Jump to content
Monday 13 July 2020

toaen

Guldmedlem
  • Content Count

    10,296
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

toaen last won the day on February 28 2019

toaen had the most liked content!

Community Reputation

462 Expert

1 Follower

About toaen

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har i alla år haft Svenska Sjö, Tidigare hade de dubbel självrisk vid skada på vintern. Kom för några år sen på att de har villkor som jag varken kan eller vill uppfylla för vinterliggand. Undrar hur många år jag legat oförsäkrad på vintrarna!? Bytte till Pantaenius
  2. Det är ju många som tänker som du, men segelbåtar är ju mycket bättre och säkrare som båt. Man måste inte segla. Däremot är det ganska lätt att segla. Att vinna "Gottland runt" varje år är däremot väldigt svårt. Sen har ju en segelbåt en begränsad hastighet.Å andra sidan har den en obegränsad aktionsradie. Sen beror det ju förståss på vad man skall ha båten till.
  3. Kanske ett dumt svar i dina öron/ögon. Men ni får en rätt skaplig segelbåt för 250 000 kr, där ingen behöver sova ute under kapellet.
  4. Grattis till båten och seglingsintresset. Efter att ha seglat (hellre än bra) i 55 år, finner jag ofta nöje i att gå in på denna sait och läsa sanningar om segling. http://www.landkrabban.se/
  5. toaen

    laga en spricka

    Du skall egentligen inte fylla i nåt. Definitivt inte nåt som torkar. Man bruka lägga på trasmattor som man hällde vatten på, så går sprikorna hop av sig själv. alternativ att förtöja dem så att de ligger i marvatten. Dvs hänga dem mellan tex två bryggor eller lägga dem så att de ligger på en grund botten, med relingen över vattenytan. Nu är det länge sen jag hade träbåt, men jag tätade aldrig sprickorna med nåt och båtarna blev alltid täta efter ett par dar. nu kanske Walle vikings båtkitt är ok och inte förstör båten. Det står att det är mjuk och inte torkar och det är det viktigaste om man skall fylla i nåt. https://shop.folkesbygg.se/farg-ytbehandling/linolja-vax-kitt-sapa-mm/kitt/walle-vikings-batkitt-natur-05kg
  6. är det inne i båten eller i sittbrunen?
  7. Kollade över grunden i Bohuslän och konstaterade att inget av justde grunden har jag hittat. Av de tre som finns i Sotenäs, kan jag förstå att man kan gå på det grundet väst Huöarna (vid Hunnebostrand) Att man skulle kunna gå på grundet ost Kleven (vis Smögen) om man ligger och kryssar skulle man ju kanske kunna tänka sig - även om det är långsökt. Men va katten har man i nån större utsträckning inne vid Fykan att göra - det är för mig helt ofattbart. Kan det verkligen stämma att två av de tre grunden är de mest besökta i Sotenäs. Det verkar helt orimligt. Skulle jag gissa så skulle två helt andra grund bli min gisning. Det hade varit mycket intresant att se statestiken som utgör underlaget för grundstötningarna ifråga.
  8. Alltså samma sak fast tvärtom. Fast företaget som säljer diesel och kommunen som äger sugömmingsanläggningen kunde visst inte komma överens, så det tog många år innan den nybyggda sugtömmingsanläggningen kunde öppna, sen blev tydligen kommunen tvungen att flytta sin pumpanläggning runt hörnet och båtar som sugtömmer får inte lägga till framför dieselförsäljningen. Jag har själv råkat illa ut för företagets VD`s maktspråk. Under min yrkesverksamma tid gjorde jag ett elektriskt mätarbete i deras anlägging, utan kostnad, som tog ungefär en arbetsdag, som ren service. Kort tid därefter råkade jag parkera min bil på mark som tydligen företaget arrenderade av kommunen. Fanns inget som sa att man inte fick parkera där och jag hade min lilla bohusjulle på pontonbryggan strax intill. Medan VD;n skrev ett tättskrivet hotfullt brev i A4-storlek på skrivmaskin, staplade hanns personal, med gaffeltruck, upp lastpallar runt min bil, så att jag inte skulle kunna ta mig därifrån. Jag hade ett fruktansvärt jobb att för hand flytta så många lastpallar att jag kunde ta mig ut. Har av den anledningen aldrig refflekterat över att köpa diesel av dem.
  9. Ja, eller om det var sugtömningen du skrev om. Ja det är vanlig kortautomater, nu med ”blipp”. Det var om sugtömmingen.
  10. Har jag sagt det!? Jag vet inte ens hur det fungerar att köpa diesel hos Kungshamnsfiskarna. Är det kortautomat?
  11. I mina 400 meter ingår 4 kopletta ankarutrustingar med ankarlinor mellan 40 och 60 meter. På en L32;a jag köpte i Stockholm verkade det som nå tidigare ägare köpt minst 1 styck av varje sort ur båtillbehörskatalogen. En gul skotlina fanns ca 100 meter. När jag förnågra år sen skulle gå ut ur Lysekils gästhamn bär det blåste kuling satnnade motorn och gick inte att starta. Den primära orsaken var att mitt genuaskot hade hamnat i vattnet och fastnat i propellern och fläkts av och sen hände en massa annat i den röran som uppstod. Seglade hem för att lyfte båten, men det visade sig att min varvskille hade semester och jag misstänkte att rester av det avfläkta skotet hade lindat av sig under den 10 distansminuter långa seglingen. Nordens skrppshandel hade ingen lämplig skotlina. Då kom jag på den gula linan som låg undastoppad väldigt långt ner. Därför har jag gult Genuaskot. Man kan aldrig få för mycket linor.
  12. Förr hade jag betydligt grövre ändar. Nu för tiden har jag gått ner i dimention rejält och de senaste jag skaffat har varit 12 mm. De de allra flesta lägen så duger de gott. Får man bara förtöjt, kan man alltid kompletera med fler och grövre linor efter behov. Jag räknade vid ett tillfäll (pga en fråga här på Maringuiden) Jag har ca 400 meter lina ombord - av olika sorter, längder och grovlekar (ink ankarlinor) En del hänger mycket lättillgängigt i sittbrunnen. En del finns ganska lättillgängligt i ett par stuvutrymme och en del ligger undanstuvande så det krävs en del jobb för att få fram. Jag håller helt med Georg Ohm. Det kan ju tom va en dåligt utrustad grannbåt som behöver. Jag brukar ha lite mer ordning på mina förtöjningsinor än det ser ut på denna bilden, men det var den bilden jag hade tilljänglig.
  13. Jag har två Plastimoruller på min båt. På Genuarullen, så har jag en Linförare som sitter på pulpiten ca 20 cm från rullen, nåt liknade denna. https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/block-linhantering/mantagsblock/spinlock-ledogla-for-mantagsstotta Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har ett inre förstag med en kryssfock på rulle. Där är det över en meter till linföraren som sitter på en mantågstötta. Där fungerade det inte. Tog ett svirvlat block och satte fast med en schakel i plasten som omsluter rullen där revlinan samlas. Det blocket hänger ungefär 10cm från rullen. Efter det fungerar även in och utrullningen av linan perfekt. Så armen kan nog behövas. Om det är aluminum borde det gå att svetsa!? fast jag är ingen svetsare. Det kan ju finnas reservdelar beroende på vilken typ du har. http://www.seldenmast.com/se/technical_info/sparepart_lists.html https://www.benns.se/mast-rigg/rullsystem/furlex
  14. För mig är det tvärt om. Jag är relativt konservativ när det gäller det mest, men Y-bommar tycker jag är det bästa som finns. Nu har jag dessutom fått Y-bommar på bägge mina båtplatser de senaste två åren. Det är toppen. Jag kör alltid in. Att backa in min båt är i det närmaste omöjligt. Från det att jag kommer på snedden och får in fören mellan bommarna på platsen för min stora båt (den du körde om i Sotekanalen), så ser jag ingenting. Det går på känsla. Jag har färdigsplitsade öglor på 6 ändar bara att lägga på, sen har jag ytterligar 2 ändar som jag förtöjer på knaparna i aktern, för att kunna justera hur båten ligger. Min båt ligger med ganska slacka förtöjningar, men jag behöver ändå inga fendra. Jag har ryckdämpare på samtliga linor. Den kraftiga gummitypen på de 6 linorna som har färdig splitsade linor och lte mindre fyrkantiga som man kan sätta på mitt på linan påde lite klenare linorna som jag belägger på knaparna. Ligger man i Y-bommar, skall man absolut ha ryckdämpare på linorna som sitter närmast brygga. När jag låg på en Marina i Stockholmsområdet, var det ett absolut krav med ryckdämpare på linorna närmast bryggan. För de linorna som sitter fast i bomnocken sviktar ju bommen en del, men jag skulle aldrig snåla genom att inte ha ryckdämpare där.
  15. toaen

    Makrill

    Jag är visserligen stor, men definitivt ingen storfiskare. De gånger jag dörjer (brukar inte bli så många gånger per år - och ibland inte varje år) så lägger jag makrillen jag får i en liten plasttunna. Där få den självdö - precis som jag tror att alla kustbor gör. Den enda gången jag slagit ihjäl en makrill var när vi hade legat på det lilla skäret väst Hamneskär, efter att vi varit och tittat på fundamentet till fyren Pater Noster. Vi gick frampå förmiddagen och jag gjorde ut en dörj och fick genast två makrillar. Klockan började närma sig 12.00 och frugan erbjöd sig styra om jag stekte makrillen. Det har aldig hänt varken förr eller senare. Att frugan erbjudit sig att styra. När jag tänker efter gick vi med autopilot, så det var uppsikten hon lovade hålla. För att kunna filea makrillen blev jag tvungen att slå ihjl den. Den sprattlade så förfärligt. Det var garranterat den färskaste makrill jag någonsin har ätit. Och ni vet väl vilken bit på makrillen som är bäst - och varför!? När jag är ute och seglar själv och vet att jag inte kommer hem på kvällen, så har jag infört ransonering på dörjefisket. Får bara fiska med en dörj med två krokar - nu för tiden är det alltid med paravan. Båten seglar med autopilot och dörjen sköter sig själv. Får jag napp måste jag ta upp dörjen och får inte dörja på två dygn. Då kan jag få max två makrillar. Makrill är gott, men att äta mkrill morgon middag och kväll, var dag i tre veckor - det klarar inte ens jag av. Detär min storfidra som syns i bakgrunden på bilden.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy