagt. Så jag menar, man lyser direkt med en "strålkastare" mot bryggan mitt i facet på ev vakthavande. Då vaknar de till om de inte såg nått innan. Annars som typ ute på Biscaya så tycker jag blixtljus är inte fel. Viktiga är ju att man blir observerad å inte påkörd, sen om man naggar någon lag i kanten, viktigare att undvika en olycka. Tror inte nån skulle ta min segelbåt för en svävare ute på öppet hav. Å i Eng.Kanalen sover nog inte vakthavande, det är för mycket trafik, möjligen en fiskebåt nära Frysiska kusten, där råkade jag en fiskare som tog en tupplur å vaknade plötsligt, det var nära ögat men som sagt inget hade hjälpt i det läget, inte ens en kraftig horn/tuta.
-
2 poängJag hade lagt dem på förbrukarbanken. Det är ändå inte mer ström än att t.o.m. ett par Li-batterier i parallell klarar dem - om du skulle välja att gå på sådana i framtiden. Dessutom kör man ju sällan bogprop och ankarspel samtidigt, samt att det oftast sker när motorn ändå är igång och då laddar ju generatorn (förhoppningsvis) båda batteribankerna. Fördelen är att ha batterierna på ETT ställe och slippa en extra batteribank som ändå måste ha prylar för att kopplas ihop för laddning o.s.v. En batteribank som dessutom till 99% av tiden bara finns där och inte går att utnyttja för t ex förbrukning. Sedan har jag också råkat ut för att dator och plotter slocknat när man kört t ex bog och akterprop. Men då har grundfelet varit att förbrukarbatterierna varit slut, och det är ju ett "fel" som skall åtgärdas. Att designa elsystemet för att fungera även när det är sådana "fel" på batterierna är nog att gå ett par steg för långt. Tycker jag 😉
-
2 poängAtt ställa den frågan här är som att fråga hur långt är ett snöre. 😉 De flesta alternativen du nämner tillämpas här. Personligen bytte jag från att ha bogisen på servicebanken till starten bara för att spänningen föll så mycket att plottern startade om. Om dessa hade varit fräschare hade detta inte varit ett problem. En annan fördel för mig att ha den på startbatteriet är den stöttas av min 115A generator då jag alltid kör motorn när jag kör bogpropellern. .
-
2 poängDet låter lite på dina inlägg som att du oroar dig för vad din fru ska tycka. Jag skulle starkt rekommendera att du gör henne mycket involverad. Och en annan sak som inte skrivits i denna tråd men väl i andra liknande (ja, det finns nog ett hundratal trådar om ”jag har x kr och ska köpa segelbåt”). Titta på många båtar! Det är så lätt att bli kär i en av de första man tittar på och den är i de allra flesta fall inte rätt båt. Bestäm att ni ska ha hunnit titta på och varit nere i tex minst 7 båtar innan ni väljer. Man lär sig för varje båt man tittar på vad som just ni tycker är viktigt.
-
2 poängBåtarna Peter_K tipsar om är i min värld stora och rymliga. Själv gillar jag Scanmar 33 väldigt mycket. Jag skulle i första hand rikta in mig på en eller några båtmodeller (typ dessa som Peter_K nämner) och se vad de ligger i för prisklasser utifrån hur de beskrivs i annons. Om de som verkar vara underhållna, kontinuerligt "uppgraderade" etc ligger inom budget så går det ju att få en sån båt i bra skick innom budget och ingen anledning att välja något mindre. Det jag försökte säga tidigare var att det är oftast ingen poäng att leta efter en båtmodell där bara de billigaste (oftast mest slitna) exemplaren är de som ligger inom budget.Utan leta efter modeller där de flesta ligger inom budget så du har möjlighet att välja en som är mer uppgraderad/underhållen än en som inte är det.
-
2 poängÄr väl lite så att vad man än ska köpa/bygga/byta/renovera på/till en båt har fantasi priser. Bättre att någon annan har betalt vad grejorna kosta nya för en sak är säker att köper du något nytt till en båt så höjer du inte värdet på en begagnad båt med samma värde som inköps priset är.
-
2 poängJa och om man så tänker att de är taskiga men jag köper båten ändå och byter sedan i tro att en uppgradering betingar ett visst pris och det i verkligheten blir det dubbla. Då kan några få tjatiga rader vara värdefulla…. /m
-
1 poängOm man tittar på bilden så ser länkarna på den vänstra delen rätt slitna ut. Min erfarenhet är att den värsta korrosionen sker ca 1-2 m under vattenytan, åtminstone i Stockholms skärgård. Gissar att det där är ganska syrerikt och djupare ner mindre syre som ju är en förutsättning för korrosion. Om den delen som gick av ofta har legat på det djupet och dessutom skavt mot något vid andra tillfällen kan det vara en bidragande orsak. Att länken är i rostfritt kan ju ha bidragit till korrosionen. Mycket om och men, men kanske många bäckar små?
-
1 poäng
-
1 poängTermostaten i en bilmotor lever i en vätska (glykolblandning) som är gjord för att inte saker skall korrodera. Termostaten i en utombordare lever ett tuffare liv i vatten, kanske till och med i saltvatten så nog bör man jämföra och fundera.
-
1 poäng
-
1 poängInstängt vatten mellan inner- och ytterlaminat fryser nästa vinter. Med risk för frost sprängning, som ökar riskerna förytterligar vatteninträngning o s v. Föreslår att Du tätar med Sikaflex inför denna säsong. Tar upp båten i god tid inför vintern, borrar lämpliga hål långt ned, för att tappa ur ev kvarvarande vatten. Vidtar dina permanenta tätningsövningar nästa vår. Sicaflex är så mycket bättre än Silicone. När Silicone härdat, bildar det liksom en gummipackning utan vidhäftning mot annat material. Sicaflex fäster ordentligt. Mina egna erfarenheter.
-
1 poängHej Thorberg ser att du skrivit totalt 10 inlägg här på maringuiden varav 10 handlar om TBT, hur kommer det sig att du har så stort intresse i frågan om TBT ?
-
1 poängJag har båt i Stockholms skärgård. Inför säsongen 2023 la jag på Hempaspeed enligt alla rekommendationer. (Primer som inte fick torka och sedan två lager färg etc). Säljaren på Erlandssons brygga lovade guld och gröna skogar. Båten skulle inte bara gå fortare, utan jag skulle också slippa måla kommande år. Det blev dyrt och krångligt. Mot slutet av sommaren tappade båten märkbart fart och när jag tog upp den såg den ut så här: När jag försökte reklamera hos Erlandsson fick jag höra att jag var den första kunden som hade klagat på Hempaspeed. Lite märkligt då jag samma dag stötte på 3 medlemmar i min båtklubb med samma erfarenhet av både färgen och bemötandet i butik. I år har jag därför gått i motsatt riktning och lagt på färg från Biltema. Jag spolade båten ordentligt och la på Biltemas Sealer, därefter två lager med Biltemas Östersjöfärg. Jag upplevde produkterna som lättarbetade och det ska bli spännande att se hur färgen klarar sommaren. Jag återkommer i höst med rapport på resultatet. Först Sealer: Klar med två lager Biltema Östersjöfärg:
-
1 poängJapp! Nej, men jag är all in för segelbåt och tror att man vet om man är ute efter segel- eller motorbåt, så att det är bäst med separata grupper. Så jag ser gärna att någon motorbåtsentusiast bildar gruppen "Äga motorbåt tillsammans"!
-
1 poäng
-
1 poängAlltså... Jag kan verka tjatig då jag har skrivit detta tidigare här men det är tämligen meningslöst att mäta spänningen på batterier innan de har vilat i minst ett dygn. Det är det man kallar vilospänning. Sen har vi ju en möjlig felkälla i mätaren man mäter spänningen med. En annan sak är ju att alla batterier förutom standard öppna bly/syra-batterier har olika vilospänning. Mina Varta AGM brukar ligga på 12,76V.
-
1 poängJag ville gått upp lite i fot och vassare bottenvinkel i fören och smalare skrov - mao ville jag köpt en Anytec/Viggo - och haft trimtabs och flera knop.
-
1 poängKöpte 5st AGM 100ah här: https://batteryempire.se/agm-batteri-12v/3029-green-cell-agm-12v-100ah-batteri-vrla-blybatteri-unbemann-fiskeskarare-batskoter-grasklippare-grasklippare.html Är jättenöjd, min båtpolare köpte igår 5 st av dom också.
-
1 poängVet inte hur Bustern är och inte hur de olika modellerna klarar vågor men tricket med krabb motsjö är att trimma in motorn så att en större del av skrovets vassare yta möter vågorna. Gör du det? Välkommen till MG!
-
1 poängHej Windows XP fungerar inte med senaste versionen, men Windows 7 skall fungera i både 32 och 64 bitars versioner, allt enligt Håkan Svensson, en av utvecklarna. Hälsningar Ove
-
1 poängJo, dä ä just dä jag har i den...slö å gammal å bara skitt, men den duger för just å bara sjökorten å GPS dongeln tänkte jag. Å så om det går sönder i båten pga fukt så är ingen större skada skett. Men dä ä 32 bitars å jag undrar om senaste OpenCPN funkar med den, vill inte bara ladda ner å installera bara för att se att det inte går. Tänkte nån har gjort det före mig å vet. Det är frågan alltså. Den moderna datorn har jag linux i, långt över 10 år sedan jag lämnade Win, å den laptopen funkar med nyaste OpenCPN. Men jag vill helst inte ta den med ombord på långresor på salta havet. Jo, att det finns inte support längre för W7 å XP har ingen betydelse för jag skall bara ha det för sjökorten. XP använder jag för musik å ingen av dem går ut på nätet överhuvudtaget så ingen risk för virus å annat skitt.
-
1 poängHar för mig att min spricka var horisontell längs motorklacken. Du har två kabelgenomföringar (?) på varje sida ser jag, kanske skruva bort de blecken och kolla hur de hålen ser ut. Kanske borra upp med ty 2 mm större borr och se hur trät känns. Annars skulle jag borrat med typ 5 mm borr strax under hörnet på akterspegeln/sprickorna, typ där jag rödmarkerat på bilden. Men det är hur jag nog skulle göra och jag är bara enkel hemma pulare🙂 Någon annan kan ha helt andra åsikter.
-
1 poängDärför att TS frågade om det är värt betala extra för båt i bra skick med mycket nytt, eller betala mindre och fixa/uppgrader saker själv. Jag menar det sällan är lönsamt att köpa båt med t.ex. dålig sprayhood och dåliga dynor bara för att den är billig och sedan själv byta detta.
-
1 poängYtterligare ett steg mot vattnet på tisdag. Propeller slipad med 120 papper i maskinen, nästa steg målning med vanlig bottenfärg. Så får vi se hur det beter sig
-
1 poängNär jag blir bemött så brukar jag kontra med att fråga om de alltså menar att jag ljuger. "Nej, inte alls, det är klart att vi tror på dig". Bra, men vad spelar det då för roll att ni inte haft andra som klagat, då ju JAG är här och nu och de facto har problem med produkten ? Ska inte jag tas på allvar ? För det de antyder är ju egentligen att jag far med osanning, och motiverar den uppfattningen med att ingen annan har sagt som jag. Och då måste ju jag ha fel. De flesta fattar när man utvecklar det, några ber om ursäkt och håller med om att det var dumt sagt, men påfallande många i "finbutiken" blir sura och beter sig ännu mer oprofessionellt.... Det är ett riktigt oskick. Ja, jag är en besvärlig kund. Mot dem som inte fattat sitt jobb.
-
1 poängDen proppen skulle inte jag köra så mycket med! Skador på proppen ger obalans i axeln som på sikt ger/kan ge vatteninträngning i växelhuset. Inte för att ta entusiasmen ifrån dig men jag personligen skulle idag inte köpa en Evinrude då de lagt ner verksamheten globalt. Det pratas om att de hade stora problem med sina E-tec modeller. Oavsett så är det idag inte så många som åtar sig service/reparationer av dessa maskiner. Välkommen till MG!
-
1 poäng
-
1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00