Jump to content
Saturday 06 June 2020

LuminaL

Medlemmar
  • Content Count

    272
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

34 Expert

About LuminaL

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

579 profile views
  1. Om membranet har börjat gå sönder är ju risken att det går sönder helt och motorn stanar pga bränslebrist. Hur långt ska du flytta båten?
  2. Att en mekanism för justerbara blad inte skulle påverkas är naivt. Det finns flera typer av fällbara / flöjlande blad på marknaden till (oftast) segelbåtar. Och där finns det mer än ett fåtal som upplever problem med beväxning. Vissa har helt oskyddad mekanism medans andra har mer eller mindre kappslad design. Den nivå av service som ett flygplan får på sina delar kommer en normal privatperson troligen inte att ge sin båt själv eller betala någon att utföra. För övrigt så finns / fanns det ställbara blad på Albin Vega som ett exempel på en båt som faktiskt har haft det.
  3. Nja, en flygplanspropeller växer det inte så mycket på jämfört med en fartygspropeller.
  4. Enkelt på flyget för det växer inget där... Kamewa propeller är en variant till fartyg.
  5. Jag har den liggande (grön) varianten på min båt med en Yanmar YSE8. Tror bara skillnaden mellan dem är vilken fysisk plats dom tar.
  6. Kardborreband på Storbommen? Stående på masten?
  7. Kan du inte fäste linorna så dom går i kors, Dvs dom främre knaparna går till dom bakre öglorna på bommen?
  8. Jag tog en kniv och tryckt lite lagom på ytan av belägningen. Den sprack i skärvor som bara var att ta bort. Resten gicka att tvätta bort med vanligt rengöringsmedel.
  9. Jag tycker det ser ut som om det sitter ett par främre undervant, ett par bakre undervant, ett par topvant och ett par som går till fästet på masten vid övre spridar paret. Det löstagbara babystaget, går det till det övre spridarparet?
  10. Sitter det inte dubbla främre undervant på båten i acateon´s bild på syster båten? Ser ut som tre vantskydd på vardera sida?
  11. Jag tror att det har blivit fel när du ha slipat med indianpinnen, Då spelar det ingen roll vad du gör utan måste få ventiler och top justerade i maskin. Ta av toppen igen och fyll i med lite diesel innan ventilerna så ser du om dom släper förbi vätskan. Rinner den igenom så kan motorn inte hålla kompressionen.
  12. Ser inte vilken hoj du har men min FJR1300 vill ha väldigt hög startström. Titta på det om hojen har lite större motor.
  13. LuminaL

    Vinchbyte?

    Jag köpte Andersen vinschar när jag bytte på min Compis. Gillar dem bättre än andra då dom verkar vara mindre benägna att låta tampen slira / glida. ST variant alla gånger om du ändå ska byta.
  14. Om du har rester av motorinstallation i förpiken så har din båt troligen haft hydraul drift och Farryman motor. Om det var en Yanmar så satt den under/bakom köket. det kanske kan hjälpa dig med att gissa varför din båt ser ut som den gör och vad det var för installation tidigare. Compis är en trevlig båt 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy