Jump to content
Sunday 29 March 2020

Capitan

Medlemmar
  • Content Count

    2,349
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Capitan last won the day on December 5 2019

Capitan had the most liked content!

Community Reputation

192 Expert

1 Follower

About Capitan

  • Rank
    Amiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Princess 36 Riviera
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 100% säker på att där inte finns någon gänga i fästet Bytt ett flertal genom åren
  2. Det är en Sea Ray Seville 21 Mid cabin Kompakt och praktisk båt för den som vill ha en liten båt men ändå få ett gäng sovplatser och toalett
  3. Bulten är inte gängad i fästet Värme och våld är lösningen. Vet folk som varit tvungna att ta loss fästet :( Inte helt ovanligt problem detta pga läckage runt impellerpumpen som återfinns på de flesta av 40-serien Köp ny generator på Olssons i Ellös. Billigare än att renovera skulle jag tro Iaf om du går på 70A Inte alltid det är hjälper att köpa större generator men den biten kan du bättre än jag :) https://www.oie.se/Produkter/generator-1000193307?model=VT_MarinVOLVOPENTAKADserien&&selected=EngineCode_fractiongroup_6
  4. Har påpekat det förr Plattformen ser ut som skit och krånglar mycket jämfört med andra. Framförallt vid användande av mobil Finns givetvis en anledning till detta och den anledningen är reklam Tycker dock det borde finnas bättre lösning än vad det är Forumet är väldigt dött jämfört med förr Räknar man i dagsläget bort den lilla grupp medlemmar som är väldigt aktiva så blir det inte mycket kvar För dessa medlemmar är forumet givetvis fantastiskt. För många av oss andra inte lika fantastiskt då det blir enormt mycket personliga diskussioner samt på tok för mycket utsvävningar och svar som är allt annat än korta och om frågan som ställdes Detta är orsakerna till att jag mer eller mindre övergivit forumet jämfört med förr
  5. Kan bara säga att frakterna är en rejäl slant idag och nästan inga båtar skickas längre Nordtrafik har bra kalkyler men vet inte om de har för båtar på vagga som skeppas Ro-Ro Att köpa en billig gammal 30-35 fots båt här med gamla sjövattenskylda motorer blir en dyr affär Att köpa en fin gammal sötvattenskörd 30-35 fots båt här blir också en dyr affär Med andra ord så släpp tanken om detta då Sveriges båtpriser ligger mycket bra i pris idag samt att de ofta är utrustade som vi vill ha det Ska du byta dynor, på med ankarspel i aktern, öppna pulpit mm i fören samt diverse uppdateringar så går där lätt en hundring till
  6. Har en kompis som råkade ut för detta på båda sina maskiner samt lite andra bekanta med samma tråkiga erfarenhet Kompisen har forskat lite men inte fått fram mer än att det handlar om ca 94-97
  7. Jag har mycket erfarenhet av import från USA mm och är i Florida under vintrarna Har svårt att se att det skulle löna sig att köpa från USA nu pga strafftull, priserna här borta har gått upp samt en stark dollarkurs Skickar lite små fiskebåtar men de går i container och därmed kan man hålla nere totalpriset Motorer och dynor mm tar mer stryk här borta också
  8. Capitan

    Sea ray

    Hade en 1994 300 Sundancer för många årsen. Dubbla 5.7 och ungefär samma spec Räkna med ca 4 liter/distans i marschfart. Lite till ifall båten har axlar istället för drev Som Mellqvist är inne på så undviker man fart mellan 8-20 knop Troligen sitter där motorer som utan sötvattenskylning som kan hålla en eftermiddag eller i mååånga år. Allt beror på hur gamla de är och vart de gått samt hur de skötts Billiga och enkla att serva. Om det sitter drev så är väl bälgbyte det som är mest krångligt Billigt och lätt att hitta delar Väldigt vanligt att det förekommer läckage vid styrtappen/styrarmen i skölden så kolla detta Skick/ålder på limpor och knän är viktigt då det gärna vill sluta med totalras av motorn när dessa till slut rostar sönder
  9. Jag har ägt just en 3288 som var från 1994 Först så ska man skilja på dessa som är ur Bayliner Motor Yacht serie och "vanliga" Bayliner som byggdes på löpande band Motor Yacht serien är bättre men givetvis ändå en lägre prisklass än andra likvärdiga båtar och man får vad man betalar för och hittar du en välskött 3288 så får de enormt mycket båt för pengarna Tankarna är i aluminium och korroderar mer eller mindre alltid sönder i bakkant Mina hade inte börjat läcka men det var bara en tidsfråga då det var rejält angripna. Kapade av ca 30cm i bakkant på tankarna. Hade räckt med 5cm men då jag bytte från bensin V8 till Yanmar dieslar så behövde jag inte lika stora tankar längre Som på alla båtar så kan man göra en hel del förbättringar men tankarna är det enda du behöver se upp med. Inget unikt för denna båtmodell dock... Jag bytte mängder av prylar på båten då jag kände att jag hittat båten som passade mig. Dock ändrades saker i livet och efter två säsonger sålde jag den Kan verkligen rekommendera 3288.an Dock trist att lyssna på 4-cyl dieslar...
  10. Nu blev det lite goddag yxskaft... Jag citerar Ronja Rövardotter "mycket ska man höra innan öronen trillar av"
  11. Viss utsvävning i svaret och jag kan tycka att det vore enklare att bara gilla läget att man uttryckts sig fel eller inte vet skillnad på att renovera och köpa nytt men... Detta är ett forum dit folk vänder sig för att få hjälp samt lära sig och då skall begreppen hållas isär framförallt med tanke hur stor skillnad det är på att renovera och köpa nytt Om killen som du nämner har köpt ett long block och flyttat över all kringutrustning så har ingen renovering utförts Inte heller har nån reparation genom att byta long block utförts som du skriver utan man har köpt nytt och bytt
  12. Förstår inte riktigt hur du tänkte nu men man köper ju long block just för att slippa renovera eller när grejerna inte går att renovera Kringutrustning som insug, turbo och värmeväxlare och mängder av delar flyttas över från gamla till nya motorkroppen och detta kan ju knappast kallas att renovera eller? Vissa tycker iofs att de renoverar motorn genom att måla den så det finns säkert flera udda definitioner på renovera hos lekmän...
  13. Att köpa nytt long block är ju inte att renovera Dock den vägen man får gå istället för att renovera när det kommer till dessa motorer
  14. Då är det inga siffror man ska ta med i någon bedömning när det kommer till jämföra med andra fabrikat Forbina är platta i botten och därmed lättdrivna Värt att veta om trådskaparen skulle vara intresserad av denna båtmodell är att dom har sjöegenskaper därefter
  15. Regeringen bryr sig föga om miljön utan allt handlar om pengar om miljö är ett utmärkt verktyg att använda i debatten då det träffar människors samvete och är lätt att påvisa i praktiken Vi har ett land som bygger på tillväxt och konsumtion och det är det som styr. Miljön spelar ingen Hade den gjort det så hade man motsatt sig tillväxt och konsumtion...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy