Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-28 på alla områden

  1. 6 poäng
    Fel som säljaren säjer är "lätta" att fixa men som inte är fixade gör mej misstänksam.
  2. 3 poäng
    Om en firma skulle tillverka 100 miljoner vindinstrument skulle de kanske landa på 250 kr i kostnad. Anledningen att båtgrejer är dyra är till stor del att de tillverkas i små serier. Utvecklingskostnader, certifieringskostnader, verktygskostnader, marknadsföring, distibutionsnät, etc, ska finansieras av färre tillverkade exemplar. Det är inte så enkelt att alla som tillverkar grejer till båtar tar tokmycket betalt bara för att det går. I så fall skulle alla bolag som gör båtgrejer tjäna storkovan. Dels så gör de inte det, och dels så skulle andra bolag märka det och börja konkurera.
  3. 3 poäng
    När jag kollar båt, så ser jag över helheten på båten. Om allt är tip top, och underhållet, skickar det en signal om att ägaren brytt sig och vårdat båten ömt. Är dynor kapell mattors undersida beväxta med mögel, samt toa lukt i båten, och olja ligger och rullar runt i maskinrummet så går jag vidare. Helheten ger intrycket, så ser jag på det. Ibland tänker jag när jag kollar på blockets bilder, båtar som är grisiga inuti ölburkar som rullar runt fiskespön i en härva stekpannan kvar över vintern i hon osv då har båten inte fått den skötsel den behöver. Och då tänker jag att ägaren vill ha den kvar.
  4. 2 poäng
    Kan tänka mig att påslaget i detaljistledet är 100%. Det är väl vad som krävs för att få det att gå runt med en säsong på några månader. Man kan ju undra hur länge en bransch kan överleva under sådana villkor. Tips till TS: starta försäljning på nätet samtidigt som du fortsätter vara anställd så kan du pressa priserna utan att det krävs en jätteinvestering för att komma igång. Vad stoppar dig?
  5. 2 poäng
    Det står också CAUTION: The wire size is only for reference. If there is a long distance between the PV array and the controller or between the controller and the battery, larger wires can be used to reduce the voltage drop and improve performance. Med längre avstånd än två meter mellan regulator och batteri skulle jag i ditt fall välja grövre kabel än 4 mm2.
  6. 2 poäng
    Om du känner dig osäker så kan du alltid köpa via företag/båt mäklare, det gjorde jag. Mindre utbud men en liten form av trygghet. Min tumregel är att om det är för bra för att vara sant så är det och jag brukar i regel aldrig köpa den billigaste begagnade saken. Jag kan annars bara hålla med övriga kommentarer vill bara lägga till - underskatta aldrig magkänslan och sov alltid på saken, dagen efter ser man nästan alltid på saker i i annat ljus.
  7. 2 poäng
    Om det är så lätt att fixa, varför har han inte gjort det själv då. Detta är en typisk varningssinal. Om det inte känns bra så är det troligen inte det, lita på din magkänsla. Gäller både båten och personen som säljer den.
  8. 2 poäng
    Jag har folding propeller. I början var jag inne på att byta till en fast propeller men då den motor jag har, Perm132, inte är borstlös valde jag att behålla foldingpropellern. Min tanke var att inte slita kol när motorn inte driver båten.
  9. 2 poäng
    Besiktningsman har jag anlitat ett par gånger. Alla var en besvikelse. Detta bara på dyrare (+500’) båtar. Jag är dock rätt van vid båtar och ser, förutom motor och drev/backslag, vad som behöver göras. Ett lyft är dock alltid rätt att göra. Annars köper man ju en väsentlig del av båten osett! Du har redan fått bra tips ovan. Kan lägga till att om elen ser ut att vara svår att förstå så är det en varningsklocka också det. Elen i min båt är dock nästan i toppskick, trots att den är svår att förstå. Men kan säljaren beskriva och visa dokumentation på installationen är det ett plus.
  10. 1 poäng
    Är det någon stans som motorn inte är viktig så är det väl på öppet hav? Inne i skärgården är jag glad att ha min pålitliga och direktstartande elmotor istället för en gammal dieselmotor som krånglar mest hela tiden, vilka verkar sitta i de flesta svenska segelbåtar
  11. 1 poäng
    Förlägg om möjligt i elrör eller flexslang, det är till och med ett krav om du förlägger ledningen i närheten av 12/24 V-ledningar. Den gummikabel du drar bör om du förlägger den bar, klammas tätare än 45 cm, i annat fall får du säkert hängbukter.
  12. 1 poäng
    Tror det var dessa jag beställde https://www.elbutik.se/product.html/garo-dvargbrytare-mcb-gr-6ka-b-karaktaristik Man får välja A och antal ”poler”
  13. 1 poäng
    Glömde att svara, det var tanken i mitt förra inlägg. Jag drog båda sladdarna genom samma genomföring.. täta med lite sika om du är orolig för läckage.
  14. 1 poäng
    Jag har en likadan regulator, ca 1 meter mellan panel 40w och regulator och sedan ca 50 cm till batteribanken. Jag kör 1,5 mm2 till panelen och sen 4 mm2 till batterierna. Ska jag vara helt ärlig så är 1,5 klart tillräckligt för de små strömmar det handlar om här. Du kan inte koppla någon större last på förbrukarutgången, 10A gäller där också, vilket är trist eftersom det finns fina loggfunktioner i enheten. I mitt fall kör jag endast LED-belysning, GPS och länspump på utgången. Elmotorn och kyl kopplar jag vid sidan av. Utgången drar dessutom förvånansvärt mycket ström (10-20 wh/dygn). Men jag har den ändå alltid på numera, en dag stod jag där och fick inte bluetooth att fungera och fick klara mig utan GPS och allt hela den resan.
  15. 1 poäng
    @RikardE Du är en sådan som kommer att komma iväg och ha en positiv upplevelse. Du tänker, frågar, lyssnar, tänker igen och drar en egen, rimlig slutsats utan att fastna i teoretiska problem. Jag anser att du gör helt rätt i att ta din fullt fungerande, fullt acceptabla båt och anpassa den till dina önskemål. Jag anser också att du gör helt rätt i att inte lägga någon vikt vid vad jag anser utan vad du själv anser. Angående att förstärka riggen så finns det en fälla. Många byter till fräscha vant och stag och för säkerhets skull så går man upp en dimension i grovlek. Nu skall ju stående riggen ha en viss förspänning vilket brukar anges som en viss procent av brottlasten. Går man upp i grovlek så blir kraften avsevärt större. Konstruktören som ritade båten har dimensionerat allt som ett system. Allt från röstjärn och maststötta till beslag, nitar och mastens egenskaper är dimensionerat i förhållande till varandra. Ändrar man något så bör man följa förändringen genom hela systemet och kanske uppgradera andra delar också?
  16. 1 poäng
    För att marknaden tål det priset. Skulle ingen köpa, enbart pga priset, så skulle priset kanske sjunka eller produkten skulle inte finnas kvar. Mobiltelefoner som gick att tala i i en halvtimme/laddning med svindyr samtalsavgift, stora som vanliga bilbatterier, kostade en normal halvårslön, gick att sälja till dom som hade behov och vissa pionjärer som bara ville ha. Skulle behov å efterfrågan vara detsamma på vindinstrument skulle du säkert få det som bonusgåva när du köper en liter mjölk eller så.
  17. 1 poäng
    Kul att den här tråden är igång igen, den gav massor av kul läsning när jag själv hade min första motorbåt (en Ryds 478 såklart) och funderade på att byta till större 🥰 Tack MaCro !!
  18. 1 poäng
    Måste vara väldigt billigt att tillverka, distribuera, garantera och lagerhålla autopiloter när 1200 av de 6000 är moms och 5000 är vinst. "Överprissättningen" gäller inte bara båtgrejer, se på bilreservdelar, outdoorgrejer, t-shirts, jordgubbar, ja strängt taget det mesta.
  19. 1 poäng
    KAD44 - vi har den motorn, som ger toppfart 33 knop. Trimplanen behövs tryckas ned en bit för att komma upp i planing, särskilt i motvind, men så var det även med D6-310 jag provkört (diskuteras i början av denna tråd). Så vitt jag vet är alla båtar som väger 4 ton eller mer "tröga" att komma upp i planing, om du jämför med en mindre motorbåt som väger 1 ton. Tips: Välj rätt propellrar - Genom att byta till lägre "stigning" (motsvarar lägre växel på en bil) så kan motorn jobba med högre varv när den kämpar sig över planingströskeln (diskuteras också högre upp i denna tråd). Nackdelen är möjligen att toppfarten vid maxvarv blir lägre, men det sliter hårt på motorn att köra på maxvarv, så bör ändå undvikas om motorn ska hålla många år till (jag har helt slutat köra maxvarv som är 3900 för KAD44, håller mig under 3500). Irlandsbåtar - Om jag minns rätt finns de med årsmodell fram till 2001 (diskuteras i början av denna tråd, men jag orkar inte leta, sök på "Irland"), detta syns tydlig genom att skrovnumret inte börja med FI (som står för Finland). Be alltså om skrovnummer innan du åker och kollar på en äldre båt, om du vill undvika de tyngre/rejälare (slarvigare byggda?) båtar som tillverkades på Irland. Kan även vara värt att veta att 2004 ändrades steglisterna på skrovet så Aquador 26 går snabbare - vilket dock kräver större motor för att orka upp i planing (ingen slump att D6 började monteras samtidigt). Så en fördel med min 2003 är att det skrovet kräver lite färre HK...
  20. 1 poäng
    Så skulle jag också resonera, som nämnts, men apropå båtlyft beror det väl på vad för slags båt det gäller? Befintlig dokumentation - kvantitet och kvalitet spelar in här tycker jag. Och jag tycker verkligen att motorn ska fungera klanderfritt när vi talar moderna motorer. Skulle ha svårt för snack om att batteriet är urladdat eller enkelt att fixa om jag inte själv hade diagnos och behandling helt klar för mig. Då riskerar du bara framtida huvudvärk.
  21. 1 poäng
    Nu verkar ju rorkultsautopiloter kosta runt 6000:- kronor och minst 20 % av det är skatt (moms). 4 800:- kronor återstår så om allt är gratis hela vägen från tillverkning till försäljning så kan vinsten bli nästan 5 000:- kronor. Det är sannolikt flera mellanhänder som alla vill tjäna pengar. Jag minns något om kostnader för grönsaker som odlaren i Spanien fick betalt 1/100 av den summa som vi konsumenter betalade för samma grönsaker i livsmedelsbutiken i Sverige. Det tycker jag man kan kalla sjukt!
  22. 1 poäng
    Det är nog så att man tar så mycket betalt som lagom många är beredda att betala. Om du kan få 25 000:- kronor i månadslön, skulle du då nöja dig med tex. 15 000:-? Du får samma tips som Raol fått när det gäller autopiloter. Om du vet hur man tillverkar vindinstrument så att de går att sälja betydligt billigare än idag så sätt igång att bli rik. Det finns säkert en jättemarknad för vindinstrument för 5 000:- kronor istället för 10 000:-
  23. 1 poäng
    Kabellängden påverkar kabelarean. Långa kablar ger större motstånd och större spänningsfall. Man brukar dimensionera för högst 0,5 V spänningsfall för förbrukare, men i en laddkrets bör spänningsfallet vara lägre (0,1 till 0,2 V). Räkna såhär: 0,017 x kabellängd i meter fram och tillbaks x ström i amper / önskat spänningsfall i meter = kabeldimension i mm2 https://www.legoelektronik.se/kabelarea Avsäkra minst på plus, annars är tipset med tvåpoliga brytare bra. Samma svar som ChristerN.
  24. 1 poäng
    Har en sedan 3 år. 2-takt 75 häst. Funkar hur bra som helst. Bra till bad, fiske, lek, transport. Dricker dock en del (när barnen har båten). Annars helt ok 🙃
  25. 1 poäng
    Hur trögt den roterande propellern rör sig beror på konstruktionen... På din cykel så är det förmodligen växlar inblandade, om du har navmotor så finns det planetväxlar där, och är det en centralt monterad motor så är det planet eller möjligen snäckväxlar. Detta plus att elektroniken oftast inte är gjord för att låta motorn spinna fritt utan genererar effekt till batteriet, eller värme i enklare konstruktioner, gör att det går tungt. Med en propeller kan man låta den spinna fritt, och då ha elektronik som kopplar bort motorn så att inget förstörs av de höga spänningar som genereras internt. Så du behöver inte ha en separat koppling.
  26. 1 poäng
    Menar du att de omkörande var vårdslösa bara för att dom körde om dig när du kör i 70? Du säger ju själv att dom gjorde det först när det fanns plats, hur kan det vara vårdslöst? Detta var ett ypperligt dåligt exempel på omdömeslöshet. Det finns dom som ligger i 70 enligt hastighetsmätaren och som tycker att man är fortkörare och vårdslös när man kör om dom. Vissa t.o.m. blinkar med helljuset vid dessa tillfällen trots att man gör en helt korrekt omkörning utan risk. Jag som kör efter hastigheten enligt min GPS vill dock inte ligga bakom dessa i 60km/h...
  27. 1 poäng
    Som yrkesman inom lektrisbranschen hyser jag en hereditär, själasund och innerlig aversion gentemot tillverkaren av föremålet på bilden. Eftersom jag vet att RBack hyser en viss aversion gentemot slit-och-släng och antagligen inte vill byta ut något som nästan fungerar kan jag ge två råd: 1. För att ta dig tryggt genom resten av säsongen så vore det en smal sak att byta kabelskorna och spreja någon form av kontaktrengörande medel på generatorns kontakter. 2. När säsongen är över och båten står på land så skruvar du loss generatorn och ägnar vintern åt att öppna den för att kolla hur kolen och släpringarna ser ut. Nya kol lär du hitta på den lokala (grannstadens) biltillbehörshandlare eller på nätet. Ser släpringarna repiga ut kan du slipa upp dem så de blir släta igen. I och med ovan nämnda åtgärder kan det hända att nästa sommar inte tillbringas i laddlampans sken.
  28. 1 poäng
    Har man ett bord vid soffan/sittplatsen fyller den en funktion som avsides arbetsplats/(dator)spelplats (för barn givetvis 😏).
  29. 1 poäng
    Det var väl så de tänkte de två båtförarna och så blåste de på utan att se sig för. Lite som att passera en korsning med bil i högre fart för att minska risken för att någon annan ska passera samma korsning samtidigt.
  30. 0 poäng
    Naturligtvis tar de betalt så mycket de kan, men det är så märkligt att det funkar på vissa marknader men inte på andra. Jag vet hur man tillverkar dem billigare (rorkultsautopiloter alltså) eftersom det redan sker, de måste ha en vansinnigt låg tillverkningskostnad men en extrem marginal. Jag räknar kallt med att 4000-5000 av försäljningspriset är ren förtjänst. Men jag har förstås inte en fabrik att göra det i. Så ditt resonemang är rätt rejält töntigt. Trots det kör du samma larv gång på gång när jag påpekar hur absurd produkten är.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...