Jump to content
Saturday 29 January 2022

StortD

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About StortD

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skruvade ihop motorn idag och provstartade, till min förvåning startade motorn och verkar gå bra. Nu blir det att montera resten av prylarna samt svetsa dit en ny skäddare under propellern så får man ju hoppas att det inte tar lika hårt nästa gång hehe
  2. Är ganska säker på att den glidit på vevaxeln eftersom det drevet endast är pressat på vevaxeln, varken bult eller kil. Innan jag demonterade stämde aldrig markeringarna för timingen överens på vevaxeln och kamaxeln. Därav har vevaxeln stannat när jag gått på grund men kamaxeln har fortsatt rotera, vet dock inte hur mycket eller lite.
  3. Nej jag har inte ändrat på den men stenen jag körde på har väl gjort det? Drevet på vevaxeln har ju ändrats och stämmer ju inte överens med TDC. Så vet ju inte om jag ställt in den efter TDC på insugstakten eller arbetstakten. Eller tänker jag fel där?
  4. Okej. Kan bli lite pyssel att få till om man inte har tur att hamna rätt direkt alltså. Jo ventilerna har jag slipat in mot sätet och ventilspelet är justerat med bladmått.
  5. Drevet på kamaxeln är bultat så det borde inte kunna röra sig. Dock är det ju ”bara” pressat på vevaxeln så det är där det rört sig. Att den inte krökt ventilerna på förgasarsidan borde ju ha att göra med tur, alternativt att dom ventilerna är grundare och inte interferar med kolven.
  6. Ja, har snurrat runt också på svänghjulet samtidigt som jag kollat in i cylindern med hjälp av en liten kamera som går in i tändstiftshålet. Timingen verkar stämma enligt vad jag kan se, har inte testat starta upp den ännu men antar att om tändningen hamnat i fel takt så kommer den ju behöva flyttas fram eller tillbaka.
  7. Hej igen gott folk! har bytt ut ventiler och packningar mm. nu är min fundering, hur justerar tändningen?
  8. Här är anledningen till att det inte var någon komp i motorn. samtliga avgasventiler var krökta och satt fast i öppet läge. dock verkar ventilläget i toppen ha klarat sig bra. Blir att beställa nya ventiler och lite packningar mm så är det BARA att börja skruva ihop allt baklänges igen hehe 🙏
  9. Jag får lyfta av toppen och kolla upp hur den mår. Dock behövde man en 12kantshylsa 10mm lång som jag inte hade så det får bli nästa veckas projekt.
  10. Jo det har jag gjort och det såg bra ut. Tänkte lyfta toppen när jag ändå har isär allt för att se så ventilerna klarat sig mm. Kändes trist att montera ihop och sedan behöva demontera allt igen ifall ventilerna är trasiga.
  11. Sista bilden får jag inte in eftersom jag tydligen laddat upp för mkt enligt Maringuiden
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy