Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    59° 45.3 N skulle jag läsa ut som "59 grader 45 komma 3 minuter nord" eller "59 degrees 45 point 3 minutes north". Med Stockholm Radio har du bara ärende om du är kund. Det är ett privat företag med ytterst tveksamt existensberättigande i dagens samhälle. Man använder mobiltelefon i dag, så klart. Du kan förstås anropa dem, men varför? De kommer nog bara fråga efter kundnummer ändå. I nödläge är det JRCC som hanterar saken, ingen annan.
  2. 2 poäng
    Jag tycker verkligen det låter som problem med jord/minus. kommer du åt kan ju koppla in en tillfällig jord på uttaget och koppla in den direkt på batteriet. eller någon bra jordplint och se ifall den går igång. Går ju bra att tjuva in sig på minus på någon lampa eller vad som för att testa om det är nollvolten som strular. Lycka till
  3. 2 poäng
    Om man vill generalisera lite så håller sig motorer och båtar som gått i sötvatten bättre än de som gått i saltvatten.
  4. 2 poäng
    Själv har jag, bland andra, en Evinrude Fisherman, 6 hk, årsmodell 1970. Sammanlagd reparationskostnad hos verkstad genom åren, ungefär 6000kr.
  5. 2 poäng
    En billig multimeter räcker väldigt långt ombord. Det mesta är redan sagt, så jag lägger in en liten pedagogisk metafor. Tänk dig en elledning som en trädgårdsslang, tycket i slangen motsvarar den elektriska spänningen, flödet motsvarar den elektriska strömmen. Om du knickar slangen begränsas flödet av att det blir motstånd. Motstånd i en elektrisk krets kan vara vilken förbrukare som helst, dammsugaren, en lampa, vilken elektrisk pryl som helst. Motstånd, oönskat sådant, kan ju som redan nämnts uppstå i dåliga kontaktpunkter, oxiderade strömbrytare etc. Ström mäts i ampere, A, spänning mäts i volt V och motstånd mäts i ohm (omegatecken som inte finns på mitt tanagentbord). Ström, spänning och motstånd är starkt kopplade till varandra, dessa storheter följer slaviskt en lag, Ohms lag… googla på det! Kjell & company brukar ha en del grundläggande ellära på sin webbplats… Det är nog så att de allra flesta elfelen ombord är relaterade till oxiderade anslutningar eller strömbrytare, glapp i säkringshållare, eller dåliga batterier. Ett dåligt batteri som är nyladdat kan luras precis så som du beskriver i första inlägget. Utan belastning ger det en bra spänning, men så fort du belastar det orkar det inte leverera någon vidare ström att tala om, och då sjunker även spänningen. Att mäta spänningen över plus och minus på ett obelastat batteri är kanske inte helt meningslöst, men det säger egentligen inte sanningen. Det bästa är att mäta under en belastning. Att kabeln är röd behöver inte betyda att det är en pluskabel även om sannolikheten är stor att det är en sådan. Likadant med svarta kablar, dessa brukar vara minus, men inte 100% säkert att det är så. Elektronerna som förflyttar sig i kablarna bryr sin inte alls om vad det är för kulör på kablarnas isolering. Sedan en sån där huvudbrytare med 0, 1, 2 och 1+2 är i mitt tycke inget vidare. Det är kanske meningen att den skall vara inkopplad 1+2 under gång, för att sedan vridas till 2 i hamn, batteri 2 kan vara förbrukningsbatteriet och 1 kan vara startbatteriet… Risken är överhängande att man glömmer att vrida på denna brytare och har 1+2 inkopplat i hamn och då förbrukar båda batterierna så att man sedan inte kan starta motorn dagen därpå. Bäst är en separat huvudbrytare, eller batteriavskiljare (=samma sak) till varje batteri, och sedan se till att startbatteriet enbart är till startmotorn och motorns elsystem, samt att då förbrukarbatteriet är ”till allting annat” sedan får man se till att generatorns laddar båda batterierna, det finns relativt billiga lösningar på det.
  6. 1 poäng
    Ligger oftast med landström tillkopplad. Kör då ofta en avfuktare som går på timer, typ 5 timmar/dag. Nu med nyinstallerad isotrafo ser jag ingen risk med landströmmen och galvanisk korrosion. Inget jag märkte av tidigare heller, fast jag har ju inte något drev, ”bara” rak axel .
  7. 1 poäng
    Så länge du inte har ett LiFEPo-batteri kommer din generator ändå producera mer el än ditt batteri kan ta emot, i alla fall efter ett par-tre minuter, och då spelar liksom ett par lampor ingen som helst roll. Du behöver inte hålla med, men har en grej en sådan här kontakt lär den inte hålla speciellt länge i solen om den skall sitta halvårsvis utomhus. Jag hade satsat på riktiga LED-grejer med permanent montage; en röd och en grön på varje sida om hytten och en låg runtomlysande med kort stång på taket, alternativt en akterlanterna på aktern och en takmonterad motorlanterna.
  8. 1 poäng
    Tråkigt svar här nu, och inte det som du vill ha - men eftersom detta är tänkt som en tillfällig lösning, och eftersom det är en lanterna som ENDAST får användas vid motorgång så har du sannolikt laddning på grejerna från motorn de få gånger du behöver den, så jag föreslår att du antingen: 1. Köper föreslagen lanterna med glödbulb/halogenlampa (den verkar också verkar finnas på SeaSea). 2. Investerar i ett permanent montage som är LED.
  9. 1 poäng
    Faktum är att det blågröna i lanternor är avsiktligt, för att öka färgskillnaden när personer med olika former av röd-grön-färgblindhet ser dem. Samma med trafikljus.
  10. 1 poäng
    Smörj allt som rör sig och alla glidytor, jag tror inte det går att göra direkt fel här. /B
  11. 1 poäng
    Dammsugaren har tjänstgjort flera år i båten utan problem. Tanken att göra ett nytt, separat uttag till kylboxen (även när detta är löst) har faktiskt slagit mig.
  12. 1 poäng
    Börja med att kontrollera at vajrarna går lätt och smörj dom om det behövs. Beroende på hur det är draget så kan det vara lättare att koppla loss dem och smörja dom lösa. Då kan du också enkelt kontrollera om det finns slitage som gör att du behöver byta dem. När vajrarna är lösa kan du manövrera reglaget och se om det också går trögt. Då ser du också om det finns några rörliga delar som du kan komma åt att smörja.
  13. 1 poäng
    Den där stolpen är ju 100cm lång, och i Sverige säger väl reglerna att topplanternan ska var minst en meter ovanför sidolanternorna?
  14. 1 poäng
    Jag mäter inte när motorn går, menade bara att det extra tillskottet från när generatorn laddar inte gjorde någon skillnad för dammsugaren. Nix, inga LED eller dioder - det är nog meningen att man ska känna med fingret under gummit att säkringen har löst ut och återställa den med en tryckning. Pretty basic.
  15. 1 poäng
    Det visar ju att det är en öppen väg till kylsystemet och att luft kan ta sig in när man slår av motorn. Problemet med en vakuumventil är ju att det inte går att smidigt kontrollera att den fungerar.
  16. 1 poäng
    Jag hade några säkringar med en fin led, antar jag som börjar lysa när säkringen löst ut. Det var bara det att om man mäter på uttaget efter den utlösta säkringen så får man spänning genom led:en och blir lurad att tro att säkringen är hel. Det tog ett tag att förstå att det inte fanns någon ström i uttaget bara spänning. Kan det vara så att det finns motsvarande "lampor" på strömpanelen?
  17. 1 poäng
    Varför måste du ha ett aluminiumrör som går under motorn, varför inte en ventilationsslang avsedd för motorrum, den kan du ju platta till lite om det behövs? Jag har bara sett båtar med slang till ventilationen.
  18. 1 poäng
    Just så... Men vi kan väl guida TS till att börja med plussidan. Mer troligt att felet är där, då det finns både brytare o säkringar. De ger sig ju när han gör de första mätningarna. Om han dokumenterar hur han han mäter, så är det än bättre.
  19. 1 poäng
  20. 1 poäng
    Glöm inte att mäta och kolla minuskablarna och deras anslutningar, dom är lika viktiga som plussidan för att få saker att fungera men glöms ofta bort vid felsökning.
  21. 1 poäng
    Tack för rättningen. Blev segt i går kväll. Cigguttag, så klart. Halveringsmedtoden vid felsökning är bra för att hitta avvikelser. Typ före eller efter den punkt du mäter på i förhållande till annan känd punkt. I det fall som jag beskrev ovan så mäter vi från batteriets minuspol Så mät nu som jag skrev med korta röda sladden ansluten till instrumentet enligt bild. Mät på båda, sidor om säkringen, med damsugare påslagen och ansluten till valfritt Cigguttag. (Och ja, ja... Ni som kan felsöka... Detta blir ju inte halveringsmetoden på hela systemet från batteri till Cigguttagen. Men en bra bit på väg, typ en fjärdedel. Eller hur?)
  22. 1 poäng
    @Orjanus, du har fått en massa bra tips och förklaringar. Lyssna på dem. För om inte felet är alldeles uppenbart måste du börja felsöka systematiskt. Och det är du som måste göra det, i din egen båt. Ett vanligt fel är att cigarettändaruttaget och pluggen inte är helt kompatibla. Kan fungera bra i en modell av uttag medan det är dålig kontakt i en annan typ. Efter att du konstaterat att batteriet verkligen har ok spänning medan dammsugaren går (eller om du fortfarande väljer att hoppa över detta steg) så lossa åtminstone ett av de krånglande uttagen och mät direkt på anslutningarna på baksidan samtidigt som du försöker köra dammsugaren. Har du kring 12V här utan att dammsugaren vill gå, så ligger felet i just pluggen/uttaget och inte tidigare. Och observera att du skall mäta spänning, Volt, med sladdarna kopplade till COM och V. Kopplar du på A och försöker mäta ström kommer det sannolikt att smälla någonstans (antagligen instrumentet), om du inte exakt vet vad du gör och hur man mäter ström. Så håll dig till Spänning, Volt. Mät nu, och låt oss sedan veta resultatet 😉 Edit: @Hybro skriver ovan om att mäta i USB-uttaget. Det är givetvis "cigarettändaruttaget"/12V-uttaget av vanlig cirkulär modell som avses, inte USB (som f.ö. lämnar stabiliserad 5V men klarar inte att driva en dammsugare). Så häng inte upp dig på det.
  23. 1 poäng
    Ja det låter väldigt enkelt, men vänta tills vi förklarat…😀
  24. 1 poäng
    För utombordare beror det på vilket märke och modell du tittar på. Hade jag köpt en 5-10 år gammal motor så hade mitt val fallit på Yamaha eller Suzuki då de anses vara de kanske mest pålitliga och hållbara. Min erfarenhet är att när de börjar nå ca 10 år och/eller 6-700h så får man räkna med att börja byta lite "slitdelar" så som trim, startmotorer, relän etc. Men är de välskötta så brukar de flesta gå bra till pension runt 2000h. Därefter bör det nog ägas enbart av de som kan, och vill skruva mycket. Nu ska det sägas att det finns många bra 80- och 90-tals motorer som har många år kvar och som är fantastiska motorer, men då behöver du absolut veta vad du ska kolla innan köp. Gällande båten så häll dig borta ifrån nitade plåtbåtar (äldre Bustrar) och plastbåtar med skador i gelcoaten. I övrigt är det nog bara du som kan avgöra om den ser för gammal ut eller om den duger.
  25. 1 poäng
    Det är väl lättare väg för vattnet att åka ut genom avgasröret än genom din klena skvallerslang. Om du pluggar igen avgasröret ska du se att det sprutar i vasken, men jag avråder från det!!!
  26. 1 poäng
    Just rött som jag nämnde ovan, passar rätt bra till bilden på instrumentet. Och kollar man på batteripluskablar i bilar, båtar mm, så händer det nästan alltid att de är röda. OT - Nä just det, elektroner flyter från minus till plus, fast ström sägs flyta från plus till minus. Typ motvals. De visste inte bättre i begynnelsen å det hänger kvar. Kan i vissa fall förklaras som en hålström, en plats, ett hål ledigt för en elektron. BT
  27. 1 poäng
    Mätområde. VDC 20 Koppla direkt från batteriets minuspol med en förlängningskabel till svart mätsladd ansluten till COM Isolera skarven med t ex eltape. Så du inte kommer åt pluspol eller nåt annat. Kan gå riktigt illa i så fall. Anslut röd testkabel enligt bilden ovan, alltså det högra uttaget på instrumentet. Nu är du klar att mäta spänning i förhållande till batteriets minuspol. Alltså mät på pluspolen först.... Troligtvis 12 V. Men denna mätning säger egentligen inget av vikt. Slå på belysning, stereo o lite annat. Mät polspänningen igen. Nu något lägre än förstam ätningen. (Beroende på inre motstånd i batteriet... Men det är överkurs...) Stäng av allt. Att mäta utan belastning är rätt meningslöst. Så anslut t ex din dammsugare till det ena USB-uttaget. Sätt på dammsugaren. Med försiktighet mäter du nu på mittstiftet hos ett av de andra uttagen. Ett bättre sätt än att mäta med en förhållandevis stor krokodilklämma, kan vara att klämma åt den över en liten skruvmejsel, som du t ex trätt på en en slang över. Allt för att undvika kortslutning med just denna "mätprobe" där det är trångt. Inuti USB-uttaget.... Borde då med det du skrivit tidigare bli betydligt lägre spänning. Stäng av dammsugaren. Då är vi jakt efter ett spänningsfall, orsakad av mindre bra kontakt. Låt den svarta kabeln vara ansluten till minuspolen. Leta, rätt på säkringen till USB-uttagen.. Sätt på dammsugaren. Mät på de båda elektriska kontaktställena på säkringen. O jo då... Det finns två. Men kanhända de ena, gemensamma, för alla säkringarna är förbundna på ett sätt som inte syns. Då får du ta en bild. Vad blev mätresultaten?
  28. 1 poäng
    Trodde först det var en sån här...
  29. 1 poäng
    Ja, vad finns det att tillägga? @Hybro har förklarat grunderna med enheterna och där får jag för mig att du är med. @No_jah har förklarat den första enkla testen du bör göra. Där vet jag inte om du testat det förslaget? Gör det först. Skulle det vara så att det inte är batteriet, jag gissar att det inte är batteriet om du har ett enda batteri till både start och förbrukning och motorn startar på det batteriet, så ligger felet längre fram i kedjan. Då får man mäta sig fram och se om spänningen dippar någon annanstans i kedjan vid belastning. Det är inte ovanligt att vanliga cigguttag krånglar. Det är en synnerligen dum konstruktion som inte från början är avsedd för strömmatning utan, just det, att glödga cigg-tändaren. En test du kan göra är att koppla bort kablarna från cigguttaget och sätta plus-kabeln på centrum till stiftet på cigg-proppen och minuskabeln på den ena av de ofta två fjädrande benen på sidan av stiftet. Funkar det nu är det själva uttaget det är fel på.
  30. 1 poäng
    Om du är bekväm med en Voltmeter och bestämt vet hur du använder denna, kan vi gå vidare. Vet du inte med säkerhet, låt bli. Kan sluta illa om du gör fel. En jag känner gjorde över med både instrument och bra med skinn på fingrarna. Diverse skador på anläggningen också. Fick för sig att mäta Ampere, mellan plus och minus. Många instrument har ingen intern säkring för de större mätområdena för Ström, vilket kan bli förödande vid fel inkoppling.
  31. 1 poäng
    Ja du... Kan man börja med lite ellära innan vi fortsätter, så kanske det blir lättare att begripa. Spänning mäts i enheten Volt, likspänning i bil, båt e t c. Vanligtvis 12 - 13 V. Så länge inget är anslutet mellan systemets plus respektive minus flyter ingen ström som anges i enheten Ampere. Det totala motståndet i en krets, bestämmer storleken på strömmen. Med krets menas elektrisk krets från batteriets pluspol till batteriets minuspol via t ex något anslutet i ett Cigguttag. Och givetvis finns då säkringar, ledningar, strömbrytare kontakstift mm i strömmen väg. Samtliga dessa, var och en beroende på skicket uppvisar ett motstånd (resistans) som adderas tillsammans med motståndet i det du ansluter till t ex nämnda USB-uttag. Så ett ärgat kontakstift eller överbelastad brytare mm kan mycket väl begränsa strömmens storlek i kretsen. En början... För å kanske förstå. Och givetvis har varje ansluten förbrukare sin egen krets, oftast då parallellt med alla andra. Frågor? (Man kan inte ha Volt, men väl en spänning med ett visst antal Volt. Lika lite, som man kan ha Ampere, men väl en ström med ett visst antal Ampere. Typ man har inte knop, men en fart med ett antal knop. Inte meter av gud vet vad, men en längd med ett antal meter. Håller man inte isär detta, blir det knepigt.) - Leta rätt på en Fysikbok från t ex högstadiet, så kanske det klarnar betydligt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...