Jump to content
Friday 15 November 2019

BSven

Medlemmar
  • Content Count

    1,270
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

BSven last won the day on October 13

BSven had the most liked content!

Community Reputation

245 Expert

About BSven

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Joel! Jag kastar mig in också med lite tankar. Tänk dig att det var en bil ni skulle köpa för att resa med men att ni saknar körkort. Vilken bil skulle ni köpa, vad måste den ha för utrustning, vilka bilar exploderar när man krockar? Först behöver du lära dig köra, trafikregler mm. När du väl kan det så inser du att du kan köra vilken bil som helst inom rimliga gränser och vet ungefär vad bränsleförbrukning, comfort, lastförmåga innebär och i vilken grad det är avgörande. När man inte vet så mycket så tror man att "vilken båt?" är det viktigaste. Allt annat hänger på den. All utrustning man läser att man måste ha, alla egenskaper båten måste ha, allt som kommer att gå katastrofalt fel om ni väljer fel båt. Lugn! Båtar finns i mängd och kommer att finnas senare också. Ni behöver inte ens tänka på katamaran eller enkelskrov. Det löser sig vilket det blir. Börja istället att lista vad ni behöver kunna och hur ni skall lära er det. Gå en grundkurs på medborgarskolan eller gå något som låter intressant med oceanseglarklubben. Ni kommer att få massor av hjälp och tips och era preferenser kommer att ändras/utvecklas efter hand. Åk på "segelkurs" i medelhavet? Som sagt så finns den sortens båtar rikligast i Karibien. Där kan ni även lära er segla, antingen er egen båt eller någon annans. Se bara upp för "Vi kanske kan köpa en skadad båt billigt och fixa den på plats?" Det är inte en genväg... Men realistiskt så bör ni tänka er att komma till Vancouver 2021 eller köpa en båt i Vancouver och lära er segla den där. Dyrare och sämre väder.
  2. Jag har ingen referens men jag har ett bestämt minne av att även företrädare för MP (Romson?) medgivit att om vi lyckas få ner förbrukningen av fossila drivmedel så måste skattebortfallet kompenseras någon annanstans. Kemikalieskatt på elektronik, flygskatt, plastpåseskatt...
  3. Den där ser ju perfekt ut! Kanske kan man koppla in värmaren så att luften först torkas, sedan värms innan den fördelas i båten? Med tanke på hur mycket pengar man lägger på båtprylar med avsevärt mindre cost/benefit så är den inte så dyr ändå, i synnerhet inte om den gör att elektronik mm. håller flera år längre?
  4. Är dacronsegel mer miljövänligt än bomullssegel och hur skall skatten på dessa se ut? Segel tar ju defacto vind som annars skulle kunnat gå till vindkraft så det måste ju beskattas därefter...
  5. Eftersom man slagit till med en skatt på husbilar om 28.000/år (jag utgår ifrån att det är V som anser att har man råd att äga en husbil så har man för mycket pengar snarare än att MP vill att fler skall flyga till Kanarieöarna istället för att campa hemma) så är det ju tämligen logiskt att införa detsamma för övernattningsbara båtar oavsett typ.
  6. Eftersom, som nämnts, statens inkomster måste in oavsett befolkningens beteende så måste skatten gälla alla båtar så att inte motorbåtsägare byter till segelbåt. Vi får räkna om segelyta till en motsvarande kW-ekvivalent. Även andra fiffiga framdrivningssystem som åror, handvevade propellrar trampfenor mfl. måste beräknas eller skönstaxeras.
  7. Hur blir det med MMSI och anropssignal när man har båtradion i bilen?
  8. Jag tror vi även måste ta hänsyn till om vi ror med gummibåtens medföljande kanotpaddlar av plast/aluminium som måste vinklas i 45 grader för att nå ner i vattnet och om årtullarna har gått sönder än, eller om vi har bytt ut dom mot riktiga åror av trä i rätt längd?
  9. Sätt en skruvdragare på den...
  10. Kanske lite OT men med valarnas lyckade återkomst och därmed tillhörande risk för kollisioner så undrar jag om små, äldre, långkölade och långsamma båtar nu kan få ytterligare en miljömärkning? MSC kanske?
  11. https://www.ttela.se/nyheter/sverige/knölvalen-på-väg-tillbaka-1.19905170
  12. Är det någon som vet hur mycket YT betalar för X antal prenumeranter? Det tycks vara många som lyckas leva på sina filmer men personligen så vill jag varken lägga ut hela min tillvaro på nätet och inte förstöra alla trevliga upplevelser med att filma allt ur tre vinklar plus drönare för att sedan lägga tid motsvarande ett heltidsjobb på att redigera och leta uppkoppling för att få ut veckans avsnitt.
  13. Du kanske kan berätta vad de säger för jag har svårt att höra?
  14. Om jag mäter med tångamperemeter på startmotor resp. ankarspel. Vilken säkringsstorlek skall jag välja i förhållande till högsta strömstyrka?
  15. Nu har jag sett på lite YT-filmer och fått lite mer info. Det tycks som att dyneema kan vara lika bra som stål på de flesta sätt men det främsta skälet till att välja det är att man vill. Det är lätt att splitsa öglor runt en (ett?) kaus. Det krångliga tycks vara att man ersätter vantskruven med ett block/talja/surrning-system som är omständigt att justera, vilket behövs tills det slutat töja sig, men varför göra det? Alla jag har sett använder vanliga, rostfria delar till infästning i bägge ändar. Om man vill ha mindre vikt högt upp så kan man ju ändå behålla vantskruven nedtill? Det främsta skälet till att ha enbart dyneema uppges vara att man kan byta hela riggen själv långt bort från civilisationen med delar och verktyg man har med sig, om det skulle behövas. Men om jag har lite dyneema och splitsverktyg med mig och kunskap om hur man gör så kan jag ju byta ut ett trasigt vajerstag mot ett av dyneema om det behövs? Något mycket bra att ha med sig men ingen anledning att byta hela riggen är min slutsats?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy