Jump to content
Saturday 24 February 2024

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Okej, tackar för alla kommentarer och tips!
  3. Har inte byggt om mycket från original. Huvudbrytare nr1 BB går till start, där satt ett batteri. Huvudbrytare nr2 SB går till all förbrukning och start via 1 eller 2 batterier (man fick välja vid beställning av båten). Man ville nog separera motorerna helt på el (även dieseln är separerad, men går att styra om via kranar och från SB tank till BB tank osv.) Man startade alltså SB motor via förbrukarbanken tidigare, BB motor hade endast 1 batteri för start. Har sett i manualen att man skall använda LINK om SB motor inte startade... självklart korkat kopplat enligt mig, men original. Det var därför jag tog bort kabeln från generatorn till startmotorn på SB motor och drog en ny grov från generatorn till förbrukarbanken, och såklart kopplade jag om bakom huvudbrytarna så jag startar från en bank (dom 2 startbatterierna) till bägge maskinerna. Har en elcentral med automatiska säkringar och där sitter även huvudbrytarna snyggt i väggen med en tonad ruta till dörr. Tror du missförstår min voltmätare, inte VP panel utan Sealine´s panelen med alla brytare, en digital som visar bägge bankarna, men har ju såklart shunten från Victron också, stämmer bra med mina original voltmätare. Gällande roderstyrning, sitter från fabriken vid bägge styrplatserna, också original från fabrik. På den bifogade bilden (lånade en bild, inte min båt) kan du skymta min panel ovanför rutan.
  4. Jag har ett elsystem med viss likhet till ditt. 300Ah AGM-batterier (inget separat startbatteri utan en lågspänningsbrytare för att säkerst'lla motorstart) Sterling AltB 80 och en 80A generator på en 30hk dieselmotor. Jag håller på att byta till 250Ah LFP och behåller ett 100 Ah AGM som startbatteri. Även Sterling kommer att få sitta kvar men använder båda utgångarna till startbatteriet och förbrukare (100Ah AGM och 250Ah LFP). Skälet att behålla Sterling är för att rädda generatorn vid ev laddningsbortfall. Tittade på (och mailade Mr Sterling) om laddstyrning av LFP med Sterlingprylar. Han tyckte att jag skulle köpa deras styrbara DC/DC-laddare. Den kräver en separat styrningskomponent för att justera strömstyrkan. Det blev sammanlagt rätt dyrt. Det blev istället en Victron Orion DC/DC 50A som med blåtand kan ställas in för rätt laddningsspänning och laddningsström. Efter sjösättningen kommer jag att hålla koll på generatortemperaturen och justera strömstyrkan för laddningen med Victron Orion till en nivå där generatorn kommer att överleva och med tillräcklig snabbhet i laddningen av mina LFP (åtta separata 100 Ah Winstonceller som kopplas samman 2p4s för att få ett "12V-batteri" på 200Ah som kommer att ge 250Ah p.g.a. att cellerna överpresterar). BMS kapacitet har inte med batteriernas kapacitet att göra. BMS-kapaciteten hänger samman med vilken max strömstyrka du vill kunna ta ut ut batteriet/batterierna. Mina kraftigaste förbrukare är elwinchar som är avsäkrade 200A. Jag har därför skaffat en BMS som klarar 250A för att ha marginal (strömmen från mitt LFP-batteri passerar genom BMS). Om du har två parallellkopplade LFP dropinbatterier med inbyggd BMS så måste prestandan tillsammans på dessa klara din maximala strömförbrukning.
  5. Tja. Finns ju en uppsjö av trådar på ämnet men har lite mer huvudbry än bara höjden på motorn Kort o gott, suzuki 15hk 4t på en 430. Hade svårigheter i fjol komma över 10 knop, gps mätt med plotter. Första felet hittat vid upptag i höstas, propellern har sett bättre dagar. Först tänkte jag direkt gå ner i stigning från 9 idag till 8 men en fråga där - hur mkt påverkar propellerns skick? Vill inte risker gå ner i stigning och få för höga varv. Det är bottenstött, något blad lite böjt i toppen, ngn saknar en bit osv. Den har sett bättre dagar.. Motorn sitter idag monterad så att kavitationsplattan är 4cm under lägsta punkten på kölen Nog borde väl en 3-4cm höjning + ny propeller med 8 stigning vara vad jag kan förändra för att (med oproportionen liten motor) få ut det där sista? Har inte mätt varvtal men hör att den har en bit kvar till att varva ut..
  6. kossor

    Jord i sköld

    Tack alla för bra info. Kommer ta bort jordningen i skölden som flera inlägg antyder är felmonterat från tillverkare.
  7. Jag har betalat 20k för samtliga nya rutor, sömmar och allmän översyn av kapell till en Bayliner 2855. Sjukt bra blev det. Nytt kostar till den 40-50k också. Köp offert nr. 2 med stort kapell. Saker får kosta till en båt. Snåla inte om du vill ha det bra utfört med hög kvalité.
  8. En metod jag ibland tillämpar är att man plastar ena sidan och helt enkelt tar en fikapaus och låter plasten kicka tills man känner att den hårdnat men fortfarande är lätt klibbig när man petar på den med en blandpinne. Då tål den att man fortskrider från andra sidan utan mothåll och den är fortfarande så grön att man inte behöver oroa sig över vidhäftningen. En fördel, om man gör lite tjockare lagningar, är att den mesta värmen hinner vädra bort också. Man får lite längre arbetstid än om man gör allt i ett svep.
  9. Är det någon som någonsin påstått det? Det är vad jag vet bara du som verkar tolka det som att dessa mätförrättare påstår sig representera staten. Ingen annan har väl någonsin påstått det? Återigen är du ute och jagar väderkvarnar och tolkar saker verklighetsfrånvänt!
  10. I dagsläget så har jag gått tillbaka till enklast möjliga system och kommit fram till detta: Här blir LFP and startbatteriet helt separerade och generatorn laddar bara startbatteriet, som också fylls på av en liten 23W solpanel på luckgaraget (håller även batteriet vid liv under vintern). LFP batteriet i sin tur får laddning från en större 80W solpanel i aktern samt en flyttbar 50W solpanel som kopplas in vid behov (ihopvikbar solpanel som stuvas undan när den inte används). [Om det senare skulle visa sig att LFP batteriet behöver mer laddning så har jag en DC-DC laddare som kan kopplas in mellan batterierna då motorn körs och generatorn laddar] "Things should be as simple as possible, but no simpler..."
  11. Ledsamt! Men nästan vad som helst kan ju hända. Plötslig sjukdom kan man inte räkna bort oavsett ålder, men vid 64 är risken så klart större än vid 24.
  12. Last week
  13. @raolskriver i ett senare inlägg "Fördelen med en större elmarknad är att det stora överskottet vi har i Sverige kan säljas för en bra förtjänst utomlands, och dessutom som bonus minska koleldningen där, för det är Polen och Tyskland vi i första hand säljer till. Det finns nästan bara fördelar med det upplägget." Inte lätt att hänga med i svängarna.
  14. Anekdot igen om någon orkar läsa: Det hände sig på tidigt 1990-tal, på en av de små öarna i ögruppen "Vasholmarna", SV om Lysekil, NV om Gullholmen i Bohuslän om nu någon inte är orienterad på vår kust. Våra barn var i förskoleåldern, och hade badat flitigt under hela förmiddagen i en grund liten vik. Dom var nu ombordkallade för lunch. Medan vi åt vår lunch tog en seglare upp ett synbart smutsigt försegel på berget och bredde ut det över en slät häll. Sedan gick han ned i den lilla grunda viken där mina barn hade badad och fyllde en hink med havsvatten, hällde i några dl av okänt flytande tvättmedel. Sedan gick han upp på berget och började skrubba seglet med en levang doppad i saltvatten och tvättmedelsblandningen. Det rann en strid ström av smutsigt och löddrigt vatten ned i den lilla viken. Mannen/skepparen/pappan i en annan båt där det också fanns en barnfamilj, blev minst sagt förbannad över tilltaget och protesterade sakligt, han använde milöargument, och påpekade att den lilla viken egentligen var det enda stället på just den lilla ön där små barn kunde bada, då det är rätt så djupt runt dessa öar. Segeltvättaren gick ju då in i polemiken utan dröjsmål och med en högst tvivelaktig motargumentation.... "Minsann, så bli ju även berghällen ren, vem vet hur mycket nedfall som skett här från Brofjordens raffinaderi, och förresten blir ju även barnen rena om dom nu fortsätter att bada här." Den protesterande pappans äldste son var väl i kanske 11-12 års åldern, rynkade på näsan och sade: "Pappa, det luktar Valhallabad om vattnet." Då ilsknade pappan till ordentligt, argumentationen var nu inte längre lika saklig, och bland de besvärjelser som kan lämpa sig i skrift uttalades den numera rätt så omoderna götebosska harangen; -Dö, dra röva i koks! (Vilket på rikssvenska skulle bli ungefär så här: "Hörududu, vill se till att förpassa din rumpa i stenkol!" I Örgryte, i Vasastaden och på Särö där man pratar en finare och mer belevad göteboska byter man ut ordet "koks" mon "antracit" eftersom det är mycket finare än koks.) Då drog segeltvättaren över sitt segel på andra sidan ön, över måsspillning och annat som man finner på små öar i Bohusläns ytterskärgård. Han lättade och lämnade sedan ön fram på eftermiddagen. Om förseglet nu var renare än innan minns jag inte. Vallhallabadslukt... jo vi har ju en och annan badanläggning intakt i staden fortfarande, dock utan 300 meter långa vattenruschkanor, och på dåtiden var ju Valhallabadet och Lundbybadet de mest frekventerade, och i det förstnämndas bassänger var koncentrationen av Ca(ClO)2 ganska generös, därav lukten. Men man fick inte rivmärken på huden där iallafall.
  15. Julla

    Rökbomb?

    Tack för alla svar!
  16. Alla dar i veckan, om man inte har saker och ting som yrke eller har kontakter. Men ibland kan man göra saker för att det är roligt också 🙂
  17. larane

    Sefyr 700

    Byggd på Stig Williamssons varv Henån på Orust. Lite sent svar
  18. Seaside marin gör reklam på FB och skriver där att de har originalkapell till väldigt många båtmodeller.
  19. Där var ju den prylen jag letade efter! Det ju här man få de bra tipsen. Jag hade missat att den hade Power Assist. Sedan visste jag visste jag inte att jag behövde Power Assist förrän idag. 😉 När jag tittade på Multiplus II 12/3000/120-32 för ett tag sedan försökte jag förstå om det hade bra stöd för LFP-laddning. Då manualen gav ett rätt diffus information. Priset för en separat laddare och inverter är också lägre än 20 000kr. Så valde jag bort Multiplus. Det blev en Victron Phoenix Smart ip43 12/50 . Med den kan man tydligt använda VictronConnect och VE.Smart Networking för att låta laddningen styras med strömshunten.
  20. Mitt siste prosjekt, montere en eldre overhalt Wallas, synes det ble bra 🙂
  21. Har kikat på 40-50 fot motorbåtar med glasdörr så man kan stänga om sig. Marex har ju sin nya 440 men blir utanför budget som är runt 6mkr. Marex har också sin https://marex.no/boats/330-scandinavia/ med en fin social aktercockpit där man kan sitta i hörnorna och inte bara sitta och titta in mot båten utan mot havet. Nästan alla modeller verkar ha som bästa fall en L-Soffa men Marex känns rätt unika. Någon som har tips på några modeller jag kan ha missat, inte äldre än 2012 och budget max 6-7mkr
  22. Tänkte uppdatera vad det slutade med, jag köpte endast pumpen som kom med kitet jag först länkade till https://www.moory.se/p/hydraulpump-hydrodrive-tl1-16mra/ då den visade sig passa befintliga rörkopplingar i båten och om jag inte skrivit något och någon läser detta långt senare så fungerar den fortfarande som den ska 😃
  23. Det var då det, nu skall man stirra rakt in i kameran. Och bilden blir ju då som på dom där efterlysningsaffischerna i vilda västern "Wanted, Ded or a Life"
  24. Egentligen inte jag heller, men jag har haft likartat problem på ett drev och på en större utombordare. Där det var en annan teknisk lösning på samma problem, i båda fallen var det en massa havstulpaner som ställde till det. Men gissningsvis skall ju riggen inåt en bit till så att stången kan tryckas in i ett hål när man lägger i backen. Titta efter så att ingenting sitter i vägen, om någonting blivit skadat eller skevt.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...