Jump to content
Monday 06 February 2023

Gullholmarn

Medlemmar
  • Content Count

    126
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

53 Expert

About Gullholmarn

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Tjorven

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. När man har sjökortet framme, så finns en inställningsknapp om jag minns rätt
  2. Hej Jag hade Navionics i min förra Lowrance och nu har jag Lighthouse i min Axiom 9RV. Upplevde faktiskt Navionics lite lättare då det var mer likt papperskorten från början. Lighthouse kräver lite mer inställning för att bli trevligt och enkelt för ögat. Men annars nöjd med båda. Ett tips, du måste vara ute och köra med båten för att kunna ställa in så att du inte visas mitt i skärmen utan längre ner så du har längre "framförhållning". Tog ett bra tag innan jag klurade ut varför det inte var möjligt, störande... Annars gillar jag den skarpt, just nu inne på reparation. av/på knappen reagerar dåligt...
  3. Hej, jag stod i samma funderingar som dig för ett år sedan. De som har efterbeteckningen HV eller RV har inbyggd ekolodsmodul och då kan du köpa en givare och bara koppla in. De som inte har beteckningen HV eller RV kräver inkoppling av en separat ekolodsmodul och givare. Jag köpte en sån här: Raymarine Axiom 9 RV och kopplade sedan in en sån här CPT-s IB. Behövdes dock en adaptersladd då RV:n har en kraftig ekolodsmodul men jag ville inte ha en genomskrovsgivare som var riktigt dyr. Men totalt blev det billigare att köpa den förberedd för ekolod och en enklare givare. Jag hade kontakt med vikingyachting, frågade bara dem om råd så ringde de Raymarine och tog fram en lösning för mig. Gillar den skarpt, vi har dock problem med på-knappen. Den accepterar inte power-swipe ibland och jag får sätta på eller av den 5-25 gånger för att den skall starta eller stänga av sig. (håller på att krångla med Raymarine om det så hoppas jag får den lagad eller utbytt.) Upplever du några svårigheter med den knappen?
  4. Gullholmarn

    Dyr eljour

    Angående ansvarsfrågan så har jag lite att tilägga efterflertalet år ha arbetat i just BRF-styrelser (två stycken olika). Sitter säkringen nere i föreningens elrum (där oftast mätarna sitter) så har bostadsrättshavaren skyldighet att kontakta den som styrelsen anvisat (den kan vara medlem av styrelsen eller en firma direkt). Vi hade tex berättat för hiss-företaget att de inte fick skicka ut jouren för småsaker utan styrelsens godkännande då vi hade stora kostnader att de ringdes sent på nätterna utan en anledning som får anses rimligt. Men i detta fallet har du ju kontaktat styrelsemedlemmen som bett dig ringa jouren och då är det ju solklart föreningens kostnad. Det är ju inte ditt fel att en säkring går utanför din lägenhet. Där du saknar nyckel. I nästa mening skulle jag skicka med en uppmaning att vara förstående mot eran styrelse eller själva arbeta i den. Alla som köper en bostadsrätt skall ha intentionen att själva ställa upp minst ett år för att göra rätt för sig. Det kan vara oerhört otacksamt, har personligen fått motstå både hot och rena personangrepp när jag försökt utföra mitt uppdrag. Ett uppdrag som jag åtog mig ytterligare ett år för att ingen orkade engagera sig. Ett av det mest uppseendeväckande exemplet är nog när en medlem ville att styrelsen skulle betala dennes parkeringsbot de fått när denne parkerat utan tillstånd på handikaplatsen med hänvisning till att de inte orkade bära maten från garaget och det var så dåligt med parkeringsplatser (det har inte blivit färre platser sedan de köpte sin bostad.....) (förutom mordhotet eftersom tvättstugan inte var städad förstås)
  5. Priserna vid pump beror på mer än råvarupriser och skattesats. Tex de rekordlåga lagernivåerna av Diesel i både USA och Europa just nu. Marknad och efterfråga, soppan är dyr i både Europa och USA. Men hos oss tillkommer dessutom höga skatter. Sedan vill jag nog tilägga det främst är bolag som jobbar med raffinering som har goda marginal, inte rena oljebolag. Under Pandemin lades många raffinaderier i världen ner pga negativa raff-marginaler. Så världen har inte alls samma raffineringsmöjligheter längre som fanns 2019 när europa dessutom importerade en hel del ryska petroleumsprodukter fortfarande. De som klarade pärsen hämtar nu hem förlusten med bättre marginaler däremot.
  6. hmm spännande, vårat skulle ha en dukvikt på 330g. Jag är novis och fick förlita mig på segelmakeriet och gå på känsla. Hoppas seglet du väljer blir bra!
  7. Mitt försegel gjorde ca 5000 extra för vectran kontra Dacron hos dem. (segel på 26m2). Om det ger dig något, detta med 15% höstrabatt,
  8. Vi har också en adax, den är förvånande tyst för att vara en fläkt. Vi har denna varianten med inställbara grader och ställbar effekt. Adax
  9. Jag har beställt nytt försegel nu i höst från Lundhs, de var faktiskt inte direkt dyrare än Boding och betydligt billigare än UK för mig. Slutade med att jag beställde Vectran-segel. Skall vara dacron med invävda förstärkningar så att seglet inte töjs enligt en av grundarna som höjde det till skyarna. Men för mig så är det viktigt att pengarna och kunskapen får möjlighet att stanna i landet, så jag betalar gärna extra för att det är så mycket det går tillverkat i Sverige. Jag har dessutom längre mast än båten skall ha så det kändes ännu viktigare att de kan mäta på plats och kolla på det då jag inte kände mig bekväm med att lösa det själv. Är rätt ny på segling
  10. Ja den måste vara i vatten. Glykol går bra, det står det att det skall vara i manualen för min nuvarande ekolodsgivare. En sån här Finns säkert till Lowrance med, inombordsgivare. Men nu hade du ju en.
  11. Tyvärr inte, men se på bilden som trådstartaren lagt upp. i tråden nedan så kanske det förklarar något Skulle givaren inte hamna helt rakt är det ingen fara. givaren skickar ut en strål-kon, så sitter den 5 grader snett kommer den ändå visa korrekt ljup. TRÅD
  12. Jag hade en snipa förut (den på min bild). Jag hade en akterspegelsgivare. Monterade den ungefär i mitten på båten längsledes där botten var som plattast (lite luftning var de ändå i skrovet) och ca halvvägs mellan kölen och vattenlinje breddledes) La en rejäl klick sikaflex som jag sen tryckte ner givaren i så den hamnade hyffsat rakt mot botten(får inte vara någon luft). Den fungerade utmärkt till iallafall drygt 40m, djupare vet jag inte då jag aldrig åkte på djupare vatten med den. Säkerligen blev känsligheten sämre men man såg klart och tydligt botten. Testa med givaren i en plastpåse så det fungerar innan du trycker fast den och sätt den inte för långt ut mot friborden så att du tappar mätning vid lite sjö.
  13. Det kommer gå galant, bra jobbat!
  14. Jag instämmer med tidigare, båten skall väl stå så stadigt som möjligt. Inte svikta, det blir bara fel. Sätter sig båten och sjunker ner lite så trycker de ju undan stöttorna, alternativt gör de att båten även halvt hänger i stöttorna (båtar brukar ju bli bredare och bredare uppåt) Hade definitivt velat ha stöd utan svikt rakt under kölen. Jag förstår din tanke med glidskydden men de är helt onödiga och höjden på dem kommer nog ställa till det för dig då jag efter googling inte tycker kölen ser hög ut på din båt, för att inte nämna att det blir jobbigt att skrapa och måla. Jag hade sidostopp på min förra båt, för den drog på vagn. men som du ser på bilden var de inte stora. Men egentligen behövdes inte det, men det kändes bra. Jag hade faktiskt tagit bort slangen i botten med, när kölen trycker på nedåt hade jag varit lite orolig att skruvskallarna skaver i kölen och stjälpen mer än de hjälper. Och vad slangen uppepå sido-stoppen för kölen gör förstår jag inte riktigt, där skall ju inget ligga? Lycka till:)
  15. Ja den ser trevlig ut, jag tror jag har sneglat ett par gånger på den då vi nog delar hamn och inte många bryggor imellan. Känns som du säger dessutom grymt bra den dag man blir lite skraltig och får bekymmer med balans osv.
×
×
  • Create New...