Gå till innehåll
tisdag 21 november 2017

Thallatha

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3 429
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    75

Thallatha senast vann den dag 7 November

Thallatha hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

653 Expert

Om Thallatha

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Kungshamn
  • Interests
    http://marescriptor.se/
    https://www.vesselfinder.com/?mmsi=265747440

Senaste besökare till profilen

772 profilvisningar
  1. Tips på lim/tätmassa för ho.

    Den förklaring jag hört till varför man inte skall använda silikon, är att det inte går att måla på silikon eller rättare sagt - färgen fäster inte på silikon. Dessutom påstås silikonen kontaminerar ett område runtomkring. Använder man då silikon, så skapar man ett problem när man skall måla - och det skall man j u förr eller senare. Man måste ju va garderad för det som kan inträffa med båten de närmsta 1000 åren!?
  2. Tips på lim/tätmassa för ho.

    Ibland när jag gör såna jobb, brukar jag sätta maskeringtape där jag inte vill ha tätningsmassa. Dvs jag fäster maskeringstape, så det går in i hålet. I det här fallet skulle jag sätta ner hon och skära maskeringstapen nån mm på utsidan hon. Jag är en kladdpelle och lyckas alltid få kladd där jag inte vill ha det. Sen brukar jag använda såna billiga engångshandskar som man kan köpa 50 st för 30 kr hos tex Claes Olsson. Brukar stoppa en bunt i bakfickan. När de jag har på mig blir kladdiga, vränger av mig handskarna så kladdet kommer inåt och tar på mig nya. https://www.clasohlson.com/se/Engångshandske/Pr409155001 Har tom lyckats få min lokala färg/båttillbehörsaffär att ta hem engångshandskarna - de har fått en strykande åtgång - inte bara av mig - fast priset är betydligt högre, men man slipper ju åka det 12 milen för att handla på Claes Olsson eller Biltema eller .....................
  3. Aceton vs akylatbensin

    Fast den typen av båtsäsong är väl 2/3 av året. Den 1/3 du tänker på är väl under den delen då vi hoppas på att få segla. Min dotter köpte en liknande spruta med kanyl på en färgaffär. Det var släpp gå en gammal tapet och vi åtgärdade det genom att spruta in lim bakom. Jag hittar dit - om jag kör E18 söderut från Täby. Kollade på Hitta.se och jag tror det är Enebybergsvägen 8. Det är inte lätt för en bohusläning att navigera i Stockholm. (ja ja - Danderyd - men för oss är allt Stockholm som ligger öster om Enköping. ) På den färgaffären finns det med all sannolikhet lastpallar med dunkar/flaskor med aceton - för att återgå till ämnet.
  4. Aceton vs akylatbensin

    Aceton finns väl att köpa i var enda färghandel mm. Jag brukar köpa aceton i 5-litersdunkar på Norden Skeppshandel på Smögen.
  5. Aceton vs akylatbensin

    Sen är det ju bra att göra ren verktygen i. Ja penslar och rollrar gör jag aldrig rena - de slänger jag när jag är klar. Fast jag brukar ställa dem i aceton mellan plastingarna. Man blir ju ofta inte klar med jobbet på en gång. Aluminiumrollern - som ju är det viktigaste verktyget när man laminerar/plastar - gör jag alltid ordentligt ren efter avslutat arbete ( så är i alla fall målsättningen - även om jag inte lyckas helt alla gånger)
  6. Dags för ny fock!

    Jag och Raol har en viss likhet. "Jag ger mig aldrig när jag har fel och sällan när jag har rätt" - gammalt talesätt. Trotts att jag tillhör kategorin "slöseglare" så har jag alltid låtit segelmakaren mäta vid de tillfällen det har behövt mätas på mina båtar - när jag låtit göra förändringar på gamla segel. Dom har en helt annan blick inom sitt yrkesområde. För ett tag sen, lät jag en kompis spika upp en elledning i en föreningslokal där vi jobbade. När jag skulle koppla in kabeln, fick jag lossa halva kabeln - ca 3 meter - ock lägga om den. Killen är en mycket kunnig och nogrann man, men jag klarade inte av att koppla in den som den var förlagd. Väggutaget skulle visserligen fungera med den kabelförläggningen och det hade kanske bara varit jag och nån till som hade sett att det såg bedrövligt ut. Med ett segel är det väl tvärt om. Det ser lika vitt och fint ut om måtten inte stämmer, men funktionen blir mycket sämmre.
  7. Dags för ny fock!

    Läste i den andra tråden med samma ämne. https://www.maringuiden.se/forum/topic/87585-att-mäta-eller-inte-mäta-själv/ Kom då att tänka på att den gamla chefen på anläggningen på Smögen, fortfarande bor kvar på Smögen. För ett par år sen träffade jag honom i en av våra småbåtshamnar. Han höll på att montera ett rullfocksbeslag på en båt. Han tog ibland såna jobb på "hemmaplan" för att slippa åka de 15 milen tur och retur till jobbet. Det är ju möjligt att tex Syversen har nån "Gubbe" som kan göra ett mätjobb, utan att det blir så långa körsträckor.
  8. Om det var idag eller de senaste månaderna, så var det inte min. Jag har varit i Lysekil ett par gånger under sommaren.
  9. Sommaren har väl varit helt ok, men med seglingen har det varit skral. Har seglat en styv distansminut. Fast en del dagsturer för motor i närområdet har det blivit. Till den stora båten har jag hamnens sämsta plats ur väder och vindsynpunkt och alla felkonstruerade båtar som går in och ut ur hamnen och river upp en massa sjö. Ur seglingssynpunkt är den dock helt perfekt. Man kan alltid segla till och från platsen oavsett vindriktning.Skulle man komma en becksvart natt, är det bara att gå på enselinjen in i hamnen.När fören tar mot pontonbryggan så är det bara att förtöja. Fast tanken har slagit mig. Tänk om det kommer nån som går på enselinjen och inte har koll......... Kommunen skall reparera den pontonbryggan jag ligger vid och alla båtar som ligger i hela året måste flytta. Man skulle bara kontakta en viss tjänsteman på kommunen. På den tiden jag var tjänsteman på samma kommun så sades det att man skulle svara i telefonen på tre signaler. Den regeln gäller tydligen inte idag. Har sökt den namngivna tjänstemannen från och till i ett par månader - hon sitter alltid i sammanträde. Var nere för att köra min bohusjulle till Guleskär för att ta upp den. Det var långt mellan de Y-bommar som fanns - de flesta ligger med akterboj. Mätte och det var 9 meter - den stora båten är 8,60. Gick bort och kastade loss och la den längs pontonbryggan där min bohusjulle brukar ligga. Det begränsar mina möjligheter till vinterfärder - längst in i hamnen mellan pontonbyggorna, brukar det alltid bli is. Det brukar det nästan aldrig vara på min plats till den stora båten. Ja vi får se vad tjänstekvinnan på kommunen säger - om hon hör av sig.
  10. Tunisien - hur säkert?

    Nej - långturens tid är nog förbi för mig, men det var ju en båtägare från Sverige som råkade illa ut i Norge,just pga detta.
  11. Göra mall av fören-hur komma fram till vinkeln

    När jag mallar för tex invändiga skott brukar jag klippa mallarna ur i regel 4 bitar, som anpassar till det som skall mallas av efter hand - och sedan tejpas ihop
  12. Dags för ny fock!

    Till för några år sen hade vi det mycket väl förspänt här ute i Sotenäs med tre segelmakeri. Gamla ärevördiga Syversens segelmakeri och två avknoppningar från dem. Piratsegel - som höll på i några år och Bobo Syversen med pappan Ingemar. Piratsegel la ner ganska snart och Syversen flyttade sin verksamhet till Mölndal för några år sen. Bobo Syversen sålde sitt segelmakeri för ett par år sen. Flyttades till Malmö (har jag för mig.) Förra hösten behövde jag få gjort lite reparationer/översyn på mina segel. Det blev Gransegel i Åkersberga som hjälpte mig, Jag har ju en stuga 21 km norr om Åkersberga, där jag är relativt ofta. Fast Segelmakare har väl ritningar på alla typbåtar - om de inte avviker från originalet - om man inte skall ha nåt väldigt speciellt. Sen skall man inte va för petig i smådetaljer - som man inte begriper. När jag anlitar en hantverkare - segelmakare tex - så talar jag om vad jag vill ha gjort. Sen lägger jag mig inte i vad hantverkaren gör. Smådetaljer får han bestämma. Det är ju han som är proffs inom sitt yrkesområde.
  13. Montering av motor på en gummibåt.

    Om vi jämför med alla taskiga monteringar som finns på många nybyggda båtar, så är ett hål som man borra själv och har koll ett ganska lite problem. TS talade om att epoxylimmat rör i hålet som skydd i håltagningen - vilket jag tror på. I ett sånt här fall kan man ju inte täta på traditionellt sätt.
  14. Tunisien - hur säkert?

    Är det 18 månader som gäller för Svenska båtar i Norge också!?
  15. Montering av motor på en gummibåt.

    Varför är vissa båtägare så skiträdda för att borra ett litet hål i sina båtar!?
×