Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

patriktornkvist

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om patriktornkvist

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Eller är det bättre med lamineringsepoxy och microglaskulor? Det har jag lagat kajakpaddel som fläkts upp i änden och det verkar har funkat bra. https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000045082 https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/mikroglasballonger-2000020410 eller https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2000042332 Eller något helt annat? /Patrik
  2. Är denna instruktion tillförlitlig, dvs epoxispackel (men absolut inte gelcoatspackel)? I så fall blir det en sväng till biltema för att shoppa enligt länk nedan, eller? https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2000042332
  3. På min gamla Ryds 500 HT sitter det hydrauliska trimplan som nu har gått sönder och jag har gett upp att försöka laga dem. Jag tänker plocka bort dem och i övre fästet på varje sida får jag 4 små skruvhål (omkring 4 mm diameter) och ett lite större är stykabeln gått igenom på cirka 10mm i diameter. De sitter ju strax ovan vattenlinjen men ändå ganska utsatt på aktern. Hur sätter man igen dessa hål så det blir riktigt tätt och håller tätt även på lång sikt? Har ännu inte monterat bort själva trimplansplattorna men antar att jag kommer att finns några små hål därnere också, som sitter under vattenlinjen och vill ju såklart sätta igen även dessa. Eller försöker jag bara ta bort plattorna och låter gångjärnen sitta kvar så slipper jag täta hål därnere. Sätter man plugg och tätar med någon massa och sedan gelcoat på utsidan? Jag har inga stora estetiska krav, mycket viktigare att det funkar och blir tätt men visst, går det att få det att se snyggt ut också är det ju bra men som sagt prioritet är funktion, funktion, funktion och sedan eventuellt utseende. Båten är på land för säsongen, och har tillgång till el för att kunna arbreta men båten bor ute så det är inte direkt rumstemp hos båten nu men frostfritt även på nätterna någon månad till eller så skulle jag gissa.
  4. Kan återrapportera att det blev att kit från Mercuryhandlaren med vikbar bricka och kronmutter, 150 kr för en mutter och två brickor, även om han tyckte att en vnalig låsmutter räcker. Tappa propeller pga avgängad mutter var synnerligen ovanligt enligt min erfarna butik/verkstad men nu har jag jag säkrat lite extra inför nästa säsong. Tack för all hjälp! /Patrik
  5. Har någon liten flaska med något stabiliseringsmedel som ska göra att den klarar lagring bättre. Sen tror jag inte det är så farligt, det finns ju en hel del som har sin sommarbilar avställda under vintern och tror inte de tömmer tanken, snarare tvärtom har jag hört, fyll tanken så är risken för kondensvatten mindre om du lagrar besinen i utrymme där temperaturen varierar. /Patrik
  6. OK, då ser jag två alternativ för att få in tvåtaktsakrylat i min 4taktare - antingen byta bensin i min ordinarie båtdunk med slangkoppling men det är rätt mycket vanlig bensin kvar i den (den bensinen får överleva till nästa sommar) så jag får nog ta till alternativ två: ta loss dunkkopplingen från slangen och doppa slangänden i dunken med tvåtaktsakrylat (den dunken är den röda från affären med vanlig skruvkork). Tack för hjälpen! /Patrik
  7. Ja, det är en 4taktare så förgasare har jag ju ingen. Jag vill gärna köra den på lite 2takts-akrylat ändå inför vintern (olja cylindrarna invändigt) och undrar igen ifall dunkkontakten ("honan" som sitter på slangen) öppnar om jag bara doppar ner den i en dunk med akrylatbensin (under bensinytan) eller måste det finnas en dunkkontakt (hane) för att det ska rinna besin genom honkontakten på slangen?
  8. Dax att vinterkonservera utombordaren Mercury 60hk EFI, 4takt och tänkte köra den på land med lite tvåtaktsbensin (oljeblandad) för att få lite extra olja inuti cylindrarna. Räcker att knäppa loss vanliga dunken och doppa anslutningen i dunken med oljablandat? Öppnar dunkanslutningen som ser ut ungefär så här: https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/tankanslutning-2000037691 Eller måste en sådan ha en "tapp intryckt i hålet" för att suga bensin? I så fall får jag väl montera av dunkkontakten och bara doppa slangänden i dunken med oljeblandat, eller vad säger ni? Eller är ni så ambitiösa att ni skruva loss varje tändstift och sprejar ner något bra i varje cylinder? /Patrik
  9. Jag vet inte hur jag ska kolla oljan i mina men jag kan ju prova att motionera dem ut och in ett antal gånger och se om det hjälper. Jag inte sett några tryckoljeslangar (inte utvändigt i alla fall) utan ser mer ut att vara "helt inkapslade" i sig själva så vitt jag kan se. Några tips på hur man kollar oljan då? Ska också leta om jag kan se fabrikat eller liknande.
  10. Kan det kanske vara så att de är elektriska, men de beter sig som jag tror att nästan tomma hydrauliska beter sig. Trycker jag på knappen för att trimma upp eller ner så händer först ingenting, sedan inget och sne tar trimplanet ett rejält skutt och flyttar sig rejält. Låter i mina amatöröron som hydrauliska med för lite olja men mycket möjligt jag har fel. Något enkelt sätt att se skilland på elektriska versus hydrauliska? /Patrik
  11. Är det alltså något i stil med denna jag borde köpa https://www.seasea.se/propellerhub-mercury-1 men själva splineshonan verkar ju sitta i propellern redan? Eller ska jag gå till butik och be om hjälp med bild på vad jag har och inte har. Men hur kan en bricka med böjda stift sitta kvar på propelleraxeln? Jag förstår att en saxpinne rakt igenom axeln kan stoppa men böja en bricka?
  12. Jag har ingen kronmutter, utan en helt vanlig låsmutter, ser ut som denna: https://rostfriskruv.se/muttrar/lasmutter-med-nylonring-iso-10511/din-985-a4/ Men jag borde alltså ha en kronmutter som denna: https://rostfriskruv.se/muttrar/kronmutter/din-935-a4/ Här finns en fästsats som har en bricka man kan vika men där ser inte muttern ut att vara kronmtter: https://www.watski.se/Propmuttersats-Solas-Merc-25-70-hk-11Iq2 Har du tips på en sats som passar för mig? /Patrik
  13. Har en Ryds 500HT med en Mercury 60hK EFI (4t) (el/hydraul-tilt på motorn) och på den sitter även trimplan som har lagt av. De går inte längre att justera trimplanen med knapparna från förarplats . Troligen har tryckoljan läckt ut och det finns inte några påfyllninngipplar vad jag kunna hitta. Ska jag bara ta bort de gamla trimplanen? Såg reklam för smarttabs som verkar bra om reklamen är sann, de ska ju vara självjusterande - är de bra? Kan man i så fall återanvända plattorna för befintliga trimplan och bara ersätta kolvarna med smarttabs "fjärdrar"? Eller om går smarttabs så byter man allt? Hur sätter man igen hål efter de gamla trimplanen och gamla kolvarna så det blir tätt och hållbart? https://www.watski.se/Smart-Tab-kit-komposit--115vT Är smarttabs bara för att snabbare plana eller kompenserar de även för om båten är snedbelastad i sidled?
  14. Bytte precis propeller på min utombordare Mercury 60hk EFI (4t) på min Ryds 500HT, från propulse till metalpropeller och noterade då att propellern bara satt fast med en "vanlig låsmutter". Kändes lite osäkert, borde man inte ha en sprint eller något annat som gör att muttern inte råkar gänga av sig och propellerna försvinner i djupet? Ser inget hål i själva mutter för att trä igenom någon låssprint, inte heller ser jag något hål i propeller axeln. Propeller har ju suttit kvar på sommarens turer och satt inte löst. Jag bytte pga brutet blad på propulsen. Är jag nervös i onödan eller ska jag köpa något form av lås-/säkringskit? Vad i så fall?
  15. Det var en mycket riktigt en 19453T impeller i min motor och det var en av det två jag hade köpt hem så nu är den bytt. Ska lämna tillbaka den andra jag köpte som var för någon annan motor än min. Tack för stort engagemang i tråden! /Patrik, nu är motorn redo för vintern
×
×
  • Skapa nytt...