Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-05 på alla områden
-
3 poängHej Då får jag återigen nöjet att påminna om nätetikett och nätvett. Samt att hålla sig till tråden ämne och trådskaparens fråga. Det finns andra delar på maringuiden som man bör ha den typen av diskussion. Till exempel här i OffTopic Fortsatt trevlig sommar! //stavhammar
-
2 poängEftersom jag själv bidragit till att förlänga några trådar i onödan tänkte jag göra bot och bättring genom att starta en tråd där sådant som inte riktigt kommit i dagens ljus kan diskuteras. På agendan just nu; Vattnets enorma energiinnehåll som vi inte förstår att ta till vara, men som Stanley någonting hade löst innan han mördades. Elitens manipulation av mänskligheten. Ändrad Richterskala på 80-talet så att en jordbävning numera är 1000 gånger kraftigare. Det är bara att fylla på. En sak jag funderar över är det här med klimatet och CO2, oavsett vad som kan tänkas vara rätt och fel. Om IPCC får direktiv av politiker världen över att lyfta fram CO2 som ett stort hot mot mänskligheten är det märkligt att sedan samma politiker i ledande ställning inte gör något alls. Vad är orsaken till detta?
-
2 poängVet inte vad jag skulle producera medan vi flyttar maskiner och utrustning. Kör inte jag lastbilen så åker jag snällt med i passagerarsättet så att jag slipper gå till nästa arbetsplats.
-
2 poängJag tänker på grabben som sa "Ska du vara ute mer i trädgården, mamma, eller ska jag sätta ut fågelskrämman?"
-
2 poängVilken trist början på sitt medlemskap på forumet och båtlivet TS fick. Beklagar, ibland spårar det ur här... Med olyckan i Finland nyligen i åtanke har jag ett uns av förståelse för Finska Trutens reaktion, fast bättre hade det nog varit om han hållit sin trut. Det finns så mycket vi inte vet om både TS och olyckan. Ännu vet vi inte exakt hur olyckan gick till, vem vet, kanske det var en gammal sjöbjörn vid rodret? Vi vet inte ens säkert vilken av båtarna som orsakade olyckan. Även den bäste kan göra misstag, jag är själv ett levande exempel på det 😀 Därför skall vi inte ha olyckan i Finland som preferens när vi diskuterar TS frågor. Vi vet inget om TS mognad som person, tycker han verkar besitta en vilja att lära sig och det är mer än många andra gör. Han börjar ju med att fråga saker här på forumet i stället för att göra en halvdan affär och sedan bränna iväg ut på fjärdarna. När det gäller båtval kan TS gärna köpa sin Fjord Attache, med dagens mått är det inte någon ovanligt stor båt men den räcker säkert till för en samspelt familj. Den är inte ens vansinnigt snabb, en styrpulpet är kan i många fall vara snabbare. V8'ans bränsleförbrukning kommer per automatik att hålla gashanden i styr 😀 Med drev så är hanteringen exakt likadan som en styrpulpet. Manöverövningar görs med fördel runt en flytande boj ute på en tom fjärd så behöver inte båtgrannarna vid bryggan ta konsekvenserna av de första misstagen. En erfaren båtägare skall naturligtvis vara med som mentor, det snabbar upp inlärningsprocessen en hel del. Sjömanskap sitter ju inte fastskruvat i båten, oberoende om båten är liten eller stor, det sitter i huvudet på hen bakom ratten. Bondförnuft och några kurser räcker långt.
-
2 poängTack! Det lutar åt att ta förarintyg så jag slipper googla allt jag inte fattar på sjön.
-
2 poänghttps://www.ebay.com/itm/Power-Inverter-2500W-5000W-12V-220V-230V-Onda-sinusoidale-pura-Convertitore-LCD/351520500209?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 5% brukar man kunna pruta Belgien kom den visst från, jaja huvudsaken är EU. Tog max en vecka att få.
-
1 poängRubriken är inte felstavad. På landbacken finns det magnetskyltar att sätta på bilen, med vit text på grön botten, eller vit text på röd botten, "övningskör" resp. "övningskörning". Eftersom magnetskyltar inte attraherar plast- eller träbåtar, och dessutom kan påverka kompassen har vi inte sådana till sjöss... Tror jag... Men det kunde kanske behövas. För en tid sedan gled vi in i en ganska dålig naturhamn, på en vindpinad udde som dessutom var utsatt för svall från passerande båtar, här låg det redan en mindre snipa, vi var inne och rekade först, bad litet om ursäkt att vi störde kvällsfriden med en ylande hund och skrikande barnbarn. Hunden ville bada och barnen var såväl hungriga, uttråkade som övertrötta, en dålig kombo. Men vi välkomnades iallafall. Backade ut, fällde ankaret, och gick in igen med kättingrassel. Så blev det en liten trevlig pratstund med befälhavaren i den lilla snipan. Denne berättade att det var första gången dom skulle sova över i båten i naturhamn, berättade vidare om alla händelser som hade föranlett denna båttur, det fanns en del detaljer som kunde vara hämtade ur SOS Sällskapsresan. Bland annat hade SSRS bidragit med en lossdragning från den delen av kustens mest välkända och tydlgast utmärkta 0,3m grund. Det var litet svårt att förstå sig på GPSen då kartorna i denna vred sig efter färdriktningen, så ett tankefel låg bakom incidenten. Men fritidsskepparen var lycklig ändå, båten flöt utan läcka och ingen eller inget ombord hade tagit skada. Min besättning erbjöd sig att hjälpa till att slå i ytterligare en bergskil och komplettera med en lina till in till land så att det blev en traditionell hanfot, detta välkomnades, bara det att förtöjningsgodset ombord bestod i sådana klena linor som jag klassificerar som "tvättlinor" men ok, det fick duga. Det var nu ungefär 150 cm mellan våra avfendrade båtar, snipan hade för sin storlek högst adekvata fendertar, sådana som är något större än prinskorvar. Vi tog en öl tillsammans och fortsate att prata, då jag observerade snipans ankarlina som gick från akterdäckets knap lodrätt nedåt, det var omkring 3 meter djupt bakom båtarna. Så jag erbjöd mig att lägga om hans ankare med min gummibåt, jag hade ju ändå inte provkört min elektriska utombordare ordentligt vid denna tidpunkt. Så jag hoppade i gummibåten och halade upp snipans ankare, skepparen påpekade att det var tungt, nyinköpt, kanske avsett för en oceanångare, ok en överdrift, han sade också att det kanske inte var ett så bra ankare, att det fick dåligt fäste. Jag hade då fått ankarkättingen i mina händer, och får sedan upp en vanlig 10kg paraplydragg, som inte var utfälld, jag förvånade mig själv att jag kunde hålla mig, och inte brast ut i skratt, tog väl kanske på pokerfacet. Tja, svarade jag, "det är klart något bättre om man ju om man fäller ut ankaret så här" och så visade jag hur man gjorde, lade det på gummibåtens durk, backade ut så långt som ankarlinan räckte och lade ned i lerorna, som viken i fråga är döpt efter (ja den har ytterligare ett namn). Morgonen därpå blev vi tillönskade god morgon och man tackade för kvällens hjälp och goda råd. Det är roligt att möta trevliga människor, nybörjare till sjöss eller erfarna och väderbitna. I en annan hamn såg vi hur en 27-fots svensk kvalitetsbåt blev inhjälpt utan tack, och hur sedan den besättningen satt passiva när det sprang andra på bryggan för att hjälpa in en annan båt intill, som kom litet snett i sidvinden. Vi såg också hur dom slängde sitt hushållsavfall i glasskioskens papperskorg, dom saknade koden till sopskåpet, den man erhåller då man betalt hamnavgiften. Gubben ombord skurade båtens däck med levang och hamnens vattenslang, inte nog med att det råder bevattningsförbud, och det finns uppsatta skyltar med strikta restriktioner angående hur vattnet får användas, så stod det väl minst två anda båtägare på kö för att få tillgång till slangen. Deras hund gick lös på däck och kunde själv hoppa i land och attackera traktens enda kvarvarande katt. Man avseglade morgonen därpå genom att först ha motorn i gång på tomgång i 20 minuter, sedan strula till det i en från början okomplicerad situation. Ingen ombord, inte ens hunden hade flytväst. En annan av fritidskepparna ropade till den strulande båten: -Dö, har du hyrt den eller? I en helt annan gästhamn var det häromdagen väldigt hårt tryck på platserna, någon hamnvärd syntes inte till. Det låg båtar på redden och väntade in en ledig plats. Jag såg det inte själv eftersom jag var uppe i land med ett av barnbarnen, men en sexmeters svart, övermotoriserad och spoilerförsedd (eller med nån fånig vinge) RIB med unga vuxna killar, enligt uppgift "ståkholmare" snikte sig före en väntande segelbåt med en barnfamilj ombord in på en plats där det var tre-fyra meter djupt, killarna skulle bara i land och köpa glass, det tog tre timmar. Under tiden var det ytterligare några segelbåtar och iallafall en med barnfamilj som inte kom in till bryggan och försvann ut ur hamnen. Det fanns längre in, såväl vid bryggan som intill den samma, gott om platser på grunt vatten där man kunde förtöja mindre båtar tillfälligt för att köpa glass etc. När vi anlände samma hamn tre-fyra timmar tidigare, blev vi invinkade av minst två besättningar, det såg ut som om glipan mellan två båtar bara var 30cm bred, men där hade det legat en större båt innan enligt uppgift, det var en ostlig vind som tryckte ihop båtarna, och jag hade svårt att hålla min egen båt i sidvinden då den drev i väg som en kork i en pissepotta, men med mycket hjälp och glada tillrop från land så kunde vi knö oss in, det är så det skall gå till! Nybörjare har vi alla varit, sjöövare. Men man kan ha olika personligheter, man kan vara lugn och sansad, hjälpsam, ödmjuk, inlärande, eller nochalant och tyken och dessutom ohörsam. Det är det som skiljer båtmänniskorna från de "nautiska nehanderthalarna"....
-
1 poängLite som när Lars Petersson (även kallad Lasse Tvärstopp) var GD för SJ. Antalet resande sjönk så man tvingades höja priserna varvid antalet resande minskade osv. Tills man tillsatte Stig Larsson som sänkte priserna och se då ökade antalet resande så mycket att intäkterna steg till en nivå mycket högre än innan man sänkte priserna. Konstigt eller hur?
-
1 poängTja. Oj! Tycker mig se att det är lönlöst att fundera vidare på dessa trådar. Intressant och lite konstig replik dock! Hittar inte länken/referensen till mätning av IR ut ur atmosfären. Hur nyligen är nyligen? Skulle vara intresserad av den. Märklig kommentar angående de meriterade forskarna som jobbat åt IPCC kontra godtyckliga påståenden på nätet. Den kommentaren ger en bild av att du inte riktigt har pejl på antalet klimatforskare. Men det är bara en tanke baserat just på den där kommentaren (och en del tidigare kommentarer). Jag har givetvis ingen egen ståndpunkt annat än att jag utgår från att den samlade klimatvetenskapen har rätt i sina rådande slutsatser.
-
1 poängChemtrails....där har ni något att bita i...till och med varit uppe i riksdagen. Vill man stöta på verkliga galenpannor, så är detta ämnet att studera....
-
1 poängLåt den ligga minst 24 timmar i en vitlöksmarinad innan tillagningen... Man kan ju även undra om de där ugglorna är UV beständiga? [gördålig ordvits] Nja, det som inte fungerar hemma hos mig kan ju funka hos dig. Fladdrande grejer och de där drakarna på spö har kanske bättre effekt.
-
1 poängInte ansluten till elnätet. Tänkte bara på att du hade en inverter hemma. För oss som är anslutna till elnätet där vi bor är ju behovet av en inveter begränsat. Det var ett (misslyckat) försök att vara lite rolig... 😞
-
1 poängLänk med bevis önskas! Vilka då? Länka gärna! Det är väldigt lätt att tycka saker och det får man göra. Däremot anser jag inte det är okej att sprida tyckande (osanningar) i vetenskapens namn. Jag menar inte att du gör det eftersom du inte hävdar att du är forskare, men andra gör det, som hävdar att tyckandet baseras på forskning. Om polisen tycker att du körde för fort och var full tror jag inte du anser att det är riktigt att bötfälla dig och dra in körkortet på 12 månade. Du vill ha bevis, eller hur?
-
1 poäng
-
1 poängFin halmgubbe av skeptikerna att reducera det till "bara" koldioxid". Vetenskapen pratar om alla växthusgaser. Det är påståendet att det inte gör det som saknar bevis och inte det omvända. Vetenskapen säger nu att den gör det och att hävda motsatsen är ett extraordinärt påstående. Då finns det ett yttryck för det som lyder "Extraordinary claims require extraordinary evidence". Det finns inga extraordinära bevis från skeptikerna och med tanke på hur mycket felaktigt de lägger fram är trovärdigheten nära noll.
-
1 poängDom kan väl i så fall börja med parkeringsplatser på land, bilbränder verkar ju vanligare än båtbränder
-
1 poängBehöver inte ha en annan bild. Den jag länkade visar alla de olika graferna från källan direkt som referens jämförelse med i ställt för en ihopklippt. En kritiserad graf för den delen: https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2017/may/11/more-errors-identified-in-contrarian-climate-scientists-temperature-estimates https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2015/mar/25/one-satellite-data-set-is-underestimating-global-warming Mer redogörelser med väsentligt bättre källhänvisningar än skeptikerna: http://uppsalainitiativet.blogspot.com/2019/07/samma-gamla-visa-fjarde-versen.html
-
1 poäng
-
1 poängBörja med att undersöka propeller och utsidan visuellt, t ex med en vattentät USB-kamera (om du inte vill bada). Kalla kanske Georg_ohms svar för anektdot som du inte vill höra, men att något fastnat i propellern eller på axeln som dunkar alt skrapar/gnäller när axeln gnids mot det är inte så orimligt, och en enkel förstasak att kolla.
-
1 poängBra funderingar kring vagn och pallning tycker jag. Hur stor glädje har du egentligen av vagnen? En vagn hindrar en del mer än vad bockar och stöttor gör. Vad är enklast att förvara under sommaren? Bockar och stöttor är inte enormt dyrt. Sedan kan du ju göra som jag hörde någon göra, vet inte om det är sant. Efter att ha prutat kraftigt på en båt (så att säljaren nästan gråter) med en - enligt säljaren - väldigt fin vagn som skulle vara värd mycket säger köparen... Okej, behåll vagnen och dra av det på priset så tar jag båten. Svaret kam tydligen lite sent, men det får stå kvar ändå.
-
1 poäng[raderat relaterat till OT. //stavhammar] Jag förstår inte varför folk här hoppar på daycruiser-aktiga båtar och styrpulpeter för en som är oerfaren, det är som att påstå att man måste lära sig köra trampmoppe innan man får köra bil.. En större båt är tyngre och beter sig helt annorlunda än en liten båt, visst är dock erfarenhet från små båtar relevant och kostnaderna kan vara lägre, men om målet är att kunna sova över hela familjen så är väl en styrpulpetsbåt eller daycruiser ett bra sätt att garantera att det inte blir något. En liten lätt styrpulpetsbåt väger väl 500-1000kilo från tom till fulltankad med 6 personer + packning i och påverkas ju t.ex en hel del av vind och kan vara svår att styra precist, men den väger ju så lite så där kan man ju "bonka" in i bryggan utan att så mycket händer, eller varför inte stoppa en fot eller en arm emellan båt och brygga och bromsa / hålla fast den. Hamnar man fel kan man enkelt ta tag i en lina och dra båten rätt, även när det blåser storm. Så visst är det bra att man kan råka göra fel sådär utan att ha sönder saker, men det är inte alls samma sak som exemplet Fjord 24 som TS själv nämnde. Fjord 24 Attache https://www.blocket.se/goteborg/Fjord_24_med_Volvo_Penta_Diesel_86438574.htm?ca=12&w=3 verkar väga 2300kg, fulltankad och full-lastad så är det väl närmare 3000kg vilket jag tycker börjar kännas som en ganska bra vikt om man ska kunna ligga still i en hamn utan att kastas runt allt för mycket, upp till nånstans runt 5 ton så kan fortfarande enkelt stoppa båten om den kommer farandes i 0.5-1 knop, det blir lite märken om man åker in i bryggan i 0.5 knop men antagligen ingenting allvarligt.. Exemplaret ovan verkar redan ha lite skavanker så det är väl inte hela världen om det blir någon repa till heller.. (Men om det nu är sprickor så är det ju typiskt dåligt, där måste man bedömma om det bara är i gelcoaten eller om det är något större.) Utrymmesmässigt så verkar den faktiskt rätt bra disponerad enligt de (få) bilder jag hittat på inredningen, så förutsatt att barnen inte är för stora / ni kan bädda ner alla fyra barn i samma säng inuti båten så kan ni ju själva sova under kapellet, eller tvärtom då.. Men ni måste nog åka och kolla själva och prova / mäta för att se om det passar just er. Det blir ju inte jätterymligt, men det kan vara fullt tillräckligt ändå. Det jag personligen tycker känns problematiskt är bränsleförbrukningen och sovarrangemaget, men det beror ju på hur man ska använda båten. Är tanken någon kort helgtur med eventuell övernattning så är det nog inga problem alls. Är det som vi gör med långa turer varje sommar, närmare 1000M / sjömil årligen över 8 veckor så börjar en båt som drar 1.25L/M kosta en hel del pengar då det går åt 1250L diesel á cirka 18.5kr per liter = 23 000kr diesel (+ motorns kostnad, men det tar ju bara 40 timmar motorgång att köra upp denna mängd diesel vid 1.25L/M och 24knop), det kan även börja knaka i relationsfogarna om det är för trångt ombord. Som en anekdot så drar vår albin 25 knappt 0.3L/M och kostar då 5550kr diesel för en sådan sommar, eller cirka 33kr per timme i diesel, lägger man till motorns slitage o.s.v så går den ju ganska många timmar och man hamnar man väl på cirka 70kr per timme totalt sett i motorslitage o.s.v, vi måste ju serva den (motor + olja + filter + bränslefilter + drivrem) minst en gång per år också, och gå igenon spridare var 1000e timme vilket blir vart 5e år o.s.v.. Vi tycker att den är lagom för 2. Dock är ju disponeringen av utrymmet ganska dålig för två på en Albin 25a, det hade säkert gått ungefär lika bra om man var 2 vuxna + 2 barn, men när akterkojerna används till att sova så är ju frågan vart man sätter verktyg, dammsugare, grillar o.s.v.. Jag tror det blir svårt att få tag i så mycket mer boutrymme för cirka dessa pengar om det ska vara något som planar, men går man över till deplacementbåtar och kan sträcka ekonomin till lite drygt 100 00kr så finns det ju en del annat, t.ex caravelle 33 som jag själv snubblat över flera gånger: https://www.blocket.se/stockholm/Caravelle_33_fot_86293606.htm?ca=12&w=3 cirka 4 ton, lite mer kojplatser, antagligen större kök, större toa o.s.v, men då är man ju fast i cirka 6-7 knop. Glöm inte att båtens pris bara är en del av det hela, dieseln kostar ju, något kommer säkert gå sönder som du måste fixa. Du kommer säkert (likt oss) vilja fixa lite grejor, t.ex bytte vi ut toa + tank, där toastol kostade cirka 1700kr, ny rostfri tank 1700kr -> "Det var ju inte så dyrt", sen bytte vi och fick köpa diffusionstät slang + nya genomföringar för 1500kr-2000kr + rostfria slangklämmor, t-rör, kulventiler o.s.v för totalt 1000kr. (slangklämmorna var väl den enda egentligen oväntat höga utgiften, fick en chock när jag insåg att vi lagt närmare 2000kr totalt på rostfria slangklämmor efter att ha gått igenom de flesta slangarna / genomföringarna ombord..). I andra änden av spektrumet med större motor och deplacementgående segelbåtar där man kan få tre, kanske fyra spearata hytter (t.ex bavaria 40 - segelbåt, Princess 42 - motorbåt, stålbåtar i 35-40fots klassen o.s.v), så påverkas man såklart också av vinden, men det är en helt annan tröghet det handlar om då båtarna börjar väga 10-15 ton olastade och 13-18ton fullastade. Man måste köra in till bryggan med motorerna och stanna med motorkraft, en person orkar inte på en halvmeters sträcka stanna en sådan båt från 0.5-1 knop utan "lilla nätta jag" som väger 110kg följer snällt med föräldrarnas 10-12ton tunga Bavaria 39 om den vill kommer med en knops hastighet. Manövrerar man fel där så riskerar man att fullkomligt krossa bryggor och liknande om man råkar ha lite för hög hastighet. Stoppar man en fot eller arm mellan båten och bryggan så är det ungefär lika smart som att sticka ut armen eller benet igenom tågfönstret, det kan enkelt krossas eller i värsta fall klippas av.. Samtidigt så kan man med en sådan båt lägga sig längs med en kaj och båten står typ kvar där i vart fall i 10-20 sekunder innan den börjat driva någonstans, Angöringen blir rent naturligt lite annorlunda då det är mycket större massa, man tvingas till att inte längre "fuska" och försöka flytta båten med muskelkraft utan man kanske lägger sig längs med kajen och skickar iland någon med en aktertamp och gör fast aktern lite snabbt, sedan slänger man i växeln igen och låter båten motorn trycka in fören så att båten hålls fast längs kajen medans man i lugn och ro kan gå fram i fören och förtöja båten, för nu står den ju stilla.. Detta funkar väl i teorin på en liten styrpulpetare också, men det är en helt annan grej.
-
1 poängHar varit med far och mor sedan jag föddes ute på sjön. Vid 15 års ålder fatta jag tycke för att skaffa mig en egen båt, liten med en stickkoj och portapotti och for överallt i Södermanland. Hittade några grynnor som dom flesta erfarna gör också, har man inte gått på grund så ljuger man eller har varit för lite ute på sjön. Idag vid 38 års ålder så har vi skaffat en större och modernare båt med all ny teknik som GPS, ekolod osv. Underlättar mycket vid navigation. Tog även Kustskepparintyg för jag ville lära mig mer. Grunderna hade jag sedan innan, men det kan vara mycket bra kunna mer. Att ta förarintyg anser jag skulle vara ett krav på sjön. Kostar inte mycket, tar några dagar och du lär dig grunderna som hur en kompass fungerar och vad dom "konstiga röda/gröna stolparna" som sticker upp mitt i vattnet betyder samt lite mer information som är riktigt bra för dig. Så till TS, gör som du vill. Börja tufft eller börja försiktigt. Lycka till.
-
1 poängHade en gång kraftigt skrap och gnissel, sönderrostat kullager. Dock inget dunk men det kanske det kan bli om axeln svänger i det trasiga lagret? Hur är dunkets frekvens? Följer motorvarvet, en gång per propellervarv eller per motorvarv, svårt att räkna.
-
1 poängTvå motpoler i debatten är ju http://www.klimatupplysningen.se/ och http://uppsalainitiativet.blogspot.com/ Båda presenterar tex till synes trovärdiga (för mig) temperaturkurvor som visar olika utfall, så det är ju mycket svårt att veta vad som gäller i verkligheten. Uppsala hävdar att ipcc:s modeller stämmer ganska bra medan dessa sågas av Stockholm osv. Vad jag saknar är en debatt/diskussion mellan de som har olika åsikter. Som det är nu så propagerar var och en för sina åsikter på skilda fora. Jag skulle önska att SVT skulle sända en sån debatt, men de har ju bestämt att det inte finns nåt att diskutera!
-
1 poängVäxelföraren glider ju i konan, något där som är slutkört? (i backslaget då) Kört på något och fått en hård smäll i axel tidigare -> krökt axel som käkat upp cutless-lager så mycket att det nu slår? Kanske bara är ett väldigt slut cutless-lager? Det jävliga är väl att även om du delar axel från backslag så kommer du kanske inte hitta felet eftersom lasten då försvinner.. Men det kan vara värt att prova att köra utan propeller, finns ljudet kvar då så.. Jag har också ett missljud, utan propelleraxel ikopplad låter det ingenting, på land låter det ingenting, med axeln ikopplad och båten i vattnet hörs det.. För min del så lämnade jag in spridarna på renovering och dom var dåliga.. En spridare (den som sitter längst fram / högst upp / 1a cylindern) fylls därefter med luft när bränsletanken är halvtom (eller lägre) om den får stå några minuter, så nu funderar jag på om spridaren fortfarande är dålig eller högtryckspumpen är slut.. Om den konstant misständer på första cylindern (1 av 4) så blir det ju kraftiga förändringar i varvtalet / vridmomentet igenom backslaget vilket nog kan orsaka klattret vi lider av.. Det jag menar är att det kan vara misständning som orsakar ljudet också.
-
1 poäng
-
1 poängEn variant av måhända den karelska knäppgöken har börjat att häcka igen, men ansvariga odontologer, eller kanske snarare ornitologer på forumet är underrättade medelst visselblåsning. När det gäller dessa olika fågelskrämmor är nog alla effektiva under en period, fåglarne är ingalunda dumma i huvudet, dom lär sig snabbt se skillnad på verkliga hot och attrapper. Vi hade eller snarare har problem om våren med häckande måsfåglar på taken, i kvarteret där jag bor. Plastugglor som hoar, platsormar på biltaken, upphängda CD-skivor. Inget hjäpte, när fåglarna störtdök mot gående personer på trottoaren provades vita paraply och vita kepsar där man målade på rovfågelsögon, det hade viss effekt i någon vecka, sedan började störtdykningarna igen. Grannens pojk försökte skrämma fåglarna med radiostyrt flygplan och drönare, dessa anfölls. Två drakar på spö har satts upp, dessa har nog haft bäst effekt, på duvor och småfåglar, men inte på måsfåglarna, dom bokstavligt talat skiter (på) i dessa. CD-skivorna har haft motsatt effekt, trutararna är ju musikaliska, dom tillhör ju "Mozarterna"...
-
1 poängSka kolla 2 båtar imorgon. Just för att få en uppfattning om vad vi kan tänkas behöva. Ska dessutom försöka få med en kompis som kan båtar. Så jag är helt inne på din linje. Men det är ändå skönt att få lite kött på benen med hjälp av er vänliga båtägare! Det värsta man kan göra är ju att berätta för en säljare att man inte kan/vet nånting om ämnet.
-
1 poängTack för detta, som jag trodde. Skruvdragarens laddare har en drossel sedan en likriktarbrygga direkt på primärsidan. Men den surrar litet högljutt ibland, men det försvinner då man fasvänder den men stickproppen. Jag har minst tre multimetrar ombord, varav en är en tångamperemeter, och förmådde mig inte att mäta med en annan än den billigaste... Nu när jag byggt ut ett 230-nät i båten som är försörjt från både landström och växelriktare kommer jag att köpa mig en växelriktare med ren sinusvåg framöver, väntar till rätt tillfälle, likaså skall jag efter alla dessa år köpa mig ett bättre mätinstrument. Nu är iallafall båda batterierna till skruvdragaren laddade, och likaså batteriet till gummibåtens elmotor, och detta utan landström i en grå, kall och tråkig naturhamn i Bohuslän. Ja tandborsen då... För två år sedan pajade jag ju en Braun laddare, den gillade inte den modifierade sinusvågen. Till denna säsongen har jag köpt en Jordan eltandborste, Elgigantens webshop. Den laddas via USB, och två personer har nu använt den morgon och kväll i 14 dagar på samma laddning.
-
1 poängNär jag var yngre så svajankrade jag sällan oavsett om det va motorbåt eller segelbåt jag va ute med. Nuförtiden har jag motorbåt och svajankrar allt oftare framför allt om jag är ute själv, enklare att ta jollen in till land och rasta hunden än klättra bland trän och berg och trassla i land en massa linor.
-
1 poängDet är så sant som det är sagt. Fast ingen är perfekt, och även om man kan skratta åt idioti 999 gånger av 1000 så kommer den tusende gången efter... ja cirka 999 gånger kanske. Och då jävlar gäller det att omgivningen håller sig undan 😛
-
1 poängMenar du det partiet som har ordet ”Miljö...” i namnet, och vars huvudagenda är miljöfrågor, och som bildades för att man ville belysa miljöfrågor..? Kan väl inte komma som en chock för någon i så fall kan man kanske hoppas.
-
1 poängSD är inte alls diskriminerade, det är bara deras väljare som tror att de är det. Enkelt uttryck; eftersom inget parti i vår riksdag har egen majoritet gäller det att skrapa ihop stöd för en regeringspolitik. Eftersom SD’s värdegrund inte delas av något annat parti i riksdagen, har de inga att samarbeta med. Dvs - inte alls diskriminerande. Demokratin funkar som den alltid har gjort, dvs inte alla är helt nöjda hela tiden.
-
1 poängNynäs. Som alltid en bra separat ponton som är bra utmärkt. Pumpen fungerar fint men man måste ofta hålla i både knappen och munstycket vilket innebär att man bör vara två. Men pumpen suger inte så värst bra när det är lite mindre kvar. Tror vi försökte i i tio minuter men det slurpade bara. Brukar alltid lämna med ca 10% kvar i tanken.
-
1 poängNär det öppnar en ny snabbmatskedja längs med en trafikerad väg.... Varför ser man då inte längre något trafikdödat vilt inom en radie på ca fem mil???
-
1 poängLugn och fin nu... Vatten kan inte förbrännas, hoppas du menar förångas. På lågvarviga motorer kan jag absolut tänka mig att man kan få en viss effektäkning mha. vatteninsprutning. När vattnet förångas expanderar det och trycker ner kolven. Tändkulemotorn är säkert extra bra för ändamålet eftersom det är en tvåtaktsmotor och därmed saknar ventiler som kan skadas av vatten och bromsa utflödet av avgaser. Det finns inte heller så stor risk för inblandning av vatten i motorolja.
-
1 poängVar det inte Heartland Institute som envist hävdade att rökning är mer eller mindre ofarligt och att det inte ger lungcancer. Det har i och för sig ingen betydelse om man haft fel tidigare, det är bra med någon som granskar det andra , tex. IPCC, gör. Detta görs alltid inom forskarvälden. Sedan ska man ha klart för sig att IPCC inte utför någon forskning själva. Det IPCC gör är att de utvärderar, tolkar och sammanställer aktuella forskningsresultat. Dessa forskningsresultat är redan granskade på många vis, bl.a. dessa: Oftast genomförs ett forskningsprojekt av flera personer. Man vänder och vrider och stöter och blöter det man kommer fram till för att man vill vara så säker som möjligt på att det man gjort är korrekt. Tillägg: Delresultat presenteras på seminarier för kollegor som då mera informellt har möjlighet att påvisa brister och lämna råd och tips. Det är i stort sett alltid en ämneskunnig professor med på tåget, även om hen inte alltid deltar aktivt i hela projektet. Professorn släpper inte igenom vad som helst eftersom henns namn och ryckte är viktigt för att få fortsatt förtroende och fortsatta anslag. Forskningsresultat publiceras i vetenskapliga tidskrifter eller redovisas på vetenskapliga konferenser. För att bli antagen granskas rapporten av ett ämeskunnigt vetenskapligt råd. Som forskare måste man vara beredd att få kniviga frågor på en konferens, så det gäller att ha torrt på fötterna. När väl en rapport är publicerad samlar forskarna och professorn "poäng" vartefter andra forskare använder resultaten och hänvisar till rapporten. Dessa "poäng" är viktiga för anseendet och därmed för möjligheten att få fortsatta anslag och/eller klättra på karriärstegen. Innan IPCC använder ett forskningsresultat är det alltså väldigt många ämneskompetenta personer som redan granskat resultaten. Det går också att se hur många "poäng" de som utfört ett forskningsprojekt har. Med det sagt så kan det ändå bli fel... Machiarini är ett välkänt fall och jag tror IPCC på 90-talet lät sig luras att rapportera att Himalayas glaciärer skulle smälta bort på relativt kort tid.
-
1 poängNej inte besatt. Men någonting skall man ju haka upp sig på. Och om man har färdats i Bohuslän sedan 1960 ser alla öar lika granitgråa ut och kustsanhällena ser lika dana ut... Endast sugtömningsanläggningarna ser olika ut på olika ställen.
-
1 poäng
-
1 poängIdag sprutade jag en enmeter bajsstråle över mig själv. Det var stopp i avluftningen så när jag öppnade locket så sker det sig kan man säga. Jokerventil och twist`n lock verkar i alla fall funka bra...
-
1 poängVem har påstått att Greta tolkar forskningsresultat? Frågan är alltså, att om Greta pratar utifrån de resultaten forskare har kommit fram till, är det inte längre fakta då..? Dvs, om du säger att jorden är rund, är det inte fakta utan tyckande, om du inte själv forskat fram det resultatet..?
-
1 poängKanske det vanligaste argumentet som används av förnekarna är att man reducerar "alarmisterna" till att bara prata om koldioxid. Samtliga parametrar är med i IPCC rapporter. Allt från andra växthusgaser, solaktivitet till global dimming pga. sotpartiklarm el nino och el nano mm. https://solarsystem.nasa.gov/news/436/10-things-planetary-atmospheres/ https://climate.nasa.gov/causes/ Det är ju ganska intressant. Du har hela oljeindustrin som har ekonomiska intressen i att men NEEEEEJ, det är någon annan intressegrupp som har mer lobbykraft.... Eller hur.. swebb.tv.... rly? https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/invandringskritisk-sajt-har-gett-modulhusmotstandet-egen-tv-kanal/repqee!JLQ7V4mEeo0gPSaqcLzpWA/ https://expo.se/2016/07/hatets-fotsoldater Grundaren och vart han florerar på för sidor: http://skandinaviskfrihet.se/mikael-willgert-vi-sager-sadant-som-alla-partier-stod-bakom-innan-de-blev-overtagna-av-globalisterna/ Vilka tycker det här är mysigt, jo: http://www.whitetv.se/en/no-free-medium-in-sweden/2178-mikael-willgert-swebbtv-foernekar-valfusk-typisk-kontrollerad-opposition.html Whitetv.... Jag finner det anmärkningsvärt att den sk. "faktan" för det motsatta alltid återfinns på de mest obskyra källorna.
-
1 poängFast, alltså... fakta är fakta, tolkning är tolkning. Det är ju det som blir tokigt i debatterna, när någon ifrågasätter vad fakta är, och tror man kan ta fram ”alternativa fakta”. Det funkar inte så. Sedan kan man ju lägga samman fakta och med hjälp av dessa dra tokiga slutsatser, ett (medvetet) exempel är kopplingen mellan att i takt med att antalet sjörövare minskar, så blir jorden varmare. Som bevis för det är att efter halloween, där många klär ut sig till pirater, följer en period med kallare väder. https://www.forbes.com/sites/erikaandersen/2012/03/23/true-fact-the-lack-of-pirates-is-causing-global-warming/
-
1 poängFör att reda ut detta lite... jag respekterar att man är av annan åsikt, men just fakta är faktiskt något som det inte finns flera olika av. Då har man missförstått något ganska grundläggande, och det är då foliehatten kikar fram. Fakta är t ex att koldioxiden ökar i atmosfären, medan att det t ex skulle vara ofarligt att så sker är en åsikt. Eller en slutsats, om man kan backa upp det med fakta och ett resonemang.
-
1 poängDet stämmer att koldioxidhalten i atmosfären varit hög tidigare. Men forskningen visar ju också att ökningen aldrig har skett så snabbt som den gör nu och den accelererar dessutom. Jag kan ta ett talande exempel från mitt jobb, jag jobbar med fastighetsautomation. Besökte en kund nyligen. Deras fastighetsskötare hade lagt märke till att ventilationen för ett auditorium aldrig gick ned till halvfart. Byggnaden är från slutet av nittiotalet och var ganska långt framme med tekniken för sin tid. I auditoriet finns mätning av CO2 med en rumsgivare på väggen. Funktionen är att när CO2-halten i utrymmet stiger så skall ventilationen byta från lågfart till högfart. Nu gick ventilationen ständigt på högfart vilket irriterade den energimedvetne fastighetsskötaren. När jag började kolla inställningarna visade det sig att gränsvärdet för när ventilationen skall växla till högfart var inställt på 500 ppm. Med hysteris på 100 ppm så skulle alltså ppm-värdet sjunka under 400 ppm för att ventilationen skulle gå ned till halvfart igen. Och en CO2-halt under 400 ppm ser vi inte längre. Det är första gången i min karriär jag varit tvungen att justera fastighetsautomatiken pga. klimatförändringen. PS Det här exemplet visar också hur kvaliteten på elektronik har försämrats under årens lopp. CO2-givaren var visserligen bytt, kanske två gånger tidigare. Men elektroniken och den logikcentral som fanns var de ursprungliga från 1998. Grejer som varit igång 24/7 sedan dess. Fast nu blir det troligen byte av grejerna ändå, man får inte reservdelar längre så om logikprocessorn ryker så blir det bråttom att bygga helt nytt...
-
1 poäng”Bern är en skeptiker till överdriven vaccination och anser att de ofta gör mer skada än nytta...” Foliehatten är på, alltså. Så - varför skall vi lyssna på denna herre som sitter inne med en egen ”sanning”..? Och är det att ”öppna ögonen” att lyssna på honom..?
-
1 poängDet år ju inte riktigt samma sak att lita på forskare, att lita på journalister och att lita på troende. Jag har läst en av IPCC:s rapporter. Vi talar om cirka 1000 forskare som läser och utvärderar tusentals rapporter och behandlar och sammanfattar resultaten från i princip hela världens klimatforskning. Konspirationsteorierna mot IPCC brukar gå ut på att forskarna inom IPCC får pengar för att göra rapporterna och att forskare får mera pengar om de rapporterar "rätt" resultat. Så kan det absolut vara i vissa fall (Macchiarini är ett exempel på forskningsbedrägeri) , men att huvuddelen av världens klimatforskarna skulle vara bedragare är en ganska befängd tanke.
-
1 poängAQ AD41 Diselmotor på 200HK Önskar att ni som har erfarenhet av denna Volvo motor kunde skriva några rader! Jag har bara brukat bensinmotorer tidigar och vill få råd. Är detta en bra motor eller är den för gammal? Var bussiga och skriv några rader.
-
1 poängPå skivan som skulle utgöra botten tog jag bort styvt 1 cm närmast hålet för bottengenomförningen och konade ut till full tjocklek. När jag lagt på fogskum lade jag dit bottenskivan, la en liten fyrkantig plyfbit över hålet för bottengenomföringen och placerade en lämplig tyngd, det råkade bli ett batteri ovanpå som tryckte ner skivans centrum. Omständig beskrivning, men resultatet blev fall mot utloppet, som ju blir den lägsta punkten. Någon plugg har jag inte, men jag har dragit slangen som du ser på föregående bild i ett liggande S som bildar ett vattenlås. Man måste naturligtvis slå i lite vatten för att låset skall bli tät, och varmare luft inte skall dra sig in i boxen. Blir ju vatten när man rengör boxen emellanåt. Eller så får man slå i en liten skvätt ibland.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00