-
Content Count
258 -
Joined
-
Last visited
-
kan också vara tum storlek på insex skruven.
-
Yanmar 1GM som inte vill starta, kanske något elektriskt(?)
LuminaL replied to Martenst's topic in Mek & Teknik
Att det är fullladdat betyder inte att ett gammalt batteri kan ge den strömstyrka (Ampere, A) som startmotorn behöver för att jobba ordentligt. Om du har bra spänning fram till motorn men startmotorn inte drar runt så kan det vara så att batteriet inte orkar. Kan också vara dålig anslutning som ger spänningsfall. -
Yanmar 1GM som inte vill starta, kanske något elektriskt(?)
LuminaL replied to Martenst's topic in Mek & Teknik
Om startmotorn inte drar runt motorn ordentligt så har du troligen spänningsfall på vägen mellan motorn och batteriet. Se vad du har för spänning framme vid motorn och vad du har på batteriet skiljer det mycket? Dom nya batterierna är dom laddade? -
Om båten ligger i vattnet så kan det vara spök från galvanisk korrosion?
-
Storsegel med stående lattor vid längesegling: nej tack
LuminaL replied to skippeer's topic in Long-distance
Skillnad finns i att ett segel på rullförstag har i princip samma trimmbarhet som ett på vire. Ett storsegel på rullmast kan du inte trimma efter att du börjar rulla in det. Finns cunningham på rullstor? -
Storsegel med stående lattor vid längesegling: nej tack
LuminaL replied to skippeer's topic in Long-distance
Lattor i storseglet gör att det fladdrar betydligt mindre än ett utan lattor, tex när man slår, hissar eller tar ner seglet. Det spar mycket på seglet att inte fladdra så mycket. Om du redan har en självslående fock på båten så är det nog bättre att behålla den till mellan/hårdvind och köpa en Code 1 till lättvind. Lättare att hissa en Code 1 på ett peke än att skifta segel på förstaget. Genuan har störst fördelar i lätt vind ändå och när det ökar blir den snabbt för stor. Då passar en självslående fock bra igen. Att lattorna flyger ur seglet är ju inte bra och troligen var något fel. Detta borde ha ordnats av segelmakaren. Rullmast låter smidigt men det är en kompromiss som allt annat på båtarna. Fördelen är lätt hantering, en nackdel är att formen blir lidande i alla vindar. -
Slå i ett par tryckknappar för kapell överst i påsen och skruva fast motgående där den ska hänga så sitter det bra.
-
På vissa pumpa sitter slang anslutningen läst med skruvar mot pump huset. Sitter då en oring under samt oftast en ventilklaff. Är du säker på att det är mellan slang / nippel det läcker och inte mellan hus / anslutning? Whale pumparna har så tex.
-
Låter som du ska ha en Ovni med lyftköl 🙂 Trevligt med en båt som man kan köra upp på stranden så man kan titta till botten när det är lågvatten!
-
Frågan var till TS men din information kan bli ett bra exempel om tråden fortsätter. Jag var otydlig i frågan 🙂
-
Koldioxidskatt ligger redan på bensin och har legat på Bensinen sedan 1995 (2,57Sek/Liter +Energi skatt 3,87sek/Liter).
-
Du hissar seglet så långt upp det går i fallet, då drar seglet med sig bomen upp en bit på skenan. för att sträcka mastliket så använder du bomnedahalet (talja som ofta sitter mot fästet som glider i skenan). Bommen kommer att vara på olika höjd beroende på hur hårt du sträcker mastliket.
-
Antibiotika och många andra mediciner avskiljs inte i avlopsreningsverken.
-
Vad har du för revsystem?