-
Content Count
2,488 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
5
Capitan last won the day on December 13 2022
Capitan had the most liked content!
Community Reputation
267 ExpertAbout Capitan
-
Rank
Amiral
Mina båtar
-
Båtens namn
Princess 36 Riviera
-
Bild
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Mycket bra skrivet Fördelen med de flesta nyare motorer är att det går att få fram data över på vilka varvtal motorns timmar gått På en äldre båt så är det lite lotteri över vilket varvtal motorn gått Det hade varit intressant att få motsvarande siffror som du visar upp på tex en Princess V39 som också kom med KAD42
-
Turbo rostar sönder så där är det sällan det byts pga timmar i fritidsbåt KAD-motorer runt 40 fot lever ett tufft liv så där är nog rätt vanligt med större jobb runt 1000-1500 timmar beroende på hur de körts. Vid de timmarna kanske man kollar spridare på tex 60 och 70-serien för att sen bara tuffa vidare. Det handlar om effektuttag kontra cylindervolym och hur tungt de får gå Drev på båtar i denna storlek lever också ett hårt liv så klart och kräver också i regel större översyn vid dessa timmar Självklart kan inte en Pentamek säga att deras motorer behöver större jobb redan vid 1000 timmar. Då blir de nog av med licensen ganska snart. De förnekar till och med ofta välkända problem som finns hos vissa av deras motorer Tittar vi istället på D4, D6 så är det istället en hel del problem med material mm. D4 med sina kolvskjutningar mm. Ofta dåliga spridare långt innan 1000 timmar på D4, D6 och dyrt med nya Tyvärr inga lösa cylinderfoder så när olyckan är framme eller när cylindrarna inte håller minimimått så är det ny motorkropp som gäller DPH-dreven där överhusen har en förkärlek att rasa samt dåliga propellrar, trim och styrslangar. Även shims i plast som kryper ut och leder till problem. På större båtar behöver du inte ens komma i närheten av 1000-timmar innan överhusen ger upp på många DPH(finns en anledning till att efterföljaren DPI har kylning) IPS verkar inte bättre om man kollar annonser på Blocket där många har renoverade eller bytta IPS innan 1000-timmar Ska man åka "säkert" och försöka undvika allt för stora kostnader på begagnad båt så minskar utbudet ganska kraftigt tyvärr
-
Kvalité likvärdig. Större utrymmen i Sealine men inte lika snygg som Fairline Om inte motorer och drev är renoverade så räkna med att råka ut för rätt stora kostnader på denna storlek av båt med KAD-motorer och drev Hade S38 funnits med axlar och vettiga maskiner så hade den stått högt på min lista (S38 har mycket bättre badbrygga än föregångaren S37)
-
Tycker man kan se på oljestickans längd för att se att vevaxelns motvikter borde nå oljan i tråget Dock är detta vad jag fått lära mig genom åren och inget man ser i verkligheten av förklarliga skäl Sen gör säkert det du beskriver också nytta Torrsump ger ju högre effekt och det beror delvis på att vevaxeln inte slår i oljan
-
Ta loss knä så ser du skicket på in och utlopp. Är de aldrig bytta så har du haft tur att motorn klarat sig Att spray in lite olja i cylindrarna skadar inte så länge det bara är lite lite men absolut inget du behöver oroa dig över att det inte är gjort Överlag mer eller mindre inga motorer som får den behandling. Diskussionen finns mer eller mindre bara på lite båtforum Då är det viktigare att som Johan säger att få igenom bra bensin istället för skiten vi normalt kör på som kan göra att spridare börjar rosta samt andra liknande problem
-
Missade att skriva att det gäller motorer med torrsump Ja cylinderväggarna i en vanlig motor får smörj genom att vevaxeln piskar och slungar runt oljan. Är oljedimma i vevhuset under gång Kolvkylning är något annat men det lär allt hjälpa till att smörja cylindrarna också
-
Cylinderväggarna får smörjning av oljedimman som uppstår när vevaxeln piskar oljan i oljetråget Om du drar runt motorn under vintern som du tänkt så kommer du skrapa bort delar av oljefilmen som finns på cylinderväggarna Mao är detta inget som motorn mår bra av utan tvärtom Det finns motorer med kolvsmörjning i form av små munstycken som sprayar cylinderväggen. Detta finns dock ej på din motor Ja svåråtkomliga tändstift blir mer sällan bytta så finns det ingen historik på att de är bytta så hade iaf jag bytt Var försiktig när du monterar den nya. När det är trångt och svåråtkomligt så är det större risk att knäcka de nya tändstiften Kan vara lika jäkligt att komma åt impeller på en del båtar Du bör även kolla upp om limpor och knän är bytta. Om båten gått i sötvatten så är de nog okej. Bräckt och saltvatten så går de på övertid Sönderrostade limpor och knän leder ofta till stora motorskador Knutbälg och bälg till växelvajer är också något som är väldigt viktigt att se efter samt byta ca var femte år om du kör i saltvatten
-
Grejerna som låg här hemma är tyvärr till 185
-
På en så pass "gammal" amerikansk båt så är det nog ingen ide att kolla efter delar genom tillverkaren Great lake skipper köper upp det mesta i USA från båttillverkar och har ofta delar https://www.greatlakesskipper.com/ På Ebay kan du finna prylar också Adammarin.se har en del småprylar till Bayliner och liknande fabrikat Jag kan ev ha en ny klädsel och kapelldelar. Ska kolla vilken modell det är till
-
Då du nämner D4 som alternativ så får du nog läsa på lite ang Penta och kvalité 41 är en bra motor men du kommer som sagt få en båt med tråkiga/försämrade egenskaper och troligtvis blir den mycket svårsåld den dagen det är dags för det Ang själva installationen så blir det problem med höjd i motorrummet samt utformningen av motorbädd och kölsvin som ställer till det Det är alltid billigare att köpa en färdig båt...
-
Varför vill du ha en Penta i när Mercruiser funkar minst lika bra(mycket bättre än D4 framförallt) De motorer du uppger är riktiga tunga klumpar jämfört med Mercruiser 2.8 som sitter i nämnd båt Mao kommer båten få mycket sämre egenskaper med Penta Låter inte som att du har ett motorpaket liggandes heller vilket får mig ännu mer frågande Ska du göra något kul så konvertera en Mercadiesel och släng i Det Volvo_Penta skriver stämmer. Byter du från Mercruiser till Penta så är båten ej längre CE-märkt
-
Vill påstå att jag är kunnig i ämnet och kan även hjälpa dig med frakt Inga problem att varken importera eller försäkra(med bolagets vetskap) en icke CE-märkt båt Tror bara det är Pantaenius som ej försäkrar icke CE-märkta båtar Ersättning från försäkringsbolaget kan ibland vara något lägre men det är bara att höra med aktuellt bolag En handlare får inte sälja en icke CE-märkt båt vilket så klart är en nackdel Ska man hårddra CE-regler så är det väldigt mycket båtar i Sverige som har CE-skylten men ej uppfyller kraven = ej längre CE-märkt Om tex motorn är bytt från en Penta 41 till 44 så är båten ej längre CE-märkt(pga effektökning) Om bensinmotorn är bytt till en diesel så är båten ej längre CE-märkt osv osv Om det ej finns dokumentation på CE-certifikat så är båten ej längre CE-märkt På en mässa frågade jag Pantaenius hur ovan båtar går att försäkra men fick inget svar utan jag var bara obekväm för dom Hundratals om kanske inte tusentals båtar som importerades från USA under 2000-talet CE-märktes av ett företag i Tyskland som hette Navalis Yacht. Senare har det visat sig att ingen av dessa certifikat är giltiga Tull är 1,7% procent i dagsläget Moms 25% vilket erläggs på båtens värde och frakt Inga problem att köpa en "salvage" båt då det inte krävs någon title för export Inte heller några vid import Sverige och det kommer inte heller finnas någon historik på båten om att den varit skadad Kan berätta mer på telefon om du har frågor
-
Va? Tog du det enklaste och bästa tipset som sista utväg? Har varit med om detta fenomenet ett flertal gånger på olika båtar Dock ingen aning om varför det uppstår. Inte så att det varit återkommande heller då jag råkat ut för det
-
Man får inte glömma att det ligger otroligt mycket politik och ekonomiska intressen i elektrifieringen som sker plus att det mesta i denna värld bygger på tillväxt/hålla bollen rullande Miljö är absolut inget som kommer i första hand hos de styrande även om de ibland vill få det att se ut så Kan vända snabbt Vad gäller priser så kan jag bara tala för motorbåtar där det gått ner ganska kraftigt i år Väldigt lite säljs och marknaden verkar stå still trots att många båtar nu ligger ute till vettiga priser