Jump to content
Saturday 31 October 2020

patriktornkvist

Medlemmar
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About patriktornkvist

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har någon liten flaska med något stabiliseringsmedel som ska göra att den klarar lagring bättre. Sen tror jag inte det är så farligt, det finns ju en hel del som har sin sommarbilar avställda under vintern och tror inte de tömmer tanken, snarare tvärtom har jag hört, fyll tanken så är risken för kondensvatten mindre om du lagrar besinen i utrymme där temperaturen varierar. /Patrik
  2. OK, då ser jag två alternativ för att få in tvåtaktsakrylat i min 4taktare - antingen byta bensin i min ordinarie båtdunk med slangkoppling men det är rätt mycket vanlig bensin kvar i den (den bensinen får överleva till nästa sommar) så jag får nog ta till alternativ två: ta loss dunkkopplingen från slangen och doppa slangänden i dunken med tvåtaktsakrylat (den dunken är den röda från affären med vanlig skruvkork). Tack för hjälpen! /Patrik
  3. Ja, det är en 4taktare så förgasare har jag ju ingen. Jag vill gärna köra den på lite 2takts-akrylat ändå inför vintern (olja cylindrarna invändigt) och undrar igen ifall dunkkontakten ("honan" som sitter på slangen) öppnar om jag bara doppar ner den i en dunk med akrylatbensin (under bensinytan) eller måste det finnas en dunkkontakt (hane) för att det ska rinna besin genom honkontakten på slangen?
  4. Dax att vinterkonservera utombordaren Mercury 60hk EFI, 4takt och tänkte köra den på land med lite tvåtaktsbensin (oljeblandad) för att få lite extra olja inuti cylindrarna. Räcker att knäppa loss vanliga dunken och doppa anslutningen i dunken med oljablandat? Öppnar dunkanslutningen som ser ut ungefär så här: https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/tankanslutning-2000037691 Eller måste en sådan ha en "tapp intryckt i hålet" för att suga bensin? I så fall får jag väl montera av dunkkontakten och bara doppa slangänden i dunken med oljeblandat, eller vad säger ni? Eller är ni så ambitiösa att ni skruva loss varje tändstift och sprejar ner något bra i varje cylinder? /Patrik
  5. Jag vet inte hur jag ska kolla oljan i mina men jag kan ju prova att motionera dem ut och in ett antal gånger och se om det hjälper. Jag inte sett några tryckoljeslangar (inte utvändigt i alla fall) utan ser mer ut att vara "helt inkapslade" i sig själva så vitt jag kan se. Några tips på hur man kollar oljan då? Ska också leta om jag kan se fabrikat eller liknande.
  6. Kan det kanske vara så att de är elektriska, men de beter sig som jag tror att nästan tomma hydrauliska beter sig. Trycker jag på knappen för att trimma upp eller ner så händer först ingenting, sedan inget och sne tar trimplanet ett rejält skutt och flyttar sig rejält. Låter i mina amatöröron som hydrauliska med för lite olja men mycket möjligt jag har fel. Något enkelt sätt att se skilland på elektriska versus hydrauliska? /Patrik
  7. Är det alltså något i stil med denna jag borde köpa https://www.seasea.se/propellerhub-mercury-1 men själva splineshonan verkar ju sitta i propellern redan? Eller ska jag gå till butik och be om hjälp med bild på vad jag har och inte har. Men hur kan en bricka med böjda stift sitta kvar på propelleraxeln? Jag förstår att en saxpinne rakt igenom axeln kan stoppa men böja en bricka?
  8. Jag har ingen kronmutter, utan en helt vanlig låsmutter, ser ut som denna: https://rostfriskruv.se/muttrar/lasmutter-med-nylonring-iso-10511/din-985-a4/ Men jag borde alltså ha en kronmutter som denna: https://rostfriskruv.se/muttrar/kronmutter/din-935-a4/ Här finns en fästsats som har en bricka man kan vika men där ser inte muttern ut att vara kronmtter: https://www.watski.se/Propmuttersats-Solas-Merc-25-70-hk-11Iq2 Har du tips på en sats som passar för mig? /Patrik
  9. Har en Ryds 500HT med en Mercury 60hK EFI (4t) (el/hydraul-tilt på motorn) och på den sitter även trimplan som har lagt av. De går inte längre att justera trimplanen med knapparna från förarplats . Troligen har tryckoljan läckt ut och det finns inte några påfyllninngipplar vad jag kunna hitta. Ska jag bara ta bort de gamla trimplanen? Såg reklam för smarttabs som verkar bra om reklamen är sann, de ska ju vara självjusterande - är de bra? Kan man i så fall återanvända plattorna för befintliga trimplan och bara ersätta kolvarna med smarttabs "fjärdrar"? Eller om går smarttabs så byter man allt? Hur sätter man igen hål efter de gamla trimplanen och gamla kolvarna så det blir tätt och hållbart? https://www.watski.se/Smart-Tab-kit-komposit--115vT Är smarttabs bara för att snabbare plana eller kompenserar de även för om båten är snedbelastad i sidled?
  10. Bytte precis propeller på min utombordare Mercury 60hk EFI (4t) på min Ryds 500HT, från propulse till metalpropeller och noterade då att propellern bara satt fast med en "vanlig låsmutter". Kändes lite osäkert, borde man inte ha en sprint eller något annat som gör att muttern inte råkar gänga av sig och propellerna försvinner i djupet? Ser inget hål i själva mutter för att trä igenom någon låssprint, inte heller ser jag något hål i propeller axeln. Propeller har ju suttit kvar på sommarens turer och satt inte löst. Jag bytte pga brutet blad på propulsen. Är jag nervös i onödan eller ska jag köpa något form av lås-/säkringskit? Vad i så fall?
  11. Det var en mycket riktigt en 19453T impeller i min motor och det var en av det två jag hade köpt hem så nu är den bytt. Ska lämna tillbaka den andra jag köpte som var för någon annan motor än min. Tack för stort engagemang i tråden! /Patrik, nu är motorn redo för vintern
  12. Det förutsätter ju att vi valde rätt "Gear housing" i ditt steg 2 - där fanns 4 olika att välja på. Dessutom tyckte jag att mitt serinummer passa in i två olika intervall ovan - de överlappar ju. Så jag är säkrare men fortfarande inte helt säker. Och maringuiden var bra om man har Mercury 2T men inget om Mercury 4T: "För tillfället finns ingen information om dessa" (dessa = Mercury 4T). /Patrik
  13. Hej! Tack för era försök och jag har före jag läste Thomas-1 gissat på samma nummer som du kom fram till. Belgien-tillverkad stämmer men mitt serienummer eller modellnr stämmer inte alls med de jag hittar i katalogerna. På länken https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/2002/60hp är alla nr 7X604nnXX (där n är siffra och X bokstav) men mitt serienr är OP186NNN och modellnr verkar vara 604PT4S Även på katalogsida 233 här (i 1000sidorskatalogen) gissar jag på samma artnr men svårt att bli helt säker: https://p.widencdn.net/mhicc5/US-Accessory-Guide_Web-Version-Consumer Får se om det blir rätt när motor skruvas isär. /Patrik
  14. Tack men det närmaste jag kom på deras hemsida var http://www.marinshopen.se/alla-produkter/reservdelar-/mercury-utombordare/kylsystem-/impellrar-/catpageindex/1 och att klicka fram varje impeller för sig och läsa om den passar låter lite tidsödande. Men de länkade till https://www.mercurymarine.com/en/us/parts-and-accessories/parts-catalog som gör mig lite säkrare, men helt otvetydigt är det ändå inte. Hade gärna sett en websida där man fyller i motordetaljer och sedan får ut en lista med artikelnummer för reservdelar. /Patrik
  15. Hej! Jag har googlat mej trött utan att säkert hitta artikelnummer för impeller till min Mercury 60 hp EFI 4taktare från 2002. Vill helst ha rätt grej hemma innan jag börja serva. Till nästa gång kan jag ju spara den den gamla men hur ta reda på det nu. har inte hittat någon svensk gemmensam mercury kundtjänst att ringa eller maila. /Patrik
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy