Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

rob4u

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rob4u

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja D+ går till ett motstånd som är på sladden precis efter generatorn. På instrumentbrädan finns det en analog voltmeter och ingen lampa. Men varför dessa konstiga värden på mätningen tror du? Eller är det normalt?
  2. Ok nu har jag mät och tycker det verkar konstigt, fast jag är ingen elspecialist. När jag har satt på huvudströmmen så visar det följande: 1) Från voltmeterns plus till på D+ på generator och till plus på batteriet visar 0v Sätter jag på tändningen visar samma ställe 10.2v Efter start visar denna mätning 10,8v 2) Från D+ till minus på batteriet visar -12.8v Sätter jag på tändningen visar samma ställe -2.5v Efter start visar denna mätning -1.7v Mäter jag över batteriet enbart så visar det 12,8v Förstår ni något av detta? Kan mekanikern som nytta motor kopplat något fel? Generatorn är som sagt ny.
  3. Ja precis det sitter en svart dosa nede vid generatorn. Kan det vara fel på den?
  4. Ok nu har jag mätt, satte i nya batteri som visar 12,5 V, Sätter på maskinen och don visar fortfarande 12,5v. Voltmetern på instrumentbrädan visar ca 12v och den nya generatorn visar 10,5 volt när jag mäter på den. Kan tänka mig att det måste vara något fel i motståndet på vägen som gör att generatorn bara visar 10,5v eller hur funkar det?
  5. Nej det är inte det då dom förra batterierna laddades ut när jag var ute å körde och inte när huvudströmbrytaren var av.
  6. Nej jag är inte säker på det, men då batterierna blev urladdade så tänkte jag att den kanske stämde. Jag bytte även batterier så kanske det blir nu. Ska mäta med voltmeter som du sa i morgon så ser jag hur det verkar. Tack för svaret!
  7. Hej Bytte precis generator på min AQ271 då den gamla inte laddade (trodde jag). Voltmetern på instrumentbrädan visade 12 volt, men mekanikern sa att generatorn visade över 14 vid mätning på generator. Då båda batterierna laddade ut sakta men säkert så bestämde jag mig för att byta generator ändå. Nu efter att jag satt in den nya så visar fortfarande voltmetern på instrumentbrädan 12 volt. Vart kan felet ligga? Generatorn har inbyggd regulator.
  8. Hej Kan dårliga batterier få voltmetern att visa dårlig laddning? Voltmetern visar 10 v laddning och när jag tog hem batteriet för att ladda så tar det inte emot laddning hemma. Kan detta vara orsaken till att voltmetern bara visade på 10v laddning eller är det troligare att det är fel på generatorn?
  9. Hej Är det någon som har info om denna båt? Har precis köpt och är nyfiken på historien bak den. Hittar ingen info på nätet om vem som gjorde Corall 27.
  10. Hej Jag har en Nidelv 24 med en Volvo Penta 17c. I VP 17c's instruktionsbok står det att För val av rätt propeller hänvisas till Volvo Pentas propellerdiagram. Kontrollera motorns varvtal med normal belastning i båten. För att utnyttja motorns prestanda maximalt bör ett så högt motorvarvtal som möjligt väljas - dock högst 2500 varm/min. Som jag läser det så ska man hålla 2500 r/m för bästa ekonomi/effekt, kan detta stämma? Tycker det låter högt. Vad säger ni?
  11. Hej Jag funderar på att köpa en snipa där någon tyvärr snott kapellbågarna. Jag känner ingen med denna typ av båt och vet inte vem som sytt kapellet (i nyskick) som finns till båten nu. Något tips på hur jag ska skaffa nya bågar? Kan man göra dessa själv och hur i så fall? Mvh Robin
  12. Hej Var precis ute med vår nyinköpta Triss 52 ST, blev väldigt positivt överraskad på hur den var i sjön och hur bekväm den var att åka med. Det sitter en Evininrude 50 hk, 2 taktare från 1984 på och den gjorde 25 knop (gps) med 1 vuxen och två barn. Några andra här på forumet med erfarenhet av dessa båtar (Triss 52 ST, Ryds 52 ST, Ryds 520 ST) ?
  13. Hej Hur går det med snipan? Köpte själv en i dag, bra bruksskick och från 1972 med en MD2b Bästa/Rob Senast ändrad av rob4u | 08 augusti 2010 | 16:22
  14. Hej Finns det någon som har länk till denna i PDF förmat el liknande ? Hälsningar Rob
  15. Hej Oljelampan börjar lysa efter ca 1 timme körning på 4000 varv/min på min B18. Motor går bra och oljan ser fin ut. Den förbrukar ingen olja. Kan det vara så att oljan är för tunn ? Ägaren innan mig bytte olja (i år) och jag vet inte vilken typ han bytte till. Vilken olja rekomenderar ni till en gammal aqua marin B18?
×
×
  • Skapa nytt...