Jump to content
Monday 28 November 2022

Capitan

Medlemmar
  • Content Count

    2,479
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Capitan last won the day on January 22

Capitan had the most liked content!

Community Reputation

263 Expert

1 Follower

About Capitan

  • Rank
    Amiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Princess 36 Riviera
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då du nämner D4 som alternativ så får du nog läsa på lite ang Penta och kvalité 41 är en bra motor men du kommer som sagt få en båt med tråkiga/försämrade egenskaper och troligtvis blir den mycket svårsåld den dagen det är dags för det Ang själva installationen så blir det problem med höjd i motorrummet samt utformningen av motorbädd och kölsvin som ställer till det Det är alltid billigare att köpa en färdig båt...
  2. Varför vill du ha en Penta i när Mercruiser funkar minst lika bra(mycket bättre än D4 framförallt) De motorer du uppger är riktiga tunga klumpar jämfört med Mercruiser 2.8 som sitter i nämnd båt Mao kommer båten få mycket sämre egenskaper med Penta Låter inte som att du har ett motorpaket liggandes heller vilket får mig ännu mer frågande Ska du göra något kul så konvertera en Mercadiesel och släng i Det Volvo_Penta skriver stämmer. Byter du från Mercruiser till Penta så är båten ej längre CE-märkt
  3. Vill påstå att jag är kunnig i ämnet och kan även hjälpa dig med frakt Inga problem att varken importera eller försäkra(med bolagets vetskap) en icke CE-märkt båt Tror bara det är Pantaenius som ej försäkrar icke CE-märkta båtar Ersättning från försäkringsbolaget kan ibland vara något lägre men det är bara att höra med aktuellt bolag En handlare får inte sälja en icke CE-märkt båt vilket så klart är en nackdel Ska man hårddra CE-regler så är det väldigt mycket båtar i Sverige som har CE-skylten men ej uppfyller kraven = ej längre CE-märkt Om tex motorn är bytt från en Penta 41 till 44 så är båten ej längre CE-märkt(pga effektökning) Om bensinmotorn är bytt till en diesel så är båten ej längre CE-märkt osv osv Om det ej finns dokumentation på CE-certifikat så är båten ej längre CE-märkt På en mässa frågade jag Pantaenius hur ovan båtar går att försäkra men fick inget svar utan jag var bara obekväm för dom Hundratals om kanske inte tusentals båtar som importerades från USA under 2000-talet CE-märktes av ett företag i Tyskland som hette Navalis Yacht. Senare har det visat sig att ingen av dessa certifikat är giltiga Tull är 1,7% procent i dagsläget Moms 25% vilket erläggs på båtens värde och frakt Inga problem att köpa en "salvage" båt då det inte krävs någon title för export Inte heller några vid import Sverige och det kommer inte heller finnas någon historik på båten om att den varit skadad Kan berätta mer på telefon om du har frågor
  4. Va? Tog du det enklaste och bästa tipset som sista utväg? Har varit med om detta fenomenet ett flertal gånger på olika båtar Dock ingen aning om varför det uppstår. Inte så att det varit återkommande heller då jag råkat ut för det
  5. Capitan

    båt priser

    Man får inte glömma att det ligger otroligt mycket politik och ekonomiska intressen i elektrifieringen som sker plus att det mesta i denna värld bygger på tillväxt/hålla bollen rullande Miljö är absolut inget som kommer i första hand hos de styrande även om de ibland vill få det att se ut så Kan vända snabbt Vad gäller priser så kan jag bara tala för motorbåtar där det gått ner ganska kraftigt i år Väldigt lite säljs och marknaden verkar stå still trots att många båtar nu ligger ute till vettiga priser
  6. Capitan

    båt priser

    Vad grundar du detta på?
  7. Ställ dig på drevet och låt någon trycka på knappen så kommer det med största trolighet gå ner
  8. Nej 99% av D3 funkar absolut inte bra/tillfredställande och det är inte särskilt schysst att påstå detta för en båtköpare när verkligheten ser helt annan ut Väldigt trevlig motor när den funkar som den ska men det är en motor man bör undvika vilket vilken pentamek som helst kan intyga Att en omvandlare 220/110 skulle vara ett problem har lite svårt att se. En mycket enkel pryl med två kablar in och två ut Kan inte heller se problemet med 110V apparater i båt. När de går sönder så ersätter man de helt enkelt med 220V vilket inte alls är särskilt problematiskt Båtar som haft 110V och varit i Sverige några år brukar i regel ha delar av eller alla 110V apparater bytta Och nej det sitter inga okända prylar i en Sea Ray. Allt är från stora välkända märken av bra kvalite. Att dessa är okända för DIG är en helt annan sak Nu finns det ju inte AC/värmeanläggning av den typ du syftar på i Aquador 23 men de anläggningar som sitter i Sea Ray är av samma fabrikat som de flesta Nordiska båtbyggare monterar i de båtar som sälj till tex Medelhavet Säger Dometic dig något? Stora i hela världen och även i Sverige och lagerför båda nya anläggningar och reservdelar på två olika ställen i Sverige Går tex Attwood varmvattenberedaren sönder i en Sea Ray så är den enkelt bytt mot tex en Isoterm Attwood är likt Isoterm är kopplad med flexibla slangar och kablar. Ev nån koppling som kan behövas bytas på sin höjd Ser du samma problem med tex Princess och Fairline som inte heller har samma prylar som en Aquador? Eller tex en båt som är lite äldre där en ny pryl inte passar rätt av? Om du eller företaget du jobbar åt blir ansvarig för att ett tändstift skulle gå av på en uppenbart rostskadad motor så få ni skylla er själva om ni tar på er kostnaden förutsatt att ni inte klantat er De flesta båtägare skulle förstå genom att ni visar foton Ni har även rätt i sak och juridiskt Normalt vid ett sådant scenario så kontaktas kunden och informeras om hur det ser samt vilka problem som kan uppstå Får dessvärre stå kvar vid min ståndpunkt i att jag ifrågasätter din yrkesroll pga vad du skriver och känner du dig kränkt så får du skaffa mer kunskap om båtar Du framstår som väldigt trångsynt och enkelspårig i din yrkesroll Har absolut ingen förkärlek till Sea Ray. Inte ägt någon på snart tio Har inte heller nån förkärlek till att säga emot folk på nätet Däremot så har jag inga problem med att säga till när folk har uppenbart fel och kommer med konstiga rekommendationer Jag skulle alla dagar i veckan hellre köpa en ägareskött båt än en som är varvsskött De ägare som inte sköter sina båtar rätt och inte har rätt kunskap ja där syns det tydligt så de väljer man bort alt pris därefter
  9. Svensksålda Sea Ray kryllar det inte av Går tyvärr inte att generalisera. Finns tex väldigt fina Floridabåtar som alltid legat inomhus och endast varit i vattnet när de används osv då det är väldigt vanligt med denna typ av förvaring Dessa båtar spolas alltid av och motorn körs igenom med sötvatten innan den hamnar på sin "pallplats" Likaså mängder av i våra ögon lik som alltid förvaras i vattnet eller på lift i den starka solen med motorer som aldrig körs igenom med sötvatten Generellt vill jag påstå att det är ganska enkelt att se hur en båt varit skött eller vilket liv den levt om man har ett lite vant öga och kunnighet om båtar
  10. Vet inte vart jag ska börja med alla konstiga påståenden... Vi kan börja med att du rekommenderar Volvo Pentas genom tidernas sämsta(välkänt) motor D3 och beskriver den som driftsäker? Redan där måste jag ifrågasätta om du verkligen jobbar med båtar? Att alla Sea Ray innan 2015 skulle har dålig kvalité är ganska skrattretande och vi hamnar direkt på meningen ovan denna tyvärr Lätt att häva ur sig saker utan fakta och kunnighet Du nämner tex läckande styrtappar och limpor och javisst förekommer det på Sea Ray men likaså på Aquador som med bensinmotor och till viss del diesel har exakt samma Mercruisermotorer, sköld och drev Sea Ray och Aquador har inte bara samma leverantör av motorer och utan stor del av just kringutrustningen är samma saker så som på väldigt många andra fabrikat alltså tvärtemot vad du påstår Aqaudor och Sea Ray hade till och med samma ägare Brunswick under många år tills 2018 då Nimbus köpte Aquador så givetvis är det mycket av kringutrustning som är samma Du nämner försenade bälgbyten, dålig motorgång, strulande värmare mm mm Vad har detta med Sea Ray att göra? Det mesta du nämner har med ägaren att göra och allt du nämner är också väldigt uppenbara fel som en ev köpare/besiktningsman upptäcker Eftermonterad värmare vad har det med Sea Ray att göra? Ägare som inte bryr sig finns som alltid i alla läger Det är även så att det finns mycket fler Sea Ray än Aquador i Sverige så det skulle vara underligt om dessa inte dök upp oftare på marinor för jobb kontra Aquador Vad är det på en Sea Ray som svenska mekaniker inte är vana vid? Snälla förklara Blev först full i skratt av påståendet men sen tänkte jag till och det kanske är seriöst sagt och så du känner Förklarar i så fall en hel del i det inlägg och resonemang samt uppenbara okunnighet om båtar... Sea Ray och Aquador är byggda för olika marknader och skiljer självklart men det är absolut inte så som Niklasss skriver Niklasss antyder att alla mekar gärna jobbar gärna med Aquador. Själv och de mekar jag känner skulle alla dagar i veckan välja att serva eller reparera en motor i en Sea Ray kontra Aquador pga utrymme mm Mitt råd till trådskaparen är att ta det Niklasss skriver med en stor nypa salt, åk och titta på båtarna du är intresserad av Du ser ganska snabbt om båten är misskött eller ej och ha även med dig att varvskött ej betyder välskött Ta reda på historik. Många USA-båtar som importerats kommer från Florida med vatten och klimat som tar hårt om de ligger utomhus. Ofta därför du ser Sea Ray med bytt motor då de i regel saknar sötvattenskylning och gått i väldigt salt vatten Skulle du också kolla på tex chaparral, monterey, larson så kommer du märka att Sea Ray håller högre kvalité men det skiljer också i priser Som alltid och oavsett märke gäller det att hitta rätt båt P.S nej jag äger ingen Sea Ray men har ägt några genom åren i storlek 29-40 fot samt vänner som haft väldigt många olika modeller Har även erfarenhet samt grejat med Aquador så kan även dessa båtar Ägt och skruvat med mängder av olika båtar och nej Aquador är inget som imponerar
  11. Åk och titta på båda båtarna Aquador 23 är inte mycket till bobåt jämfört med Sea Ray 240 då den är väldigt liten i ruffen Skarndäcket på Aquador 23 är för litet för att uppskattas och att gå genom luckan i ruffen är ingen vettig lösning heller Däremot kommer du uppskatta att kunna gå genom rutan på Sea Ray 240. Säkert och enkelt för både barnen och er Aquador har ingen dörr tillbadbryggan vilket visserligen ger lite mer soffa men också klivande i soffan hela tiden Liten badbrygga på Aquador jämfört med Sea Ray. Stor skillnad Lyxen du får i Aquador är bara en känsla pga bra marknadsföring av varumärket samt lite teak Jag brukar alltid säga att Aquador är ett premiummärke men absolut ingen premiumbåt Sea Ray klarar även grov sjö bättre än Aquador Bäst/störst utrymmen i Sea Ray 240 får du om du väljer modellen som tillverkades tom 2005 som är lite rymligare än den som kom 2006
  12. Om du tror att det går att göra service på en motor/drev D6/DPH samt byte av bälgar på 2-3 timmar så är du helt ute och cyklar Att du skulle få alla filter, oljor, anoder och bälgar mm till en D6/DPH för 2000-3000kr stämmer inte heller så bra med verkligheten...
  13. https://www.bergalundssnickeri.se/page/ De gör mycket bra snickerijobb Brukar dock vara väldigt fullbokade
  14. Båtmarknaden i Medelhavet är till skillnaden från Sverige stark och priserna hålls uppe samt dåligt utbud De flesta mäklare säljer hellre lokalt än export då det innebär extra jobb och pappersarbete samt ev en affär som tar längre tid För att bli tagen på allvar så är mitt tips att ringa istället för att mejla Prut 20% i Medelhavet har jag svårt att se idag men allt beror givetvis på begärt pris
  15. Att lägga ca 10000kr på transport med kranbil kontra köra 100 distans med en tveksam båt måste väl vara "billigt" Mellanskillnaden kontra kranbil blir ju inte så stor när du räknat in lyft och bränsle mm samt att oförutsedda stopp kan bli väldigt dyrt
×
×
  • Create New...