Jump to content
Wednesday 18 May 2022

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Aluminiumbåt, då kan du kanske ta upp den på en vagn och köra med högtryckstvätt ? Aluminium tål ju mycket. Snäckorna förstör köregenskaper mer än man tror.
  3. Today
  4. Enda gången 5 minuter är lång tid för att fälla upp kapellet är när det kommer en oväntad regnskur......😟
  5. Hej Jag har en Ockelbo DC 21 med VP AQ115 och ett 270 drev. Propellern är skadad och behöver bytas. Någon som vet vilken storlek jag ska ha? När jag körde med den förra året så kom den endast upp i ca 17 knop oavsett om jag körde på 3000 rpm eller 4000 rpm. Kan det ha att göra med att det sitter fel propeller på?
  6. Med tångamperemeter: Nolla den hållandes i närheten av t ex den gemensamma pluskabeln från förbrukarbanken. Öppna den och sätt käften om kabeln (men gärna hållandes i samma vinkel). Då ser du strömmen som flyter i kabeln utan att behöva koppla in något "metalliskt". Principen bygger på att ström i en kabel orsakar ett magnetfält (minns du väl från fysiklektionerna på högstadiet ?). Observera att låga strömmar som det är frågan om här kräver nollställning hållandes i ungefär samma vinkel (du kommer märka vad jag menar) då DC-mätning till skillnad från AC-mätning kan påverkas av jordmagnetiska fältet. Dubbelkolla gärna efter mätningen att tången fortfarande visar 0,0A om man håller den på samma sätt men utan kabeln igenom. Om mätaren t ex visar 0,2A innebär det att 0,2 x 24h = 4,8Ah laddas ur per dygn. Det är 34Ah/vecka. Även med stor bank kan man nog anse att det är lite mycket om man inte har någon tydlig/specifik förbrukare man vet om som faktiskt drar det. Minnesbackup till stereo drar sällan över 10mA (0,01A), länspumpsövervakning inte mycket mer än så heller. Dvs totalström på max 0,05A är inget att "bråka" om. Då har du lite ungefärligt hum om vilka viloströmvärden du skall kolla efter. Lämplig tångamperemeter finns att köpa på många ställen. Kolla dock att den verkligen klarar DC. https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-400-a-2000044264 Om du nu har en ansenlig viloförbrukning kan du ju passa på att lossa dessa "okända" kablar och se om/när den försvinner. Då har du ännu en pusselbit. Svårt att hitta exakt din laddare på nätet, så jag kan inte svara på det. Men är den helt släckt är ju första tipset att kolla 230V-sidan, dvs så inte felet ligger före laddaren. Kolla landströmssäkring men sedan ev. säkring på nätingången på laddaren (kan sitta inuti).
  7. Vid längesegling ligger man ofta still lite längre perioder och i mellan/norra europa då i gästhamn. Annat beteende längre söderut (svajankring) pga höga marina priser. Vi har övernattat i flera hamnar där man betalar landström 230 V mha ”hamnkort”. En del hamnar kan man få tillbaka ej förbrukat värde på kortet vid utcheckning, en del ingen kreditering. Alla har haft deposition som vi fått tillbaka. Svårt att veta hur stort belopp man skall ladda till elstolpen så vi laddar in ett belopp och kör tills det tar slut. Men landströmsladdaren kör igång bulk laddning efter varje omstart vilket är onödigt: det gäller att optimera livslängden på batterierna dessutom vill jag utnyttja solpanelerna maximalt. (Tidigare på morgonen såg jag att landströmsladdaren var i status storage = 13.5 V innan landströmmen bröts.) Idag skapade jag en user profil på landströmsladdaren, absorption=float=storage=13.5 V som jag aktiverade efter omladdning av 230 V elstolpen. Solen skiner och solpanelerna laddar fint medans landströmsladdaren inte laddar något alls, min skotska själ mår bra 😉 Victron MPPT laddaren är dock i bulk mode för user profile, just nu är laddspänning från MPPT regulatorn 13.61 volt. Är det någon som labbat med profilerna på Victrons smarta laddare med VE.Smart networking? # # # Victron IP43 landströmsladdare user profile som ”stoppar landströmsladdning” soliga dagar MPPT user profile 14.2 volt (14.2-14.4 volt) rekommendation av leverantör för bulk mod 13.55 volt mtp att landströmsladdaren inte skall kicka in vid långa soliga dagar
  8. Tack, det var till hjälp! 👍 Har hittat ngt som kan fungera. Ska beställa, återkommer med resultat. Blir denna: https://www.marinshopen.se/product/tärning-10x32"unf-562261
  9. Reagera på att skruven inte sticker upp minst tre gängor ut bulten vilket är väl lite av en industristandard. Lär inte kommit så från varvet. Möjligtvis har man förstärkt och lagt på mer material vilket gjort att skruvlängden inte räckt till. Men det har defenitivt inträffat någonting vid kölsvinet, har man fixat detta bra och vid lyft med närmare inspektioner, provsegling inte hittar uppträngning av vatten är det ju ett steg i rätt riktning. Ser att sprickorna börjar vid infästning där skruvarna löper genom materialet, i mitten upphör de. Det får mig att undra om det inte är skruvarna kraft som tryckt och orsakat detta. Kan vara av en lagning som inte är tillräcklig, ny grundstötning eller flex i material/skrov/köl och orskat spricker i bästa fall endast färglager. Lycka till, du är ju köparen och har det bästa utgångsläget – låta bli att köpa om man osäker helt enkelt. Kommer alltid nya objekt!
  10. Om du inte kan säkerställa att färgen är fri från koppar så måste du tyvärr ta bort den. Korrosionen kommer annars att ställa till det ganska fort, och du har en fin båt. Jag ser inget behov av epoxymålning. När du blästrat eller slipat bort färgen kan du sätta på grundfärg och vara nöjd så, eller så drar du på bottenfärg för alu-båt på grundfärgen. I båda fall kommer det att växa på botten och du måste tvätta. Jag lägger i en burk cayennepeppar i min bottenfärg till Bustern och det ger kraftigt ökat motstånd mot påväxt av slem och alger. Även fast många i detta forum hävdar att jag har fel och att det inte gör det. Dom kanske har rätt, men jag har kört alu-båt i +20 år i Östersjön och påväxten nästan helt försvann när jag la i Cayennepeppar i färgen. 🙂
  11. Eller nåt kryp som tagit sista vilan i kanalen för skvallerstråle. Kan inte vara, allt för svårt att kolla / rensa.
  12. Det är samma typ av celler som jag köpte. Jag köpte direkt från skypower . Perfekt hantering från deras sida o transporten fungerade utmärkt. Nu eftervcacen månads brukande av batterisystemet kan jag konstatera att det fungerar över förväntan, ihop med multiplus invertera/laddaren är 230 försörjningen helt sömlös, går strömmen i bryggan lånar den från batteribanken. Även väldigt nöjd med x2bms som är ytterst fiffig. Några av de positiva delarna med den är att den har separat brytning för just multiplus, och den stänger av laddningen i den, men inte strömförsörjnings funktionen. sen balanserar den cellerna sände alltid är välbalanserade, vilket är bra mvhJohan
  13. Yesterday
  14. Hamnkapell är en bra investering till båten. Billigare än ett campingkapell och enklare att hantera. Du nämnde de som lägger tygbitar på taket för att skydda kapellet från sol och smuts. Jag ser ofta skador på båtkapell där tygbitar som det eller vinterpress har legat och rört sig på kapellväven. Oavsett vad du lägger mot ditt kapell så kommer det skava hål eller tunna ut väven så ett hål oundvikligen uppstår. Har man problem med fågelspillning eller helt enkelt värnar mycket om sitt campingkapell så hade jag investerat i ett hamnkapell. Det kommer förlänga campingkapellets livstid mångfalt.
  15. Den har väl varit vinterkonserverad med typ glykol under vintern?
  16. Ha alltid ett litet silikonstift (smörjstift till bilens lister) för 50-lappen liggandes i båten. Ta för vana att smörja tryckknappar så slipper ni se dynor och kapell gå sönder pga av att knappen vägrar lossna.
  17. Som Christer säger, köp en sats tryckknappar på C.O el Jula. Klipp till en bit tyg och slå dit knappen innan du syr fast den i kudden. Verktyget som följer med duger gott, dräm till och känn med fingrarna om du kan separera delarna. Har du gjort rätt så kan du inte separera dom och strunt i om det ser fint ut. Är du osäker så åk till en kapellmakare och be om en liten bit tyg och att de pressar dit tryckknappen åt dig, ska inte kosta många tior. Lycka till
  18. Kan det ha stått kvarglömt slagvatten i kölsvinet under vintern, nåt år? Som frusit och expanderat åt sidorna? Då skulle en sån spricka kunna uppstå. Sen har väl isen tinat och vatten letat sig nedåt mot järnkölen som rostat, i vart fall på ovansida. Bara en teori, då jag inte känner till Maxi 68. Nu är detta, en gammal båt, så man får väl överväga hur mycket jobb man vill lägga ned, och till vilken kostnad. Läcker båten in vatten, när den ligger i sjön? Om inte så är det väl ändå troligt att vatten finns ovan kölen, som borde dräneras ut innan nästa höst. Annars rostar det än mer och frostsprängning fortsätter, mer och mer, för varje vinter. Kan tänka mig nåt borrat hål utifrån och in strax ovan kölen, för att dränera. Täta hålen när våren kommer med t ex Sika. Så kulle det troligen gå att använda båten några år till. Typ nyttja båten, utan att den sjunker. Automatisk länspump kan vara på sin plats. Mest radikala lösningen torde vara att lossa kölen, laga sprickan o s v. Men kostnaden för nåt sånt, överstiger förmodligen båtens värde. Men jag kan ha fel i mina tankar om sprickan.
  19. Tack! Hittade pluggen efter jag såg ritningarna som du postade.
  20. @Rollen Jag läste att du skrev i en annan tråd hur man testar kallstartsfunktionen. Kan du skriva här igen hur man kollar att den fungerar som de ska? jesper
  21. Hej, jag har målat med Hempel high protect epoxifärg och sen avslutat med ett lager Hempel underwater primer. Sen har jag målat vc17 på det och det har suttit väldigt bra under två säsonger.
  22. Terri

    Europas kanaler

    Här är några andra möjliga vägar upp från Medelhavet på kanalerna.
  23. Tack för varningen, det uppskattas.
  24. Tanken är väl att någon ojämnhet eller grad på medbringaren inte skall påverka resultatet. Skillnader finns ju kan vi lära oss av TS Skeppskatten bekymmer.
  25. Hej alla! det har löst sig nu det var kill switchen på gasen som satt i intryckt läge när jag hade skruvat av allt tack för allas hjälp mvh Anders
  26. Det gick bra att justera ventilerna och ventilklonket blev lite mindre. 3 ventiler hade för stort spel och 2 hade för litet - dock inga stora avvikelser (mindre än 0,05 mm). Jag fäste ett buntband om högtrycks-pumpens mekaniska avstängare, för att säkerställa att den inte gick igång (dock måste den risken vara nära noll). Det gick bra att dra runt motorn med stor momentnyckel och hylsa 24mm direkt på veven.
  27. En gnistlös motorrumsfäkt som körs både före och efter start, är nog att rekommendera. Kansk t o m när motorn går. Instängda bensinångor är inte att ignorera!
  28. Sorry snurrade till det tänkte på powertrimmet. Virrig jag är
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy