Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-16 på alla områden

  1. 3 poäng
    Kanske perfekt plats för en Maringuiden-träff..? 😁
  2. 3 poäng
    Eller så skiter man i det otrevliga bemötandet och lägger sig där ändå. Sedan kan man ju visa att man är naturist och då klär av sig och badar näck framför dom. Tids nog är det nog dom som flyttar sig först.😂
  3. 2 poäng
  4. 2 poäng
    Passande nog heter fastigheten Svinåker.
  5. 2 poäng
    Här är anledningen till att det inte var någon komp i motorn. samtliga avgasventiler var krökta och satt fast i öppet läge. dock verkar ventilläget i toppen ha klarat sig bra. Blir att beställa nya ventiler och lite packningar mm så är det BARA att börja skruva ihop allt baklänges igen hehe 🙏
  6. 1 poäng
    Skulle inte tänka mej ett liv utan ankarspel i stora båten, det är okey att handhala ankaret i jollen, men där går gränsen.😁 Knapp vid förarplatsen och fjärrkontroll en är en självklarhet, förenklar livet avsevärt när man kan ha koll på när ankaret kommer upp och kan låta det hänga en bit ner för att skölja av lera m.m. när man puttrar iväg från ankringsplatsen. Sen drar man upp sista biten när ankaret är rent och säkrar ankaret för att slippa ofrivillig ankring under gång. Komplettera gärna med kättingräknare om ekonomin tillåter, bra att ha koll på hur mycket kätting man matat ut. Vet inte om det finns räknare till ankarspel med lina.
  7. 1 poäng
    Inget att tveka om. Gör båtlivet enklare. Komplettera med fjärr.
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Nu fungerar motorn som den skall. När jag äntligen fick rätt packning och impeller funkade det. Tack för alla tips.
  10. 1 poäng
    Pumpen är en kugghjulspump och det hörs på det vinande ljudet när kranen har stängts och trycket i systemet ännu inte kommit till brytpunkten för pressostaten. Jag gissar mer på att käglan i kranen glappar.
  11. 1 poäng
    Oavsett tulpaner etc under skrovet så är det en för klen motor för den båten. Vet inte vad den är ”typad” för men på min Yamarin 490 (utan HT, dvs säkert något lättare) har jag en 70 hk 4-takt. Går mycket bra. Hade tidigare en 50-hästare 4T på och det gick bra men inte lika fort. Säg att den med 70-hästarn gör 33 knop och med 50-hästarn gjorde 27-28. Mot den bakgrunden skulle jag dra slutsatsen att motorn är för klen för båten. Enligt sokbat.se är rekommenderad motor 40 hk men då är det de lättare 2-taktarna som avses och jag skulle gissa att även 40 är för klent om man pratar de tyngre 4-taktarna.
  12. 1 poäng
    Det där med kablar är intressant. Eftersom kablarnas positioner i sjökortet inte nödvändigtvis är så exakta (t ex var en kabel i mina hemtrakter felritad under många, många år, men nu rättad) så bör man väl hålla mycket gott avstånd till kablar om man inte känner till exakt position på annat vis. Där tycker jag ändå att oron från gubben var delvis befogad. Att få en sjökabel reparerad tar nog ett tag, och att vara utan el är inte roligt. Troligtvis har det hänt tidigare, vilket är orsaken till beteendet nu. Jag tycker nog att det är rätt klantigt att dra ledningar på botten in i en vik så. Bättre att dra till land. På vår båt har vi ett högupplöst ekolod, så kablar och rör syns extremt väl. Jag hade känt mig mer trygg med att ankra med mindre marginaler, just eftersom jag kan se var kabeln/röret faktiskt är.
  13. 1 poäng
    Uppdatering, lagrena ute . 30204 + 30206
  14. 1 poäng
    He, he! Exakt där var det. Han sprang som en bergsget flera hundra meter längs stranden och ropade och skrek. Huset syntes knapt, låg mer som om det var en bunker. Kanske en traumatiserad soldat som såg som sin livsuppgift att skydda viken från inkräktare. Jag har för övrigt varit krigsplacerad med uppgift i anslutning till Femöre fort och deltog i den sista övningen innan fortet avvecklades. Sista natten var fruktansvärt blåsig och när många tusen man vaknade den 28 september 1994 var katastrofen ett faktum. Estonia hade förlist. Det var ingen lättsam muck kan man säga. Nu har vi två platser inbokade, gäller bara att komma överens om en tid.
  15. 1 poäng
    Den gubben har även jag råkat på! Vi gick in i viken på sena eftermiddagen efter att ha korsat Bråviken. Jag ankrade för natten på behörigt avstånd från den kabel som är utmärkt på sjökortet. Morgonen därpå kom gubben ner på stranden (den södra där det inte syns en enda stuga) och började gapa om att vi ankrat på de kablar som finns i viken (hur han nu skulle kunna avgöra hur långt ut vi låg och veta hur långt ut kabeln ligger). Han gapade om att vi skulle "släppa ankaret" (vilket vi gjort redan kvällen innan) och att han skulle ringa Polisen och så tog han upp mobilen för att fotografera och ringa. I ren protest så tvingades vi ligga kvar en stund extra tills gubben hade tröttnat på att stå och gapa och gått sin väg.... Stugägarna på norra stranden som vi hade fri sikt till verkade inte ha några problem med vår ankringsplats
  16. 1 poäng
    @gasgustav Switchbox är vad Merc kallar sina CDI-boxar. @Eile jag är tveksam att köpa dessa boxar. Original, CDI Electronics eller Sierra skulle jag hålla mig till. I lisor för Merc inlines som jag följt förekom ibland rapporter om problem med dessa no name kinaboxar. Alla boxen har en stoppledning fram till startnyckeln. Denna stoppledning är i boxen inkopplad så att den hindrar tyristorerna att tända. Tyristorerna är kopplade till kondensatorerna laddas till 200-300 Volt relativt jord. Denna vill man under inga omständigheter ha fram till tändningslåset. En ansvarstagande tillverkare konstruerar därför in en säkerhetskrets som säkerställer att detta inte kan hända. I en Yamaha/Hitachi box jag öppnat var ca 1/3 av elektroniken till för att få detta skydd. Köper man en Kinabox kan man inte ens vara säker på att de bryr sig. Risken att någon skadas eller dör är säkert liten, men jag skulle inte vilja ta den.
  17. 1 poäng
    Bör man inte mäta upp till boningshuset iaf? sen låg vi något längre norrut, så det närmar sig väl kanske 170-180 m iaf? Fågelvägen. Och vem uppträdde störande i detta fall egentligen? En annan reflektion jag gör kring avståndet. Om ca 200 m är kutym, så minskar antalet vikar i Stockholms skärgård drastiskt. Vill vi det? Jag är själv uppvuxen i hus, vid vatten med sjötomt och mark en bra bit ut i vattnet. I ett område där man rår sig själv, har sin egen brygga (vill ju inte dela något🙃). Sån är mentaliteten där jag växte upp, man ser till sina egna behov, alltså ganska ego enl. mig. Vi hade konstant båtar som låg väldigt mycket närmre och mer synbart än vad vi gjorde denna natt (ibland strax utanför vår brygga), men inte ens den galnaste typen i området skulle någonsin ifrågasätta att lägga till på detta avstånd. Man är medveten om spelreglerna till och med i denna miljö. Jag har även fått uppgift om att det faktiskt är ok att lägga sig vid gubbens brygga, om nöden kräver. (I detta fall sökte vi ju också en bra plats för skydd mot tilltagande vind, med kulingvarning från (ost)sydost.) Jag är så glad för Allemansrätt och strandskydd, men ledsen när det är lätt att frångå detta iaf i Stockholmstrakten. Kan inte förstå att landsbygden gärna vill ärva ett försvagande av strandskyddet, det gynnar bara ägare (vill man locka tokiga rika stockholmare kanske😉) Nåväl, ska luska lite mer i vad som verkligen gäller. Återkommer. /L
  18. 1 poäng
    Blir man olika störd beroende på vem som äger marken? Nej, naturligtvis inte. Lika väl som man har rätt att vistas på annans mark så länge man inte stör markägaren tycker jag man ska vara försiktig med att vistas i närheten av någons hus även om denne någon inte äger marken. Man får ge och ta så att säga och använda allemannsrätten med förnuft. Det blir en bedömning i varje enskilt fall och det är inte alltid den som störs gör samma bedömning som den som stör.
  19. 1 poäng
    Jag kan inte ge dig ett exakt svar på din fråga men det är korrekt att fyrbladig ger lägre toppfart eftersom större total bladyta ger större vattenmotstånd. Men frågan är om man har som mål att kunna sega sig upp i ekipagets högsta möjliga toppfart? I så fall kanske man rentav ska skaffa en tvåbladig, för sådana är för maxad toppfart på lämpligt flytetyg… För man förlorar en del annat på kuppen. Efter första året med (förra) båten bytte jag från båttillverkarens specade trebladare till en fyrbladig och dessutom minskade stigningen något. Det blev en helt annat båt! Omdelbar planing och snabb sådan även med last, rentav planing och fint gångläge vid lägre hastighet, snabb acceleration efter fartsänkning p ga trafik eller svall och inte minst bibehållet grepp i vattnet i tvära svängar. Kanske 37 pigga knop istf 40 sega? Jag minns inte vad det blev, var så himla nöjd bara. Tycker du ska börja med att skaffa en fungerande varvräknare och en mobil med GPS annars blir det mycket gissningar, och kanhända också släppa fixeringen vid 50 knop.
  20. 1 poäng
    Inte riktigt grattis, men nästan, för du verkar ju ha en klar diagnos och vara utan andra skador än själva ventilerna(?), och verkar tillfreds med vad du har att göra. Ditt fall aktualiserar den eviga frågan - är min motor i båten, i bilen osv en interferencemaskin eller ej. Inte så lätt att få redan på. Men man vill gärna veta! Min Yamaha 200 skall enligt serviceschemat ha ny kamrem efter 4 år. Men den har inte ens gått 100 timmar och framförallt inte i öken eller tropiskt eller arktiskt klimat utan i vårt goa och svala. Är den non-interference så är det kanske rentav ok att dubbla tiden. Annars inte, eftersom maskinförsäkringen då knappast gäller heller. Min tjugoåriga Land Cruiser vet jag har en non-interferensemotor och den börjar närma sig nästa bytesintervall, men det värsta som kan hända om kamremmen skulle gå av är att köra till sidan och bli bärgad till verkstad för kamremsbyte, men inte för motorras. Tänk om det funnes ett ställe på internet där man lätt kan kolla upp denna faktor.
  21. 1 poäng
    Ja vad kan inte vara fel, men jag skulle börja med beväxningen under båten. Havstulpaner och annat på båtbotten påverkar farten mycket mer än man tror.
  22. 1 poäng
    Jag kanske drar iväg tråden till något som inte är i linje med TS fråga men vår toa luktar inte i sig men det luktar förfärligt utanför båten när man spolar lite i toan. Detta händer i mitten/slutet av sommaren. Jag tror det är unken lukt från det tomma utrymmet i tanken som trycks ut genom avluftningen när vatten kommer in. Jag brukar använda Biltemas Rengöring för avfallstank https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584 någon gång under sommaren. Då blir det bättre.
  23. 1 poäng
    Nej, du har inte rätt att avvisa någon bara för att du äger bryggan. Däremot får man inte hindra den som äger bryggan att nyttja den. Man kan avvisa någon från en brygga som ligger på privat mark inom "hemfridszonen", dvs inom synhåll från boningshuset på tomten. Annars inte om jag förstått det hela rätt. (Men det var ju inte frågan här!)
  24. 1 poäng
    Jag har kollat lite mer med hjälp av Mackeys inlägg och tror mig ha koll nu Tack för svar.
  25. 1 poäng
    🤣 Den glada gubben mötte vi med för 2 år sen när vi gick till Åland vi va 3 båtar som pluttra in i viken vid åtta tiden på kvällen. Han betedde sig lika dant då, men kom av sej när vi tog 2 jollar och började fiska utanför hans brygga medans den tredje jollen framfördes av barnen i viken under stoj o stim, för en gång skull så brydde vi oss inte om att se till så att dom tog hänsyn(Vi var ensamma förutan gubben i viken). Han kom av sig så pass att han försvann in i huset.
  26. 1 poäng
    Gubbdjävlen trotsade ju både strandsskyddeslagen och ffa. allemansrätten när han försöker att hindra en tilläggning och övernattning. Allemansrätten rekommenderar ju att man frågar om lov då man tillfälligt vill övernatta på annans mark, men om det nu är en kommunal allmänning skall ju inte det behövas. Jag hade ju övervägt en polisanmälan, det kanske är svårt att definiera det som ett hotbeteende, men störande och/eller förargelseväckande beteende.
  27. 1 poäng
    Vad tänker ni om detta scenario då? Vi gick från Dalarö sent en kväll efter att ha lämnat av medpassagerare, som hade gästat oss under dagen. Vi ville snabbt lägga oss i skyddat läge för den skulle blåsa upp från sydost under natten. Vi bestämde oss för en plats på Mickelsland vi tyckte såg bra ut. Se bilder. När vi närmar oss vår tilltänkta naturhamn, startas ett herrans ljud från lilla ön mitt emot. Det ligger stort lyxigt hus där, något som inte finns på våra sjökort, men syns på Google-maps. Det spelas alltså death-metal, otroligt högt över viken, samtidigt som vi ser en gubbe spana på oss med kikare. Riktigt rysligt kändes det , men pga annalkande väder la vi oss där iaf. Låg skyddad hela natten från vind, men ingen av oss kunde sova särskilt lugnt ändå. Gubben tände och släckte strålkastare om vart annat till sena natten. Därefter satte fantasin igång. Tidig morgon körde han igång Nick Cave på högsta och när han märkte att vi ändå inte rörde på oss, (började bli obstinata vid detta laget) då startade han röjsåg och körde järnet. När vi var klara att gå iväg tutade vi högt ock vinkade. Huset ligger ca 200 m från vår plats på Mickelsland, över viken på ön bredvid (som inte har namn). Jag gissar att gubben äger lilla ön där lyxhuset är placerat (verkar så enl fastighetskarta), men inte ön Mickelsland, som verkar tillhöra Dalarö/ Haninge kommun. Ja, vad sägs? Vad tycks? Borde vi avlägsnat oss direkt? Eller fortsätta åka dit och kampanja mot gubben😉? /L
  28. 1 poäng
    @farn och @bo_man jag pudlar, ni har rätt:-) Jag blev lurad av skruvens utseende , men ser nu i filmen att det sitter en likadan fjäderbelastad skruv ovanför den man skruvar på. Märkligt att tomgångskruven inte är den med fjäder tycker jag och så hade tydligen OMC också tänkte det om man kollar denna sprängskiss. https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1984/e70elcrd/cylinder-amp-crankcase TS kan alltså med fördel swapa övre och nedre skruv så blir det som OMC tänkt.
  29. 1 poäng
    Den verkar visa att man justerar den undre skruven, som jag antog.
  30. 1 poäng
    Anchor Wath av IdeaBoys UG tycker vi är bra. Om nan lämnar en telefon ombord så kan man få SMS om båten flyttar sig utanför det område man bestämt.
  31. 1 poäng
    Den där skivan sitter inte på vevaxeln. Sitter inte vattenpumpen där? Borde då vara vattenpumpsbyte/-renovering på gång kanske.
  32. 1 poäng
    De gamla gubbarna brukade myra. Det kanske inte är så vanligt idag.
  33. 0 poäng
    Det är inte heller superbra, myrning är en akutåtgärd och riskerar att skapa grogrund för röta mellan borden.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...