Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Denna bör funka bra. Det finns säkert många andra alternativ. En vanlig växelströmsgenerator i bil/båt, även kallad alternator, kan spänningsregleras genom att styra en relativt liten ström i rotorns fältlindning. Den möjligheten finns inte i en permanentmagnetiserad generator som i din båtmotor. Styr man i en enkel regulator spänningen med en reglerbar resistans, oftast en transistor. De brukar vara designade att begränsa spänningen till 14,4 V. Värmeutvecklingen i en sådan regulator kan bli ganska hög. Om man vill kapa bort 2 V vid 10 A blir effekten 20 W, så den måste monteras så att värmen kan avledas. Ev. kan du använda en solcellsregulator istället, de finns antagligen som DC-DC omvandlare med hög verkningsgrad och därmed låg värmeutveckling. Jag har ingen erfarenhet av solceller, men andra på MG vet säkert mer om detta. Du skulle också kunna utreda om laddning med solcellerna skulle kunna räcka även till motorn. Motorn går antagligen inte så lång tid under en dag och tändningen drar gissningsvis inte mer än 40 W.
  3. Nu 8 år senare undrar jag om det blev stor skillnad för dig när du bytte isoleringen i motorrummet? Är i görningen med att göra precis samma som du gjort. Tack! ☀️ //Ted
  4. Idag
  5. En Vetus 27 hk fr 2011
  6. Hejsan! Har en Sensor till tändningen som sitter under rotorn som behöver bytas ut på min MerCruiser 4.3L. Men hittar inte rätt del på artnr som ståt skrivit under den.(86-90575). Men ser att det finns några liknande på diverse sidor. Bifogar en bild. Någon som vet ifall den skulle fungera/passa? Ser ut som den skulle kunna passa fast ser lite annorlunda ut med kablarna.
  7. Igår
  8. Hanterat mycket klassad kätting i mitt tidigare yrke som besiktningsman och ett tips: Mät länkarnas tjocklek dvs diametern. Multiplicera med 3 så får man fram max innerlänks mått. Om innerlänksmåttet avviker till större värde än 3 gånger(länkarna nernötta invändigt eller deformerade) då är det dags att fundera på om hållfastheten är bibehållen. Om tjockleken minskat utifrån ursprungstjocklek (om den framgår) så bör kättingen kasseras om länkar minskat med 10%. Länkstorlek framgår via matarhjulet i ankarspelet och därmed tjocklek på länkarna. Kan vara i tum men samma regler (1tum=25,4 mm). Kättingen på bilden hade kasserats av mig pga korrosions angrepp vilket lätt leder till brottanvisning. Det måste förekommit mkt rostutfällningar i ankarboxen. Sen kan någon valt en sämre icke klassad kätting..... Rostfritt kostar dubbelt upp men är inte bättre än galvat, men det får stå för mig. Kanske renare i ankarboxen ....
  9. Har kört med Abralon 2000 och 4000 med framgång precis som föreslagits. Min gamla Nimbus29C blev som ny med Abralon trots att svavel tagit sig upp i gelcoaten som gul fläckar och tidigare ägare ej polerat båten. Går enkelt att handpolera med mkt vatten tack vare Abralon/Mirkas konstruktion. Men börja med oxalsyra som är ngt lindrigare för gelcoaten/topcoaten.
  10. Hallå igen 🙂 Jag kan komma över en Ryds 375 ganska billigt. Det finns inte möjlighet att testa den i sjön innan köp så.... Är det någon som har provat en dylik och kan recensera den. Är den rank? Hur är den att ro? Hur är den vid motorkörming? Tack. /Mathias
  11. Det ser bra ut. Det ser lika ut i min manual. Inte helt uppenbart om man skummar igenom. Skall jag var ärlig har jag inte läst igenom den i detalj. 🙂 Hoppas att det löser sig.
  12. Sätt kortet i en kortläsare och koppla till datorn så ser du om det är tomt eller om det finns något på det. Om det finns en fil/katalog på kortet kan du ju testa att sätta i det innan du startar plottern också. Jag har för mig att det på vissa plottrar går att göra så. Det bästa sättet att få uppdateringar på fw till plottern är ju att ladda ner dem från Garmins hemsida och lägga på kortet. Gratis! Har du fortfarande problem är det bara att ringa Garmins support. När ordinarie personal jobbar (alltså inte bara sommarjobbare) brukar de veta vad de pratar om.
  13. Kommer ihåg att vi träffades i jobbet en gång för en massa år sedan. Då berättade du om dina planer. Om jag minns rätt skulle du då "bara" jobba ihop mer pengar, byta båt och sedan sticka. Så häftigt att du kom iväg!
  14. Hej Muttern till genomföringen för självläns har spruckit så jag skall pilla isär och byta. Har några frågor/funderingar som jag tacksamt tar emot svar på 😃 1. Genomföringen är inte jordad. Borde den vara det? 2. Själva röret verkar vara helt ok. Finns det någon anledning att byta ändå? 3. Handventilen är väldigt trög. Kan man renovera själv eller är det bättre att köpa ny? 4. Någon som vet var man kan köpa nya räfflade gummislangar av samma typ?
  15. Tusen tack för bra och snabb hjälp.😍 Jag har som sagt helgen på mig 😅 (lyfta av idag) jobba på söndag och ti-fredag för extratid då jag är ledig. - Nervös men om man inte testar lär man sig inte :-)
  16. Ditt nick känner jag igen, vill minnas att vi hade några goda konversationer eller åtminstone var överens i några frågor. 😀 Jag är inte riktigt samma Rövare som jag var då det begav sig, åldern börjar ta ut sin rätt.
  17. Senaste veckan
  18. Har ingen erfarenhet av att Six10 sväller där jag använt det , både som standalone och med silican.
  19. Gick ifrån 29 fot till 35 fot (hemmahamn Skanör) och reser mest till Danmark där det är redan nu lite begränsat med gästplatser i vissa hamnar. Rödvig, ,Kastrup, Lynetten blir tight med 50fot. Köge, Ishöj, Dragör, Rungsted finns det plats till 50 fot. Köpenhamn/Nyhavn/Langelinje är lätt att komma till vid rätt tid på förmiddagen och Helsingör har specifik hamn för båtar över 40 fot. Kyrkbacken på Hven samt Helsingborg och Råå har vid lågsäsong platser för 50 fot. Övriga hamnar har vi mindre erfarenhet av. Hade sett mig om efter en 40 fotare. Skanörs hamn har satt en regel för maxlängd på medlemmars båtar till 42 fot, gäller ej gäster. Vi kanske ses kring Öresund.
  20. Skipeer, Vill absolut inte måla fan på väggen, men märkena på dina blad tycker jag inte ser ut som mekaniska skador, det ser ut som korrosion i ngn form. Kan ju vara så att dämparna hindrade anliggning och med anliggning utan dämpare kom angreppen, skall bli intressant att se läget till hösten om vi kommer ihåg denna tråden då....
  21. Det är 10 år sedan han var inloggad... Om du nu vill ha ett annat kapell, är det bara att kontakta en firma som mallar och syr upp efter önskemål, använda sök på google så hittar du säkert någon i din närhet som gör kapell efter önskemål.
  22. Kan inte nog stryka under på det. Och att dessutom göra det lite då och då, eftersom villkoren "justeras". En justering ibland enligt bolagen så "obetydlig" att man knappt blir informerad, men som sedan kan visa sig vara ganska betydelsefull. Ett exempel är Svenska Sjö (men många har liknande passusar) som i de senaste villkoren under "Brand" skriver att försäkringen inte gäller "skada på elektronisk utrustning eller kablar som orsakas av kortslutning eller andra elfel". Dvs om man får en brand orsakad av elfel så får man ingen ersättning för el och elektronik. På min, som är en dieselbåt, skulle jag gissa att den troligaste orsaken till brand just skulle vara elfel. Några bolag går ännu längre och det är oklart om de ens ersätter något om branden beror på "kortslutning i elsystemet".... Och sedan ersätts (vid brand) inte skada på motor och avgassystem som orsakats av explosion i dem. Hmmm, hur bedömer man det ? Våra fossilbränslemotorer kallas ju med ett annat namn också för explosionsmotorer, dvs det exploderar ju ganska frekvent inuti dem så snart de går. Och har det då börjat brinna så är det ju ofta "explosionen" i motorn som varit den tändande faktorn. Eller att bensinångor antänds på ett explosionsartat sätt o.s.v. Ja, hur kan man vara säker här ? Likaså faller hela Uppläggningsförsäkringsdelen hos Svenska Sjö om man glömmer att avlägsna gasolflaskan ur båten när den tagits upp. Inte bara branddelen eller så, utan alltså hela försäkringen - så som de formulerat kraven. En variant som Svenska Sjö infört är att man skyller på att de inte kan beställa utan man måste göra det själv, för annars gäller inte Konsumenttjänstlagen om det skulle bli en tvist eller kass reparation. Därför kan de max agera som ombud för båtägaren vid beställning: "För att du, i egenskap av ägare till det skadade objektet, ska få branschgaranti på det utförda arbetet måste du vara den som beställer arbetet av entreprenören. Detta innebär att Konsumenttjänstlagen (KTL) gäller melIan dig som beställare och entreprenör. Om det skulle uppstå en tvist mellan er om det utförda arbetet regleras denna enligt KTL. Svenska Sjö kan dock föreslå reparatör och skall alltid ha rätt att godkänna reparatör" I verkligheten är det just fulingen @Seawolf beskriver som man här försökt beskriva som något "bra" för konsumenten/båtägaren. Det man gör är ju att man frånsäger sig allt ansvar för reparationens kvalitet, och om den är undermålig är det sedan båtägaren som själv får driva detta mot reparatören ! Sedan fular man ännu mer och kallar reklamationsrätten "branschgaranti". Konsumenttjänstlagen ger reklamationsrätt, det är ingen garanti. För "garanti" är faktiskt något annat. Något reparatören vanligen lämnar på sin reparation alldeles oavsett om beställaren är privat eller företag. Så argumentet Svenska Sjö kör med håller inte, det är bara för att de skall slippa allt ansvar och hantering om reparationen inte blir vettigt gjord. Som sagt - läs villkoren ytterst noga.
  23. Jag skulle nog modifiera en tvåarms avdragare. För visst går det att få tag under remhjulets inte kant? Sen skulle jag värma lite försiktigt runt om på själva remhjulet med en Biltema gasolbrännare. Behövs inte många graders uppvärmning. Värm mitt på kugghjulets sida, inte mot över- eller underkant. Om det inte går att få in armarna på en avdragare, så skicka in en skruvmejsel strax under kugghjulet, efter uppvärmning. Byt plats runt om. Skułle tro att Biltema även har nån brukbar avdragare
  24. Det går att säkra av på många olika sätt och motivet till varför man stoppar in en säkring variera men en huvudanledning är att inte få en brand. Då jag nyligen kastat ut mycket av mitt gamla elsystem och lagt in mycket Victron har sneglat lite på deras systemscheman. Även om de gärna vill att man skall köpa mer av dessa blåa lådor finns det en del bra info. Jag försökte följa den här schemat bortsett från att jag inte har en inverter eller Victronbatterier. Att ha en extra lågspänningsavstänging kan vara trevligt om man vi ha kyskåpet på när man lämnar båten. Victrons BP brytare drar lite ström och kan också styras extern med en SOC-gräns från BMSen istället för en spänningsnivå. Victron har byggt en hierarki av säkringar som är relerat till lasten och kabeldiametern. Man får tyvärr många "busbars" soma man slipper om man kopplar in sig direkt på batteripolen. Det har fördelen att man får en snabbare felutpekning och att ett kortslutning stänger av hela systemet. Jag har kört en blandning av säkringar beroende på storlek. ANL : 100A - 400A Mega S: 50A - 100A. Några autosäkringar: där jag får plats och vill kunna bryta manuellt. Flatstift säkring: 3A - 30A Victrons schema, https://www.victronenergy.se/upload/documents/VE-direct-drawing-with-Phoenix-charger-12-50-1-inverter-375W-Li-Batt-smallBMS-MPPT-100-30-Orion-Tr-smart.pdf
  25. Så låter vår gamla 900 också, till och från men den har alltid funkat
  26. Håller på med att göra om fästhålen för ett akterankare på den integrerade badplattformen då jag vill förebygga läckage (igen) vid de genomgående skruven. Teakribbor 12 mm GRP 5 mm Balsa 18 mm Djup 35 mm i 6 st hål med diameter 27 mm. Blandade till klar West System epoxi med snabb härdare, temperatur ca 20-25 grader, och grundade mha liten pensel ned i hålen för bra fäste. Steg 2 var att blanda i filler 404, stark koncistensgivare, och fyllde hålen upp till kanten. Höftade satserna så det blev 3 små satser med ”smet”, inget konstigt/svårt trodde jag. Men ”smeten” pös över och jag undrar varför för det förväntade jag mig inte, någon som kan förklara? • för stor mängd epoxi som blir för varm? • beror på filler 404? Vill lära mig om jag gjort på fel sätt.
  27. Tag sedan inga nya hål utan limma dit en bit av en tjock plastskiva och skruva sedan det nya lodet i denna. Limma med Sika (marintätning). Det fungerar även att limma dit en bit av en plastskärbräda, men den måste ruggas upp och tvättas med aceton.
  28. Tjo. Har en båt som går under modell vika 465 Jag undrar vilken tillverkare den kommer ifrån? Hittar inget på nätet om den. Och att teckna en försäkring e inte de lättaste Drar med en bild på båten och skrovet
  29. Befinner oss på västkusten, precis som förra ägaren, som hade den i många år, så saltvatten i högsta grad (men med 'glykolblandat och varmkört' varje höst, iaf i i vår ägo)
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...