Jump to content
Saturday 16 January 2021

Gullholmarn

Medlemmar
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About Gullholmarn

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Tjorven

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ekan målades iår förra och detta året med biltemas svarta(samma burk), mycket tulpaner iår men rent förra. Så det har varit styggare iår. Även snipan med Biltemas röda hade mer påväxt än vanligt
  2. Väcker frågan igen då jag tänkta lägga uppsättningen med ett nytt ankare till snipan. Funderar på ett DC 10kg ( ingår i bryggans kampanj just nu). Originalplanen var ett Delta men jag ser ingen skillnad på den, mer än att DC ingår och delta gör det ej... Tack på förhand!
  3. Hej! Jag fick lite kylproblem på min Sabb 1g, den kokade inte men blev lite för varm. uppemot 85-90 grader. Misstänkte Termostaten då jag bytte membranen till kylpumparna i våras så flöden är bra. Pluggade omloppsröret och tvingade ut kylarvätskan i slingan på utsidan båten. Resultat: Den höll sig runt 65-70gradet trots "hård" körning i 45 minuter. Perfekt, det måste alltså varit termostaten som inte öppnar riktigt ordentligt. När jag köpte membranen i våras slog det mig vilka vansinniga priser det är, visst att det är dyrare än till bilen. Men 700 respektive 500kr för två gummiskivor a 70mm och 100mm i diameter.... Nu kollade jag vad en termostat kostade, 740kr... Detta hos den sabbs återförsäljare i Sverige, liggande i Göteborg. Vet ni om det finns något annanstans man kan beställa delarna? För jag tycker de priserna är ohyggligt höga... Har försökt söka mig fram på nätet men inte hittat något.
  4. Tveksamt, tankar i tratt med filter i. Det rinner väldigt långsamt gentemot att stoppa i den rätt i hålet.
  5. Snabba stora båtar som planar (går över över 7-8 knop kan man säga) drar mycket soppa per timme och sjömil medans en deplacementsbåt som en snipa går långsamt 6-7 knop max. men drar betydligt mycket mindre soppa. Min snipa(Båt som är spetsig i bägge ändar) drar ca 1l per timme i marschfart (ca 5,5 knop) det blir runt 0,25-0,3l/sjömil. Du tittar på V8:or medans jag klarar mig med en diesel på 10hk. Den stora nackdelen är ju dock att man inte kommer så långt på en dag men man slipper dyra sopparäkningar. jag lägger betydligt mer pengar på bottenfärg, lack, olja per år än diesel... Exempelvis gullholmenssnipa, IW25 etc
  6. Våran amstaff älskade vattnet och trivdes på sjön. Just i och ur lyfte vi(jag) för hon var ju rätt otymplig när hon stretade. Tyvärr tog vi bort henne förra sommaren pga kassa bogar som ju är ett aber på den rasen. Var försiktig så går det nog fint. Hon stod och kikade över relingen och kände in alla lukter. Men hatade att sitta på fördäck. Den lille hunden är snarare tvärtom, trivs bäst på fördäck.... Se till att de är rastade innan avgång bara och att de kan gå in i skuggan om det blir väldigt varmt. Det är kul med hund ombord, även om det tar styggt på de lackade ytorna😉d ombord, nu har vi bara den lilla
  7. har du kollat bränslefilter? Liknande sympton kan man få med igensatt bränslefilter. Prova annars med startgas när den dör, går den då är felet i alla fall bränslerelaterat! Lycka till
  8. Jo givetvis, men syftade mer på att suger inte den utan pump. Med hjälp av kompression. Det finns väl ingen bränslepump (om man nu inte syftar på blåsan). Känner mig dock lite dum nu, men jag inte minnas att jag sett en bränslepump på min...
  9. Bränslepump, den suger väl. Ingen pump vad jag vet?
  10. Har en ungefär lika gammal om inte lite äldre tvåtaktare som din, 15hk fast Yamaha. Ger man den inte choke när den behöver så blir den genast tjurigare att starta och tar några dra extra. Likaså om man drar för mycket utan choke när den vill ha det. Är det lite kallare än 20 grader och den är kall vill den ha choke. Startgas-läget på min är drygt halvgas (är en markering på gashandtaget) Är det under 20 eller lite rått ger jag då drygt halvgas och full choke, så fort den tänder får jag vara snabb som attan att trycka in choken och sänka gasen lite annars surar den och dör. Då är det typ två drag innan den startar. Är det varmt och gott så startar den fint utan choke och bara gas (drygt halv) och så sänker jag direkt när den tänder för att inte varva så mycket. Tills du lärt dig hitta din motors "tröskel", testa att starta med rejält med gas och choke och tryck in den så fort den startar. Kanske vill den alltid ha choke när den är kall, det skiljer ju lite mellan motor och motor det där. Det är ju rätt varmt nu och den ska nog inte behöva gå på choke när den väl startat. Startar den efter så många drag och fipplande så varva ur den lite innan du lägger i växeln, annars kan det nog vara så att den dör för att den fortfarande är rätt sur. Lycka till! ja det gör det, men jag tror likagärna du kan ha dragit den sur av alla startförsök innan den fått ordentligt med choke. Edit: En annan fundering, har du testat med en annan tank och bränsleslang? Testade mekanikern på sin verkstad med sin egna tank och då gick det bättre kanske? Kan ju vara något vajsing med blåsan som gör att den inte riktigt får soppa, kass backventil osv
  11. Gullholmarn

    Vp Md5b

    Låter nästan som att det kan vara något jordfel, gå igenom jordflätor och kontaktpunkter! leta efter lösa kontakter eller ärg
  12. Är det sådan skillnad mellan Plan och icke plan känns det ju högst rimligt att den inte får kylvatten i plan. Varför det vet jag inte, men jag hade börjat där. Den enkla förklaringen är oftast den rätta enligt min erfarenhet. Frågan är bara hur den impellern mår om den har gått torrt....
  13. Jag gjorde en sådan installation för två veckor sedan. Antar du menar akterspegelsgivare (det är den vanliga som brukar följa med när man köper) de som heter genomskrovsgivare är sådana som är tillför att installeras på insidan) Sikaflex under givaren (inga luftbubblor är viktigt). Det fungerade utmärkt, tänk på att sätta den så du även har vatten under givaren när det går lite våger.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy