Jump to content
Thursday 28 October 2021

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. heimlaga

    Båtnitar

    En båt skall få två hela och två halva nya bord som skall nitas fast i vrängrin. En annan båt skall få ungefär 15 nya basade spant. Det blir en del långa nitar.
  3. Today
  4. Hej Här finns en som är 19 cm bred https://solarlab.se/solpanel/solcell-36-w-lang-smal-perc-monokristallin Hälsningar Ove
  5. Varför vänta ända till jul på julklapparna? "Allt" finns på nätet! @Lintotts tips med Granboken är klockrent. Granboken är en riktig bibel där man får mycket tips och ingående beskrivningar kring det teoretiska bakom tipsen kring segeltrim. Den tar en stund att plöja igenom men är väl värd tiden man lägger. Granboken finns även som PDF. Albatross - Segelhandbok Som Granboken men inte lika teoretiskt utförlig utan beskriver kortfattat, mer rakt på, hur man trimmar sina segel. Seldéns Råd & Tips Beskriver hur man mastar på och trimmar riggen. Funkar utmärkt även om man råkar ha ett annat fabrikat på sin mast.
  6. Ja man får nog kolla närmare på varje båttyp, men Flipper 666 (även om denna inte är aktuell för dig just nu) och 630 har ju bra v-botten och det finns väl som sagt olika konstruktioner från varje tillverkare som är bättre och sämre. Man tröttnar väldigt fort på att åka runt i en stampig båt, sen att det skulle kunna dra någon deciliter bränsle extra är enligt mig helt obetydligt i hela båtägarkalkylen, belåtenheten över en bekväm, komfortabel och säker båt räcker mångt mycket längre än att du sparat några kronor och den planar ut på halvgas istället för trekvartsgas. Men en Ryds kan säkert funka bra.
  7. Makro

    o-metall

    Ja, det låg väl lite speciella omständigheter kring att Ö-Metall lades ner/ konkade vad jag har hört och som jag inte tänker gå djupare in på här. Den andra firman Hönö båtrutor har ju en liknade sysselsättning men om de konkurrerade vet jag inte riktigt, Ö-Metall gjorde ju mycket jobb i rostfritt.
  8. Kanske har verksamheten upphört, det var en liten men duktig firma.
  9. Hur är det med tillgången på resorcinollim till exempel Aerodux 185 för båtbyggnadsändamål? Vem säljer sådant? Jag vill inte använda epoxi för att jag har svårt att hålla en tillräckligt hög och jämn temperatur tillräckligt länge och jag vill inte använda polyuretan eftersom det inte går att basa efter limning.
  10. Nej, den typiska förgasaranpassade elektriska pumpen är istället gjord för att ge upp vid väldigt lågt mottryck (typiskt tiondelar av bar) - precis som den mekaniska. Dvs den går hela tiden, men genererar inte mer tryck än att nålventilen på flottören orkar stoppa detta när flottörhuset är fullt. Exempel: https://www.misab.se/artikel.php?id=2255 Tryckreglerade elektriska pumpar finns däremot på mer avancerade insprutningssystem. Men som sagt mig veterligen inte när det är frågan om förgasarkompatibla lågtryckspumpar.
  11. Jag tycker nog iallafall du ska vara försiktig när det gäller så pass gammal motor, och om du ändå är sugen på båten/motorn se till att ha med någon som kan dessa motorer är du tittar på den. Motorn kan såklart fungera alldeles utmärkt, men den är fortfarande 40 år gammal, och vad händer om något går sönder, finns det reservdelar att tillgå, och vad kostar det att reparera om du inte kan göra det själv och måste lämna den till verkstad?
  12. Om man jämför med andra bilder så ser vattenlinjen helt normal ut. Tex denna, https://se.topboats.com/yachting/used-boats/sea-ray-200-signature. Som Rammsee skriver så är det mycket vikt i aktern på en liten båt.
  13. Jag ska fråga tillverkarna om råd, bra idé! men det lutar åt rostfritt med en ordentlig skiljevägg.
  14. Yesterday
  15. Tack ove för fina bilder och tips. Bemek, vad menar du med avsmalande rör och dämpning?
  16. Du menar att det är oförskämt att kolla vad folk skriver om D3:an...
  17. Det finns ytterst få båtar där sådant anges. LxB för båtarnas skrov hittar du däremot på Sailguide jag la in länken till för några dagar sedan.
  18. Ladda ner "CDI Electronics Trouble Shooting Guide" och följ anvisningarna under No spark.
  19. Jag provade att tillverka den här norska modellen men friktionenen mäktar inte hålla excentern låst så det blir någon smärre omkonstruktion. Jag misstänker att norrmännen nyttjar något träslag med större friktion än björk.
  20. Hej Motorn är startad!! Den låter bra, vilket är skönt. Men det blev som jag trodde, förgasarna behöver demonteras och rengöras. Motorn ville inte gå på tomgång så lite mer pyssel blir det. /:Mathias
  21. Hoppsan, jag upptäckte att jag redan frågat om Silic One i en annan tråd. Jag får väl skylla på att jag är 77 år och kanske något glömsk 🙂. Ingen har tydligen någon erfarenhet av Jotun Watershield?
  22. Kopplingsplint Att köpa kopplingsplintar kan bli en diger kostnad. Speciellt om man behöver några stycken. Tycker man om att greja är de inte svåra att göra själv. På den lokala skroten/överskottsbolaget/maskinaffären hittade jag en 16 mm tjock plastskärbräda av lite större modell (200:-). De hade även ett plattjärn i mässing 10x50mm, dryga metern långt, liggandes (250:-). Plattjärnet kapades i rätt längder beroende på antalet anslutningspunkter. Därefter klövs den kapade biten (på längden) så det blev två lite smalare bitar. Detta moment underlättades enormt av det här vinkelslipstativet. De kapade bitarna slipades "mässingsblanka" med sandpapper och förtennades sedan. För att förtenna värmdes mässingsbiten upp med värmepistol och tennpasta (bera-fix) penslades på, sedan tvättades biten ren i vatten. Till anslutningspunkterna borrades hål med 20 mm mellanrum och gängandes sedan till M8. Jag använde en pelarborrmaskin från Jula. Till den har jag ett billigt 2-axlat skruvstycke (eller vad det nu heter) så arbetsstycket kan finjusteras till rätt position. Borr och gängtappar köptes från Mekonomen. Skärbrädan sågades till och formades i en kap- & gersåg. Den tillsågade skärbrädsbiten och den förtennade mässingsbiten skruvades till slut ihop med M6 skruv (borrat och gängat i mässingsbiten).
  23. Är det inte en bulb eller ramm även på de gamla hällristningarna av båtar från bronsåldern? Undrar hur noga de räknade.
  24. Leta upp motorn på boats.net. Jämför reserdelslistan för närmast större. Om de är snarlika skiljer sig oftast förgasaren men det även kan vara annat som varvtalsbegränsande switchbox. Med få undatag blir det billigare att byta motorn.
  25. Last week
  26. Om detta med oljepluggarna är bekymmersamt så kommer resten av båtlivet bli ett rent elände.😉
  27. Behåll den, låt den sitta kvar. Se till att få igång din radar och kolla på den under dagsljus och bra sikt, då lär dig hur den fungerar då så kan du sköta den när det blir dålig sikt. Det finns ju en och annan bok i detta ämne, kanske även nån kurs på nätet?? Ni. na, na, na... här är boktipset! Så fanns det ju dom som lyckades kollidera trots radar, eller snarare tack vare radarn... Denna olycka är en klassiker i detta sammanhang. Modernare småbåtsradar kan projicera radarbilden uppepå sjökortsbilden i plottern, overlay, och klart det underlättar ju för hjärnan som då inte behöver tolka två bilder på olika skärmar.
  28. Mina våta förbrukning samt agm start sitter kvar i båten. Förbrukningsbanken underhålls av solcellerna och start av en dos från en batteriladdare om behov skulle uppstå. Det är en bra väg att gå! Jag byggde en "sol- och vindladdningsmodul" förra vintern. En bit formplywood där diverse elprylar monterades i lugn och ro med god arbetsställning vid köksbordet. Skivan med prylarna skruvades sedan på plats i båten. Bilden är från inkopplingen av "elskivan". Det saknas en dc-dc manick som inte hade kommit vid den tidpunkten. I övrigt var det bara att ansluta de externa kablarna så var det klart.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy