Jump to content
Thursday 30 June 2022

toaen

Guldmedlem
  • Content Count

    10,356
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

toaen last won the day on October 18 2020

toaen had the most liked content!

Community Reputation

503 Expert

1 Follower

About toaen

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Varför skall man köpa något som inte kan segla över huvud taget - om båten inte skall användas enbart för transporter mellan två specifika punkter.
  2. Två killar från Lysekil körde Lysekil, Färöarna, Island, Grönland, Canada, USA, Panamakanalen, upp längst Nordamerikas västkust till Alaska,med en styrpulpetbåt. Det var tänkt att de skull köra Jorden runt. I Alaska blev de ovänner och projektet gick i stå. Kopierar in ett inlägg jag skrev i ämnet på Maringuiden 2009 "Det är i regel besättningen inte båten som är begränsningen. En båt klarar sig ofta bättre än vad besättningen gör. Två man från Lysekil försökte köra jorden runt i en 5 m öppen båt. Man kom via Island -Grönland- Canada - USA - Pannamakanalen till Alaska. Där tog tydligen resan slut. Om jag uppfattade det hela rätt - inte pga. båten, utan snarare pga personliga motsättningar. Hemsidan som berättade om resan är borta sen nåt år. Synd. Det var en bragd. Adventure around the world - följ grabbarna från Lysekil som åker jorden runt i en 5 meters styrpulpetbåt! Jag hittade en artikel av Staffan Heimersson www.aftonbladet.se/vss/nyheter... Samt denna http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/23/roy.html" Roy Karlsen Lysekil borde ju gå att kontakta
  3. Det är klart att ägaren kommer att märka det. Vad jag förstod, hade frun, som ägde båten, sagt att det är ok att ta upp hålet för att rädda katten men mannen motsatte sig det. Det spelar ju ingen roll vad TS gör. Oavsett vad han gör blir det fel. Hade han inte tagit upp hålet hade katten dött av brist på vatten och mat. Katten hade sen legat någonstans i utrymmet och "luktat apa". För att få bort kadavret hade det kanske krävts betydligt större insatts för att få bort kattliket och sanera båten från lukten. Detta hade ju varit båtägarens problem. Om han sen via tingsrätten kunde kräva "håltagaren" på kostnaderna, är väl oklart. Skadan hade ju kunnat begränsats genom det mindre ingreppet som "håltagaren" nu har gjort - men som båtägaren motsatte sig. Går han in i båten och reparerar hålet - oavsett vilken metod han väljer - så är det "egenmäktigt förfarande. Att sätta igen hålet utan att ägaren/mannen märker nåt går inte. Mannen borde ju dessutom redan veta att TS har sågat hål i hans båt. Bästa lösningen kanske är att "håltagaren" låta det va som det är och se sig om efter en annan bostad och skaffar sig en bra advokat. Båtägaren får fixa hålet bäst han vill och har ju också möjlighet att stämma "håltagaren" i tinget. Förlorar båtägaren i Tinget, blir hans oginhet en dyr historia för honom (båtägaren) Hade det varit min båt, så hade jag skrattat åt det hela och sagt åt "håltagaren" att han inte behöver bry sig om hålet över huvud taget och att jag fixar det när jag gör i ordning båten till våren.
  4. Jag skulle satt dit ett ventillationsgaller i vit plast typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/ventilationsgaller-skruvmontage-2000040075?gclid=EAIaIQobChMI0Pyb2sjI9gIVT0WRBR3ubw1PEAQYASABEgK5MfD_BwE Har också nåt liknade som har ett tät skruvlock typ inspektionslucka, https://www.hjertmans.se/search?q=Luckor
  5. Mitt tipps till TS var i mitt första inlägg - skaffa dig en modern långkölad koster eller liknande. Sen kan man ju alltid diskuterar detalfrågor på ett snusförnuftigt sätt.
  6. Fast det där med hur en båt klarar sig under tuffa förhållande, handlar mer om besättningen kunskap och erfarenhet. Att gå långt med en motorbåt handlar ju också om att kunna ha med sig tillräckligt med bränsle.
  7. Nu kan man inte jämföra när man seglar för sin brödföda mot när man seglar för sitt nöje. Lever man på sitt fiske, så var det ju att ge sig ut på havet, nästan oavsett vilket väder det var. Längre tillbaka i tiden var det många fiskare och sjömän som dog på havet av olika anledningar. När det gäller långfärd med den typen av båt, så läste jag för många år sen en bok om en man (av någon anledning dyker orten Ljungkile upp i mitt sinne). Om det var ekonomiska och kanske äktenskapliga problem som fick honom att ta "sin" fiskebåt och ge sig av. Tror han hamnade i Medelhavet. Tror också att mannen ägnade sig åt smuggling från nordafrika för att förstärka sin kassa. Vad jag vill minnas var det en intressant bok om hur det var att gå med en båt av den typen som TS visar på sin bild. Vad boken hette kan jag inte komma på. Men som sagt - jag skulle inte välja en sån båt för den typen av färder.
  8. Är det en båt som du äger idag? Varför den inte skulle klara öppet hav - som Peter antyder - förstår jag inte. Den typen av båtar har fiskare legat ute på öppet hav med hur länge som helst. Men skall man ha en 10-metersbåt att gå runt på världshaven med, så hade jag föredragit en - typ - sån här.
  9. Min julle sjösätter jag när den blir klar att sjösätta. Håller på att jobba med den i garaget och jobbar på den när jag får tid. Tex idag - då jag tvättade av den invändigt. Skall måla över insidan bl.a. Min motorseglare sjösätter jag nån gång före midsommar eller ett par månade innan. Exakt när beror på många olika faktorer. Det var två år sen jag sjösatte senast och jag vet att det är en del beväxning på propellern. Tar upp den gör jag några dar innan sjösättningen. Jag har nästan tom tank på Motorseglarn och har funderat hela hösten på att gå och fylla tanken - 160 liter - men det har inte blivit av. Man kanske skall vänta nåt år!? Varför man sjösätter!? Frågan är väl snarare - varför man tar upp!? jag tar upp för att göra ren och polera och vaxa skrovsidorna - så att de inte ser allt för bedrövliga ut. Polera propellern för att det inte skall gå allt för sakta när man går med motorn och målar botten med giftfärg, för att båten skall se skaplig ut på kortet man tar när man sjösätter och att det inte skall växa allt för mycket "skälrugg" på den de kommande åren.
  10. Ja - jag har faktiskt en form till en canadensare som jag byggt ett 20-tal canadensare i. Finns i Kungshamn. Tyvärr har en byggfima satt upp en arbetsbarack som blockerar dörren till boden för närvarande. Vet inte hur länge de skall ha kvar sin bod där. Mail tommy.h.andersson (alfakrull) telia.com
  11. Kollade och öppnade PDF;en på min dator. Därifrån är det ganska enkelt att skriva ut själv. 97 sidor och en del svart färg. Gör man det själv är det ju för eget behov och ställer nog inte till några problem för någon. Fast jag läser nog på datorskärmen Tack Seawolf
  12. Sardiner har varit det jag alltid köpt på båtmässan i Stockholm - brukade bli 20 -30 burkar. Sist jag var på båtmässan i Stockholm, och det var för kanske 4 år sen, så köpte jag nån australiensisk korv bl.a. Kängurukorv. Den smakade vedervärdig. Sen dess har jag inte var nån båtmässa. Nu beror det inte på den vedervärdiga kängurukorven, utan på mina ben, som inte klarar av att gå runt en hel dag. Ett och annat beslag har det blivit under åren och med några års mellanrum en SXK-flagg.
  13. Det beror helt på besättningens kunskap och erfarenhet. Två killar från Lysekil körde - kanske en aning större styrpulpetsbåt från Lysekil via Shetland, Färöarna, Island Grönland, Kanada, USA, längs Mexikos kuster och tog sig ut i Stilla havet och upp till Alaska. Tanken var att de skulle ta sig hem till Lysekil genom att köra vidare västerut. Färden tog dock slut på Alaska - pga att de blev ovänner. Så det är inte båten som sätter begränsningarna utan besättningen. att man har koll på väder och strömma och att man har bränsle som räcker till hela den tänkta färden och i reserv. Ordentligt med kläder utifall att och även en väl tilltagen matsäck och vatten. vi som började med sjölivet som små, hade ju den fördelen att vi började med små korta färder och sen ökade seglingsområdet efterhand. Som den seglare jag är, skulle jag inte "våga" gå från land med en båt som bara kan drivas av en aktersnurra. 😉 Men det är ju lätt att va stöddig när man bara har segelbåtar.
  14. Jo - jag är ganska kass. Vi har ju en bra affär "Nordens Skepshandel" på Smögen där man som stamkund och lokalbefolkning får bra rabatt vare gång man handlar. Så det finns ingen anledning att åka 12 mil och lägga ner en hel dag för att handla lite prylar man behöver. När man håller på att greja behöver man ju prylen nu - inte om några dar. Håller på att lacka lite inredningsdetaljer och lacken tog slut i samband med strykningen i fredags. Att köra till Uddevalla för att köpa en burk lack lockade inte alls, men en sväng till Smögen är ju ok. Det man inte har i verktyg och skruv mm - det har man på Bertils Järn i Kungshamn. Man måste kanske va rädd om de affärer som finns kvar här ute även på vintern. Sen har vi ju faktiskt Sotenäs trä - i Bovallstrand som har det mesta inom bygg och verktyg. Karl Hedin på Hogenäs har ju också en del verktyg mm. Sen finns det ju många som älskar att åka långa vägar till såna handelsplatser som Torp för att shoppa - något som jag avskyr. Både att åka/köra bil och att shoppa. Däremot har det hänt att jag bett min dotter i Karlstad åka till Biltema och köpa vissa saker till mig när jag vet att hon är på väg hit.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy