Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

LuminaL

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    450
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

99 Expert

Om LuminaL

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

1 712 profilvisningar
  1. På YSE / YSB så fungerar bränsle reglegleringen igenom att öppna en bypass direkt efter "pumpen" som då recirkulerar bränsle till före pumpen. Reglagearmen går direkt på en skruv med nålventil. Stängd bypass är fullgas på motorn (allt bränsle trycks vidare till spridaren), öppen är avstängd motor (inget tryck på högtryckssidan, allt går tillbaka till före pumpen). Blir inte så mycket enklare än detta 🙂
  2. YSE / YSB har samma insprutningssystem. YSM har ganska många saker som skilljer från dom tidigare generationerna, bla insprutningspumpen och regleringen (och blocket...) På YSM så har du en arm (Engine stop lever) framför regulator fästet (governor lever 2, armen reglage vajern går till) dom sitter uppe på blockets gavel ovanför vevstartsfästet och oljestickan. Vrider du på den armen så tvingar den governor lever 2 att stänga regleringen på insprutningspumpen. Du bör ha ett stoppreglage vid instrument panelen, i stort sett en vajer som går ner till motorn och fäster på "engine stop lever". Dra ner motorn på tomgång och dra i den vajern så ska motorn stanna. Spaken vid spridaren är troligen Dekompressions spaken. Den öppnar en ventil så att kompressionen uteblir när du vevstartar motorn manuelt. går att använda för att nödstoppa motorn om den skenar men ska nrmalt bara användas vid start av motorn eller när du ska lufta bränslesystemet.
  3. Det är inte givarna logg / lod som läcker? sitter nog o-ringar på "pluggarna". Är det skit i tätytorna eller dåliga packningar / O-ringar så kan det läcka lite.
  4. Forshedadämpare och Treslagenlina. Inte mer än tre varv lindat. Mer än det så verkar det vara lätt att slita av dämparen. Med det har du bra fjädring i både lina och dämparen. Blir det riktigt vågit eller ryckigt så lägger du en fender under linorna mellan relingen och knapen.
  5. Kontrollera så du inte får undertryck i tanken. Testa att öppna tanklocket när problemet börjar.
  6. Ofta är dom gamla motorerna lätta att skruva med. Men det kan vara svårt att hitta delarna. Så om du har skruvat med motorer förut och har plats någonstans där du kan ta isär motorn så kan det vara värt att renovera. Har motorn fungerat sedan 70-80 talet så är det ju inget fel på designen i sig. Men block, top och cylinder kan vara i dåligt skick. Jag har en gammal Yanmar och funderar på att försöka få tag på 2-3 utkänta motorer och plocka ihop till en med dom bra delarna.
  7. Vad spänningskällan ger är bra att veta men eventuella förluster i kablage och kopplingar ger en spänningsförlust och därför är det spänningen vid plinten på agregatet som är intressant. Mät direkt på ingången på kylaggregatet, det är lådan med stiften i din bild som man kan mäta på. Symptomen är precis vad man kan förvänta sig av spänningsförlust i kombination av lite dåligt batteri / spänningskälla. Har hjälpt flera som har haft samma/ liknande problem. Några har kunnat få kylen att gå med motorn igång då generatorn har höjt spänningen till 13,8v+ och då har spänningen vid aggregatet varit högre än än spänningen där undersspänningsskyddet på aggregatet gått in. En fick den inte att gå då heller, men i den installationen var en koppling nästan avbrunnen. spänningen var OK obelastad men sjönk till under 6V belastad några sekunder. Den kopplingen var väldigt varm efter ett startförsök... Kan tillägga att man lyckats koppla förbi säkringen i det fallet så det var nog bara tur att den inte började brinna.
  8. Det är enklast att sätta ventilen någonstans efter sjövattenpumpen för då behöver man inte vara orolig för att den ska "sugas ihop" av pumpen. Samt att man får så kort del av systemet som möjligt som ligger med sjövatten när motorn är avstängd men med öppen bordgenomförning. Eftersom slangen du länkar till är till för kylvatten ska det inte vara några problem.
  9. Vart man monterar vakumventilen / hävertbrytaren i systemet beror lite på hur dom har konstruerat motorn och kylningen. Det viktigaste är att ventilen i sig sitter ovanför havet och att den är högst i systemet så att den kan stoppa hävertverkan. i Volvo bilden ovan så sitter troligen inte anlutningen för kylvattnet tillgänglig vid avgassidan där vattnet blandas med avgaserna. Då har dom valt att visa en placering där man kan kapa eller ersätta med alternativ slang före värmeväxlaren. i Martec bilden så är det en extern värmeväxlare och då är det inga problem att sätta ventilen innan kylvattnet går in i avgassystemet. Men jag tror dom har blandat / förväxlat Raw / fresh water i den bilden (med värmeväxlare) för ventilen brukar inte sitta på det interna kylvatnet då det är ett slutet system.
  10. Du kan titta på Diva 39 och 35. 39an är åt det långsmala hållet. 35an är lite bredare.
  11. Finns flera ställen det kan läcka och dra in luft. Men börja med att kontrollera alla banjokopplingar och slangar. Luftningsskruven på finfiltret och ev förfilter är också vanliga felkällor. Om du inte har det så kan du montera en "Bränsleblåsa" direkt efter tanken tillfälligt så du kan trycksätta lite under felsökningen. är det ett lite större läckage så bör det läcka när du pumpar med den.
  12. Det är inte en YSM? den har tomgångs justering. Sitter det en axel för hand veven mitt på gaveln som remmarna sitter på? till höger om oljestickan. Generator och vattenpump på samma sida? YSE och YSB har samma reglering (utan tomgång). Vevstart sitter med kedja på dessa, vattenpump och generator sitter på varsin sida om motorn.
×
×
  • Skapa nytt...