Gå till innehåll
torsdag 15 november 2018

Thallatha

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4 419
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

Thallatha senast vann den dag 21 September

Thallatha hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

859 Expert

Om Thallatha

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Kungshamn
  • Interests
    http://marescriptor.se/
    https://www.vesselfinder.com/?mmsi=265747440

Senaste Profilbesöken

1 807 profilvisningar
  1. Thallatha

    Vad händer med MG och andra forum i framtiden?

    Jag var med i tre båtforum för länge sen. I två av dem tunnade aktiviteten ut så mycket att de till slut blev ointresanta.
  2. Thallatha

    Så här kommer man under en låg bro

    Nästan elegantare. https://www.youtube.com/watch?v=kiv0fxFcV3I
  3. Thallatha

    Boatwasher?

    Jag talade med en kille som har anknyting till Smögens Marin - där anläggningen låg. Han påstod att det inte hade varit en enda båt som tvättat under de år som anläggningen funnits. Funderade på att tvätta min båt - som legat i sjön över vintern. Sen fick inte båten va målad med giftfärg om man skulle få tvätta, så båttvätt är ändå inget alternativ för oss vinterliggare. Skall båttvättar fungera, så får det nog drivas i klubbregi - där kraven på vinst inte är det primära.
  4. Thallatha

    Utveckling av fender

    Det finns ett gammalt uttryck - kanske lokalt:"En bra båt fendrar sig själv"
  5. Thallatha

    Glasfiberväv

    Vad hade du för ytmatta tidigare? Att limma på glasfiberväv, avsedd att limmas på väggarna inne i ett hus, utanpå ny toapcoat och dessutom med kontaktlim, samt därefter måla över det hela med ny toapcoat - det tror jag inte på. Skall man måla - oavsett vad - skall man ha en bra yta under. Dvs man måste slipa och spackla först och måla sen. Underarbetet är alltid det viktigaste för att få ett bra resultat - och det som många tycker att det är det tråkigaste. Hade en arbetskompis som alltid sa;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete" Dvs man gör nåt som inte blir bra och man måste göra om. Själv skulle jag föredra att slipa till så att ytan blir skaplig slät och klä med en ytmatta. Snyggare och minskar risken för kondens. Båten har ju tydligen varit klädd med matta tidigare. Den som gjorde det var bara en människa han med. Det som är besvärligt tar bara lite längre tid och man måste tänka igenom och ha en plan - även för detaljer. https://thallatha.blogspot.com/2010/04/super-marina.html
  6. Thallatha

    Vad visar tankmätaren ?

    På två av de fem båtarna med en inombords diesel jag haft, fungerade metoden alldeles utmärkt. Till en av båtarna följde det också med en trästicka med markeringar för var 10;e liter, när jag köpte den. En alldeles utmärkt metod. På de tre andra har tanken suttit så placerad att en sticka var/är praktiskt omöjligt. På min nuvarande båt är slangen för bränslepåfyllnad ca 2,5 mer lång och går i ett stort S, samt avslutas med en 90 graders böj. Så vad som är praktiskt och bäst beror ju lite på........
  7. Thallatha

    Vad visar tankmätaren ?

    Jag gjorde så en gång när min tank var tom - efter rengöring - att jag fyllde på tanken med reservdunkar, så att jag visste hur mycket bränsle det fanns vid markeringen för 1/4 tank (min tankmätare har markering för 1/4, 1/2, 3/4 tank) Min tank är V-bottnad och 1/4 tank är ca 25 liter. Full tank rymmer 160 liter.
  8. Thallatha

    Spricka mellan köl och förstäv.!!

    Det skulle funka för mig, men inte för mobilkranen som när han har sjösatt vår klubbs 50 båtar åker över till grannklubben för ytterligare 50 båtar. Även detta ditt ganska tramsiga inlägg, visar ju att du inte har fårmåga att uppfatta andemeningen med det jag skrev. På den tiden jag hade träbåt kunde man faktist ha en båt hängades i en hamnkran i några dar. Träbåtar som läckte lite mindre kunde man förtöja mellan två kajer eller bryggor som låg i ca 90 graders vinkel.
  9. Thallatha

    Spricka mellan köl och förstäv.!!

    Att båten har stått för länge på land är vi överens om men det är ju som det är då TS nyligen köpt båten. Det som kan och bör göras är ju att impregnera med stora mängder linolja/terpentin för att återfukta virket i båten. Att bibehålla fukt med att ha blöta trasmattor i båten funkar ju om man gör som du att ha den på land på sommaren när det är plusgrader. Själv brukar jag förfukta sista veckan före sjösättning med blöta vikta tidningar mellan spanten. Då hinner hon svälla och är kontrollerbart tät när mobilkranen kommer. Enligt en av gubbarna på klubben bör detta helst göras med "Göteborgs Handels och Sjöfartstidning" men det funkar även med "Dagens Nyheter" har det visat sig. Ibland undrar man hur det står till med läsförståelsen. Jag har ingen träbåt som står på land under sommaren. Jag hade träbåtar några år under 1960-talet. Idag har jag plastbåtar, varav en ligger i sjön hela året. På den tiden man hade träbåtar, brukade man i samband med vårutrustningen, lägga trasmattor som man dränte och höll blöta under några dar innan sjösättningen. Att du vill slå mot mig med med en ganska dum inställning, det är ditt problem och inget som hjälper till i sakfrågan.
  10. Thallatha

    Spricka mellan köl och förstäv.!!

    Jag vet en del om Granit, men mest i form av badklippor då många somrar tillbringats i Lysekil eftersom min far växte upp i staden. Vad jag menade med mina citationstecken " " var att stävskenor inte är till för att hålla ihop båtar utan att det förmodligen är något annat i konstruktionen som brustit. Jag vet också en hel del om granit. I båtsammanhang i form av grund och öar att lägga till vid. Nej - stävskenor är inte tillför att hålla ihop båten, utan för att skydda mot skav. Det absolut farligaste för en träbåt är att stå för länge på land. Trät torkar ut och båten kommer att läcka som ett såll - när den sjösätts. Ett klassiskt sätt att minska läkaget var att lägga på trasmattor på insidan och hålla dem blöta medans båten står på land. Då svällde trät och båten blev tätt. Ett alternativ är ju att sjösätta och låta båten hänga i kranen - tills den tätnat. I vår jäktade tid är det väl ingen som har tid med det. Det finns säkert forum som är inriktat på träbåtar. Några som kan det med träbåtar är http://allmogebatar.se/wp/ och det finns fler. http://www.trabatsakuten.nu/
  11. Thallatha

    Spricka mellan köl och förstäv.!!

    "Prydnadsdetalj" handla det väl knappast om. Har du aldrig hört talas om det materialet som alla öar norr om Gullmarn består av - Granit. På andra ställen längs Sveriges kuster finns andra bergarter. Stävskenor skyddar träet från att nötas vid kontakt med dessa bergarter.
  12. Thallatha

    Delar USA båtar?

    Vari Ligger besparingen? Svernsk tull och Moms!?
  13. Thallatha

    Förlänga midcabinbåt med badbrygga i plast

    Det var en kille som i detalj beskrev ur han gick till väga när han gjorde ett liknande jobb som du funderar på, steg för steg och med en massa bilder. Ett mycket fint arbete. En tråd på Fender. Jag trordet var denna tråden. http://forum.hamnen.se/forum/båtlivet/projekt-på-båten/18296-bygga-en-ny-badbrygga Tyvärr får jag inte upp bildern, men du kan kanske kontakta Fendern om duär intreserad. Det händer ju även ibland att man inte kan se bilder i gamla trådar, även här på MarinGuiden, men Stavhammar brukar fixa det.
  14. Thallatha

    Utombordare, byta ner sig från 4 till 2,5 hk?

    Egentligen inget vettigt att tillföra, men medan jag läste frågan dök två ord upp i min hjärna. "Elektrisk aktersnurra"
  15. Thallatha

    Bränsleförbrukning, överraskande låg, 4,3

    Men den planar inte Å andra sidan klarar sig Raol i flera år på den mängden bränsle, som du gör av med på en timme. 😉
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy