Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
M__G

Wallas-spis runt Göteborg

Rekommendera Poster

Hej alla. 

 

Har en walls 800. Den är inte helt kurant i år. Startar inte förens efter flera försök. Hör att boffar under startförsöken, blir knappt ljummen sen kallnar. Försöker igen så några gånger, så startar den. 

Vet vi någon firma runt Göteborg som är duktiga och seriös med vettig prisnivå föt rep av Wallas?

Eller är det rent av någon som vet vad det kan vara för fel så jag kan fixa själv?

Inte låg spänning för laddaren är påkopplad. Batteriet fulladdat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev M__G:

Inte låg spänning för laddaren är påkopplad. Batteriet fulladdat. 

Inte ett svar du vill ha men…

Har du mätt spänningen vid spisen under startförsök? Det är ju inte ovanligt med ärgade kontakter eller glapp. Hade en Wallas fotogenspis som jag inte fick ordning på tills jag bytte kablarna från kopplingsplinten. Gick då upp från 2,5mm2 till 4mm2 och sen inga problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev ChristerN:

Inte ett svar du vill ha men…

Har du mätt spänningen vid spisen under startförsök? Det är ju inte ovanligt med ärgade kontakter eller glapp. Hade en Wallas fotogenspis som jag inte fick ordning på tills jag bytte kablarna från kopplingsplinten. Gick då upp från 2,5mm2 till 4mm2 och sen inga problem.

Tanken har slagit mig men då borde knappen blinkat för underspänning tänker jag och det gör den inte. Det har man ju råkat ut för många gånger när batteriet inte varit på topp. Men generellt funderat på byta kablarna för att få bort lite spänningsfall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som om den behöver en service om kablage är rätt dimensionerat och spänningen är tillräcklig.

Är det en 800 så har den inte den vanliga servicesatsen som de gamla värmarna utan en vekcylinder och den byter du lätt själv om du har lite vana att skruva.

Här ser du hur det ser ut på en 90 spis med samma brännare. Lossa de två muttrarna som håller fläkthuset, lyft sen brännarkoppen försiktigt. Lossa ringen som håller glödtrådshållaren av keramik och mata in kablarna samtidigt som du lyftrt glödtrådshållaren. Vekcylindern skruvas sen loss men kan sitta hårt så en polygrip behövs.

Byt fjäder och skruva dit den nya cylindern och resten av värmaren.

Sen kan det behövas några startförsök för att få fram bränsle igen innan spisen startar.

Walls rekommenderar förresten att man servar vart 5:e år.

IMG_4704.jpeg

IMG_4702.jpeg

IMG_4703.jpeg

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Inte ett svar du vill ha men…

Har du mätt spänningen vid spisen under startförsök? Det är ju inte ovanligt med ärgade kontakter eller glapp. Hade en Wallas fotogenspis som jag inte fick ordning på tills jag bytte kablarna från kopplingsplinten. Gick då upp från 2,5mm2 till 4mm2 och sen inga problem.

4mm2 är ett bra val, tyvärr sitter det allt för klena kablar i många båtar och risiga plintar som ger spänningsfall på det, så inte inte konstigt att Wallas fått ett enligt mig oförtjänt dåligt rykte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Låter som om den behöver en service om kablage är rätt dimensionerat och spänningen är tillräcklig.

Är det en 800 så har den inte den vanliga servicesatsen som de gamla värmarna utan en vekcylinder och den byter du lätt själv om du har lite vana att skruva.

Här ser du hur det ser ut på en 90 spis med samma brännare. Lossa de två muttrarna som håller fläkthuset, lyft sen brännarkoppen försiktigt. Lossa ringen som håller glödtrådshållaren av keramik och mata in kablarna samtidigt som du lyftrt glödtrådshållaren. Vekcylindern skruvas sen loss men kan sitta hårt så en polygrip behövs.

Byt fjäder och skruva dit den nya cylindern och resten av värmaren.

Sen kan det behövas några startförsök för att få fram bränsle igen innan spisen startar.

Walls rekommenderar förresten att man servar vart 5:e år.

IMG_4704.jpeg

IMG_4702.jpeg

IMG_4703.jpeg

Du tror det är så enkelt? Är det vad det innebär med service eller mera man när göra samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev M__G:

Tanken har slagit mig men då borde knappen blinkat för underspänning tänker jag och det gör den inte. Det har man ju råkat ut för många gånger när batteriet inte varit på topp. Men generellt funderat på byta kablarna för att få bort lite spänningsfall. 

Mät först och ändra sen. Ingen idé att byta kablar om du har god spänning (+12,5V gissar jag) fram till värmaren. 
(Alla båtägare bör ha en multimeter och helst en tångampere-mätare i båten för att eliminera dåliga kopplingar bla.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev M__G:

Du tror det är så enkelt? Är det vad det innebär med service eller mera man när göra samtidigt?

Precis, du byter delarna i servicesatsen och gör  rent brännaren, men följ Christers tips och mät spänningen först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Makro:

Precis, du byter delarna i servicesatsen och gör  rent brännaren, men följ Christers tips och mät spänningen först.

Tack för tipsen såhär långt. Dina bilder och förklaringar var lösningen på förstå den. Köpte servicesatsen, plockade ur wallasen ur båten. Hejdlöst mycket sot, smuts å vad det nu är. Cylindern satt väldigt hårt. Men hylsa på 15 mm löste det. Däremot så är sladdarna till glödspiralen väldigt dåliga, delvis av. Så får köpa ny glödspiral med. Däremot var sladdarna till den 4 mm2 så det var ju bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo bara lite rengöring gör nog susen men även vekarna blir hårda med tiden så den där 5 års intervallen för service är nog bra att hålla om man vill slippa driftstörningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde wallasen igår ansluten till båten men inte nedsänkt i sitt hål, startade efter att den tickat frenetiskt och lite så men startade sen snällt. Det är rätt mörkt i ruffen och såg att det blixtrade en del i elmotorn till fläkten. Stängde av. Startade igen efter en liten stund. Startade snällt igen men blixtar till och från i elmotorn. Testade idag igen och nu blixtar det i fläkten så jag avbröt starten. Någon som varit med om detta fenomen? Antar det bara är att ta loss och köpa ny fläktmotor.... också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kan det ju gnistra då det är en borstmotor, kör borrmaskinen i ett mörkt rum så få du se :)
Jag hade inte brytt mig om det om det inte gnistrar så mycket att man kan misstänka att kolen är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Makro:

Lite kan det ju gnistra då det är en borstmotor, kör borrmaskinen i ett mörkt rum så få du se :)
Jag hade inte brytt mig om det om det inte gnistrar så mycket att man kan misstänka att kolen är slut.

Nä, lite ser man ju på andra motorer men här kom det till och med lite rök ur den så jag har beställt en ny för säkerhets skull. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt fläkt. Nu med ny vekcylinder, ny glödtråd och ny fläktmotor startar den enkelt på första försöket. Inte ens om jag släcker i ruffen ser jag gnistor, än mindre rök från motorn så den mådde uppenbarligen inte heller bra. 

Tack för tipsen, de sparade säkert mycket pengar jämfört med att lämna in den. 

Ska se om jag hittar modellbeteckning på elmotorn, ser ut att vara en enkel simpel sak. Kanske kan spara pengar åt någon annan. För 1100 kr för fläktmotorn är nog snudd  på ocker. Ja även de andra delarna var ju löjligt dyra. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det bara själva elmotorn du köpte eller var den komplett med aluminiumhuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Makro:

Var det bara själva elmotorn du köpte eller var den komplett med aluminiumhuset?

Det var en komplett från Wallas. Men man får bara med ena aluminiumplattan, fast det ser ut om man får med båda på bilderna. Så plattan med motor och fläkt byter man.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, för jag såg att Voltpower verkade ha en lös motor att sälja, men den kostade 435 kr ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Ok, för jag såg att Voltpower verkade ha en lös motor att sälja, men den kostade 435 kr ändå.

Den hittade inte jag. Det hade varit billigare för själva aluminiumplattan slits ju inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag kör spisen så hörs ett inte helt rytmiskt resonansljud eller hoande. Ungefär halvfart och mindre. Det ljudet har inte varit innan. Tror det är avgaser som skapar det man varför och vad gör man åt det. Google hänvisade bara till Wallas 1800 och detta är en 800. 

Någon som varit med om detta eller vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så låter vår gamla 900 också, till och från men den har alltid funkat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...