Jump to content
Saturday 19 September 2020

toaen

Guldmedlem
  • Content Count

    10,299
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

toaen last won the day on February 28 2019

toaen had the most liked content!

Community Reputation

466 Expert

1 Follower

About toaen

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det stod inget om "John i bûe"!?😉
  2. Det var kanske tur att du var hemma. Jag fick en del fjärsingar för ganska många år sen, men valde att inte ta upp dem ibåten, utan slog koss dem mot båtsidan. Under den perioden var en äldre man, en ihärdig makrillfiskar, som blev stucken. Han blev mycket illa därann - i båten. Har för mig att han klarade att kontakta sjöräddningen, som kom ut och hjälpte honnom.
  3. Vissa ord triggar igång minnet. Ett sånt är "Evinrud" I Gravarne, eller rättare sagt Bäckevik (För de som inte är lokalkända Kungshamn) köpte en ryskfödd operasångare - Leonid Sibirzeff, som varit verksam i Stockholm - ett hus och flyttade hit på sin ålders höst. Sibirzeff gick förbi min morfars hus ett par gånger varje dag och de blev kompisar. Sibirzeff hade en jule typ J10 eller kanske J14, som han var mycket ute och seglade med. Han talade om att barna var orolig för honom när han var ute och seglade och köpte en aktersnurra av fabrikatet Evinrud till honom. Vid ett tillfälle strök Siberzeff sig över sitt silvergrå hår och sa;"Alla de grå håren ni ser här - dem har jag fått av Evinrud"
  4. Har i alla år haft Svenska Sjö, Tidigare hade de dubbel självrisk vid skada på vintern. Kom för några år sen på att de har villkor som jag varken kan eller vill uppfylla för vinterliggand. Undrar hur många år jag legat oförsäkrad på vintrarna!? Bytte till Pantaenius
  5. Det är ju många som tänker som du, men segelbåtar är ju mycket bättre och säkrare som båt. Man måste inte segla. Däremot är det ganska lätt att segla. Att vinna "Gottland runt" varje år är däremot väldigt svårt. Sen har ju en segelbåt en begränsad hastighet.Å andra sidan har den en obegränsad aktionsradie. Sen beror det ju förståss på vad man skall ha båten till.
  6. Kanske ett dumt svar i dina öron/ögon. Men ni får en rätt skaplig segelbåt för 250 000 kr, där ingen behöver sova ute under kapellet.
  7. Grattis till båten och seglingsintresset. Efter att ha seglat (hellre än bra) i 55 år, finner jag ofta nöje i att gå in på denna sait och läsa sanningar om segling. http://www.landkrabban.se/
  8. toaen

    laga en spricka

    Du skall egentligen inte fylla i nåt. Definitivt inte nåt som torkar. Man bruka lägga på trasmattor som man hällde vatten på, så går sprikorna hop av sig själv. alternativ att förtöja dem så att de ligger i marvatten. Dvs hänga dem mellan tex två bryggor eller lägga dem så att de ligger på en grund botten, med relingen över vattenytan. Nu är det länge sen jag hade träbåt, men jag tätade aldrig sprickorna med nåt och båtarna blev alltid täta efter ett par dar. nu kanske Walle vikings båtkitt är ok och inte förstör båten. Det står att det är mjuk och inte torkar och det är det viktigaste om man skall fylla i nåt. https://shop.folkesbygg.se/farg-ytbehandling/linolja-vax-kitt-sapa-mm/kitt/walle-vikings-batkitt-natur-05kg
  9. är det inne i båten eller i sittbrunen?
  10. Kollade över grunden i Bohuslän och konstaterade att inget av justde grunden har jag hittat. Av de tre som finns i Sotenäs, kan jag förstå att man kan gå på det grundet väst Huöarna (vid Hunnebostrand) Att man skulle kunna gå på grundet ost Kleven (vis Smögen) om man ligger och kryssar skulle man ju kanske kunna tänka sig - även om det är långsökt. Men va katten har man i nån större utsträckning inne vid Fykan att göra - det är för mig helt ofattbart. Kan det verkligen stämma att två av de tre grunden är de mest besökta i Sotenäs. Det verkar helt orimligt. Skulle jag gissa så skulle två helt andra grund bli min gisning. Det hade varit mycket intresant att se statestiken som utgör underlaget för grundstötningarna ifråga.
  11. Alltså samma sak fast tvärtom. Fast företaget som säljer diesel och kommunen som äger sugömmingsanläggningen kunde visst inte komma överens, så det tog många år innan den nybyggda sugtömmingsanläggningen kunde öppna, sen blev tydligen kommunen tvungen att flytta sin pumpanläggning runt hörnet och båtar som sugtömmer får inte lägga till framför dieselförsäljningen. Jag har själv råkat illa ut för företagets VD`s maktspråk. Under min yrkesverksamma tid gjorde jag ett elektriskt mätarbete i deras anlägging, utan kostnad, som tog ungefär en arbetsdag, som ren service. Kort tid därefter råkade jag parkera min bil på mark som tydligen företaget arrenderade av kommunen. Fanns inget som sa att man inte fick parkera där och jag hade min lilla bohusjulle på pontonbryggan strax intill. Medan VD;n skrev ett tättskrivet hotfullt brev i A4-storlek på skrivmaskin, staplade hanns personal, med gaffeltruck, upp lastpallar runt min bil, så att jag inte skulle kunna ta mig därifrån. Jag hade ett fruktansvärt jobb att för hand flytta så många lastpallar att jag kunde ta mig ut. Har av den anledningen aldrig refflekterat över att köpa diesel av dem.
  12. Ja, eller om det var sugtömningen du skrev om. Ja det är vanlig kortautomater, nu med ”blipp”. Det var om sugtömmingen.
  13. Har jag sagt det!? Jag vet inte ens hur det fungerar att köpa diesel hos Kungshamnsfiskarna. Är det kortautomat?
  14. I mina 400 meter ingår 4 kopletta ankarutrustingar med ankarlinor mellan 40 och 60 meter. På en L32;a jag köpte i Stockholm verkade det som nå tidigare ägare köpt minst 1 styck av varje sort ur båtillbehörskatalogen. En gul skotlina fanns ca 100 meter. När jag förnågra år sen skulle gå ut ur Lysekils gästhamn bär det blåste kuling satnnade motorn och gick inte att starta. Den primära orsaken var att mitt genuaskot hade hamnat i vattnet och fastnat i propellern och fläkts av och sen hände en massa annat i den röran som uppstod. Seglade hem för att lyfte båten, men det visade sig att min varvskille hade semester och jag misstänkte att rester av det avfläkta skotet hade lindat av sig under den 10 distansminuter långa seglingen. Nordens skrppshandel hade ingen lämplig skotlina. Då kom jag på den gula linan som låg undastoppad väldigt långt ner. Därför har jag gult Genuaskot. Man kan aldrig få för mycket linor.
  15. Förr hade jag betydligt grövre ändar. Nu för tiden har jag gått ner i dimention rejält och de senaste jag skaffat har varit 12 mm. De de allra flesta lägen så duger de gott. Får man bara förtöjt, kan man alltid kompletera med fler och grövre linor efter behov. Jag räknade vid ett tillfäll (pga en fråga här på Maringuiden) Jag har ca 400 meter lina ombord - av olika sorter, längder och grovlekar (ink ankarlinor) En del hänger mycket lättillgängigt i sittbrunnen. En del finns ganska lättillgängligt i ett par stuvutrymme och en del ligger undanstuvande så det krävs en del jobb för att få fram. Jag håller helt med Georg Ohm. Det kan ju tom va en dåligt utrustad grannbåt som behöver. Jag brukar ha lite mer ordning på mina förtöjningsinor än det ser ut på denna bilden, men det var den bilden jag hade tilljänglig.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy