This stream auto-updates
- Past hour
-
Jag har en fin Utter 520 som har ett extra fäste på akterspegeln för en extra liten utombordsmotor. Jag är ute efter en elmotor att primärt använda för trolling men även att ha som reservmotor om min Yamaha 80 skulle packa ihop. Kan någon tipsa om en bra och kunnig affär/återförsäljare som jag kan konsultera? Har provat att mejla en kedja och det tog nästan en vecka tills jag fick god dag yxskaft-svar. Jag gissar att jag behöver en lång rigg på 42" (107 cm) eftersom avståndet mellan motorfästet och vattenytan är ca 54 cm. Skulle även 36" (91 cm) fungera? Motorn kommer att hamna en ganska lång bit bakom akterspegeln så teleskop på rorkulten är ett krav. Finns det kanske även förlängare till rorkult? Vilken typ av batteri är att rekommendera? Gissar att jag inte kommer att hålla på att trolla i flera timmar. Jag vill nog max lägga 10 000 för hela paketet. Per i Bergslagsmetropolen Virsbo
- Today
-
Vissa impellrar har inte en i axeln genomgående sprint eller typ skruv, som låser vid axeln. Finns även en variant med en liten kort typ pinne, som ska ligga i ett urtag i axeln, parallellt med axeln. Pinnen passar i ett uttag i centrum av impellern. Såg att det var lätt att missa detta vid montering. Kanhända att impellern snurrar med lite, men absolut inte som den ska, om pinnen/låsningen saknas. Att kylvattnet blir varmt, visar att kanalerna är öppna i motorn. Kolla vattenintaget på framsidan, strax ovanför skäddan. På min Johnsson var det fullt i skräp i plastgallret. Då blev det. minimalt med vatten som strömmade in till impellern. Troligen ska du ställa växelväljaren i neutralläge innan du lossar drevet/växelhuset för att komma åt impellern.
-
Ny eller begagnad du letar efter? Om det är Cross 75 BR du funderar på så verkar många föredra den äldre modellen med Yamarinskrov och inte Busterskrov som den har nu. Husky R8 har störst sittbrunn av de 4. Varför skulle den vara svårare att lägga till? Min Husky med Yama 300 drar typ 1,15 l/nm vid 3500 rpm och 27,5 knop. Det är en bra marschfart för den. Snittförbrukningen för en hel tank brukar ligga på 1,3 l/nm (Sthlms skärgård).
-
Är helt övertygad om att det är minuskablar. Finns inga svarta kablar i min Husky som inte är minus och dina ser "original" ut. Räfflade durken? Är nog svår att få blank pga strukturen. Star Brite har medel,
-
Du behöver lite marginal på dom 83A som startmotorn teoretiskt vill ha. 1000W är när den snurrar och är belastad. Startströmen är mycket högre (dvs när startmotorn står stilla och ska börja snura). Till det behöver du tänka på försluster i kablaget mellan batteriet och startmotorn. Samt att det ska fungera när du behöver felsöka och kanske har ett delvis urladdat batteri. Titta på ett batteri med CCA +300A och +50Ah så bör du klara startströmen med rimliga kablar och att mata startmotor en stund om det behövs.
-
Jag hade en Johson 30 från 1996. Mycket bra motor, men törstig. Den hade en förgasare. Din 70 VRO har tre förgasare. Injection hänför sig antagligen till att det sprutas in olja för 2-taktssmörjningen automatiskt (VRO systemet) - då har du en separat tank för 2-taktsoljan. Bensinmotorer behöver fet blandning på lågt varv och låg belastning, speciellt 2-taktare. Min ville aldrig gå bra på tomgång, utan använda choken. Choken på min ströp inte förgasaren, utan fetade upp blandningen med mer bensin genom ett extra munstycke. Har din samma, så kanske du har ett problem där. Här är några riktvärden för förbrukning (när allt är ok): https://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-utombordare-evinrude Årsmodellen hittar du i modellnumret: https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/evinrude/1980-/1980-1998 Här lite om VRO systemet: https://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html
-
Tyckte det var dags att byta när elementet såg ut så här i änden. Jag köpte båten i slutet av förra sommaren så vet tyvärr inte hur det funkat tidigare. Får nog se över alla kopplingar mot VVB och mäta lite enl förslag tidigare.
- Yesterday
-
5 mm istället för den blå på 6 mm som följer med spelet. Jag har nog ungefär 35 m lina på trumman.. Och sedan 2 m kätting för flex och tyngd.
-
Bilden talar för sig själv, 6 mm gods höll i nästan 20år... ammonium och ammoniak inget bra för ädla metaller. Det hade nog gått åt två sanitetsslangbyten dock....
-
Den känns väldigt amerikansk, kanske en äldre Spearfish?
-
Motortilten fungerar ej det klickar bara i reläerna. Vad kan det vara för fel? Kan man frikoppla hydrauliken? Tacksam för svar.
-
Man lär så länge man lever som det så fint heter. Skönt att det löste sig för dig. Nattsömnen brukar bli lidande när man inte har fungerande grejer. Åtminstone för mig.
-
Tack för svaret. Jag hade för mig att det var bara att byta om likadant och skillnaden var dp /sp. sökte något företag som skulle hjälpa mig att skifta och var i kontakt med ett företag i V-ås de sa att man måste ha ett underhus som var anpassat till DP drev de kunde erbjuda ett och så flytta över och skulle ha 20000 kr för detta. snabbt överslag 2500:- för nya packboxar packningar 2187,5:- /timen inkl moms 8 timmar arbetes tid. Jag och svärsonen får slå vår huvud ihop han byggde växellådor till drifting tidigare så han fixar det trodde han när vi pratade idag. ner i flyttkartongerna och leta fram verkstads boken på drevet :) åter igen tack för svaret
-
Tack för alla svar! Ni har gett mig en hel del att tänka på. Fantastiskted så mycket entusiasm. Ser fram emot att lära mig och greja.
-
Inte säkert att det är enklast att plasta igen. Vi tog bort en gammal genomföring, som var fylld med plast. Att slipa för att plasta på nytt och gå igenom hela den proceduren, dessutom i alldeles för låg temp utan möjlighet att värma upp, var orimligt. En mycket enklare lösning var att skaffa en ny genomföring i samma dimension, installera den och bara montera på ett tätningslock. Naturligtvis med gänglåsning och allt sånt. Sen en extra omgång tätningsmedel på "utsidan" inne i hålet. En halvtimmes jobb skulle jag tro.
-
Ja just det, och jag har bara ett kombinerat start/förbruknings-batteri.
-
En korrekt utformad webbsida (avskyr begreppet "webbapp") funkar i alla webbläsare. De som inte funkar på alla har varit lata och valt ickestandardlösningar som bara finns i vissa webbläsare, dvs Chrome-syndromet. Själv använder jag Firefox, men mer och mer slutar fungera där.
-
Jag har inte heller riktigt förstått varför man vill polera en omålad aluminiumbåt, jag trodde man skaffade den typen av båt just för att man vill slippa polerandet.
-
Här symbolen för en Schottydiod. Strömmen skall flyta i pilens riktning. Det horisontella strecket sitter på samma sida på dioden som den målade ringen eller strecket på diodens utsida.
-
Har nu beställt några olika från Rostfriskruv.se. Säljer styckevis så det var bara att plocka ihop lite olika möjliga. Blev alltså rostfria. Sen skickar de ett brev med innehållet som lär redan ha gått iväg från dem. Sen är det ju det där med utbärningen också… Tack för hjälpen
- Last week
-
ok - ungefär samma som Vator, tycker jag. Tack!
-
Ja, DF175 är ju i stort samma konstruktion som DF150 så de borde ligga ungefär lika. Skillnaden i varvtal beror sannolikt på att en annan propeller ger samma prestanda på lite lägre varv med den starkare motorn. Skulle jag tro...
-
Tycker liksom TS och andra inlägg, att inredningen för båt 2 var bättre, samt kapell och att man slipper noja sig för att utombordaren reser utomlands. Gångvärme finns vilket är ett stort plus vid höst och vår. Men skulle nog föredra utombordaren i alla fall. Mindre genomföringar i skrovet och att utombordaren är nyare och troligtvis bränslesnålare, samt mera överskådlig vid service. Samtidigt förstår inte riktigt att motorn endast är körd 150 timmar och är från 2013.Typ 17 timmar om året. Låter väl lite. Men skulle säga så här: Är du van vid inombordare sen tidigare och åker mycket på vår och höst, så är nog inombordaren att föredra. Men om du vill ha en trevlig dagstursommarbåt med ankare, så är utombordaren nog att föredra. Samt be om att få åka/provköra bägge båtarna.
-
Tänkte passa på att rapportera vad som hänt med mina läckande styrbordsmotor... I förrgår kom så den saknade tätningsringen. Att komma åt att få dit allt är obeskrivligt trångt och arbetsmiljön lämnar en del övrigt att önska. Har just nu blåmärken över stora delar av bröstkorgen efter att ha legat på en pentamotor i alla möjliga och omöjliga ställningar. Till slut satt den ändå där och efter att ha gjort om proceduren fem-sex gånger höll det även tätt. Sanerade därefter motorrummet på allt vatten so kommit in innan jag gav mig iväg på en provtur. Började med att puttra i en distans innan jag öppnade motorluckan och konstaterade att allt var snustorrt. Tog upp båten i plan och körde någon minut innan jag öppnade motorluckan igen för en snabb koll - allt såg toppen ut! Nu sprider sig ett leende över ansiktet och jag far iväg i den underbara sommarkvällen i 22 knop. Lycka att åka båt! Men nä.... så bra kan det väl ändå inte gå. Öppnade återigen motorluckan och nu sprutade det vatten så det stod härliga till. Mitt nysanerade motorrum såg nu ut som ett hemmaspa med ett par gröna motorer i.... Slog av styrbord burk och puttrade in till den närbelägna klubbholmen på en maskin. Där var det bara att dyka ner i motorrummet men hur jag än försökte så fick jag det inte tätt. Till slut blev klockan så pass mycket att jag avbröt de livräddande insatserna och puttrade mot hemmahamn på en maskin. Idag bar det återigen ner till hamnen för att försöka få allt på plats. Den här gången bestämde jag mig för att plocka bort generator och tillbehör för att få bättre plats. Efter åtskilliga försök så höll det äntligen tätt. Jag provade på tomgång. Torrt. Jag provade på full gas (nästan). Torrt. Jag ryckte i röret. Torrt. Sanerade återigen motorrummet på ett par hundra liter vatten och valde sedan att stänga motorluckorna och gå hem. Provkörning får vänta till en annan dag då jag misstänker att en misslyckad provkörning idag skulle leda till att jag medelst borrmaskin eller dynamit såg till så att båtskrället aldrig mer fick se solen
-
Det hade jag tänt att föreslå om jag hunnit det…😃 Det kan även bli andra konstiga fel med larm i panelen, 0 oljetryck. Ingen laddning, etc, etc… Säkra den där jä_la multikontakten med buntband!
-
-
Marinklubbar
-
Catalina klubben
Open Club · 12 members
-
Nidelvklubben
Open Club · 3 members
-
Nimbus
Open Club · 18 members
-
Maximklubben
Open Club · 15 members
-
Nimbus 4000 Fly
Open Club · 1 member
-