Jump to content
Wednesday 30 September 2020

Eile

Medlemmar
  • Content Count

    177
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About Eile

  • Rank
    Örlogskapten

Contact Methods

  • Website
    eile@vmomail.se

Profile Information

  • Location
    Värnamo

Mina båtar

  • Båtens namn
    Badankan

Recent Profile Visitors

319 profile views
  1. Vad är en pinnbultavdragare? svinpitt? Svetsa istället dit en mutter låt svalna något och olja samtidigt sen är det bara att skruva loss. i värsta fall punkta dit en pinnbult.
  2. Igensatt tilluft till tanken.
  3. Funderar lite också om det är länt att plocka ur båten, blir vintern som förra så fungerade det bra i min båt att ha allt kvar, stod lätt täckt i skugga i norrläge. Var helt torr invändigt enl temp/fuktmätare. Men årets vinter kanske blir mer varierande.
  4. Alutite är nog zinktråd med ev legerat med lite bly, sett tester innan och tror nog det kan fungera du kan ju fylla på rätt bra ända till bulten vattnet passerar ändå ovanför i manteln , tiga var lite knepigt gjutet är riktigt skräp som du ser på min mantel är det bara porer och mest ihopsmält. Ska finns några kemiska metaller , nu blir ju avgaserna snabbt kylda och packningen är ju av vanlig pappers kvalité så någon högre värme är det ju inte.
  5. Alla behöver ju inte korrodera på exakt samma ställe det kan ju ha varit pth eller ptv i garaget. Pennan var ett exempel på känsligt där man bör titta vid felsökning. Manteln på bild ex är svetsad som du ser på båda sidor. Du har nog läck se förstoring av ditt foto.
  6. Fil och sen trekant, skärpstålet, när du har en egg så kör du spetsen på stålet längs eggets kant. Siklat mycket eftersom det tillhörde utbildningen, men äger inte ens en sikel längre, kör med industrirakblad de få gånger något litet behöver fixas innan det oljas till.
  7. Jo visst läser svaren men tog med det ändå ifall någon är lika lat som jag var. Däremot att det var så aggressivt var en nyhet och inget jag märkt av tidigare. Får väl tillägga att inga saker behövde badas, det räckte tex att spraya ren dammskyddet i handen innan montering och sen var det en dimension för stort. Lade upp det som tips så ingen gör rent med spray där det kan finnas som som tar skadas. Själv blir man lite nevös när man tänker på hur man sprayade rent packboxar mm vid senaste växelådsbygget och det var från just denna förpackning. Så nog om detta lås tråden eller radera den.
  8. Även slangar vid anslutande rör fick bytas dessa var visserligen gamla men efter någon dag efter att rengöringsspray kommit där såg yttergummit illa ut och någon började läcka, märktes såklart någon dag efter allt var klart med läck så 4 st nya slang och backjobb. Detta på historiens mest svårluftade bil där några av de 6 cylindrarna sitter upp och ner. De bromsrengöring jag fått luktar härsken bensin så det kan ha varit en tillfällig batch som varit fel.
  9. Dammskyddet på hjulcylindrar tål inte rengöringen det var så jag först såg det. Kan inte tänka mig att man haft annan gummiblandning i okens damskydd /damasker. Däremot at drivknuts damasker mer plastiga och elastiska för att kunna kränga på.
  10. Det ända ställe jag tror du förbisåg i din förra tråd. Kolla inläggen i din tidigare tråd Vatten i cylinder/cylindrar se sprängskissen detalj 16, du gav svar på att det var lösa bultar. Varför tror du dom är lösa, jag tror packningen gett sig om bultarna är lösa. Du lossade väl och kollade? Får du inte tag i packning beställde jag två av misstag och har en ny på hyllan om de nu utgått. Har du inte kört mycket på vatten så kanske rättar kompen till sig men gör så här. låt motorn stå utan vatten, spruta in lite tunn olja i cylindrarna och ta ett nytt kompprov. Har den stått med vatten sitter nog ringarna fast men kan lossa efter ett tag.
  11. Lossade du verkligen själva manteln bakom avgasplåten och kollade så inte läcket var där. Någon annanstans kan inte vatten komma ifrån. Se där pennan pekar här står vatten kvar och koriderar gjutet och du får vatten inträngning så fort den motorn är igång.
  12. Javisst är det lathet att man inte tar rödsprit alltid när man honat till en cylinder, men gjorde det med den på plats och därför rensprutade med bromsrengöring, även kolven innan ny packning satts dit. Finns gummi detaljer i förgasare mm och även där slarvar man ibland och blåser rent med bromsrengöring- varit lite av universal rengöring men inte nu längre.
  13. Så var det dags igen för ett haveri med gummi som växer . Biltemas bromsrengörning får inte under några omständigheter komma i kontakt med gummi detaljer damskydd damasker ringpackningar mm dvs hjulcylindrar bromsok kopplingscylindrar. Jag skulle sälja av en huvudcylinder som hade en ny svindyr repsats 3000:- tänkte kontrollmäta packningar och se om de gick att köpa på mått sprejade rent dem för att läsa gjutnummer bättre och när jag ringde och skulle översätta numren så hade de växt från 28-32 mm . Har även sen två dagar tillbaks haft märkliga tjuvbromsningar på ett framhjul som packades om samma dag, och rensprejades med bromsrengörning efter honing, både damskydd och packning hade svällt, så för att utesluta rödsprit , bromsfett mm så togs två gamla packningar en fick ligga i en uppklippt bromsrengörning burk med några droppar kvar i rätt snart var den 4 mm större i diameter. Så gör inte rent några bromsar om risken finns att det skvätter på oken eller hjulcylindrar självklar lär nog denna mycket effektiva spray ha samma inverkan på gummidetaljer i båtmotorer.
  14. Provade google map och mätte lite på rundan jag brukar åka och trots antik 4 cyl 80 hk blev jag riktigt glad över denna trådstart, helt klart ingen idee med att uppgradera till något nyare.
  15. Kolmonoxid men du kör väl med diesel? Om filterkåpen sitter trång så lossa hela huset. Kräktes ! Du drack väl vatten?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy