Jump to content
Friday 05 June 2020

AlfaAlfa

Medlemmar
  • Content Count

    414
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

27 Expert

About AlfaAlfa

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Mina båtar

  • Båtens namn
    Sprint

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Flera olika möjligheter, och motorn är sannolikt inte problemnet: Motstånd i skrov -havstulpaner, bottenfärg, men det är gärna sent på sesong, och vill variera nogot. - vikt - har du mera grejer i båten nu. Kolla mot bottenfärg om båten ligger djupare i vattnet? Framdrift; -propeller, antingen naven som släpper, som ovan sagts -skadade propellrar - ska inte mycket till. Även att dom inte är blanka som spegel kan ge 2-3 knops reduktion i hastighet. Så kolla noga! Både fram och baksidan av bladen! Lite konstigt att det är samma 4 knops skillnad på både marsch och max fart. Om det vore propellrar, vikt, motstånd så borde det vore större reduktion ju snabbare båten går. Mätningen Att det är GPS som inte är sig själv och att du borde mäta med mobil ochså... 🙂
  2. Bara undrar - med marsch är denna fart 30 nu 26 knop vid samma varvtal? Eller hur menar du at marschfarten har ändrats?
  3. Ja, det går att koppla detta till plotter. Lite beroende på vilken plotter du har. Men du har ju nu data för hastighet på plottern. Så om du behöver att ha dette ochså i Evinrude instrumentet?
  4. Bästa medel jag har funnit och där pontonerna i blank Hypalon är lika bra efter en sesong är importerat från UK och heter Viking Pro Marine; Ribshine för tvätt och Protection för UV skydd och glans. Bättre än 3m, Star Brite, Jotun, Poly Marine etc etc. Har testat "alt"... https://www.marinesuperstore.com/boat-cleaning/vinyl-cleaner/viking-pro-marine-ribshine-500ml
  5. A50d använder CF minne.
  6. Yes! Ut kommer det genom nedre slangen - tilsammans med avgaser.
  7. AlfaAlfa

    Havstulpaner..puhh

    Villet var min tanke... möjligtvis är detta något mindre aggressivt. Inge dumt
  8. AlfaAlfa

    Havstulpaner..puhh

    Nope, det är fel: Shartbite är 50-70% Urea eller "monohydroklorid enlegt SDS https://static.watski.com/files/safetysheet_106490_NO.pdf
  9. Gör lite sök på US siter. Det finns massor med lösningar från USA med sådana konverteringar. Lite google søk bara!
  10. Hej, om detta är en pvc jolla finns det lite olika, men pontonerna är i hypalon finns det mycket bra medel för att få dom som nya. Hitta vilket som gäller! http://www.tendermarine.no/
  11. Många är självlänsande, många är inte. Men alle kan ha vatten till över pontonerna utan att sjunka. Men som kommer bli nästa fråga - om man är i en RIB på öppet hav med branta vågor med defekt maskin fylld med bly och betong och kaptenen är ett fyllo, hur långt är det då till land i vertikalen? Jag är mycket skeptisk till RIB! ὅπερ ἔδει δεῖξαι
  12. Om det bryter över båten - så borde det göra så för andra båtar och konstruktioner...? Så varför känns det inte säkert. Du sitter i en RIB som har flytförmåga bättre än annat, den har en konstruktion som gör att gentemot andra konstruktioner så vill en RIb klara av större vågor än tyngre båtar men mindre oppdrift. Så igen, - vad menar du att det inte känns säkert?
  13. RIB båtar är mycket olika från modell til modell, och märke till märke. Men om vi tar det som skiljer är denna stora pontonen som ersätter glasfiber på en annan båtkonstruktion. Beroende som det skrivs över hur högt monterade dessa är vill det variera hur store vågor som ger vilket resultat. MEN jag vågar påstående att få andre konstruktioner har mer lyftkraft i sjön i så stora vågor där pontonerna träffer vattnet. Den förträngda vattenmängden blir ju rejäl när vattnet når upp tills en 30-60 i dia ponton. Sen kommer att alt dom flesta rib båtar är lättare än glasfiber så vill dom snabbare än glasfiber hinna med vågorna så att skrovet inte blir igen i vattnet och fylls med vatten med flyter snabbt med vattnet och kommer ovanpå vågorna. Om vågorna bryter över båten kvittar detta, då fylls den med vatten, men igen flytförmågan är ju mycket hög med sitt stora volym som gör mycket för hur den då uppför sig med vatten i båten.
  14. Axeln och lager på denna i moderna turbo är oljekylda...
  15. Til Hypalon tuber: Pro Marine - RIB-protector (roligt nog är detta tvättmedlet), og sen använder jag från samme producent Protection. I Smögen i går fick jag frågan om pontonerna var nya, av någon som hade haft samme typ av båt - mina pontoner är 11 år gamla, men ser ut som nya om dom är nya. Enligt kunniga främlingar man möter på bryggan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy