Jump to content
Friday 01 July 2022

Capitan

Medlemmar
  • Content Count

    2,461
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Capitan last won the day on January 22

Capitan had the most liked content!

Community Reputation

251 Expert

1 Follower

About Capitan

  • Rank
    Amiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Princess 36 Riviera
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag är amatör och likaså många vänner med mig och vi kan utan problem få till samma resultat som ett proffs Det handlar om att använda rätt maskiner och medel Men men inte så mycket mer att diskutera då du själv säger att din båt har ungefär samma resultat som en båt polerad av en dålig amatör utan koll...
  2. Okej så vi ska bara jämföra med dåligt polerade båtar 😆 Ja där fick jag det jag redan visste bekräftat Skönt då var denna diskussionen ur världen
  3. Ingen besserwisser men jag vet att jag har rätt 😎
  4. Omöjligt att säga med de bilderna men jag kan till 100% säga att en båt(och även din båt) som ej fått en riktigt rekond(utan bara för hand) på många år ej uppfyller varken mina eller många andras krav Hade jag fått se din båt i verkligheten så hade jag garanterat också kunna påvisa för dig vad jag menar genom att jämföra med andra båtar
  5. Hur lång tid beräknar ni att resan kommer ta? Antar att ni kör långsamt med tanke på den beräknade förbrukningen 3.5
  6. Som sagt allt beror på vilka krav man har...
  7. De som påstår att de får ett lika bra resultat för hand har antingen låga krav eller en båt som knappt behöver poleras Maskinpolering går inte att jämföra med att göra för hand Ofta behövs värme för att få bort oxid och den effekten är svår att uppnå för hand Har aldrig testat men batterimaskin hade varit fint Frågan är om de håller i längden Som nämnt så är det bra att få upp värme om båten är oxiderad och det kräver en del från maskinen När man kör tufft(misshandlar) med tex skruvdragare så har de en förmåga att vilja dö oavsett märke Själv kör jag med Flex
  8. Kan bara tala för västkusten men här kryllar det av båtar av den storleken och modell i naturhamnarna Har själv även ägt samt har kompisar som äger/ägt och det är inga större problem Kanske lägga ut spring eller extra ankare något oftare än med mindre båt Enda jag upplevt som ev problem är att kilar ej håller för vikten om det blåser på men det går ju att anpassa till kraftigare prylar Undvik bandankarspel och ha gärna extra vikt att hänga ut på ankarlinan om det är blyad lina eller lina/kätting
  9. Det handlar nog mer om hur du är som person vill jag påstå Har du ordning på grejerna och koll på väder mm så spelar storleken ingen större roll Värt att tänka på är att mobilen kanske inte funkar när du kommer en bit ut från land och då bör du ha en VHF med Säg till nära och kära när du åker ut, vart du ska och när du räknar med att vara hemma igen En fin nationaldag för drygt tio år sedan tog en kompis sin jolle Forbina Bambina 330cm lång från Marstrand till Skagen bara för att handla Fisk Fishshot Några timmar senare var de glatt tillbaka med två lådor Jag har själv kört samma sträcka i rib 550cm lång i ca 12-14 m/s Ingen bekväm tur men ingen fara heller enligt mig. Både jag och båten hade klarat mycket tuffare förhållanden Samtidigt skulle många båtmänniskor inte ens få för sig att ens gå ut inomskärs i samma väder Men så är jag också uppvuxen på båt/havet osv Min far sa alltid "man kan inte sitta hemma och vänta på bra väder"
  10. Då det gäller svenska regeringen så kommer skatten i vanlig ordning utformas lite udda Seglare bör beskattas högre då de konsumerar mindre(smiter undan) bränsle än motorbåtar Att de sen skattar på segel mm och inte spyr ut avgaser i samma mängd är inte relevant(relevans tas inte hänsyn till i svensk sittande regering och invandringen ska betalas som nämnts ) Då MP är med på ett hörn så skall skatten också beräknas på båtens deplacement Trycker båten undan mer vatten så störs mer fiskar och ska således också betala därefter Enligt MP så skall även en trängselskatt finnas med så klart Under industrisemestern när det är extra mycket båtar så blir det mer vatten som trycks undan och stör fisklivet och detta skall det betalas extra för(utomskärs undantaget om båten inte framförs nära andra båtar) Givetvis innefattas också helger mellan första Juni och sista Augusti De allra rikaste ska självklart inte omfattas av något av ovanstående
  11. Ja de är till salu Finns utanför Kode Får nog ha 5000kr för dom med tanke på hur kraftiga de är samt dess justeringsmöjligheter
  12. Jag har två kraftiga bockar i stål som jag tidigare använt för att skeppa hem båtar Justerbara armar med justerbara stöttor på samt olika kölblock till vaggorna Passar garanterat din båt
  13. Nja med tanke på att motorn kommer vara tömd så kommer det behövas mycket mer glykolblandning än strax över gälarna
  14. Bökig och kräver väldigt mycket glykol Mycket större risk att motorn har problem att suga i sig glykolblandningen kontra med pump I regel hamnar även utloppet på säcken nära marken vilket krånglar till det när glykolen ska över till din 20L dunk Finns inte en enda marina som använder den vilket talar sitt tydliga språk Oavsett vilket kar du använder så krävs det inga mängder glykol när du lutar det Krävs inte många centimeter för att länspumpen ska suga
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy