Jump to content
Thursday 05 August 2021

Gullholmarn

Medlemmar
  • Content Count

    61
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Trovärdig

About Gullholmarn

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Tjorven

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ungefär så ja. Går den då, då har du troligen kortslutning i själva laddaren(vilket jag tror) Men har den gamla säkringen gått, du har då satt i en dubbelt så stor om jag tolkar det rätt. Antagligen har det väl blivit något knas i laddaren som gjort att den plötsligt börjat dra mer så att den första säkringen gått. När du sedan stoppat i en dubbelt så stor säkring så har väl troligtvis den gått varm istället för att säkringen på 7,5a löst. Troligen så varm att något i laddaren smält eller gått sönder och isåfall får du vara glad att båten inte brunnit upp.... Hittar du ingen trög 7,5a nästa gång, ta en normal 8a eller 7,5, speciellt på något som man lämnar obevakad. Lycka till:)
  2. Hej Det låter ju onekligen som det är kortslutning någonstans. Eftersom säkringen skall vara på 7,5A låter det ju som att det är på 230V-sidan. men jag hade ändå kopplat från batteribanken och slagit på för att se vad som händer. Går inte säkringen kan du ha kortis i någonstans i batteri-systemet, går den däremot är det ju internt i laddaren. Men jag tror verkligen på kortis i laddaren då den ju bör vara avskild mot 12VDC kretsen, är det där borde ju den andra säkringen som kanske är på 20-25A ha gått. Har du haft 15A en längre tid istället för 7,5a kan man ju tänka sig att något har blivit lite fel i laddaren, men att den pga för stor säkring inte gått utan blivit så varm att den smält någon isolering eller del av kretskorts osv och det helt enkelt är kortis i den. Har man för stor säkring så går ju inte säkringen om något är fel, då går saker sönder eller blir varma och i värsta fall början brinna.
  3. Tråkig sits, har en liknande sits iår. Fått en maxi av den icke så välskötta modellen som granne Denne granne hade helt sonika använd min och grannens åt andra hållet som akterförtöjning genom att sätta sin rostiga ryckdämpare med schackeln på min min förtöjning. Jag har lagt ett dubbelt halvslag runt stolpen bak och sedan ett extra varv och säkrat det med ett halvslag runt egenpart. Min "säkring" var således påväg upp då grannen satt sin så att den gjorde knoten lösare för varje ryck.... Åkte ut och på kvällen när jag gick i hamn var maxin ute på sjön, perfekt tänkta jag och lossade hans schackel och hängde förtöjningen i just en sån som ligger mellan brygga och stolpe för att avskilja platserna, linan är så sliten så den nästan är av och skrev en vänlig lapp att ge fasen i mina förtöjningar... Några dagar senare var jag tillbaka i hamnen och ser att maxin ligger med förtöjningen kvar i "avgränsar-linan".... Känns inget vidare kul om det blir blåsigt......
  4. Lägger på ett lager med biltemas röda. Brukar räcka bra, lite påväxt under klinken bara. Förra året var dock ovanligt mycket tulpaner på både snipan och ekan (som bara ligger i 9 veckor). Men förra året kändes som ett undantagsår med ruggigt med tulpaner.
  5. Osäker på hur gott eller dåligt med plats du har. Men om möjlighet finns kan man spruta startgas runt bränsleslangar, förgasare och lyssna om motorvarvet ökar. Gör det det så drar den in startgasen någonstans den inte bör göra det.
  6. Det är väl en fin tanke, speciellt om det någon gång springer läck i tanken när ni ligger och sover. Inte skoj med bensinånger i hela båten då. Personligen hade jag nog sett till att det ändå är någon ventilation ut i atmossfären så att lite bensinångor kan ventileras bort naturligt så man inte får en ansamling av bensinångor där i onödan.
  7. Enligt teknikens värld är sjömackarna undantagna, så då kan ni ju tanka bensinen där och fortsätta få E5 i tanken. https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/e10-bensin-kommer-nu-till-sverige/
  8. Jag tycker det är fasligt likt en Vator 15R🙂
  9. Jag har den gamla varianten på V2860, den är riktigt bra. använder den egentligen bara för att packa och frysa köttet från jakten. Är bra med en med rulle i , använder oftast standardpåsarna men ibland kan en rulle där man själv kan välja storlek vara super. Spetsiga saker sticker lätt hål på påsarna, tex benpipor eller så. Obs, köp vakuumpåsar som har ett kryssmönster i sig. Vissa har bara ränder och då vill gärna safter från maten sugas upp i maskinen och förstöra svetsskarven, man man kryssmönster så vill gärna ribborna på tvären stoppa saften från att vandra så långt.
  10. Ekan målades iår förra och detta året med biltemas svarta(samma burk), mycket tulpaner iår men rent förra. Så det har varit styggare iår. Även snipan med Biltemas röda hade mer påväxt än vanligt
  11. Väcker frågan igen då jag tänkta lägga uppsättningen med ett nytt ankare till snipan. Funderar på ett DC 10kg ( ingår i bryggans kampanj just nu). Originalplanen var ett Delta men jag ser ingen skillnad på den, mer än att DC ingår och delta gör det ej... Tack på förhand!
  12. Hej! Jag fick lite kylproblem på min Sabb 1g, den kokade inte men blev lite för varm. uppemot 85-90 grader. Misstänkte Termostaten då jag bytte membranen till kylpumparna i våras så flöden är bra. Pluggade omloppsröret och tvingade ut kylarvätskan i slingan på utsidan båten. Resultat: Den höll sig runt 65-70gradet trots "hård" körning i 45 minuter. Perfekt, det måste alltså varit termostaten som inte öppnar riktigt ordentligt. När jag köpte membranen i våras slog det mig vilka vansinniga priser det är, visst att det är dyrare än till bilen. Men 700 respektive 500kr för två gummiskivor a 70mm och 100mm i diameter.... Nu kollade jag vad en termostat kostade, 740kr... Detta hos den sabbs återförsäljare i Sverige, liggande i Göteborg. Vet ni om det finns något annanstans man kan beställa delarna? För jag tycker de priserna är ohyggligt höga... Har försökt söka mig fram på nätet men inte hittat något.
  13. Tveksamt, tankar i tratt med filter i. Det rinner väldigt långsamt gentemot att stoppa i den rätt i hålet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy