Gå till innehåll
måndag 25 mars 2019

toaen

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    10 213
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

toaen senast vann den dag 28 Februari

toaen hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

424 Expert

1 följare

Om toaen

  • Placering
    Guldmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. När jag bytte motor, bytte man även ut min proppeleraxeltätning mot en modernare sak. Håller alltid tätt och eftersom man drog up en luftare behöver jag aldrig tänka på hylsan när jag sjösätter. Tror den var lite dyrare än de "gamla hederliga" hylsorna du länkade till, men inte mycket. Om jag inte litade på "Black Jack" så skulle jag byta till en ännu modernare och slippa allt jobb med hylsan. Nu har jag segelbåt och har väl bara byt talgfläta 5 ggr på 50 år. Däremot skall man ju dra i en minimal skvätt med "hylsefede" efter varje utfärd/dag. Det missade jag ofta. På en motorbåt blir det väl lite känsligare.
  2. Man skall inte förakta sjömän på en insjö. Många gånger kan det va värre på en insjö än ute på öppet hav. När det gäller såna problem som att motorn inte orkar driva båten frammåt pga vind och sjö, får man "laga efter läge". Kommer ihåg en gång när jag komut ur norska "Blindleja" med min havsfidra. Hade en kuling rakt i stamm. Den trötta motorn orkade inte driva båten mot vind och sjö. Rullade ut en en flik på genuan - i en stormfocks storlek - och motorseglade mig ur situationen. Ett dooghause göe ju inget för sjösäkerheten - kanske i viss mån tvärt om. Det blir större yta som vinden kan ta tag i. Fast det är ganska skönt att krypa in under. Byggde ett dooghause på min havsfidra.
  3. En tanke slog mig när jag såg den andra bilden Ramnen, men det kan det ju inte va, för då saknas det nog ett par öar där det är öppet hav.
  4. Det är nog inte hastigheten som är problemet, utan vekheten på konstruktionen i överbygget. Glas och aluminiumlister. Skulle man få en överbrytande sjö ute på oceanerna, så kan den lätt sopa bort överbygget - och sen sjunker man snabbt. Att segla i de nordiska farvattnen på sommarhalvåret är inga problem, även ute på öppet hav. Båten tål mycket vind. Har kryssat (visserligen bara två långa slag) i 16 m/sek med genuan. Man skall inte överdriva farhågor, men däcksalongen är helt klart den svaga punkten på min motorseglare.
  5. Det där med motorseglares seglingsegenskaper varierar. Några går bara att segla med vinden och kryssa fruktansvärt dåligt. Jag har en motorseglare som seglar skapligt för att va motorseglare och går att kryssa med. Däremot kan den inte jämnföras med en riktig segelbåt. när det gäller seglingsegenskaperna. Motorn i min motorseglare är inte direkt större än den har varit i mina riktiga segelbåtar. Båten är ju relativt lättdriven och det dår ju inte köra snabbare än deplacements ändå. I förhållade till sin längd är den lite bredare och det är en aning bättre plats i den och den har en högt placerat däckssalong. Sittbrunnen är stor. Pga däckssalongens klena konstruktion är det inte en båt jag skulle välja om jag skulle segla jorden runt. För segling runt Sveriges kuster är den helt ok och jag har inte haft på mig regnkläder när jag varit ute sen jag köpte den för 10 år sen. Börjar det regna går jag in och styr. Pga stigande ålder och ökande kroppsliga svagheter har det blivit allt mer motorgång genom de senaste åren som gått.
  6. Jag har en Ankarolina monterad i sittbrunnen, på vilket det vanligtvis sitter en bojgrip fastsatt. Krokar bojen när den passera sttbrunnen. Går sakta in mot bryggan. Om möjligt trycker jag förstäven mot bryggan med motorn på tomgång. Lägger tillfälligt fast ankarolinan och går lungt fram på fördäck med två förtöjningstampar. Sätter fast dem på knapen och kliver iland. Helst lägger jag ändarna så jag kan ta med mig baktampen ombord och förtöja på knapen. Stoppar motorn och justerar förtöjningarna. Jag seglar nästan alltid ensam. Det finns ett bohuslänskt uttryck som i översättning till Svenska lyder ungefär: "Lungt och sansat, mjukt och fint"
  7. Det är ju svårt att sia om när man inte vet hur det ser ut, men nya slagar som är avsedda för toaändamål är väl givet.
  8. Resan slutade dock i förtid - tror det var i Köpenhamn
  9. Det finns ju en otrevlig sanning - "Det farligaste på havet - det är land"
  10. Det var ju Georg_Ohm som svarade rätt på min fråga som började med Runes Gravsten. Sen la vår "motståndsman" ut en bild på Mercedesen med husvagn, som jag tror har Stångholmens fyr i bakgrunden. Ekipaget äri så fall på väg in mot Lysekil. Det intresanta i sammanhanget är att "Stångholmens fyr" inte står på "Stångholmen", utan påön "humlesäcken". Stångholmen ligger öster om "Humlesäcken" och precis till höger, utanför bilden.
  11. En fyr är väl lättare att klättra upp i. Någonstans i Danmark?
  12. Nej tyvärr. Vi ska en god bit norrut. På platsen är ett årligt internationellt dansläger årets händelse. Då dansas det mestadels Lindy hop. Herräng känner jag väl till. Har varit där nästan varje år under många år - fast nere på Marinan har jag bara varit en gång. Min äldsta dotter har varit en ihärdig Lindyhopdansare. Nåt som mitt äldsta barnbarn blivit så intreserad av så hon sen några år är instruktör för de mindre barnen och är där i stort sett alla de veckor lägretpågår. Dessutom fyller barnbarnet år medans hon är på Herräng och vi brukar åka dit och grattulera henne.
  13. Det känns ju tryggt att du inte tappat orienteringen helt och får du bara i fören mellan dyckdalberna på bilden, så kommer du inte ur den. Då är navigationen till Raols hemmahamn enkel. Bilden på röset finns i Bertil Abrahams bok om Smögen med omnejd. Var på Smögen med båten en dag, när sveriges mesta kommunalråd kom cycklandes förbi. Vi pratade om lite olika saker och att vi precis hade varit på Tryggö och Bertil frågade om jag hade nån bild på röset. Han höll på att skriva en bok. Jag är precis tvärt emot min mor. Hon anser att en bild som inte är tagen på människor är bortkatad. Jag vill ofta ha bilder utan människor. Hade väntat länge innan alla familjemedlemmar hade vett att flytta sig bort från röset. Precis när jag knäpper en bild på röset poppar barnbarnet Casper upp. Lämnade några filer till Matias Schläger som höll på att sammanställa Bertils bok. Tyckte att han kunde retuchera bort Casper - det tyckte inte Matias. På Tryggö finns runes gravsten.
  14. Okej, läser man på skylten så står det ju "Långsam hastighet" fast på utrikiska. Hade jag tittat ordentligt från början så... Skylten jag tänker på tror jag förresten det står "Kör vågfritt" eller något liknande på, hur oändligt sakta det nu kan vara. Så mycket utrikiska är det väl inte. De östra ödemarkerna (där jag just nu beffinner mig) är väl nästan mer utrikiskt. Vi Bohusläningar har aldrig godkänt freden 1658 då de elaka svenskarna kom och stal oss från vårt egentliga hemlan och vi firar alltid 17 Maj hemma.😉
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy