regn
Medlemmar-
Content Count
84 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
0 NeutralAbout regn
-
Rank
Kapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Har inget nu men kanske skaffar. Lowrance kanske
-
Störs en sidescan givare om den är monterad bredvid utombordaren som går. Vilken vinkel fritt utrumme åt sidan behöver en normal sådan givare?
-
Mercury 40hk 80-tal går bara på halvfart med växel i
regn replied to Sme-emil's topic in Mek & Teknik
Har den temp givare på cylinderlocket. Ger den fel värde till cdi enheten tror jag det kan begränsa varvtalen på en del motorer -
Ska plocka bort lilla hjulet. En liten fråga. Det sitter fast hårt, går inte att komma åt med en bra avdragare så hur ska jag få det att släppa. Är väl rätt så mjukt så jag måste vara försiktig.
-
Här är bild på remhjulen. Enligt ritningen är det under svänghjulet uppochned?
-
Kamremmen är senast bytt 2019 på verkstad. Det var före motorn var min. Enligt vad jag hittat är den remmen gjord för mercury. Står 831294 carisle synchro-cog på den. Yamaha rem är det iaf inte. Efter senaste rembytet har motorn inte gått många timmar så lite underligt att remmen verkade vara slut. Kan fel märke på remmen vara orsaken? Så har ju remmen bytts tidigare också, skadorna kan ha uppstått då redan om de var fel sorts rem.
-
Har en yamaha F40 2008. Kamremmen ska bytas. Då jag lyfte statorn märkte jag att kamremmen hade skavt sönder statorn ända ner till lindningarna på de ställen som remmen går från kamaxeln mot svånghjulet o samma på väg tillbaka. Kamremmen ligger ca 10 mm under statorn o remmen borde inte kunna röra sig så uppåt, eller kan den. Motorn har jag haft i flera år o inte märkt något konstigt då jag kollat remmen ibland med motorn igång. Det här har nog hänt före jag hade motorn men vad kan ha hänt och hur?
-
Förr var lösa tankar till utombordare gjorda av plåt. Nu är de av plast. Vid en eventuell båtbrand är det ju bättre med plåttank Med liten chans att släck innan tanken smälter kanske Jag har inte hittat några nya plåttankar som inte är fastmonterade. Finns det någon bra orsak till det.
-
Walker Wingsail å Broadblue Rapier 550 såg båda intressanta ut. Är inte själv intresserad att sitta i en sån men säkert finns de kunder. Kanske yrkessjöfarten också behöver sånt
-
Vet någn om det har gjorts något försök att utveckla en segelbåt som sköter seglingen automatiskt. Alltså som med motorbåt att sätta sej bakom ratten trycka på knappen å styra, båten sköter seglen å allt som hör till. Kanske en viss del av charmen med seglingen försvinner men med höre bränslepriser (för dem som inte vill segla på traditionellt sätt) skulle det kunna vara ett alternativ. en tanke bara om framtiden
-
kanske läcker luft med bränslet
-
Kan de va slangen som kommer upp längst fram på växelhuset å slutar löst hängandes nånstans under motorupphängningen
-
Kan det vara luft i bränslesystemet så den inte får tillräckligt från tanken
-
På många utombordare är det ändast skalet som skiljer mellar olika märken. En tillverkare gör en sorts motor som konkurrenterna också säljer med sina märken på. Eftersom de ä stora prisskillnader, utbud osv skulle de va intressant att veta mer. Kan de finnas någå ställe med samlad information om dessa.
-
Har läst att de relativt enkelt med förgasar- och insugsbyte går att göra om de här motorerna till 35 hk. Är det sant och är de i övrigt samma motorer?