Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

K_Haddock

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    259
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

34 Expert

Om K_Haddock

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Angående alkylat 2T, igen, så kollade jag på Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för något annat än luftkylda motorer. Uppmärksamhet rekomenderas alltså vid val av fabrikat av 2T.
  2. Moppen är en Baotian Classic från 2004, och den har gått på vanlig 95 tidigare.
  3. Det som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall. Vad det gäller alkylat 2T så har jag besvärat mig med att läsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det går att köra dessa bränslen i utombordare likväl som i motorsåg. Det behövs alltså inte blandas något eget bränsle med extra marin utombordsolja (TC-W3) Själv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) på 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) på 2T-alkylat utan några problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm
  4. Jag brukar ringa till marinwebben.se när jag behöver reservdelar till mina motorer. De är alltid hjälpsamma.
  5. M90A år 2000, 3-cyl, förgasare. Håller man hastigheten lika eller under båtens längd i vattenlinjen, blir motståndet avsevärt mindre. (5.5 knop --> båtens längd i vattenlinjen 5.5 meter)
  6. Jag skulle vilja påstå att det är onormalt hög bränsleförbrukning, även om det är en tvåtaktare. Jag har kört en Tohatsu 90hk 2-takt i 5.5 knop i timtal med en förbrukning på 4.7 l/h, 0.83 l/nm. Motorn satt på en Örnvik 610, vägde strax under 1 ton. Tyvärr har jag inga tips om vad att göra med din motor.
  7. Rekommenderar att byta oljan i drevet.
  8. Jag har en Evinrude Fisherman, 6hk från 1970. Kör den på alkylat. Spinner som en katt.
  9. Vet ej. Varför inte bara ringa till försäkringsbolaget och fråga?
  10. Du kan redan nu teckna endast ansvar i din båtförsäkring. Utan att veta helt säkert, kan du nog göra så med vilket som helst försäkringsbolag.
  11. Har mina båtar försäkrad i Svenska Sjö. Länsförsäkringar ville inte försäkra min Örnvik 610 med Tohatsu 90hk. Svenska Sjö ville försäkra den. Med motorns serienummer och övriga data i försäkringsbrevet.
  12. Tack alla för information och åsikter! Välkomnar fler bidrag, om någon har något.
  13. Hej Rolle85, jag funderar på att köpa en sådan motor som du nämner ovan, årsmodel 2007. Hur är den att köra, med tanke på den där 2+2-grejen, att endast två cylindrar jobbar upp till 1800rpm och sedan kickar de andra två in? Hur mycket bränsle drar den? Är det en motor du skulle rekommendera? vänligen, Jan
  14. Bra idé med Tec7, tänkte jag inte på. Tips att förvara en öppnad patron Tec7 är att lägga in den i frysen.
  15. Brukar själv använda epoxy. Kanske finns bättre lösningar?
×
×
  • Skapa nytt...