Jump to content
Tuesday 04 August 2020

Capitan

Medlemmar
  • Content Count

    2,376
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Capitan last won the day on December 5 2019

Capitan had the most liked content!

Community Reputation

205 Expert

1 Follower

About Capitan

  • Rank
    Amiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Princess 36 Riviera
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är billigare och enklare att ta båten landvägen hem alt lägga i den i Tyskland runt Kiel En detalj till. Nog för att man ska följa sina drömmar men räkna med att båten mer eller mindre är osäljbar i Sverige den dagen den ska säljas(om du nu inte redan handlat)
  2. En kompis hade 550hk Detroit 2-takt. Den tog 200l timman En annan kompis har samma 550hk motorer i sin 50 fotare Den tar 4l/dist i ca 7 knop och minst 7 i marschfart Så räkna med en hel del mer tänker jag Det sura med 2-takt är att de är tröstiga i låga farter samt att de låter som att man har mycket högre varvtal än vad man har
  3. Du kan ju alltid kontakta miljöenheten i kommunen och tips om att husbåten släpper avlopp rätt ut i vattnet så borde det hända grejer
  4. 0 liter i minuten då bravodreven inte har nån pump/impeller
  5. Ja det är många faktorer som gör att äldre båtar inte längre uppfyller CE-kraven Juridiskt så får inte en mäklare/företag sälja en båt med eftermonterad sugtömning då Finns mängder av liknande exempel Man kan tycka att Sweboat borde jobba för ett fungerande system istället för CE som inte fungerar på båtar i längden
  6. Naven släpper på de flesta DPH propellrar så det kanske kan vara en orsak? De korroderar även sönder så se över propellrarna är mitt tips Förutsatt att botten är ren osv
  7. En av bränslepumparna som skriker På Penta kan man koppla ur lågtryckspumpen och motorn går ändå(på låga varvtal) för att avgöra vilken av pumparna det är som för oväsen Vet inte om man kan göra samma på Mercruiser men det är bara att testa
  8. Det har du helt rätt i om personen är full Dock gör två glas vin varken från eller till när det kommer till att drunkna eller ej efter en olycka med adrenalin och kallt vatten osv Det är dock större risk att en oerfaren förare råkar ut för scenariot du beskriver Lägg där till att en erfaren förare troligen vet mer om hur denne ska hantera situationen och inte gripas av panik Panik leder till drunkning. Det gör inte två glas vin...
  9. Ja kompetenskrav och höja dagens nedre gräns 0.2
  10. Vad jag vill påvisa är att lagen är helt fel utformad men du väljer att misstolka I biltrafiken har vi krav på körkort så din jämförelse blir fel Juridiskt är jag(mycket erfaren båtförare) en sämre båtförare efter ett par glas vin än tex en person som aldrig tidigare har satt sin fot på en båt vilket är helt upp och ner Här tycker jag den gamla lagen var mycket bra då erfarenhet och kunskap att framföra din båt blandades in
  11. Du läste nog inte riktigt vad jag skrev eller förstod inte vad jag menade ang att folk inte vågar yttra sig i frågan För min egen del ser jag inga problem med att jag tar ett par glas vin för att sedan direkt köra min båt Som skäl och jämförelse så är jag en mycket bättre båtförare(inte pga alkoholen) efter ett par glas vin jämfört med majoriteten av fritidsbåtsförare i Sverige som inte har alkohol i kroppen Den dagen det kommer krav på att framföra båt så kanske man tar lagen på lite allvar
  12. Nu efter denna undersökningen tycker jag att vissa här på forumet borde ta sig en funderar över hur de skriver till och om andra medlemmar som inte delar deras mening ang lagen Peka ut folk som alkoholister och diverse annat pga att folk tex vill kunna dricka ett par glas vin till maten för att sen köra hem eller liknande Som ni ser i undersökningen så är inte alla här för denna 0.2-lag men jag tror de flesta inte vågar säga något pga hur ni behandlat oliktänkande i denna fråga
  13. Vad jag inte riktigt får ihop är att många har väldigt starka åsikter vad gäller köra båt efter ett par öl men samma personer säger inte ett knyst om att det krävs noll utbildning eller kunskap för att få framföra både stora och snabba båtar Dessa okunniga personer utgör en mycket större fara än ev båtförare som tagit ett par öl De båtförare som kör båt rejält påverkade kommer med högsta trolighet köra oavsett lagar
  14. Om du i framtiden ska sikta på båt med TAMD63 så ha i åtanke att mellan ca 1994-1997 så var/är insugsventilerna av dålig kvalité och det är inte helt ovanligt att små bitar går ur för att sen gå ner i cylindrarna och göra stora skador Detta är givetvis något Penta känner/kände till men aldrig informerade sina kunder om utan man bytte till bättre grejer i tystnad Om jag skulle köpa båt av de årsmodeller så hade jag räknat med att riva av topparna för att kolla vilka ventiler som sitter där och byta om det är de gamla
  15. Nu åker jag en gammal Princess 36 Riviera Passar väldigt bra nu Hyfsad storlek och billig och äga Stor fördel för mig är att den går ca 90cm djupt då det är är dåligt med vatten på min båtplats vid lågvatten Får se om det blir mer båtåka i framtiden och byte till större I så fall troligen fly båt 40-48 runt årsm 98-03
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy