Jump to content
Friday 06 August 2021

StortD

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About StortD

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sista bilden får jag inte in eftersom jag tydligen laddat upp för mkt enligt Maringuiden
  2. Lite beroende på hur många varv jag drar runt motorn så flyttas markeringen på dreven jämfört med markeringarna på kjedjan. Det närmaste jag har kommit är en kugg ifrån. Bifogar bilder. bild 1&2 är när jag snurrar vevaxeln och får timingen att stämma enligt den bifogade instruktionen på timingen. bild 3&4 har jag försatt vevaxeln så att cylinder 1 står i TDC. Där ser man hur mycket det diffar. Det som borde ha hänt när jag körde på stenen är alltså att drevet på vevaxelsidan stått stilla och axeln fortsatt rotationen och därmed ändrat timingen? Ända rimliga förklaringen enligt mig varför den inte skulle vara i ordning. Men skulle den flytta kjedjan för det? Tycker inte kjedjan borde ha någon betydelse för timingen för den har samma antal länkar oavsett markeringar. Kanske har hänt tidigare och någon inte brytt sig om att montera den med gula markeringarna för timingpilarna? Lösningen borde således vara att snurra vevaxeln till TDC på cylinder 1 och sedan ställa om timingen på kamaxeln efter det? ang toppen så undrar jag om det är någon som vet om ventilerna kan ta skada av fel timing på denna motor. I servicehamdboken så verkar det som att cylindrarna inte är helt plana upptill utan lämnar utrymme för ventilerna i kanterna.
  3. Nu är semestern slut och dags att ta tag i motorn igen! så här ser kamkjedjan och dreven ut. Antar att den gula markeringen ska tajma in med pilen på drevet vid kamaxelsidan? (Stora drevet) det lilla drevet (vevaxel) hittar jag inte någon pil på. känns konstigt att den ska kunna kugga över så många kugg av en grundstöt? om drevet på vevaxelsidan stått stilla pga grundstöten borde den väl inte ha ändrat timingen på kamaxelsidan? Således fått kjedjan att kugga över så att säga. Rätta mig gärna om jag har fel!
  4. Det ska jag kolla upp innan jag lyfter av toppen. Tack för tips
  5. Inte testat startgas. Ser inte vad det skulle lösa för problem? Det är väl mest om man måste köra motorer vintertid och det är kallt mm? Känns som risken är större att nått går sönder ännu mer om man tvingar igång motorn. Komptestade idag, ingen komp på någon cylinder.. vet inte om jag misslyckades med komptestaren för att tändstifthålen är ju så djupa så att man kommer ju inte åt att skruva in komptestaren stenhårt. Dock så har den ju en oring som borde täta även om man inte orkar dra fast den stenhårt? Gav inget utslag när jag körde den på startmotorn iaf. Demonterade startkransen och kilen ser hel ut. lyfte även av toppen och där såg jag inte heller några uppenbara problem, även fast man kanske inte ser så mycket men alla ventiler rörde iaf på sig och inget verkar löst eller trasigt på den sidan av toppen.
  6. Men om svänghjulskilen är hel borde väl inte svänghjulet kunna flyttas i förhållande till kamaxeln? Vad är det isåfall som gått sönder?
  7. Tack för bra svar. Har beställt både komptest och timing lamp. Dock om jag har förstårt det rätt så måste ju motorn gå på tomgång för att jag ska kunna se timingen med lampan? någon som vet om ventilerna tar i ifall dom hamnar fel på denna modell? Har hört att vissa rensar ventilerna och andra modeller inte beroende på hur mycket plats det finns inne i cylindern? Har inte upplevt nått missljud eller liknande när jag testat starta motorn.
  8. Jo svänghjulskilen är hel. Har inte demonterat svänghjulet ännu. Ska dra hem motorn till garaget först. Antar att jag måste demontera det för att komma åt att se hur det linjerar med vevaxeln? Det finns ett hål i svänghjulskåpan med en pil i. Har dock inte listat hur hur den ska kunna vara till hjälp men den har helt klart nått med timingen att göra.
  9. Nä tyvärr har kollat den, även kopplat isär och testat köra utan. Ingen skillnad
  10. Hej! Kör som sagt en Suzuki DF30 som jag var ute och fiskade med i helgen. Gick på en sten och motorn stannade, sedan fick jag inte igång den. Efter bogsering hem har jag tittat lite närmare när jag fått upp båten på trailern. Det finns gnista på samtliga 3 stift, det stiftet som sitter längst ner är fuktigt dom andra verkar torra. Har kollat bränslepumpen och den levererar bränsle till förgasarna iaf. Är det någon som kan tänka sig vad som kan ha hänt? Allt annat än att det har med grundstöten att göra tycker jag känns långsökt, kan timingen ändras på nått vis? Isåfall var?
  11. StortD

    Honda BF 15

    Jag har en Honda BF 15 som krånglar. Den rusar när jag startar den med choken utdragen. Tidigare har den gått dåligt från och till och dött lite då och då för att sedan starta och gå igen. Det problemet tror jag dock att jag löste med att byta ut tanken som jag tror tog in vatten. Men idag när jag var ute och körde så hörde jag att den tappade i kraft och började bluddra. Då testade jag dra ut choken och då gick den som vanligt fast jag hade choken utdragen.. körde så i ca 1 minut sedan testade jag att föra tillbaka choken igen och då gick den som vanligt. Någon som vart med om nått liknande?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy