Jump to content
Friday 20 September 2019

Capitan

Medlemmar
  • Content Count

    2,313
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Capitan last won the day on July 25

Capitan had the most liked content!

Community Reputation

171 Expert

1 Follower

About Capitan

  • Rank
    Amiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Princess 36 Riviera
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hur många år har motorn gått i saltvatten? Även om du kör igenom medel som rensar viss rost så har du packad rost som ligger kvar i nederkant på motorblocket Ska du göra detta riktigt så bör du plocka loss gjutpluggarna på blocket och rensa detta område Med slutet kylsystem så kommer motorn gå varvare och då får det inte ligga kvar uppbyggd gammal rost i kylkanalerna runt cylindrarna
  2. Krångligt och framförallt kommer det inte att fungera Antigen gör du som man bör eller så riskerar du att motorn fryser sönder Ganska enkelt
  3. Om motorn gått i saltvatten är det ingen bra idé Har den gått i sötvatten så är det en bra idé
  4. Capitan

    Bildgåta

    Mellan Käringön och Gullholmen kanske?
  5. Kontakta Jim på Sisjöns Marin så hjälper han dig Som Gelis säger. I med olja eller liknande så slipper du troligen motorrenovering
  6. Visst finns en teoretisk möjlighet men jag har haft insikt i flera tusen båtimporter under ca 20 års tid och på båtsidan har det ALDRIG förekommit Genom åren även många rejält skadade båtar och även om de nästan varit nya så reagerar inte tullen när köpare uppgett ett tullvärde på en bråkdel av vad båten skulle vara värd oskadd vilket den är i tullens ögon/papper På bil och mc har det i få fall förkommit men där har tullen listpriser och insikt på helt annat vis Skulle myndigheterna komma med krav så får de komma med annat system än CE då det inte fungerar på båtar Alla försäkringsbolag tar icke CE-märkta båtar och ersätter alltid. Vissa bolag drar av några procent vilket de är öppna med
  7. Glöm att ta hem den Totala frakten skulle kosta flera hundratusen Att skicka på gavelflak är ett alternativ men min erfarenhet är att det är svårt att få till av okänd anledning. Agenterna verkar inte jobba med den typen av frakt. Bara container eller ro-ro Att få en båt som inte flyter till utskeppningshamn i Karibien kan vara nog så svårt antar jag också Jobbade tidigare i Gbg hamn(drygt 18 år) och har aldrig sett en båt importeras från Karibien
  8. Det är inte alls svårt att importera båt från icke EU-land CE-märkning kostar en slant beroende på båt(från 25000kr). Kolla med tex Ceproof Det som kan krångla till det är motorn som idag skall uppfylla avgaskrav Nej det krävs inte en massa dokument från tillverkaren Inga problem att skippa att CE-märka heller. Din båt blir bara en av tiotusentals andra båtar som inte uppfyller CE eller inte är CE-märkta Strafftull på båtar idag så utöver 25% moms så har du tull på 25% Moms beräknas inte efter vad tullverket anser utan det beräknas på de kvitton du lämnar som underlag Frakterna från USA är också väldigt dyra idag samt att svenska kronan är lägre än någonsin mot dollarn Gäller det segelbåt så blir frakten än dyrare då en lång mast skall med samt att en segelbåt är rätt hög på vagga Så när frakten ska räknas ut så blir båtens längd mastens längd vilket lägger på en hel del på längden En annan detalj Om båten är såpass stor så den ska skeppsreggas så krävs det historik på säljkvitton från tidigare ägare vilket kan ställa till det Summa summarum så är det troligen ingen ide att importera båt från USA Skulle du ändå hitta båt där kalkylen går ihop så anlita inte nån bilförmedlare utan leta själv Anlita sen besiktningsman eller/och åk över själv. Billigt att flyga till USA och kul resa så klart Frakt finns det flera företag som kan lösa åt dig
  9. Går inte att se skicket på propellrarna på bilderna men om de är ok nu så räkna ändå med att byta i framtiden(färgen lossnar alltid och är normalt) Alla jag vet som har/har haft DPH och dess nibralpropellrar har fått byta. Ca 20000kr per sida Service och konservering av motor och drev klarar du inte på 10000kr/år och sida Lägg där till bälgbyten och ev ompackning mm Du bör inte använda en besiktningsman när det kommer till motor och drev då de i regel inte besitter tillräckliga kunskaper. Mitt råd är att anlita en erkänt duktig pentamekaniker som känner till D6 och alla problem/kampanjer de haft
  10. Ser helt normalt ut skulle jag vilja påstå för motorer och drev med ett antal år på nacken Var noga med att kolla så att alla delar som ingår i Pentas kampanjer är bytta Om så inte är fallet så räkna med att lägga en större summa på motorer och drev Räkna även med att behöva byta propellrar då dessa korroderar sönder Ingen aning om din ekonomiska situation och kunskap i att meka men att lämna iväg båt med dubbla D6/DPH på fullservice kostar väldigt mycket Kan vara bra att kolla upp innan köp då många får en chock när de inser vad det kostar att serva mm Är det en Bavaria?
  11. Än en gång kan man tolka det som att Penta indirekt erkänner sina fel men som alltid tar de inget ansvar...
  12. Glöm Forbinan och leta efter en riktig båt istället Att inte kunna använda en båt pga normal sjö är otroligt frustrerande och känslan av att man köpt en ”skitbåt” är inte kul Ger man sig aldrig ut i sjö så är det dock en ok båt
  13. Capitan

    Inför båtköpet

    Mest troligt är att du hittar en med D6 och DPH och inte med axlar Se till att ta med en duktig Pentamekaniker som ser över motorer och drev Mycket delar som ska vara bytta om man följt alla rekommendationer från Penta Är det inte gjort så kostar det en bra slant att byta allt
  14. Capitan

    Inför båtköpet

    Ett fåtal V42 byggdes med axlar. En sådan hade jag valt av dessa tre alla dagar i veckan Skiljer ju ganska mycket i kvalité mellan Bavaria och Windy/Princess samt att Windyn är en del mindre Windyn kan uppfattas som roligare att köra med sin småbåtskänsla i vattnet men samtidigt jobbigare i längden då det ska pareras. Windyn är smal i vattenlinjen för sina 37 fot Bavarian och Princessen är mer "stabila" båtar i sin gång. Deras bredd ger också stora utrymmen Dock ingen aning hur Bavarian går i sjön Bavarian är inte särskilt vacker jämfört med de andra två. Framförallt sett från aktern med sin konstigt höga badbrygga. Lite pastig i jämförelse med Windy och Princess tycker jag
  15. Capitan

    Orrskär 27

    Min far har en Viking 28 med likadan motor Något större och tyngre båt men jämförbart Marsch ca 19-20 knop vid 3300 rpm Max ca 27-28 knop vill jag minnas Maxvarv skall ligga på ca 3800 15 knop är ingen ekonomifart på Orrskär 27 utan du bör nog upp i ca 20 för att få ekonomi
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy