-
Content Count
406 -
Joined
-
Last visited
-
Menar du att motorn varvar upp när du "minskar" utslaget direkt på motorn? Eller att motorn går upp i varv när gasreglaget dras mot tomgångsläget? Manualen beskriver hur du ska justera "Governor link" och " no-Load speed" har du justerat det rätt? "Governor lever 2" Reglagarmen som går ner i motorn går medurs för mindre kraft och moturs för mer kraft sett uppifrån på motorn. Dvs om du drar i fjäderns som är ansluten där så ska motorn gå upp i effekt / varv och om du släpper den ska motorn gå ner i varv / stanna. Du ser dett med att stopp reglaget trycker på " governor lever 2" när du ska stanna motorn. Nere på insprutningspumpen så sitter "Fuel controll rack" (pinnen / kulan som " governor lever 1" gaffeln änden sitter över ). Om du tittar på motorn från remsidan så ska pinnen röra sig innåt motorn för mindre bränsle och utifrån motorn för mer bränsle. Om stoppregalget är i kör läget så arbetar varvtalsregulatorn mot fjädern innan "Governor lever 2" och mer drag i fjädern ger mer effekt. Väldigt enkel reglering bara marginelt mer avancerad än YSE varianten.
-
Det är inte bara brottstyrka som är intressant. Den ska klara bra med last när det har uppstått nötningsskador så man hinner byta tamp innan den är så dålig att den går av. En helt stum tamp är inte så bra som förtöjning så Dynema eller liknande är inte rekommenderat. Även om man använder ryckdämpare så blir det elaka laster om dämparen går i botten och man användeer en stum tamp.
-
Det brukar gå att trycka in ett hammarskaft i trä (eller liknande, oftast ovala) mellan generator och någon del av motorn. Sedan vrider man hammaren för att få spänn i remmen och drar åt skruven. Detta har jag alltid använt och det har fungerat utan problem. Att trycka på remhjulen känns inte bra och att driva in en träbit som man slår på låter som man kan skada kullagren i generatorn.
-
Slitage i anläggnings ytan på konan. Inget konstigt. Det blir så över tid. Brukar vara en adapter / nippel (Pumpen) som går att byta och röret är bara att byta ut. Måste inte vara original. Viktigt att det är rör då det är högt tryck mellan pump och spridare. Hydraulik firmor brukar kunna göra rören utan problem om du tar med dem. Får böjas på plats på motorn så det ser bra ut samt sitter fast så det inte vibrerar vilket snabbt kan få röret att gå av.
-
Jag föredrar ringkabelsko och plint.
-
Dekomp kan finnas på bensinmotorer också. Specielt om det finns vevstart (eller kick tex MC). Beror på hur stor motorn är.
-
Motorstyrkan runt 10Hk finns hos dom flesta Marinmotortillverkare. Se om du hittar något hos dom. Beta, Lombardini, Sole, Yanmar, Volvo Penta, Vetus och Nanni. Finns troligen fler.
-
Inget som går sönder med för mycket olja i motorn såvida man inte försöker köra den. Justera olje nivån i motorn först så den ligger på rätt nivå. Ur med stiftet, lägg en trasa över tändstiftshålet och dra runt motorn, försiktigt först så det mesta av oljan trycks ut. Sedan kan du dra ordentligt i snöret tills trasan inte blir blöt längre. Gör rent stiftet och montera. Starta och kör som vanligt. Tidigare var det vanligt att konservera motorer igenom att slå lite motorolja i cylindrarna och dra runt utan stift. Innan första start så tog man sedan ur stiften och vredrunt motorn för att blåsa ur oljan och körde sedan som vanligt.
-
Kan bero på vad det är för luckor och förvaring i botten under.
-
Blir inte förstaget väldigt löst utan backstag i den vinden? måste tappa mycket höjd.
-
Motor går inte att stänga eller startar inte alls
LuminaL replied to MickeGidlof's topic in Motorboats
Kontrollera tändningslåset. Kan vara fel i det. Mät så du vet om det gör vad det ska. Om tändningslåset ok, följ kablaget mellan tändningslåset och motorn. Troligen en dålig kontakt på vägen. -
oj, det såg inte så bra ut. Bra att du hittade det. "Bara" att göra iordning nu 🙂
-
El är relativt enkelt. Kommer det inte fram så fungerar det inte 🙂 Så om motorn inte får spänning får du leta närmare spänningskällan. Ibland kan det vara bra spänning när man mäter obelastat men när det kommer en last och strömmen ökar så dyker spänningen. I ditt fall så tänker jag då på dålig anslutning, korrosion eller liknande.
-
Spänning ut från kontaktorn när det klickar? Stannar spänningen på 12V+ när kontaktorn klickar? (Dyker inte kraftigt?)
-
Se till att slangen dränerar någonstans där det rinner eller pumpas överbord. Annars har du risken att det finns möjlighet till att slangen börjar "läcka" om tryckförhålandet ändras / blir högre med vattenfylld båt. Tex beläggningar i avgasknät eller skit i kylslingan som ökar motståndet. Så fort trycket ökar tillräckligt kommer det att komma vatten ur slangen.