Jump to content
Saturday 25 May 2024

toaen

Guldmedlem
  • Content Count

    10,365
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

toaen last won the day on October 18 2020

toaen had the most liked content!

Community Reputation

510 Expert

1 Follower

About toaen

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det händer ju att man tex lägger till i Hållö hamn i oktober eller december eller nån liknande månad. Under Juli och Augusti brukar jag släppa iland folk och sen gå ut och dörja makrill eller svajankra. Vid nått tillfälle jag låg inne i hamnen nästan intill vandrarhemmets brygga och såg hur vissa hade en del problem, så kom tanken till mig. Tänk om man hade fått sprängt lite strategiskt, muddrat lite och byggt lite smala längsgående bryggor/förtöjningsplank. Så många fler båtar det hade fått plats. Fast en sån tanke får man väl nästan inte tänka!?
  2. Dig är det nog inte så farligt med. Nu har JAG ju inte ont av lite sjögång så jag klarar mig alltid, men det händer relativt ofta att vissa motorbåtskörare kör väldigt nära och tränger sig förbi mindre båtar på ganska trånga ställen. Det värsta jag sett var vid kummeln på utsidan kolerakyrkogården i Stallerännan norr om Bohus Malmön. En större motorbåt drar på så mycket han kan för att tränga sig mellan kummeln och en mindre båt. Fy katten vad den lilla båten rullade. Hade motorbåtsKÖRAREN väntat i 5 minuter hade han haft hur mycket plats som helst att passera den lilla båten på. Har du passerat mig mer än en gång? Den gången förstod jag inte inte att det var du, men la märke till att båten som passerade hälsade lite mer än vanligt. Att det var du förstod jag när du skrev om det här på MG.
  3. Det finns en del motorbåtsägare - ganska många - som är stelopererade i nacken. De är därför helt oförmögna att se vad som händer i deras svallvågor akterut.
  4. Kommer du inte ihåg när vi var där med "Solida". På de lediga "gästplatserna" som var drägliga att ligga på kom vi inte in. Där vi kom in var det så utsatt i de kulingvindar som rådde - vind och sjö in på låringen. Vi la oss på en av de många lediga privata platserna. Blev oerhört nonchalant bemött av killen i kassan. Vi valde att ligga kvar på den privata platsen som vi lagt oss på. Kom innehavaren var vi ju kvar ombord och fick väl i så fall flytta oss. Vi låg tryggt kvar hela natten - utan att betala nån hamnavgift.
  5. toaen

    Båttyp?

    Tack pseudonym Jaha - det var en Per Egemarkkonstruktion på 25 fot.
  6. Fast det sjömättes väl en hel del på 1950-talet. Jag kommer ihåg att min morfar hyrde ut rum till militärer som höll på med sjömätning under en ganska lång period. En av offiserarna hyrde sen halva huset under sin semester och tog dit sin familj.
  7. toaen

    Båttyp?

    På "min" brygga ligger det en liten segelbåt med kosterskrov på max 25 fot. Häromdan for den dumma tanken;"Vad är det för båttyp genom min hjärna". Dum på det viset att när man väl har börjat tänka en sån tanke så är det svårt att släppa den när man inte hittar nåt svar. Är det nån som vet vad det är för typ av båt?
  8. Flap Disc är nog alldeles för aggresiv. Peter K tipsade om grovrengöraren för några år sen - när jag stod inför samma problem. Det fungerade alldeles utmärkt att få bort resterna från den gamla skrovisoleringen.
  9. toaen

    Min bekännelse

    Jag är aldrig inne på MarinGuden nu för tiden - även om genvägen ligger kvar på "bokmärkesfältet". Av någon anledning råkade jag klicka på länken alldeles nyss och hamnade på denna tråden. Båten på bilden har varit min i 10 år under 1990-talet. Jag låg längs den höga klippväggen i "Sillbysan" Vasholmarna och tog bilden uppifrån klippan. Havsfidran 318 "Dis" köpte jag 1990 av ett äldre par - möjligtvis på "Killingholmen" - och sålde år 2000 till en man från Uppsalatrakten, som hade den på Sunnanö brygga - Öregrund. Han sålde den vidare efter några år - till vem vet jag inte. Byggde dooghauset. Med sitt kapell var det en bra plats att sitta på under långa seglingspass. GPS-sen på ruffluckan. Kaffekoppen på sidan och gärna en knäckebrödssmörgås med norsk kyddost. Manöverpanelen till autopiloten på SB-ruffskott. Med två blå båtkuddar under ändan satt jag bra och hade god sikt runt om. Hade kvar pluggen till dooghauset i väldigt många år, många förhörde sig om den, men ingen var tillräckligt intresserade så att de hämtade den. Hamnade så småningom på soptippen - eller Återvinningsstationen som människor med mer modernt språkbruk säger idag. När jag körde över smögenbron idag - för att spela i Equmeniakyrkans påskdagsGudtjänst - såg jag att Stefans Lord Helsman inte låg kvar på sin plats. Brukar alltid kasta en blick på båten när jag - nästan dagligen - kör över bron. En båt som jag och seglarkompisen Erik seglade hem till Springets småbåtshamn i Kungshamn från Klagshamn för Stefans räkning. Stefan såg till att vi kom från Smögen till Klagshamn. Han såg också till att vi hade rikligt med mat inför seglatsen. Misstänker att hans favoritföda är ägg och bacon - av vilket det fanns i riklig mängd. Stefan följde med på seglatsen mellan Klagshamn och Torekov - där han bjöd på en flottare middag - innan han jagade iväg med bussen för att köra lastbil mellan Oslo och Stavanger. Själv hade jag hundvakten förbi Ven. Under den vakten gjorde vi inte många knop om ens någon. Kryssen upp mot Glommen blev hård. Jag har ju varit i Glommen många gånger men det var många år tidigare. Sista biten in mot hamnen hade vi plattläns och det gick undan - mot ett helt osynligt hamninlopp. Väl i hamn hade vi inte lusta att laga mat, så vi gick upp till pizzerian. Utan att kolla vad som pizzan bestod av beställde jag "Glommen Special". När den kom in på bordet bestod "Glommen Special av bacon och ägg. Sista etappen till Hasselösund fick Stefan fixa själv - en seglats som för Stefans del hade startat i Oxelösund.
  10. Varför skall man köpa något som inte kan segla över huvud taget - om båten inte skall användas enbart för transporter mellan två specifika punkter.
  11. Två killar från Lysekil körde Lysekil, Färöarna, Island, Grönland, Canada, USA, Panamakanalen, upp längst Nordamerikas västkust till Alaska,med en styrpulpetbåt. Det var tänkt att de skull köra Jorden runt. I Alaska blev de ovänner och projektet gick i stå. Kopierar in ett inlägg jag skrev i ämnet på Maringuiden 2009 "Det är i regel besättningen inte båten som är begränsningen. En båt klarar sig ofta bättre än vad besättningen gör. Två man från Lysekil försökte köra jorden runt i en 5 m öppen båt. Man kom via Island -Grönland- Canada - USA - Pannamakanalen till Alaska. Där tog tydligen resan slut. Om jag uppfattade det hela rätt - inte pga. båten, utan snarare pga personliga motsättningar. Hemsidan som berättade om resan är borta sen nåt år. Synd. Det var en bragd. Adventure around the world - följ grabbarna från Lysekil som åker jorden runt i en 5 meters styrpulpetbåt! Jag hittade en artikel av Staffan Heimersson www.aftonbladet.se/vss/nyheter... Samt denna http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/23/roy.html" Roy Karlsen Lysekil borde ju gå att kontakta
  12. Det är klart att ägaren kommer att märka det. Vad jag förstod, hade frun, som ägde båten, sagt att det är ok att ta upp hålet för att rädda katten men mannen motsatte sig det. Det spelar ju ingen roll vad TS gör. Oavsett vad han gör blir det fel. Hade han inte tagit upp hålet hade katten dött av brist på vatten och mat. Katten hade sen legat någonstans i utrymmet och "luktat apa". För att få bort kadavret hade det kanske krävts betydligt större insatts för att få bort kattliket och sanera båten från lukten. Detta hade ju varit båtägarens problem. Om han sen via tingsrätten kunde kräva "håltagaren" på kostnaderna, är väl oklart. Skadan hade ju kunnat begränsats genom det mindre ingreppet som "håltagaren" nu har gjort - men som båtägaren motsatte sig. Går han in i båten och reparerar hålet - oavsett vilken metod han väljer - så är det "egenmäktigt förfarande. Att sätta igen hålet utan att ägaren/mannen märker nåt går inte. Mannen borde ju dessutom redan veta att TS har sågat hål i hans båt. Bästa lösningen kanske är att "håltagaren" låta det va som det är och se sig om efter en annan bostad och skaffar sig en bra advokat. Båtägaren får fixa hålet bäst han vill och har ju också möjlighet att stämma "håltagaren" i tinget. Förlorar båtägaren i Tinget, blir hans oginhet en dyr historia för honom (båtägaren) Hade det varit min båt, så hade jag skrattat åt det hela och sagt åt "håltagaren" att han inte behöver bry sig om hålet över huvud taget och att jag fixar det när jag gör i ordning båten till våren.
  13. Jag skulle satt dit ett ventillationsgaller i vit plast typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/ventilationsgaller-skruvmontage-2000040075?gclid=EAIaIQobChMI0Pyb2sjI9gIVT0WRBR3ubw1PEAQYASABEgK5MfD_BwE Har också nåt liknade som har ett tät skruvlock typ inspektionslucka, https://www.hjertmans.se/search?q=Luckor
  14. Mitt tipps till TS var i mitt första inlägg - skaffa dig en modern långkölad koster eller liknande. Sen kan man ju alltid diskuterar detalfrågor på ett snusförnuftigt sätt.
×
×
  • Create New...