Jump to content
Sunday 09 August 2020

LuminaL

Medlemmar
  • Content Count

    283
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

38 Expert

About LuminaL

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

616 profile views
  1. Börja med att verifiera att det faktiskt laddar med 16V för det är inte bra. Köp eller låna en multimeter och mät direkt på batterierna vad det faktiskt laddar med. Är du säker på att batterierna är seriekopplade? är det 6V batterier?
  2. Det fina med handikapsystemet är att även en gammal båt med lågt SRS kan vinna en tävling. 2017 kom Retro balloon total etta i Bohusracet t.ex 🙂 En Compis 28.
  3. Kanske går att ställa avfuktaren så att vattnet dränerar ner i diskhon eller handfatet på toaletten. Eller kanske ner i den elaka slangen som startade det hela 🙂
  4. Om gasreglaget är stängt så kommer det ingen diesel om motorn rusar pga för hög oljenivå. Man kan också vädra / ventilera motorn med dekompen aktiverad och köra på startmotorn lite (eller veva manuelt om det finns vevstart). Är det ordentlig snurr på motorn när startmotorn går? Testa att hålla in dekompen så att varvet går upp ordentligt. Ska inte behövas om det är bra kompresion. Min YSE8 startar på första varvet 99/100 gånger men om man vevar igång den manuelt så behövs lite mer snurr innan man släpper dekompen. Följ bränsleledingarna från tanken och kolla så att det finns en matarpump på vägen till finfiltret. Min hadde stannat pga en dålig elektriskkontakt. Trodde det var skit i filtren / tanken som gjorde att motorn stannade ibland men efter att matarpumpen gick igen så beter sig motorn som vanligt. Tror inte högtryckspumpen gillar att suga fram bränslet. Det var skälvfall från tanken på motorerna från början.
  5. oj, den bilden var inte rolig. Slangen kan ju ha varit upplagd så att den har varit över vattenytan och sedan rammlat ner av någon anledning. Den är ju ordentligt fastsatt med två slangklämmor på T-anslutningen. Det finns ingen sjövattenkran vid handfatet? eller kanske har varit en hand dush med sjövatten i dushen om du har sådan. Har du kollat med försäkringsbolaget om det blir några följder av så mycket vatten i båten? Trät i inredningen stog ju under vatten delvis.
  6. Har under veckan monterat samma ledlanterna på min båt för att användas som ankringslanterna. Har roat mig med att dra en del nya kablar och monterat in VHF också.
  7. snurrar du på motorn och har "full gas" när du luftar högtrycksröret?
  8. Kan vara så att reglget lossat från armen på pumpen. Titta så att det sitter fast som det ska. YSE (gen 1) YSB (gen 2) YSM (gen 3) 8 / 12 manual går att hitta på nätet. Det är en gammal motor som är ganska lätt att skruva med. väldigt lite skillnad mellan generationerna. Sök på "Yanmar YSB 12 manual" så bör du hitta en. finns två varianter "operation manual" (användar manual) och Service manual (skruva). Båda visar hur du ska justera armen till regulatorn / bränslepumpen.
  9. Vilken model av motor från Yanmar?
  10. Kan sitta något på givaren under båten.
  11. Om membranet har börjat gå sönder är ju risken att det går sönder helt och motorn stanar pga bränslebrist. Hur långt ska du flytta båten?
  12. Att en mekanism för justerbara blad inte skulle påverkas är naivt. Det finns flera typer av fällbara / flöjlande blad på marknaden till (oftast) segelbåtar. Och där finns det mer än ett fåtal som upplever problem med beväxning. Vissa har helt oskyddad mekanism medans andra har mer eller mindre kappslad design. Den nivå av service som ett flygplan får på sina delar kommer en normal privatperson troligen inte att ge sin båt själv eller betala någon att utföra. För övrigt så finns / fanns det ställbara blad på Albin Vega som ett exempel på en båt som faktiskt har haft det.
  13. Nja, en flygplanspropeller växer det inte så mycket på jämfört med en fartygspropeller.
  14. Enkelt på flyget för det växer inget där... Kamewa propeller är en variant till fartyg.
  15. Jag har den liggande (grön) varianten på min båt med en Yanmar YSE8. Tror bara skillnaden mellan dem är vilken fysisk plats dom tar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy