Jump to content
Wednesday 04 August 2021

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Freez

    E 10

    Evinrud säger, https://www.noco.com/include/uploads/MSDS-Sheets/Evinrude-Ethanol-E10-Statement.pdf Så här säger Mercury Mercruiser om deras motorer (instruktionsbok från 2011), funkar men inte helt optimalt tolkar jag det som. If the gasoline in your area contains either methanol (methyl alcohol) or ethanol (ethyl alcohol), you should be aware of certain adverse effects that can occur. These adverse effects are more severe with methanol. Increasing the percentage of alcohol in the fuel can also worsen these adverse effects. Some of these adverse effects are caused because the alcohol in the gasoline can absorb moisture from the air, resulting in a separation of the water/alcohol from the gasoline in the fuel tank. The fuel system components on your Mercury MerCruiser engine will withstand up to 10% alcohol content in the gasoline. We do not know what percentage your boat's fuel system will withstand. Contact your boat manufacturer for specific recommendations on the boat's fuel system components (fuel tanks, fuel lines, and fittings). Be aware that gasolines containing alcohol may cause increased: •Corrosion of metal parts •Deterioration of rubber or plastic parts •Fuel permeation through rubber fuel lines •Starting and operating difficulties Man bör även kolla om bränsletanken är i plast, https://www.hamnen.se/ha-koll-pa-vilken-batbensin-du-tankar-i-sommar/
  3. Ge inte upp din batteribank, det går att få liv i batterierna igen om du gör något åt den.
  4. Lite tillbaka till ursprunget i tråden. Jag har spelat in en film som visar vad man bör göra med sin uppblåsbara väst varje år. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/sakring-pa-uppblasbar-flytvast
  5. Today
  6. Ser spontant ut som en enhet. Rengör noga och se om det överhuvudtaget är lösa lagerbanor. Kanske är tänkt att bytas komplett.
  7. Sagitario

    Båtplats

    Kolla med Uppsala kommun. Finns plats efter kajen söder om småbåtshamnen i Uppsala. Lycka till.
  8. Hej! Har nu fått äran av att bli båtägare igen. Var ute för första gången för en vecka sedan och våran motor, en Mercury xr10 från 1995 2-takt. gick kanon. Startade på första draget och allt kändes bra. Såg en fin och stabil vattenstråle och inga missljud. Efter strax över en timme i runt 5 knop så lägger motorn av. Finn inte antydan till att tända. Vi tar oss in och jag kollar stift, att den får soppa, rengör förgasare. Helt död. Kollar bensinfilter, ser bra ut Tanken var tom när vi köpte den så fyllde den full med 25 l 95 oktan samt 5dl tvåtaktsolja. Tar ett kompressions test dagen efter och värdena är runt 120psi i varje sylinder. Alltså helt lika värden. Provat att starta och den drar igång helt plötsligt. Sjösätter idag igen och åker 1,5 timme i ett kör. Både fort men mest långsamt i älven. Dör efter 1,5 timme och vägrar starta. Inga missljud eller konstig gång innan. Luftventilen är givetvis öppen på tanken. Dör plötsligt bara. Vad kan det vara för fel? Mvh Patrick
  9. Vi kikar på att köpa en HT 22 till nästa sommar. Vi har kollat runt lite i år och fick lära oss att modellerna 1998B - 2000A är byggda på Irland. Dessa Irländska båtarna hade/har tydligen kvalitetsbrister och jag har försökt att hitta vilka brister och hur allvarliga de är. Nån som vet?
  10. bossee

    Läckage Yamarin

    Kolla även att det inte är glipor och så vid gummilisterna i rutorna, se röda pilarna i fotona. På min Yamarin 5820, 2003:a, som jag haft sen den var ny har gummilister krympt, blivit kortare, se bilderna. I några hörn har jag fyllt igen med svart Sikaflex där det varit glipa (t.ex. gröna pilen i ena fotot). /Bo
  11. Tack för länken, motorn är en dieselmotor Yanmar 12 yse, inte så stort motorrum, länken blir perfekt tack 👍 Hälsningar Sverker
  12. Vi tankade alla typer av diesel, både landbaserade och sjömacksbaserad, i vår MD11 utan att få några som helst problem och det gör vi fortfarande. HVO och Prems miljödiesel är bra eftersom man nästan helt slipper avgaslukt. Lite bakteriedödande medel häller vi i ibland, både nu till nya Beta:n och tidigare till MD11:an.
  13. Jag har läst lite om det och det finns en pryl som heter DASH POT som ska se till att trotteln inte "slår igen" för hårt vid gasavdrag - Den har en riktningspil på flödet och när jag blåser i den så går det att blåsa åt båda håll - Någon som vet om dessa är en backventil? Isf är den trasig tänkte jag....
  14. Tack! Jag följer ditt förslag och återkommer med resultatet av undersökningen.
  15. Tack för det! Var på väg att ringa dom själv under dagen. Då återstår bara att kolla fjädringen för min del 😀
  16. Tydligen går det inte att komma åt från insidan enligt tidigare inlägg från trådskaparen.
  17. Tack! Drevoljan är påfylld så det har jag uteslutit, men intaget kan vara en orsak (dock ligger temperaturen endast på ca 70-75 grader). Ska försöka hitta manualen och verifiera pipen.
  18. Tror det saknas på denna modell, men att det vid tomgång ska stänka vatten ur avgashålet i bakkant av riggen.
  19. har skaffat en sealine F380 och funderar på en jolle till nästa säsong. Någon som har bra tips, badbryggan är inte superdjup och båten är totalt 3,77m bred.
  20. IngemarE

    l

    Tocken ä de ?
  21. Detta är ingen generell sanning utan gäller för motorer där båda stiften tänder samtidigt i ett så kallat Wasted Spark system. Dessa är ganska vanliga och gäller nog färre än hälften av motorerna och finns säkert inte på gamla motorer med brytarspetsar som denna.
  22. Jag google-forskade lite i ämnet och kom fram till att bensinen och metall i förgasare/insprutning oxiderar och bildar en kristalliknande föroreningen som sätter igen förgasare. Processen accelereras om det finns vatten närvarande och då etanolen i bränslet är hygroskopisk ökar risken för detta skall vara fallet. Sätten att skydda sig är att tillföra en bränslestabilisator åtminstone i sista tanken för säsongen och köra motorn så att den säkert når hela bränslesystemet. Som alternativ kan man köra med alkylatbensin men kanske hellre 98 oktan i sista tanken. Viktigare nu när vi fått E10. Flottörhus på förgasare och ångseparator på insprutningar skall tömmas vid höstservicen. Det brukar sitta avtappningsskruvar i botten på dessa, ibland kopplade till en dräneringsslang. Detta har antagligen inte gjorts på denna motor. TS kan testa att öppna dräneringen och pumpa igenom lite frisk soppa med blåsan, men sannolikt måste förgasaren demonteras och rengöras.
  23. Yesterday
  24. Har mailat Conrad för att se om de kan känna igen ifall detta är ett kontaktdon de känner igen, skall kontakt Axflow också ifall Conrad går bet
  25. Visst luktar avgaserna betydligt mindre nu! Och skulle du tanka med dunk och spilla på händer är det lätt att tvätta bort.
  26. Om du vill köpa en ny 4-taktare istället finns det säkert firmor som tar den gamla i inbyte o kan montera på en ny. Då slipper du ju böket själv men får antagligen ett skambud på den gamla.
  27. Tack @guestsson! Jag får försöka. Har inte ens lyckats lista ut vilken av vajrarna som är gas och vilken som är växel, men får väl försöka. Monterade bort reglaget och skruvade isär det, men såg inget konstigt där heller. Men vet ju inte riktigt vad jag tittar på 🙃. I motorn går vajrarna på botten, så de är svåra att komma åt med fingrarna, men skam den som ger sig. Tänkte också på propellern. Vi gick mycket lätt på ett grund för någon vecka sedan. Men det var i mycket låg fart och jag kollade propellern efter det som löpte fint. Har också kört en hel del därefter utan problem. Och som sagt - det känns tydligt i reglaget att något är fel, liksom segt och trögt framåt.
  28. Tack för bilden! Får nog bli den enklaste och billigaste lösningen. Får helt enkelt lossa på vantskruvarna när jag vill ta öppna mantåget. Vill inte ha en massa extra stöttor eller handikapps räcke typ hajfenor.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy