Gå till innehåll
måndag 21 januari 2019

toaen

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    10 121
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

toaen senast vann den dag 16 Januari

toaen hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

410 Expert

1 följare

Om toaen

  • Placering
    Guldmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. toaen

    Vatten under golvet

    Är det bara under gång som det kommer vatten? Aldrig när båten ligger still?
  2. toaen

    Vatten under golvet

    Har dålig koll. Men vart kommer vattnet ifrån? Jasså - är det en snipa. Då har den ingen självläns. Men kan ju ha en elektrisk automatisk länspump. Det finns ju många ställen det kan läcka in vatten på en depalcementsbåt. Ett vanligt ställe är ju i propelleraxeltätingen - hylsan. Vad har du för typ av hylsa. Är det en av den gamla modellen med talgfläta som tätas med hylsfett, så skall man dra i en aning fett (ytterst lite) efter varje gång man varit ute. Nån gång emellanåt får man dra till glandern, så man trycker ihop talgflätan. På mina segelbåtar med som alla haft sån hylsa pressade jag inte i fett så många gånger varje sommar. har haft 5 båtar under snart 50 år. En i 20 år. den drog jag nog glandern på ett par ggr. Tror att jag bytat talgfäta på alla båtarna nåt år efter att jag köpt dom. Fast det är skillnad på en motorbåt/snipa där ju motorn går hela tiden när man är ute. Det finns andra typer av propelleraxeltätningar - modernare.
  3. toaen

    Vatten under golvet

    Självläns/automatisk länspump!?
  4. toaen

    Havsfidra klassmärke hjälp

    Kan du inte ta kontakt med nån havsfidraägare och be dem rita av märket på ett smörpapper.
  5. toaen

    Kontaktannons

    Gamla kärringar vet man väl hur de ser ut. Men båtar kan ju va väldigt olika.
  6. toaen

    Båten välte

    Var det en blöt lördagskväll Mackey? Klaga nu inte för mycket på Mackey. Han tränade flitigt i att skriva i tråden språkpolis - och ha har så lätt för att lära.
  7. toaen

    Ordpoliser

    Kommer du ihåg hemlighetsmakeriet inför namnbytet? Reklamskyltar som var övertäckta en tid för att öka nyfikenheten.
  8. toaen

    Sjövattenintag

    Eller så får man väl göra som jag brukar göra. När man köper en gammal båt, så verkar det som om man ofta (även på varven) sätter bottengenomföringar där det är absolut lättast. Tex mitt i ett stuvutrymme och tar bort en himla massa plats. Om en bottengenomföring sitter så jag stör mig på den - och det gör jag ofta - så flyttar jag den och plastar igen hålet. I min nuvarande åt var det ett jättelikt motorrum.På BB-sida om motorn var det så mycket plats, att jag kunde ligga där, tex vid byte av impeller mm - om det inte varit för att kylvattenintaget suttit precis mitt i den ytan. Det var skitsvårt att komma åt att jobba med impellern, för att det satt en sketen bottengenomföring med avstängningskran och slang ivägen. Första gången jag hade båten på land efter köpet, flyttade jag intaget och plastade igen det gamla hålet. På den gamla motorn var det hydraldrift till propellern. Hydralen började krångla efter tre år och motorn var gammal, så jag bytte motor och flyttade den, så att jag fick rak axel. Då satt ju kylvattenintaget i ett helt annat utrymme och väldigt oåtkomligt i förhållande till den nya motorplaceringen, så jag flyttade kylvattenintaget igen. Sitter bottengenomföringen på ett sån ställe så den sitter ivägen, så flytta den till en bättre placering och plasta igen hålet.
  9. toaen

    Ordpoliser

    Klaga nu inte på Stavhammar - han gör så gott han kan.
  10. toaen

    Ordpoliser

    Dom med folk skola ja. De som kom mer i håg när det fanns vägg fast vev telefon.
  11. toaen

    Bygga om inredning storfidra

    Nu vet ju inte du så mycket om storfidra min käre Ruskprick. Du visste ju inte ens vad "innerline" var. Det var därför jag jag länkade till denna tråden, för att du skulle få se den ljusgula färgen - som "Fisksätravarvet" valde på innerlinen. Om det sviktar i däcket på en havs eller storfidra, så beror det på att däcken inte byggts som de görs på de allra flesta båtar. I regel byggs däcken i Sandwich. Dvs en cellplastkärna eller balsa mellan två lager glasfiberlaminat. På havs och storfidran är däcket i två delar. Ett ytterdäck och en innerline. Dessa två delarna sitter ihop med plyfaremsor som distans. Mellan remsorna, som sitter med ett visst mellanrum, kan det svikta. Jag åtgärdade det på min havsfidra genom att borra en massa hål i innerline och sen spruta in fogskum. Innan hade jag lagt 22 mm tillsågad spånskiva på däcket och lagt storgatsten ovanpå - för att däcket inte skulle kunna resa sig - om utifall att.
  12. toaen

    Nybörjare i Göteborg

    Jag lärde mig segla genom metoden "Trial and error" med min scoutkårs gaffelriggade bohusjulle när jag var 14 år. Båten hade utvändig lång järnköl. Hittade de flesta grunden runt Gravarne och Smögen - utan sjökort. Har senare konstaterat att ett grund hade jag inte hittat - det hittade jag för ett par år sen med min spririggade bohusjulle (lilla bilden uppe till vänster) Två grund i Smögens hamninlopp har jag aldrig varit på. 😎 fast det är klart, att har man kommit upp över tonåren och funderar i banorna på båtar runt 30 fot, kanske då med fenköl, så är väl metoden "Trial and error" inte den optimala. En förarintygskurs nu direkt under vintern våren, så man lär sig grunderna i navigation, väjningregler och annat viktigt teoretiskt är inte så dumt. Som befälhavare ombord har man ju det juridiska och straffrättsliga ansvaret. En seglingskurs till Sommaren, så man lär sig grunderna är ju inte heller fel. Gunnars Seglarskola i Ljungskile har ju gott rykte. http://www.gunnarsseglarskola.se/?page_id=8 https://www.facebook.com/pages/category/School/Gunnars-Seglarskola-152302898157447/
  13. toaen

    Rostfri septitank. Monteras vilket håll?

    Är du lat så du inte kan leta upp min principskiss själv!?
  14. toaen

    Bygga om inredning storfidra

    Det beror väl på vad du menar, men det tror jag knappast. På BB sida finns det ju inte så mycket skåp och hyllor i originalutförande - har du några bilder. Har själv seglat Storfidra i några år. Längs hela den svenska kusten - från Haparanda till Krokstrand. Dessvärre har båten stått på land i 10 år och jag börjar fundera på om det är dags att skrota den. Synd på en annars fin båt. Gjorde under min aktiva period med Storfidran en del förändringar, som du kan läsa om här. https://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html
  15. toaen

    vajer press

    Jovisst och rikt och planhyvel och överhandsfräs och bergborrmaskin och bänkcirkelsåg och handhållen d;o, elektrisk sticksåg och Fein Multimaster och ................................... Men varför just vinkelslip i samband med pressning av stag och vant eventuellt som nödreparation till sjöss.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy