Jump to content
Sunday 18 April 2021

AlfaAlfa

Medlemmar
  • Content Count

    459
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

41 Expert

About AlfaAlfa

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Mina båtar

  • Båtens namn
    Sprint

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tyvärr så vill detta inte ge mera hastighet. Kolla hur en torped ser ut i fören. En torped går genom vatten med fören i vatten hela tiden. Då ska den vara ganska rund om den ska vara effektiv. Det flyttar på vattnet så att det det blir lägra tryck på den torpedens sida/propellerbladet som kommer efter kanten som träffar vattnet först. Det sänker kraften som behövs för att få propellerbladet genom vattnet - som på en torped. OM du kollar på denna propeller över så ser du att den kanten som träffar vattnet först är rund. Om du har en propeller som sitter på en motor som är monterat så högt på akterspegeln att propellerbladen skär igenom vattenytan för varje rotation - då gör det skillnad om du har vassa propellerblad där dom träffar vattnet. Då vill denna ytskärande minskade kraften vara viktigare än att reducera trycket efter för bladen. På denna propeller (cleaver) skär man sig. Utan att man känner det - så vassa är dom. Men det gör dom också mycket sköra, med än så tunn yta som ska överföra mycket energi till vattnet. Detta är egentligen mycket rolig och intressant fysik! https://www.mercuryracing.com/blog/prop-school-part-8-propeller-finishes.html
  2. Det beror mycket på skrovet. Du borde ha mellan 35-43 knop. Med smalare skrov 43 knop, med bredare skrov så mera åt 35. Mycket lettare att vara precis med propeller om du namnger båtens märke...
  3. 200 varv som inte ger skillnad i knop... det är inte så effektivt, men om du tycker att detta är bra och att Black Steel och Ballistic är bra propellrar - även om varv inte ger dig hastighet genom vattnet, vad ska man säga...
  4. Dom knopen du söker ligger i val av propeller! Ballistic är sällan det snabbaste valet. Det är det billigaste valet -i stål. Inte snabb, eller bra på marschfart eller mycket annat. Tyvärr...
  5. Du är på alldeles rätt spår! Mercury har gjort combo med lite mindre dia och 2 tummar ökad stigning så att det passar dom vanligaste motor/båt i denna storlek. Så du kommer inte att få reducerat rpm på max med 300-400 varv, men mest sannolikt 270-300 varv. Inte många propeller producenter som gör så att dom ändrar både dia och stigning. Men Mercury gör så. Det blir bättre i dom flesta fallen!
  6. På mittre bilden - vänd brickan! Då ligger den stabilt - OCH den inre konen i brickan passar med axeln!
  7. Det der blev fel. Denna brickan med splines ska på andra sidan. Den utan ska in på denna sidan. Den gamla propellern har INTE splines genom hela. Känn efter - det ser bara så ut eftersom det er spår i fettet!!!! Den skivan med slät inre ska in på denna sidan propellern! Denna är lite kon i hålet, som axeln oxo är. Sen den skivan med splines i från yttre, sen en mutter!
  8. Det sitter redan en "hub" inuti propeller. Den syns på bild!!!! Du har vel alt du behöver ser det ut till. Du ska ha på axeln en tryckbricka. Det er en lite stotr skiva som propellern ska trycka imot. Det ser ut som bronsskivan till höger på din bild. Den ska på axeln först. Men rätt väg. Dvs at den sidan som ligger uppåt ska inn i/mot propellern. Den siden mot bordet ska i mot motor. Sen på med propeller. Sen mutter som ligger på bordet. Möjligtvis en skiva innan muttern om det behövs och du har.
  9. Nja, är dom det? Jag har bättre karta i min plotter i båten än i min bil. Min plotter har nyare, enklare att uppgradera med sista data. Och den kommer ihåg rutter och jag har waypoints. Har inte sådant i min bil. Och monterar jag nya grejer i bilen får jag inte infotainment systemet att kommunicera med detta. Inte någon öppen data bus som funkar. Jag kan inte byta motor hellre... i min bil... och få den att kommunicera med min infotainment. Och kartor i min frus bil kan uppgraderas jo visst - kostar 4000,- pr uppdatering Plånbok, joo minsann... Men förklara gärna vad som er "hopplöst" och som du saknar!
  10. Annan produkt - så lite annen info om något annat...?
  11. Hm, något nytt? Platta - finns redan Marina kartor - finns redan Autoroute - finns redan nmea - finns redan Går inte att integrera i interiör. Untegration med andre källor, som att man har en rutt till någon hamn - kommer det då upp, väder och vågor på rutten, gästhamn, restauranter, affärer, marinor, båtaffärer och så vidare. Som det är har jag stabil och bra plotter, fastmonterad i båt. Som tål att användas i sjö och inte på någon los manik. Sen använder jeg mobil för alla dessa service funktioner - eftersom det är denna jag "lever med" och använder för allmänna informations och kommunikationsbehov. Ska jag ha WhiteGuide, Watski, Gulasidorna, Gästhamnar, kontaktinfo, Petersons krog reservation på denna plattan. Och hva med väder och vågor? På min plotter går det med lite strul att få över rutter och waypoints från mobil. Men att måste överföra "mitt liv" till en platta i båten - tror inte det. Mobilen har mycket som jag använder till detta. Om denna hade haft tillgång till "skyn" och min mobil också hade detta och data kunde användas i båda...
  12. Jag vill säga att det tror jag går bra. MEN det er viktigt att inte detta du använder som fogging oil blir utspädd i bensin. Oavsett vilken olja/spray du använder. Gör så här; Fogging the Engine After warming the engine up, turn it off and hook up the winterizing kit to the motor flusher, in place of your garden hose. The cowling should be removed, so you have access to the air intakes on the front of the engine. (Note: Newer Johnson/Evinrude engines have a Maintenance Valve, and CRC’s Engine Stor® Fogging Oil has an adapter that fits these.) Start the engine up again, open the valve to the tank of the winterizing kit, and watch the antifreeze level drop in the tank. You should begin to see antifreeze discharging from the exhaust. When the tank is nearly empty, begin spraying fogging oil into the carburetor. This will usually cause lower-horsepower engines to stall, while higher horsepower engines may cough and sputter, but continue running while emitting white smoke. Spray a good amount of fogging oil through the intake and then disconnect the fuel line from the engine, and continue spraying fogging oil into the engine until the engine dies. Usually the engine will run rough and emit white smoke just before it dies. Giving it a good dose of fogging oil will apply an anticorrosive coating to the interior surfaces of the cylinders. Letting the engine run out of fuel burns up all of the fuel from the carburetors, preventing the formation of varnish deposits from evaporating gasoline. If you have an EFI engine, the process is a little different. Put an ounce of 2-cycle outboard engine oil in the fuel-water separator, and then run the engine briefly to coat the internal components. You can also fog the engine, if you’ve completely emptied your fuel system, by individually removing each spark plug, spraying fogging oil into each hole, and then rotating the prop by hand (with the engine in gear) to spread the oil around the cylinders. Since you’re removing the plugs, now is a good time to check their condition, re-gap them and replace if necessary.
  13. Detta är Victron data. AGM versus Gel - inte stora skilnaden. Men Gel Long Life- det ger lite mera! Jag tycker det är svårt att hitta om några batterier faktiskt är konstruerat så att dom ger längre livslängd i form av antalet cycles.
  14. Ingen klarar av att göra exakt 90 grader i sjön... Gps är hellre inte tillräckligt noggrant till att mäta exakt 90 grader. Om du menar ingeniörsmessiga 90 grader. Men ganska nära... Och för alla praktiske ....joho då "rakt" åt sidan. Med nya joystick system kan man med två utombordare, inombordare, fasta axlar IPS etc få att gå ganska så bra at sidan. Men exakt 90 gr njaaaa veeeelll ganska nära, men exakt... Jag har inte detta, med två ytskärande drev, men fixar att lägga till om det er mera än 10 cm mer plats än båtens längd... så varför bogpropeller? Eller exakt 90 grader... Man klarar sig med det man har, med lite övning.
  15. Bravo drev: ge mig 45 minuter så bytar jeg alla bälgar själv. Enkelt och snabbt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy