Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

PartyDavid

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PartyDavid

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Då ska vi se, motorn är avplockad. I vattnet för hand på en hal ramp, var nog bland de svåraste och tyngsta jag gjort! Aja nu står den i förrådet. Tappade ut oljan nu, ska se om jag kan bifoga en bild. Först rann det ut uppskattningsvis 0,5 - 1 dl vatten, sedan trög sörja och luktade fan så illa. Tog av propeller igen, ska tilläggas att med ”växel i” utan propeller på kan jag inte vrida runt propeller axeln för hand bara i fri läge.
  2. Jag blir nog inte mycket klokare just nu. Har varit och köpt en Motorvagn på Biltema där jag kan hänga av motorn. Så kör jag in den i förrådet och börjar skruva av nedre delen helt enkelt. Ska tappa oljan med innan såklart och se hur mycket som försvunnet om det ens är nåt kvar. Modell är : J50BELCRM
  3. Tänker det sista du skriver Hybro kan kännas vettigt, på något sätt drev som gör över kraften till propeller Axel eller liknande. Då jag tror växlarna går i men knappt märks och det kommer vatten så driv Axel neråt är också helt så, nån sönder slirat drev längre ner mellan drivaxel och propeller Axel kanske. nu bara jag helt skriver ut fantasi tanke, ingen aning hur överföringen ens ser ut.
  4. Ska undersöka detta under förgasarna till växel förarna, det nämnde som på meken med. Har kommit fram till att motorn är en 1984 årsmodell iallafall, den ända Gråa årsmodellen. Det som talar emot att dragstång till växlarna är väl tre saker. Nr 1: Motorn har slirat några ggr eller drivningen eller vad man ska säga. Nr 2: Att det läckt ut en del olja och det är inte blandad två takts olja. Nr: 3 Jag känner ju någon skillnad när jag för växel väljarn fram eller bak om man jämför med friläge. Går fortfarande att snurra runt axeln men något mer motstånd är det en friläge även om det är lite. Så det känns fortfarande som växlar går i på nåt sätt men att det är sallad eller nåt annat skit i växelhuset som hänt där av oljan med. Känns som det mesta andra är uteslutet, men ska absolut kolla efter växel och neråt. Ska försöka få ut nåt på försäkringen, men oavsett så kommer jag hänga av motorn senast till helgen, då jag är jävligt nyfiken på vad fasen som hänt.
  5. Jag förstår att de flesta försöker hjälpa till men kan bli väldigt snurrigt ibland. Jag har för att vara väldigt tydlig nu dragit båten till en brygga där vi skruvat av propeller, jag har hoppat i båten samtidigt som en polare tittat på drivaxel visuellt medans jag startat motorn upptiltad och lagt i fram och back flera ggr utan att något en låter eller snurrar. självklart har motorkåpan varit av med så jag ser att vajrarna drar i växel reglaget på motorn både fram och bak. Händer inte ett skit. propeller axeln kan man vrida runt lätt hur jag en har reglaget fram, back eller neutral. Kanske är nåt som släppt eller så är dreven skrot, det märkliga är jag har aldrig hört något konstigt ljud eller som att något går sönder mer en när något har slirat vid några tillfällen och sedan helt sluta driva. ska även tilläggas att drivaxeln bör vara hel då en mekaniker på Lindahls Motor tror det heter så i Frölunda sa att kommer det kylvatten så är det helt. Suck, Pust, Stön!
  6. Jag tycker ändå jag var rätt tydlig i mitt första inlägg, men kanske inte var det. Jag förstår inte vad jag ska göra med märkningen på propellern eller axeln, hur ska märkningen flytta sig när jag inte får någon drivning på axel eller inte får i någon växel? Det händer alltså inte ett shit när jag läcker i någon växel, varken låter nåt eller någon Axel som snurrar och troligtvis har typ all olja läckt ut. Men jag kanske fortfarande är dum i huvet!
  7. Då har jag demonterat propeller, inget fel på vulkning eller splines. Jag tar upp motorn och börjar demontera växelhuset. Vart ska man vända sig för att hitta begagnade växel hus? Någon som vet?
  8. Jag är jätteglad att ni hjälper mig, men som sagt jag är amatör på detta och ska skruva loss propeller imorgon, kan även göra markering och testa detta. Men jag skrev i mitt första inlägg att olja har läckt ut!
  9. Hybro skrev ju tidigare de med axeln, därför jag blev så nojig. Men det du skriver låter ju helt klart rimligt, och ett visst motstånd har jag ju när jag vrider runt propellern. Skruvar av imorgon och kollar det du skrev. Tack så länge.
  10. Ska demontera propeller imorgon, tror vi fortfarande det är där? Känns som det är allvarligare om Axel snurrar med?
  11. Så nu sitter jag i båten igen. Har lagt i både fram och back, både mutter och Axel snurrar med propellern när jag vrider. Prövade dock med friläge och det är rätt stor skillnad på fri läge och växel i. Något varv runt så hackar propellern tag med både back och fram i. Kan fortfarande snurra runt allt lätt men hackar och hugger tag lite. Med fri läge i, kan man typ blåsa runt den.
  12. Det bör jag kunna testa från båten också, mycket bra tips, tack för snabbt svar. Kollar detta imorgon.
  13. Sådär en liten uppdatering. Letar efter en upptagningskärra för fullt så jag kan få upp allt på land. Var nere precis nu i båten och med motorn helt upptilltad så la jag i växel framåt, kravlade mig bak och sträckte mig efter propellern för att snurra, den snurrade runt väldigt lätt med bara fingrarna som kraft, kände möjligtvis lite små hack typ som känslan med något utslitet men det snurrar. Gjorde samma grej med att lägga i backen och snurrade på propellern, snurrade lika lät med backen i och fingrarna bara, i princip noll motstånd. Vad drar vi för slutsats av detta? Tack igen.
  14. Okej tack ska börja kolla på detta. Är detta något jag kan greja med själv eller ska jag hänga av motorn och lämna in den på verkstad? Märkte även flera ggr när jag kört att när man flåsar på ordentligt så börjar nåt slira direkt och man måste slå av på farten, som den över varvar. Detta har hänt flera ggr när jag varit ute och kört. Kan detta ha lett till att det blev som de blev?
  15. Körde igår med båten och skulle förflytta mig lite på sjön. Kör i kanske 15knop och helt plötsligt slår farten av och motorn rusar. Händer inget när jag lägger i varken fram eller back. Inget hack inget hugg inget rassel inte nåt. Såg även kring motorn att det var lite olje pöl i vattnet. Motorn är en tidig Johnsson 50Hk vad kan det vara för fel? Mvh David
×
×
  • Skapa nytt...