Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

JPettersson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JPettersson

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har plockat bort en autopilot Autohelm 6000 ur min snipa då den inte används och inte varit i drift på många år. Nu till en troligen dum fråga.. Jag har en hydraulisk styrning och det sitter en pump som var kopplad till autopiloten, skall denna pump tas bort eller skall den i fortsättningen ha ström via tändning för att hjälpa till, kan den till och med sitta kvar utan någon åtgärd?
  2. Till CAV passar Mahles KX23 som finns hos de flesta bildelsfirmorna för runt hundralappen.
  3. Olika sprickor kräver olika kilar. Om sprickorna är lite större funger denna kilen väldigt bra, http://www.klippfast.se, kostar tyvärr runt tusenlappen så man får ha en rem runt handleden så man inte tappar den i sjön.
  4. Sjösättning planerad till skärtorsdag i Lilla Edet, sedan älven ned och resten av de femtio distansen till Kyrkesund. En fin tur att se fram emot.
  5. Självklart skall vi alla försöka att respektera varandra och komma överens på sjön. Som tämligen nybörjare med liten motorbåt i kustvattnen kan jag konstatera: Har värjt nästan upp på grund vid södra infarten till Mollösund då tre segelbåtar i bredd utnyttjade den tio meter breda farleden. Tack vare överambitiös hänsyn har jag inte kolliderat med kryssande mahogbysegelbåt som zigzaggar i 45 gradersvinklar och där gasten ständigt får bommen i huvudet, plats den trånga farleden norr om Kyrkeaund. Samtidigt lyfter jag på hatten till de besättningar som samspelta klarar att manövrera i dess trånga farvatten med leende på läpparna och visuell kontakt via teckenspråk och glada tillrop. Heder åt dessa samarbetsvilliga medtrafikanter!
  6. Som vanligt ett mycket bra kåseri, ditt målande språk får mig att liksom se händelserna framför mig när jag läser. En fröjd att läsa!
  7. Jag gör ett test nu under vintern. Råspånt av gran med fräst nåtspår mellan brädorna, ljus nåtmassa, mahognybets och sedan ett par lager lack över.
  8. Jag tackar för alla tips. Bytte även en bit bränsleledning, kopparrör, men hittade ingen gegga inne i den. Driftsäkerheten bör ju i alla fall bli bättre nu när ett förfilter inklusive vattenavskiljare är monterad.
  9. Dieseltanken uppvisar tecken på en okänd livsform, dags att kontakta Nobelkommittén? Det påminnde i konsistens och form om den mögelklump som kan bli i saftflaskor som blivit stående med en slatt kvar i botten. Jag fick bort all bottensats med vacuumsug, det var även några skvättar vatten och ställde till det. Jag har även monterat ett extra bränslefilter med vattenavskiljare vilket inte fanns tidigare. Konstigt nog har jag inte haft problem trots att sugröret låg alldeles intill all gegga. Något mer att tänka på förutom att byta bränslefiltret på motorn också?
  10. Tack för omtanken men min är graderad till 30 knop, kommer att kontakta instrumentmakarn i Leksand så får bi se om han kan laga. Jag har i princip ingen användning för den då jag har hastighetsmätning i telefon och plotter men det är ju kul om den fungerar!
  11. Jag har en trasig VDO Sumlog. Tips på firmor som kan laga den?
  12. Hej! Det finns en bra tråd i detta forum om beräkning av kabelarea, sök i forumet på nomogram.
  13. Samma här, den bästa kaffesmaken finns i min mening i riktigt kok kaffe från visseljohanna, glöm bara inte att sumpen sällan går att spola ned i vasken utan stopp i slangen..
×
×
  • Skapa nytt...