Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

jberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    98
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jberg

  • Placering
    Kapten
  1. Bra kommentarer, håller med om att miljövinsten kanske inte år så stor jämfört med t.ex. Aspens (eller likvärdig biologisk nedbrytbar) tvåtaktsolja. Det blir mest en fråga om att slippa se och känna lukten av tvåtaktsröken (vilket ju samtidigt ger lägre utsläpp också).
  2. Nu var ju frågan ställd om någon har erfarenhet av oljan, dvs om den fungerar, inte om någon tycker den är för dyr... jberg
  3. Låter bra att det verkar fungera! Vore intressant att höra om det är fler som har testat. jberg
  4. Hej, Är det någon som har erfarenhet av Triboron tvåtaktskoncentrat till era utombordare, håller motorerna? Har en tvåtaktare till gummijollen som jag kör med alkylatbensin men skulle vilja få bort röken från tvåtaktsoljan och Triboron ska ju vara rökfri och miljövänlig. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Olja_Glykol_Konservering/Motorvard_Konservering/TRIBORON_2-TAKTS_OLJA?id=14750 mvh jberg
  5. Hej, Jag har haft en DF70 med insprutning och ungefär vart annat eller tredje år började den gå ojämt på tomgång. Då var det dags att byta tändstift och sedan gick den perfekt igen. I land kan gammal bensin göra att motorer går sämre så testa det om det inte blir bättre med tändstiften. Med vänlig hälsning, Jberg
  6. Hej, Vi anlitade Forbinabåtar i Karlstad för sträckan Göteborg Stockholm, de var duktiga och prisvärda. Mvh Jberg
  7. Hej, Jag körde 80w90 mineral i mitt 290DP drev från 1989, det var angivet i instruktionsboken. Vet inte hur det var med konan mer än att jag lät VP verkstad gå igenom drevet. Med vänlig hälsning, Jberg
  8. Hej, Om det inte fungerar att fylla filtren på det sättet kan du lossa på bränsleslangen som går ut från filtret och vidare till motorn. När du gjort det kan du ansluta en slang och suga fram bränslet med t.ex munnen, återslunga slangen och sedan lufta enligt instruktionsbok. Jag har gjort på detta sätt. Då har allt bränsle gått genom filtret och du riskerar inte att få in smuts i spridarna. Mvh Jberg
  9. Hej, Jag har min båt både i sötvatten och bräckt vatten (ostkusten) och tänkte att jag skulle byta zinkanoderna mot aluminium anoder (blir en gul beläggning på hösten när båten legat i sötvattnet en månad). Jag har anoder på motor, drev och sköld, trimplan, häckpropeller och bogpropeller). Om jag förstår rätt ska man ha alla anoder av samma material. Problemet är att bogpropellern (Vetus) endast finns med zinkanoder. Blir det då ett problem om jag byter de övriga till aluminium? Mvh jberg
  10. Hej, Är det någon som har ett förslag på lämplig pump att köpa för att på ett enkelt sätt tömma dieseltanken? Har ca 150 liter jag behöver pumpa ur... Med vänlig hälsning, jberg
  11. Hej, Du skall endast spruta in olja i hålen där tändstiften sitter om du har insprutning! Med vänlig hälsning, jberg
  12. Hej, Vissa båtar har batteribankar där t.ex. 2st 6 volts batterier seriekopplats och därmed blivit 12 volt (och sedan ev parallellkopplats med andra batterier för att öka antalet Ah). Min fråga är, vad är fördelen med 2st seriekopplade 6 volts batterier jämfört med 1st 12 volt? Mvh jberg
  13. Hej, Vad gäller minskat (eller kanske ändrat) intresse för båtlivet så har ju det ökade intresset för båtar för dags/helgutflykter funnits en längre tid. Denna tendens fanns även 2006/2007 när nyförsäljning och begagnatpriser stod som högst. Sedan kom finanskrisen, högre arbetslöshet och än högre skuldsättning bland hushållen. Det bör med största sannolikhet vara de eknomiska förutsättningarna som är den mest bidragande faktorn till lägre priser de sista 2-3 åren, skiftet i intresset är ju inte något nytt. Ett bränslepris på 15-16 kr/litern bidrar ju förstås till minskad efterfrågan, åtminstånde på vissa typer av motorbåtar... Mvh jberg.
  14. Hej, Definierar vi yngre som i 30-års åldern så tror jag inte det är båtintresset det är fel på. Jag tror många i 30-års åldern skulle köpa båt om de har råd. Med dagens fastighetspriser går mer pengar än tidigare till lägenhet/husköp. Denna ålderskategori har inte heller gjort samma bostadsresa prismässigt som de i t.ex. 40-års åldern, och kan därmed inte låna på huset som många andra och är redan högt belånade. Många har ju svårt att få ihop till kontantinsatsen (minst 15%) till lägenhet/hus efter att bolånetaket infördes. Att då köpa båt som används under kort tid blir ju avlägset. Men det är bara min tolkning, vet inte om det är korrekt. Förresten är hela svenska folket skuldsatta upp över öronen, nästan en fördubbling sista 10 åren. Till och med högre skuldsättning nu än innan svenska fastighetskrisen på 90-talet (skuld i förhållande till inkomst). Jämfört med finansiella tillgångar ser det inte så farligt ut. Men tillgångar kan ju falla i värde, det gör inte skulderna.... Här är en graf jag hittade på nätet.
  15. Hej, Jag installerade nytt tänningslås på min båt för ett par år sedan och lyckades växla två kablar vilket gjorde att motorn endast tände när jag släpte startnyckeln (precis som du skriver). Jag skiftade dessa kablar och sedan fungerade den som det ska (vet dock inte märkningen på de stift jag förväxlade). Om de har installerat nytt lås skulle detta ev. kunna vara felet... Mvh jberg
×
×
  • Skapa nytt...