Gå till innehåll
torsdag 15 november 2018

toaen

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    10 068
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

390 Expert

1 följare

Om toaen

  • Placering
    Guldmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nej "skolskylten" hängde egentligen inte samman med min text, mer än att den är lite roligt med skylten. De fall jag har använt ordet "Hen" har det varit som ett könlöst uttryck om människor. Att jag skulle tala så mycket engelska att jag talade om hönor, är i det närmaste otänkbart.
  2. toaen

    måla sittbrunn

    Synd att båten ligger i Mälardalen, annars har jag en stor hög med betongtäckningsmatta liggandes efter ett projekt som jag startade ombord när det var 15 minusgrader. Å andra sidan är ju såna utgifter en del i kostnaden och möjligheten att genomföra projekt under den tid av året som tidsmässigt och seglingsmässigt är praktiskt. Gjorde ett liknande jobb som du planerar, dock inte med din tidspress och kunde måla under bara en presenning, med värme inne i båten som höjde temperaturen de ytorna som skulle målas. En av killarna på Smögenvarvet målade en båt med den Holländska färgen som föreslagits. Han hade vid första försöket lite för låg temperatur - har för mig han sa 14 grader. Resultatet blev dåligt. Efter att ha slipat ner och höjt temperaturen några grader blev resultatet perfekt. Jag skulle nog vilja ha högre temperatur än 15 grader när jag målar och nåt dygn efteråt.
  3. Jag hade svårt med ordet "hen" till att börja med, men har märkt att jag börjat använda det i vissa sammanhang. Trott att man är en gammal "stofil", dvs original, kuf, klassik, perukstock, gubbstrutt, stöt, mumrik, mumie.
  4. toaen

    Göra rent motorrummet?

    Är motorrummet bara rengjort eller...................?
  5. toaen

    Wallas 1800 elektronik

    Det finns ett litet företag "Bil och båtvärmardocktorn i Spånga". http://www.varmedoktorn.com/ Där har det funnits handböcker, men i skrivande stund får jag inte upp dem. Killen som driver företaget är ju i pensionsåldern och kan ju ha trappat ner!?
  6. toaen

    Krympplastning

    Det var en kompis som skrev den kommentaren på min dator i ett obevakat ögonblick. Det läggs därför konsekvent på mig och jag ber om ursäkt, men ta det inte som ett allvarligt påhopp. Jag anser detta forum är en otroligt värdefull informationskälla där ni alla bidrar med värdefull information utifrån era egna erfarenheter. Du behöver inte be om ursäkt för det. Att det inte var du som skrev, har i alla fall jag uppfattat. Brukar själv ofta kalla mig för "stofil" av den enkla anledningen att jag är det - ser inget negativt i det. Sen är det ju onekligen så, att vi som platsar i den gruppen hållt på med båtar sen barnsben och lärt sig om båtlivet från grunden. 😫 Började själv segla med en gaffelriggad bohusjulle med en bastant utvändig järnköl. Visste var de flesta grunden låg, långt innan jag köpte mitt första sjökort. 😁
  7. toaen

    Krympplastning

    Någon som fattar? Men han har het rätt. Vi är ett ganska stort antal stofiler som har haft båtar länge och av den anledningen har en hel de erfarenhet i olika båtfrågor. Dock är ofta vars och ens erfarenhet lite olika beroende på en rad faktorer. På min tjockpressning står det "Authur Engel % Son, Askim Norge" plus telefonnummer till åkeriet. Ett halvt lastbilskapell där chauffören glömt att knäppa igen kapellet på långsidan efter att han lämnat järnvaror på Smögenvarvet. Öppningen kom på lovartsidan när han körde över smögenbron. Vinden fick tag och slet av kapellet som hamnade runt en lyktstolpe. Arbetskompisen och jag, som servade gatubelysningen, hade ett styvt jobb att få loss pressningen från lyktstolpen. Efter att ha vikt ihop det hela körde vi den till polisen, som ringde åkeriet. De skulle hämta pressningen. Efter några månader ringde polisen att vi kunde hämta den. Delade den i två bitar. Brukade hänga några fendrar på skrovsidan för att få ut pressningen från skrovsidan. Fungerade bra. Nu för tiden kör jag till övervägande delen otäckt. Fast det ser kul ut när man ser hur en inplastning går till. Det finns ju tom dragkedjor mm som man kan skapa ingång till båten. Krympplastning kanske hade varit ett alternativ för mig som oftast bara täcker sittbrunnen - med ståhöjd.
  8. toaen

    sätta in generator på en md2b med dynastart

    Man kan ju sätta en extra remskiva i centrum på svänghjulet. Hade så på en MD2b. Generatorn sitter ju i så fall i ett fäste på motorn. Dynastarten laddar startbatteriet och den extra generatorn förbrukningsbatteriet. Funderade på den lösningen på en MD1(a). En kompis varnade för att man kunde få problem i starten om batteribanken var mycket urladdad och man skulle starta efter en dags segling och man hastigt behövde motor. Men det finns metoder för att fördröja att den extra generatorn börjar ladda.
  9. toaen

    Anrika SF-bio blir Kinesiska Filmstaden

    Du får åka till Stràné! Absolut inte för att se på film. I Stràné har jag varit varje arbetsdag under halva mitt yrkesliv - det får räcka. Sen är jag inte så filmintresserad - trotts att jag gärna ser en massa filmer om "ond bråd död" på TV.
  10. toaen

    Anrika SF-bio blir Kinesiska Filmstaden

    Det var längesen man kunde gå på bio här hemma. Anledning - man har helt enkelt lagt ner biografen.
  11. För mig var det när jag upptäckte att reglerna för vinterliggande ändras kraftigt av det försäkringsbolag som jag har haft sen 1972, som gjorde att jag bytte bolag. Har viterförvarati sjön halva tiden sen dess. Enda försäkringsskadan jag haft var pga höststormen 1969, så man har betalat för många andra båtägares skador. Fast ansvarsförsäkringen gentemot andra båtar är kanske den viktigaste.
  12. Kollade precis - fick ungefär 30% höjning
  13. http://www.nicklasson.se/ Fast det borde ju finnas mekaniska verkstäder i Trollhättan.
  14. toaen

    Kompass med fet deviation

    Utanför lektionssalarna? Ytterst få. I dag med GPS och båtens läge visat på ett sjökort kommer man ju ganska exakt dit man har tänkt sig. Förr tyckte jag var helt ok om man hamnade ett antal distansminuter fel om man tex skulle segla över till Norge. Sen är det ju en väldig skillnad på om man handstyr eller går på autopilot.
  15. toaen

    Kompass med fet deviation

    Hur menar du att de som ensamseglar jorden runt skötte navigationen då!? Varför skulle det va omöjligt för en ensamseglare att navigera med de gamla metoderna!? Styrningen sköter vindrodret och navigationen sköter du på ett navigationsbord i ruffen.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy