Jump to content
Saturday 28 January 2023

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/14/2019 in all areas

  1. 3 points
    Jag har en burk stay afloat ombord. Det funkar jättebra. Båten har inte sjunkit en enda gång fast jag inte ens öppnat burken! 😀
  2. 2 points
    En anekdot. Spårvägsällskapet Ringlinien skulle gratulera sin systerorganisation och Oslo Sporveier med ett besök då OS fyllde 100år. En göteborgspårvagn lastades upp på en trailer och drogs upp genom Bohuslän till Svinesund, där blev det stopp. Hur skulle den norska tullen veta att vi inte tänkte sälja den då 80 år gamla spårvagnen i Oslo? Massvis med strul och byråkrati, som inte ledde någon vart. Efter flera timmar och efter att ha läst igenom tullbestämmelserna deklarerade vi den som "kringresande tivoli" . Då gick det bra. Någon vecka senare då vi skulle tillbaka hälsades vi välkomna av den svenska tullen som tyckte att "karusellen" såg bekant ut... Sedan dess har det passerat flera museala spårvagnar åt båda håll som "karusell" denna gräns.
  3. 2 points
    Nu kommer alla att spana efter en norsk flagga i dina farvatten och hemmahamn...
  4. 2 points
    Jodå, jag har kommit en bit, men det går långsamt. Hela motorinstallationen är uppkopplad hemma i arbetsrummet; batterier med BMS och laddare, motor med controller, motorfäste med transmission. Själva motorbytet får ske efter torrsättningen i höst. https://el-artella.blogspot.com/
  5. 1 point
    Ta loss seglet från bommen och antingen lossa bommen från masten och har den liggandes i båten, eller så tar du fallet till storseglet och gör fast det längst ut på bommen. Sedan hissar du upp bommen horisontellt med fallet och gör fast detta. Dra in storskotet och spänn upp. Nu sitter bommen på plats och det ser snyggt ut.
  6. 1 point
    Polyester brukar muggarna hålla för men aceton får man vara snabb om man ska ha plastmuggar. Lite som en ungdomssynd där vi hade "kommit över" finsprit. Man fick blanda i rätt ordning annars gick botten ur muggen.
  7. 1 point
    Åh, det sägs så mycket dumt... läs den här tråden där ”faderullan” föredömligt dödar den myten. https://www.maringuiden.se/forum/topic/87652-vatteninträngning-i-glasfiber/?tab=comments#comment-638432
  8. 1 point
    Nä det stämmer nu när jag tittar närmare. Det var vecket/steglisten mitt i fribordet som såg lite Norish ut vid en snabb anblick. Men på Noran går det ju ända upp i däck framme vid bogen. Men jag tror 17 fot är närmare sanningen storleksmässigt? Skulle vara intressant med lite mått på skapelsen.
  9. 1 point
    Kolla nu hur motorn är inriktad mot axeln, så som beskrivs ovan. Tydligen bytt motortassar, för inte så lönge sedan. Blev motorn inriktad/linjerad mot axeln då? Om inte så går förmodligen axeln mot axeltrumman. Därav diverse oljud. En första koll. Lossa flänskopplingen, och skjuv isär, så axeln går fritt. Nu ska det gå att flytta axeländen lika mycket upp, ned och åt båda sidorna. Detta om man riktar, lyfter axel lite tills det flyktar med flänsen som sitter mot backslaget, fram mot motorn. Om inte så slår axeln i trumman invändigt. Om så är, så pallar/fixerar man den nu lösa axeln mitt i trumman. Därefter grovriktar man in motorn, genom att justera tassarnas höjder, så att flänsarna passar mot varandra något så när. Skjuver propelleraxeln frammåt, så att flänsarna går ihop, utan bän. Nu kommer finliret, att med ett valfritt bladmått, t e x 0.2 mm kontrollera så att öppning mellan flänsarna är lika runt om. Mät på fyra ställlen. Blir det inte rätt, böjs propelleraxeln och den piskar runt. Ger vibrationer. Alla tassar sätter sig med tiden. Speciellt i början. Så oavsett, är det värt mödan att kontrollera. Inte kul om propellertrumman med tiden skakas / nöts loss. Ett större jobb att åtgärda. Fast det kanske går bra några säsonger till. .
  10. 1 point
    Det inte så att det sitter en zinkanod löst på axeln?, har hänt mig många gånger.
  11. 1 point
    Kolla på skrovet ,finns inga likheter alls
  12. 1 point
    Skatt på skeppskatt?
  13. 1 point
    Ja det vet ju alla, enligt en massa konspirationsteorier är ju allting tvärtom down under. Ok ställ om tändningen och byt till australiensk propeller 🙄
  14. 1 point
    Det finns två eller tre sätt att ändra rotatinsrikning på en likströmsmotor 1 polvända. 2 vänd magnetfältet. 3 som kanske är din grej, och egentligen är en 1:a, du har på något vis vänt kolen fel. Om inte så kolla om du har monterat magneterna rätt. Är det permanentmagneter i denna eller magnetspolar?
  15. 1 point
    Detta är ingen Ockelbo DC 21 så är det och det är heller inget från klassiska Ockelbo. Men i slutet av produktionen 84-86 ägdes tillverkningen av ett riskkapitalbolag, och då köptes ett antal modeller in från bla Polen, som man döpte till Ockelbo. Sett några märkliga konstruktioner på blocket under åren. Finns någon 30 fotare tror de hette lasall eller något sådant som döptes till Ockelbo. Detta kan ju vara någon hybrid som köptes in i slutet av eran. Men en klassisk Ockelbo är det inte.
  16. 1 point
    Tror också på 90 graders teorin.
  17. 1 point
    Plockade fram detta ur "arkivet" som du kan visa säljaren
  18. 1 point
    Synd att de tagit bort rabatten för er som har båt i eller nära systemet. I dalslands kanal har vi fortfarande kvar vår rabatt. Vi går några slussar varje år. Även i år, utan båt, man fick tydligen slussa med den lilla 2,7m jollen😅 man betalar en fast avgift på 900kr och sedan 30kr per sluss. Perfekt upplägg för oss som mest vill använda kanalen för transport.
  19. 1 point
    Nu, efter ett antal timmar i nya båten kan man börja summera hur den fungerat under sommaren. När båten blev klar hade jag ett par veckor kvar av semestern. Den sjösattes vid sommarstugan. Det har blivit flera utflykter i närområdet. Det finns inget trevligare än att ta den här båten på en sväng i solnedgången en stilla kväll. Att tyst glida omkring mellan öarna och grynnorna får en att glömma stickorna i fingrarna från altanbygget, axlarna sjunker och man hinner se sig omkring. Elmotorns långsammare hastighetslägen är som gjorda för att smyga omkring mellan stenar och grynnor i den grunda skärgården närmast sommarstugan. Det enda ljud som hörs är ett lätt hummande från motorn men det mest dominerande är klucket mot skrovet och måsjävlarna. Utflykt i solnedgången En dryg timmes utfärd laddar ur batteriet så lite att om nästa dag är solig så har man 100% laddning nästa eftermiddag. I dag passerade jag stugan på väg hem från ett jobb. Kunde inte stå emot att svänga in där och ta en kvällstur med båten. Det blev 4,5 nm med ett strandhugg för att kolla blåbärsbeståndet på en ö. Väl tillbaka visade batterimätaren att det fanns 74 % kvar i batteriet. Det borde vara gott och väl fulladdat till veckoslutet. Under årens lopp har jag byggt och fixat med en massa olika grejer men den här båten är det första jag byggt själv som inte behövt modifieras eller ens justeras det minsta. Nåväl, kanske ändå något. Jag bytte faktiskt ut fyra vanliga muttrar till kupolmuttrar på de aktre beslagen, men det får man nog sätta upp på estetik-kontot...
  20. 1 point
    Jag uppfattade inte riktigt om huggningarna sker om motorn är kall. Eller om det är trögt att och snurra svänghjulet om motorn är kall.
  21. 1 point
    När du säger hugger, syftar du då på problem som blir vid fuel starvation. Eller hugger som rent mekaniskt? Men du ska också ha i åtanke att motorn är 38 år gammal.
  22. 1 point
    Är den inte lite lik Nora 17? https://www.klaravik.se/auction/product/motorbat-nora-17-dc-69-batkarra/ Fast med utombordare då...
  23. 1 point
    Kan inte tipsa om någon firma, men var väldigt kritiskt till dessa rekommendationer. Det är trots allt ett forum och vem som helst kan ge tips om vadsomhelst.
  24. 1 point
    Är du 100 % säker att det inte är ett bränsle/reedventil fel? Hur ser stiftet ut på fallerande cylinder, finns det t.ex. spår av vatten? Googla "CDI electronics troubleshooting guide" Ladda ner PDF:en och börja läs på sidan 83. Bra att veta: - Tändningen funkar oberoende av 12 V-systemet även om laddningen i olyckliga situationer kan påverka, men då borde inte bara en cyl. vara påverkad. - CDI-boxarna har 6-kanaler, en för varje cyl/tändspole. - Det finns bara 3-triggspolar Koppla ur svart-gul vid CDI och testa om cyl. hoppar igång då. Stryp soppan för att stänga av motorn eller försök att prima/choka ihjäl den. Kolla efter swap av spole/kabel/tändstift på fallerande cyl. om felet flyttar sig. Annars ligger tyvärr en CDI-box närmast till hands.
  25. 1 point
    Nä, det jag menar att i grund och botten blir det samma system. Visst det kommer plottern att vara snabbare. Men den investeringen kontra "vinsten" blir inte bättre. Slutsvar till TS hade jag varit i dina kläder, stick to the same
  26. 1 point
    Det räcker ju att bildsöka på Ockelbo DC21 för att se att skrovet ser totalt annorlunda ut. Överbyggnaden är däremot lite lik, så kanske har säljaren (eller nån tidigare) bara kollat lite för dåligt.
  27. 1 point
    Nej, byt ej. Även om du byter till det senaste så är det fortfarande leksaksprylar om man jämför med yrkessjöfartens ECDIS.
  28. 1 point
  29. 1 point
    Absolut. Det är t.o.m. ett vanligt sätt batterierna går ner sig på, att de tappar kapacitet. Verkar fulladdade alldeles för tidigt och lagrar dåligt med energi. Att se hur mycket ström och om den går in eller ut ur förbrukarbanken är ett mycket billigt sätt att få många svar på dina frågor. Ett sådant instrument kostar inte många kronor och bör sitta fast monterat i båten. Här får du då en känsla för om batterierna slukar laddström så länge/mycket som de borde under t ex motorgången. Samt ser om det ligger någon förbrukare och drar du inte vet om eller tänkt på. Snäppet upp är en batterimonitor av något slag. Ladda batterierna med en laddare så den tror de är fulladdade (eller om den inte är "smart", ett dygn. Sätt sedan en belastning, t ex en H4-lampa. Den drar c:a 5A. Den borde lysa i minst 12h om batteriet är friskt (5Ax12h=60Ah).
  30. 1 point
    Jag tillhör den missgynnade gruppen som inte har en lika ny, stor och snabb båt som grannarna. Alla grannar bör betala högre skatt!
  31. 1 point
    Och betvingat! Biltema i Vasa har lite glest i lådan för små tvingar just nu...
  32. 1 point
    Det är nåt hemskt med fall som slår mot masten - det tycker tom jag . som i det närmaste är döv, och därtill mycket duktig att slå dövörat till. Jag håller på att bli tokig när fallen på min egen båt slår mot masten. Hur nån - fullt hörande - står ut med ljudet i sin egen båt har jag svårt att förstå. Hur många gånger har man inte stått upp mitt i natten och gått ut på däcket i snålblåst och regn, för att spänna ut ett fall. Sen går det ett par timma och sen vrider vinden sig ................................
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...