Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-15 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ja då är de nya listorna över godkända bottenfärger för ostkusten och västkusten publicerade, så att man har koll på vad man målar på och vad som ska köpas in när butikerna kommer med "mässpriser" andra kampanjer.
  2. 2 poäng
  3. 2 poäng
    Ja, det var väl den ursprungliga formuleringen, den som Moses tog emot ombord på sin vassbåt, den som hade en Tohatsu på akterspegeln. På Mercurys huvudkontor bekymrade man sig över att försäljningen sjunk. Då kom man på den briljanta idén att starta ett nytt motormärke som både skulle konkurrera och komplettera det befintliga. Det låter nästan lika tokigt som när Obelix lurades in att storsatsa inom bautastenstillberkningen, vilket på sikt fick den romerska ekonomin att kollapsa i en inflation. Dock lyckades Mercury/Mariner betydligt bättre. Då jag ville veta mer hur förhållandet mellan Mercury och Yamaha blev till Mariner och Tohatsu hittade jag då den sidan.
  4. 2 poäng
    Jag trodde det första var "Du skall inga andra fabrikat hava jämte mig", fast det kanske är samma när jag tänker efter ..?
  5. 2 poäng
    Anledningen att betala för en ny motor är ju främst att den förväntas ha fler problemfria drifttimmar framför sig. Tekniken utvecklas, men på vissa produkter är det egentligen inte konstigt att äldre lösningar används. Insprutning är inte snålare än förgasare om denna är inställd för varje specifikt driftfall. Nu är det ju såklart just där skillnaden ligger. Insprutningen flexibel och mer exakt och snålare på framför allt lågvarv. På hög last är det inte ens någon större skillnad mellan 2 och 4t om förutsättningarna är goda. I och med att en 6 hk utombordare drar så pass lite på lågvarv, är vinsterna med insprutning försumbara. Det är inte alltid så enkelt att tillverkarna ska tjäna mer pengar, utan i vissa fall (kan såklart inte lova att detta är ett sådant) handlar det om att en produkt inte nödvändigtvis blir bättre om man krånglar till det. Tillverkarna måste såklart tjäna pengar, men många vill göra det genom att erbjuda bra produkter.
  6. 2 poäng
    En sådan här vi och den är inte alls dubbelt så dålig som ett uttag, men man ska nog inte koppla en brödrost i ena och en kaffebryggare i den andra och hoppas på frukost. Ladda två telefoner samtidigt funkar tex. bra. När vi köpte båten fanns det en dammsugare med. Den lät som om den sög väldigt bra, men det gjorde den inte. "Mycket skrik för lite ull" skulle man kunna sammanfatta bedömningen. Vi fick även med världens minsta kompressor och den funkar faktiskt. Flödet är ju klart begränsat, men man får upp trycket ordentligt.
  7. 2 poäng
    Då va allt betsat och oljat!! Två lager bets och 15 strykningar olja blev det, ca 4 liter. nu ska jag gå på botten, denna är delvis plastad, en tunn remsa ligger i varje skarv ca 5cm, detta är inget jag hade önskat men kommer att köra vidare i samma tema, laga på några ställen där det släppt, sen en 1komp färg, detta gjordes för 18-19 år sedan, allt ser friskt ut, någon mindre torrspricka finns,
  8. 1 poäng
    Rubriken citerar den femte boken i Douglas Adams trilogi ”Liftarens Guide till Galaxen”. Men det skall inte handla om små i stort sett menlösa planeter, utan om i stort sett menlösa och nästintill oanvändbara tolvvoltsapparater som vi luras att köpa till våra båtar. Lödpenna 12 volt, 30W. Jag har förbrukat två sådana här ombord. Det tar en och en halv evighet innan den blir så varm att man kan smälta lödtenn på dess spets, ytterligare en mansålder innan det går att löda något mindre med den. Men det fungerar att ge ”tillsatsvärme” genom att värma spetsen på gasolspisen. Måhända blir det spänningsfall i den enkla cigatettändarkontakten. Tilläggas bör att jag även förbrukat två butangasdrivna lödpennor, dom fungerar bättre, men gasen tar snabbt slut. Numera har jag en enkel 230 volts lödstation från Kjell som jag försörjer via växelriktaren, den fungerar bra för mindre lödningar. För omkring 30 år sedan hade vi en liten motorbåt, en Monark 670. En liten trevlig båt för den unga barnfamiljen. Då köpte vi en massa saker som vi trodde var praktiska och oumbärliga ombord, bland annat en gul dammsugare, väldigt lik den på bilden. Jodå, den fungerade att suga upp brödsmulor med och kanske även litet sand som barnen släpat med sig ombord. Ett ”muttertest” gjordes sedermera hemma i elverkstaden, den såg upp M3 muttrar utan problem, även enstaka M4, M5 muttrar sägs upp med stor tveksamhet om man lyfte slangen så att de liksom falla av egen kraft ned i dammsugarens behållare. M5, nej det orkade den inte. Sugslangen kunde även flyttas till utblåset, och det medföljde munstycken till att blåsa upp gummibåtar och badleksaker med. Ja en mindre badboll gick bra att blåsa upp, men det gick snabbare att blåsa upp med den egna munnen och lungorna. Och att då blåsa upp en gummibåt... tja det kanske hade gått, men dåtidens fyra veckor långa semestrar hade inte räckt till. Men nuvarande båt skickade förre ägaren med en liten 12 volts bordsdammsugare som faktiskt fungerar till mindre jobb, den tar till och med hundhår om de inte sitter för hårt i mattorna. Jag har inte gjort muttertestet med den.... En sådan här doppvärmare hade vi också ombord när barnen var små. Vi hade då ett Optimus fotogenkök, ett sådant där man var tvungen att pumpa upp ett tryck och förvärva brännaren med en efterbrännkammare värdig en flygplansmodell av Viggen... det tog alltså lång tid att koka välling till barnen, och det tog nog längre tid att bara värma vällingen med denna doppvärmare, jodå den fungerade men den tog lång tid på sig. Jag har aldrig haft tolvvolts kaffekokare eller hårfönar ombord, men det kanske någon annan har?
  9. 1 poäng
    Är nog inte någon skillnad att tala om. Förgasare är billigt, lättservat och okomplicerat. Och behöver ingen ström! Små motorer brukar man inte ha batterier till. Visst det finns mekanisk insprutning, kugelfisher är ett exempel men den är inte billig eller okomplicerad.
  10. 1 poäng
    Vafalls!?! Har du inte plöjt Harry Potter? Då är det dags! De är ungefär som liftarens guide. (När du läst första boken kommer du säga: "Men, den var inte alls som liftarens guide. Fast den va bra ändå." Då säger jag: "Reklam!" och fortsätter "men det fick dig att läsa". Sedan fnissar jag lite tonårsmässigt.)
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Jag försökte fuska och höra med göteborgssambon vad det är men fick en frågande uppsyn till svar. Jag kryper till korset och erkänner offentligt min totala kunskapstorka. Löpotta? (Inte ens rättstavningen kände till det)
  13. 1 poäng
    Med stor skepsis köpte jag en gång en 12 V hårtork. 200 W är inte mycket jämfört med en normal 230 v hårtork som ofta är i kW-klass. Min sakta avklingande frisyr torkar av en lätt bris så jag användr inte hårtork. Frun använde torken en gång varefter den hamnade i lådan tillsvidare. För den som vill ha en skruvdragare med sig i alla lägen finns Ryobis sortiment. De har en laddare som laddar 18 V batterierna med en tolvvoltsladdare I den serien finns en dammsugare som verkar ha skaplig effekt och går att packa ihop i ett litet utrymme. De har också en fläkt som kunde fungera som effektiv hårtork...
  14. 1 poäng
    Mugglare var väl en stor grupp personer i Harry Potters värld, eller rättare sagt inte i den världen men i den intill. Om jag nu inte är felunderrättad var mugglarna de vanliga dödliga utan magiska förmågor. Men de landlevande folket vet väl inte ens var en vegamössa och en sydväst är heller. Å andra sidan vet väl kanske inte sjöfolket hur en bahytt eller oxfordmössa bärs på rätt sätt, Olles brorsa känner man väl kanske till om man gjort sin vpl. Här i Blöteborg är det tillåtet att dra ned en ”löpotta” över öronen när nordostan och sydvästen (vindarna alltså) sätter åt.
  15. 1 poäng
    De ser ut som en vanlig människa men utan vegamössa eller sydväst.
  16. 1 poäng
    I år blir det inverter och 230V i båten. Jag har gett upp hoppet om 12V attiraljerna då de mer känns som överprisade leksaker om man jämför med motsvarande 230 voltare.
  17. 1 poäng
    Jo det är ju lite olika. Själv är jag tveksam till miljövinsten av att köra från Göteborg till ostkusten för att tvätta botten.
  18. 1 poäng
    Just rotat i just detta med vitvaror man kan handla exakt samma föremål men till ett pris på 4259:- eller lägg till och betala 6995:- och då få med svensk text istället för eng och med Husqvarnas 5 års garanti.
  19. 1 poäng
    Vi köpte en 12V dammsugare som ovan med sladd. Lät som en jetmotor, kunde knappt få upp brödsmulor, den försvann snabbt ur båten.. Nu kör vi med en hemmadammsugare och dammsuger när vi har landström - fungerar perfekt! Kaffebryggare har jag aldrig funderat på.. Idag är ju invertrarna ganska prisvärda, då kan man ha inverter och riktiga hemma körsprylar om man måste ha stavmixer, vattenkokare och kaffebryggare i båten.. Vi är ju gammeldags, kokar vatten på spisen och gör kaffet i en pressobryggare..
  20. 1 poäng
    Då kommer min båt inte att behöva lyftas till hösten, den kommer att klättra upp själv.
  21. 1 poäng
    Vi har en kylväska med peltierelement för 12 och 230 volt som funkar riktigt bra, fast den drar ju ur batteribanken snabbt... Absolut okej som extrakyl i samband med storhelg med många gäster, typ midsommar. Bra att den går på 230 V så kan man packa den vartefter hemmavid.
  22. 1 poäng
    Samma sak har Electrolux gjort, 8 av 10 olika kylskåpsmärken i en butik sades en tid vara Electroluxägt. Några Electroluxbolag, Elektro-Helios, Zanussi, AEG och Volta. Husqvarna ägdes tidigare, men har sålts. För att anknyta till ämnet någorlunda så köpte Electrolux AB både Archimedes och Penta under andra världskriget och sålde båda fabrikaten genom olika försäljningskanaler.
  23. 1 poäng
    Det hänger helt och hållet på om man varit snäll under året. 🤭
  24. 1 poäng
    Och då kommer vi osökt in på budordet... Du skall inga andra bilar hava framför Dig
  25. 1 poäng
    På en 4t utombordare sitter i många fall gammal hedlig teknik utan syresensorer och annat avancerat. De jobbar ofta bara med en spjällägesgivare och tempsensor. Resten är en guestimate av motorn med några enkla tabeller. Duger relativt bra under förutsättningarna som råder. En förgasare har fördelen att den är billig och enkel, vilket spar pengar hela vägen mellan tillverkning och skrotning. Reparationer blir även de billigare. På bilsidan är det mycket häftigare grejer, med DI, sensorer, ett flertal bränsle och tändkurvor som blandas löpande och skapar helt andra förutsättningar. Lägg sen på enkel eller dubbel överladdning och kanske hybriddrift. Det är ju en mycket mer varierad drift vi pratar om som dessutom är extremt utsläppsregelerad.
  26. 1 poäng
    Gud va mycket bra råd och reflektioner McLasse! Verkligen tacksam för det utförliga svaret. Och det är ju som du säger, det grundar sig i oro. Man får va tacksam att han bryr sig! Då jag seglat över biscaya och genom engelska kanalen i stor båt två gånger så har jag stött på ett och annat oväder och har sett de brutala krafter vind och hav kommer med. Skulle vilja påstå att det skapat en större respekt hos mig. Stundtals en grundvind på 24 m/s och ett vågspann på 4-7 m kan man inte få annat än respekt för havet. Vi kommer inte stressa igenom denna resan. Minsta tecken på oväder kommer vi se som en möjlighet att upptäcka det landet vi befinner oss i! Vi är inte ute efter adrenalinkickar. Det är mycket bra saker du skriver som vi ska kika närmare på och tänka på. Tack så hjärtligt! Emmy
  27. 1 poäng
    Har faktiskt aldrig varit med om det på en bensinare, men det kan säkert förekomma om man slarvar med filter? Å andra sidan så hinner man väl renovera några förgasare innan insprutarna ger sig så det är det sista jag skulle oroa mig för på en motor med insprutning.
  28. 1 poäng
    Kan det också vara så att dom inte kan bryta det första av de tio budorden? ”Du skall icke sälja eller serva andra fabrikat än det du skrivit kontrakt med.”??
  29. 1 poäng
    Det är ju inte så kul om injektorerna sätter igen heller.🤔
  30. 1 poäng
    Skämt å sido så brukar det nog funka ganska så bra för lägre strömmar. Det ingick mycket bilåkande i mitt jobb i mellan- och södra delarna av landet, kombinerat med datorer och mobiltelefoner som behövdes för värvets utförande. Satt mycket i bilen och jobbade och då behövdes det laddas mest hela tiden. Batterierna tog liksom fortare slut också jämfört med idag. De sista åren införskaffades även en Navigon GPS som även den behövde tankas med lagom mängd Q. Då hade jag diverse olika dylika förgreningsanordningar. Bl.a. en väldigt lik den på bilden. Man fick väl vicka lite på dem nån gång men överlag var det väl godkänt. Dock kunde man ibland råka ut för att någon hona inte riktigt tyckte om hanen eller tvärtom. Men så är det ju bland oss folk också. Hade även en annan smart pryl, adapter för laptop. Den omvandlade 12 V till några olika valbara spänningar. Tror jag oftast hade inställt på 16 V ut till datorn. Det följde även med en massa olika adaptrar för kontakten så den passa olika sorters datorer. Den finns kvar i källaren någonstans. Ska banne mig testa den i båten🙂
  31. 1 poäng
    Nja, det finns några fördelar till så som att bränslemängden ständigt regleras i förhållande till omgivningstemperatur och belastning och finns lambdasensor regleras även bränslet efter förbränningen. Sen finns det ju varianter på insprutningssystem men vilka som används till just utombordare kan jag inte svara på men som i bilvärlden använder väl ofta budgetfabrikaten äldre, enklare system och de större tillverkarna kanske mer avancerade? I varje fall på starkare motorer.
  32. 1 poäng
    Det finns instruktion i den här lilla videoserien på hur man själv kan blanda in pigment i vit gelcoat för att nå rätt färg. Lite pilligt men jag tänkte nog försöka och se om jag kan trolla bort ett par skruvhål och lite småskador på mitt däck i vår.
  33. 1 poäng
    Med risk att komma lite OT. Selva vet jag lite om då jag köpte en sån för några år sedan. Selva köper in det mesta i motorn från Yamaha och tror dessa är monterade när de kommer till Sela-fabriken. Så gott som alla delar i motorn är märkta Yamaha och där funkar naturligtvis Yamma-grejerna som reservdelar. Selva själva utvecklar en del av elektroniken i vissa motorer och, på någon mindre motor, sätter de en elstart som inte finns/fanns på motsvarande Yammor. Auktoriserade Yamaha-service ställen vägrar, trots likheterna, att ta i Selvorna. Antar det har med att de inte har diagnos-program som funkar fullt ut.
  34. 1 poäng
    Jag kan tycka att en nyare motor borde ha blivit betydligt lättare genom att man tar ut mer effekt och kan få så vis minska vikten men det verkar inte vara så. Förgasare har väll alltid strulat med gammal bensin som får stå en längre och skapar belägning etc. Vore skönt att slippa kan jag känna. men om det inte skett såp mycket teknikutveckling så förklarar väll varför en begagnad motor nästan kostar lika mycket som en ny.
  35. 1 poäng
    Ibland sitter det ett litet bränslefilter på slangen inne i motorvindlingarna. Det filtret brukar sällan (aldrig...) bli bytt. Symptomet att den startade efter upp- o nedtiltning pekar lite på att den fått tid på sig att låta soppan rinna till igen.
  36. 1 poäng
  37. 1 poäng
    Denna bör vara flerdubbelt mer värnlös än ett cigarettändaruttag. Denna är inte så bra heller.
  38. 1 poäng
    Så då tänker du byta ut den mot en som suger! 😅
  39. 1 poäng
    Jo jag vet vad Slotracing är, men trodde att det var en utdöd modellsport. Bilarna var ”utskrotningshotade”. Det trodde jag eftersom det det inte står någonting längre om detta i AoH. Där står det mest om den radiostyrda racingsporten. Såg nyligen på YouTube att man byggt modeller av olika filmbilar, Mustang, Camaro, Aston Martin, VW 1200, olika polisbilar och Mack samt Peterbuilt. Conwoy to Rubber Duck, come in! Misstänker dock att dessa var avsedda för Tycos standard. Jag håller mig mest till andra något långsammare och ”töffare” modellfordon, med spårvidden 16,5 mm och därtill lokaltrafikbussar och utryckningsfordon passande Fallers Car system. I viss mån håller jag även på med spårburna fordon i skalan 1:1, dom kan bli ganska stora. Banankontak i sambatakt ger ju bra kontakt utan onödigt resistans, men förväxlingsrisken är ju stor. Det gör ju inte så mycket om man kopplar den för övrigt värdelösa kaffekokaren, dammsugaren eller nästan lika värdelösa 12 volts lödpennan fel, men TVn har nog inte alltid en diodskyddad ingång. Jag tänkte väl att denna tråden skulle uppmärksamma forumdeltagarna på dessa kontakters tillkortakommanden, till oss som inte vill, orkar, eller har lust att byta till annan kontaktstandard. För det finns ju vissa varianter som ”nästan fungerar ganska bra”.
  40. 1 poäng
    25 fot låter som en rimlig storlek, inte för stort för att kunna hantera men ändå tillräckligt stort för hyfsad komfort. I övrigt tror jag att minst lika viktigt som storleken är för att kunna hantera den ensam är hur den är planerad. Är man ensam är det viktigt att kunna förflytta sig smidigt från för till akter när man t.ex. lägger till. Är det krångligt att komma förbi vindrutor eller doghouse blir det genast svårare att hantera även om båten är liten.
  41. 1 poäng
    Då va de 2021 nytt år nya möjligheter. renoveringen fortgår med slipning betsning. har betsat med Epifanes och är nöjd med kulören efter 2 vändor. nu blir det oljning med rå linolja, får se hur många vändor det blir. läser lite varstans att vissa går på med koks linolja på slutet, vad är poängen med detta? Rascal allt blir såklart demonterat innan lack!
  42. 1 poäng
    Här är ett exempel på alla missuppfattningar om snabbladdning. Den här killen laddar helkassa slutna batterier på ett par minuter. Men vad hade hänt om han låtit lampan vara på mer än några sekunder ? Jo, den hade slocknat... Dessutom är det livsfarligt, med ett internfel i något av batterierna (kortsluten cell t ex) hade det snabbt slutat med en smäll och syra överallt eftersom det inte finns någon strömbegränsning. Kanske var det den här videon som @Mackey syftade på med någon som visade att man kan ladda ett MC-batteri på kort tid: Eller varför inte konstantströmladda halvdött batteri direkt (via en likriktarbrygga) på elnätet med bara en glödlampa som begränsare: Fullständigt livsfarligt ! Men det visas ju på nätet, och då funkar det väl ? Myt: Man kan ladda batterier snabbare och bättre om man gör som visas på nätet. Verklighet: Den som labbar själv och inte följer tillverkarnas rekommendationer eller inte använder beprövade saker lär få se sin båt brinna upp förr eller senare. Och ett grinigt försäkringsbolag. Med riktig otur är det mer än båten som skadas. Familjemedlemmar t ex eller du själv.... Som jag skrivit innan - bara för att man KAN göra på vissa sätt är det inte säkert det är LÄMPLIGT att göra det. Så alla som läser den här tråden - pröva inte det som nämns här hemma. I alla fall inte förrän du helt och fullt förstår vad du gör, och är införstådd med riskerna. Ja, ja. Jag är väl en tråkmåns....
  43. 0 poäng
    Ny septikpump, den jag har stinker!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...