Jump to content
Thursday 04 March 2021

Capitan

Medlemmar
  • Content Count

    2,427
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Capitan last won the day on December 5 2019

Capitan had the most liked content!

Community Reputation

214 Expert

1 Follower

About Capitan

  • Rank
    Amiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Princess 36 Riviera
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag köpte min senaste båt(Princess 36) strax utanför Venedig Körde den på vattnet till Slovenien och där gick den vidare på lastbil till Sverige Inga avgifter alls utöver mäklarens 5% Har jobbat inom båtimport i många år och har aldrig hört talas om det du skriver
  2. Med det gamla registret så förenklades stöld/försäljning av stulen båt då registreringnumret inte kopplades till skrovnumret Båtar stals tex på västkusten för att klistra på nytt nummer och säljas på annat håll i landet Försäkringsbolagen försäkrade båtar mot enbart regnummer
  3. https://www.olssonparts.com/se/sv/utrustning/tillbehor/elektriska-produkter/batterifranskiljare/batterifranskiljare-elektrisk/112-80949/112-80949
  4. Är helt inne på raol och sajjens linje Båtmässorna kommer aldrig bli densamma Många inser nu att det kostar mer än vad det smakar framförallt nu när de nu under coronatiden sålt lika bra utan mässor För tex en utställare av lite större båtar som är med i både Göteborg och Stockholm innebär det mer än en månads arbete med förberedelser och flyttar Inte nog med det så ska du ofta ta in mer personal utöver den du Med transporter och allt så pratar vi miljonbelopp Att mässorna är tio dagar är allt annat än kul Vad gäller besökare så hör man mer och mer missnöje och siffrorna visar detsamma Många går i ren tradition Mer ickebåtrelaterat för varje år samt priser som blir ganska saftiga vilket blir rätt kännbart för tex en hel familj Upplever samma samt samma snack på/runt Miami Boat show där jag varit de senaste åren
  5. Misstänker att du kör i sötvatten men om du kör i saltvatten så är det inte fel att köra igenom motorn med sötvatten efter varje användning
  6. Vet inte om jag ska ge upp... Är ju som att diskutera med ett barn och du klarar uppenbart inte kritik av din båt Du är själv inne och nosar på det jag påstår men utan i klarspråk skriva det/erkänna det Nu kom ju även "båten lutar åt babord olastad" Varför skulle andra smalare båtar vara direkt farliga/mer rank? Det är ju hur Windyn är byggd som är grundorsaken till något som enligt mig gör att jag inte tycker om båten/kan tänka mig att äga en. Att du sen väljer att kalla det för riskfyllt rank det får du stå för själv Andra båtar/fabrikat inte har den tendens till att vilja luta problematiskt som Windy 32 så då är det väl ganska lönlöst att specificera modell men givetvis är det i storleken som trådskaparen söker som tex Grandezza 31 och Aquador 26-32 Min enda avsikt är att göra trådskaparen uppmärksam på en detalj/problem gällande en båt han är intresserad av då det kanske inte är så kul att efter köp upptäcka sånt här Som alltid när det ska köpas båt, jämför jämför
  7. Ja det är inte alla som kan hantera kritik som gäller deras kära båt... Du nämner "det betalar sig i gången i sjön"... "utan att 32 är problematisk rank" = bara rank? VIll påstå att alla båtar i samma storlek/typ att jämföra med inte alls är rank på det viset en Windy 32 är För att nämna några. Cranchi, Fairline, Sealine, Princess, Grandezza, Aquador, Nimbus, Sea Ray, Four Winns, Wellcraft, Regal, Chaparall mfl mfl Det är ju inte så att jag sitter här och hittar på mina och andras upplevelser samt att en bekant fick vatten i en maskin just pga lutandet Hittar jag på att båten är smal nertill också? Bara att ta fram tumstocken och mäta... Sen är upplevelsen så klart individuell till varje person men för mig som ägt och upplevt väldigt mycket olika båtar så är den alltför rank när man vet hur andra båtar beter sig Likaså för kompisen som under några veckor i somras lånade en likadan som var till salu Hade tyvärr bara en bild som en kompis tog just för att Windyn lutade så mycket när vi var några personer på babord sida Syns lite dåligt men ändå tydligt när man jämför med båten bredvid Varför skulle båt med enkelmontage vara direkt livsfarlig? Mycket konstigt påstående På tal om trams som du nämner Att ni åker runt med dukat bord utan problem förutom vid ett tillfälle 16m/s med öppet hav västerut är bra humor
  8. Absolut inget trams eller dumheter Båten är till 100% mycket mer rank än andra fabrikat i jämförbar storlek vilket både jag och många andra upplevt/upplever Skrovet är smalt nertill vilket är anledningen Inte så konstigt att din båt går rakt och fint med trimplansautomatik... Hur som så är det ganska enkelt för trådskaparen ifall Windy 32 är av intresse. Bara att testa och känna efter om han anser det vara ett lika stort problem som jag och vissa andra gör
  9. Dessa skulle jag tro löser det http://basforsakring.se/
  10. Instämmer vad Hysteria skriver om Windy 32 med tillägg att den är hemskt rank Jag aldrig upplevt något värre i en v-bottnad motorbåt och jag har haft eller kört och jag har kört/upplevt många olika båtar Sitter ni en del folk i soffan och några reser sig och går så kommer glas mm farande på bordet och ner i golvet Om en person flyttar sig under gång så måste det kompenseras direkt Likaså väldigt vindkänslig Jag hade en 32.a en säsong och det fick räcka. Slutade med att jag avskydde båten pga att den var så rank Kompisen lånade en 32.a några veckor i somras och han fick samma upplevelse och känsla som jag En bekant fick vatten i sin ena motor bara pga att de satt med "full soffa" och båten lutar såpass mycket. Rätt stabila gubbar men ändå... Båten är väldigt smal i vattenlinjen vilket jag antar är orsaken till att den är så rank Ska se om jag har några bilder Ser du en Windy 32 i en gästhamn med folk ombord så lutar den garanterat
  11. Jag börjar förstå varför det ser ut som det gör i de svenska gästhamnarna när folk ska lägga till...
  12. Ursäkta men nu framstår du som korkad och det är inte bara pga att du verkar tro att jag hittar på om något som både jag och många andra gör med sina båtar Du säger nu själv att när du slår fram/back så uppstår en rotationskraft vilket är helt riktigt Du är även införstådd med att bogpropeller motverkar rotationen Att du då inte förstår att båten pga bogpropellern kommer röra sig i sidled är en gåta Vi säger så här i stället för att ännu gång försöka förklara Du ligger med din båt långsida kaj. Du slår fram/back och rotationskraften tar vid och vill trycka båtens för mot kajen Kajen är rätt tung och stabil så båten flyttar inte den utan det som händer är istället att båtens akter trycks utåt pga rotationskraften Bogpropellern utgör samma princip som kajen Med ditt tänk/kunskap så skulle båten alltså fortsatt ligga still långsida kaj när man gör som beskrivet??? Hoppas verkligen du förstår nu för jag vet inte hur jag ska lyckas förklara annars Du behöver inte propellerverkan/axlar för att flytta en båt i sidled på det vis som önskas/diskuteras
  13. Vet inte hur jag ska lägga fram detta utan att framstå som besserwisser Du ställer en fråga för att du inte kan och i tråden visar du tydligt att dina kunskaper är högst bristfälliga i detta ämne När du sedan får svar från folk(inte bara jag som gett dig detta svar) som kan och förklarar hur det funkar då påstår du att jag/vi har fel?. Folk som gjort detta i praktiken mängder av gånger och förklarat hur det funkar... Hur du kan påstå/vara säker på att det inte uppstår krafter som kan bidra till en 90 gr sidoförflyttning? Förklara gärna för mig och alla andra som gjort ovan manöver vad som händer när du slår fram/back med dubbla drev. Blir det inga krafter alls och båten ligger fortsatt still vid kaj helt opåverkad? 🙈 Det finns för övrigt mängder av joystickmontage på båtar med drev och även utombordare
  14. Fram/back på maskinerna och båten vill vill snurra runt med dreven som centrum Så om båten ligger med babord sida längs med en brygga och du slår fram på styrbord maskin och back på babord så vill fören röra sig mot bryggan Förens rörelse mot bryggan motverkar du med bogpropellern och då kommer båten gå ut i sidled förutsatt att båten har en bogpropeller som inte är underdimensionerad Då en propeller har mer effekt "framåt" så behöver man antingen jobba lite med växel i/ur alt varvtal för att båten inte ska röra sig framåt(varvtal enklast efter lite övning/färdighet enligt mig) När man lärt sig hantera detta med dreven rakt ställda så kan man börja rikta dreven för att öka sidoförflyttningkraften i aktern ytterligare Med axlar blir sidoförflyttning enklare/effektivare pga propellerverkan men även där använder man med fördel rodren för ökad sidoförflyttningseffekt Roderindikator är bra hjälpmedel När det kommer till axlar så måste man lära sig propellerverkan och förstå varför en propeller vill dra båtens akter sidled/varför båten beter sig som den gör A och O är att lära sig propellerverkan/propellerns kraft och varför båten rör sig som den gör när du tex slår fram/bak eller svänger osv(detta och brist på övning tror jag är det största problemet bland båtägare) När man förstått principen och varför båten beter sig/rör sig som den gör så kan man övningsköra i huvudet för att sen mycket enklare lösa det i verkligheten Låter nog krångligare än vad det är Det går att föra båten i sidled med dubbla drev(enklare med axlar) även utan bogpropeller men det bör vara vindstilla. Det kräver även en del varvtal/växel i/ur och det går långsamt och kanske inte blir en så snygg sidoförflyttning
  15. Rakt i sidled ja Varför skulle det bli sick sack?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy