Jump to content
Sunday 29 March 2020

bo_man

Medlemmar
  • Content Count

    130
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About bo_man

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

302 profile views
  1. Tack för svar. Såg nu att Biltema har en bitsats med 12 mm spårmejselbit. Bör nog bli bra.
  2. Ja, så gör jag givetvis. Tänkte optimera med lite större mejsel bara. Sett att det finns oljeplugg av insex-variant men problemet är inte så stort att det motiverar en skruv för nästan 200 kr
  3. Letar efter en mejsel av storlek större som passar till oljepluggen (spårskruv) till mitt växelhus ä, Evinrude 70 hk, 1986. Någon som vet var man kan hitta lämpligt verktyg så att man inte slinter och förstör skruven?
  4. Jag har en evinrude 70 hk, 1986. 1. Pumpa blåsan 2. Gasen någonstans lite mer än mitten 3. Tryck in nyckeln (choke) och vrid sedan nyckeln för att starta. 4. När motorn startar släpper jag chocken. Hör jag att motorn håller på att dö trycket jag in choken igen och släpper den igen när motorn går bra. 5. Justera gasen så den inte varvar för mycket
  5. Kanske tändningen behöver ställas?
  6. Var det stopp när du drog med snöret även om döndstiften var borttagna?
  7. Om du inte konserverar förgasarna kan stående bensin lämnat avlagringar som sätter igen förgasarna. Testa med nya stift som du inte oljat in.
  8. Testa höj tomgången och se om det funkar
  9. Hur konserverade du motorn innan du ställde undan den för vintern?
  10. Motorn är en Evinrude 70hk -86 med manuell tilt. Jag kan inte hitta någon anod på motorfästet. Tittar jag på sprängskiss på boats.net så står det att det finns en anod på modeller med elektrisk tilt/trim. Så just nu leder alternativet med sopsäcken. Annars hade upptiltat med vikt i fören varit ett givet väl. Kanske är sopsäck och upptiltat ett bra sätt? Ett annat alternativ är att gott ett ställe att sätta en anod på på motorfästet? Ang vatteninträngning. Motorn är gammal och det är nog risk för detta då jag inte bytt packningen men är inte risken större för det om man låter packningarna torka ut titt som tätt genom att tilta upp? Här gått ett varv i båtklubben och det är väldigt blandat mellan upp och nertiltat och mängder som har någon del av motorn i vattnet vid upptiltat.
  11. Tack för tipsen. En vikt i fören är en bra idé. Motorfästet har dock vad jag vet inte egen anod och delar av fästet är alltid under vatten. Säck på växelhuset är ju en ypperlig idé.
  12. Jag ska snart iväg på semester några veckor och båten kommer ligga mellan y-bommarna under tiden. Skulle ni ha motorn upptiltad eller nedsänkt? Förra året hade jag motorn nere med resultatet att det blev en del påväxt, även en del snäckor. Gick i och för sig ganska enkelt att göra rent. När jag har den upptiltad så hänger tippen av växelhuset i vattnet men offeranodenerna är torra. Båten är en flipper 575 med en evinrude 70hk utombordare.
  13. Kolla så jordningen på motorblocket är ok.
  14. Prova och se om det går att spänna vajern till växelförare
  15. Börja med det enkla. Ta bort växelhuset och kolla.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy